Gå til innhold
Hundesonen.no

Stoler du 100% på hunden din?


Guest Vicky

Recommended Posts

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Nå mente jeg når det gjelder føring og trening da :P

Jeg stoler 100% på Vicky i treningen :D Folk har kommentert at de ser tilliten, og jeg mener det er positivt :P I agilityen f.eks hvor folk må ta en spansk sving for å følge med på hunden kan jeg bare ta en u sving, for Vicky følger min føring uansett. Vi kjenner hverandres språk, og forstår hverandre :P I agilityen og lp`n er det deilig å ha denne tilliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte hva du mente. Men jeg vil aldri stole hundre prosent på en hund. Den er tross alt bare en hund.

Men jeg vet hun stoler på MEG. Hehe.. Så den veien går det.

Men altså.. du sier hun følger deg fordi hun har tillitt til deg. Trener ikke du med korrigering og straff da, så når hunden gjør noe galt blir den korrigert eller straffet? Da tror jeg heller hun følger deg for å unngå straff :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, en god leder sier ofra på en skikkelig måte. Ikke ved å snu ryggen til å overse. Hunden vet at den kan stole på meg, for jeg er streit og ærlig mot henne uansett.

og jeg straffer ikke en hund som ikke vet at det den gjør ikke er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dempende signaler er greit noen ganger, men ikke når f.eks en hund har bestemt seg for å f.eks jage andre dyr, spise ulovlig mat, tisse midt i treningen osv. det sier jeg klart ifra om at dette vil jeg ikke ha. Skal man liksom overse at hunden setter seg ned å tisser under fri ved fot når den er godt luftet? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær så snill..ikke start en krangel!!!! [-X er så lei av det :P

stole på ask..jeg kan aldri stole på at han faktisk kommer på feks. innkalling. han er ung enda, men sånn som det ligger an nå er det lite som sier at jeg noen gang vil kunne stole på han i trening. for og kunne stole på hunden må man kunne stole på seg selv mener jeg, og i mitt tilfelle er det problemet :D jeg er usikker, han blir usikker..en ond sirkel som bare trening og feiling kan ta oss ut av..huff. men på kommandoer jeg VET han kan, stoler jeg på at han utfører dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men da har du misforstått. Man skal ikke overse når hunden jager noe/noen, spise ulovlig mat osv. Det skjønner de fleste.. Og det er vel omtrent ingen som står og venter til at hunden er ferdig med middagen på bordet og så belønner for at den går ned, fordi det er selvforsterkende at den spiser av bordet..

Man kan overse i situasjoner hvor hunden blir stressa og gira og begynner å tulle.. I stedet for å klype den i øret eller ta den i bakken. Det har ingen effekt på min hund hvertfall! Og man kan overse når den sitter og tigger maten din, så legger den seg til slutt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

din hund spiste mat av godteskålen mens vi var til stede. sånt vil jeg kunne være 100% sikker på at hunden ikke gjør. Kan sette frem en godteskål på gulvet, reise på butikken og alt i skålen vil ligge der når jeg er tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tru astrid mener at vicky stoler på at astrid gjør det som er rett og gjøre for og si det sånn, da bryr hun seg ikke om hvordan det blir gjort. og at astrid stoler på at vicky gjør det som er rett og gjøre..har jeg rett? trur ikke dette har særlig mye med treningsmetoden og gjøre jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan aldri stole helt hundre prosent på Tinka, særlig ikke når det gjelder innkalling. Men det er fordi jeg selv er usikker på om hun kommer, og da merker hun det, og da blir jeg enda mer usikker og slipper henne ikke like mye, og da blir hun enda mindre vant til å gå løs osv.

Jeg kan aldri stole hundre prosent på henne under trening, hun er tross alt en hund og plutselig kan hun finne på noe annet. Men som oftest stoler jeg på henne, utenom på bli når vi trener med retrieverklubben. Hun vil nemlig heller gå på plass. Hehe, men det er bare å trene på.

og jeg straffer ikke en hund som ikke vet at det den gjør ikke er lov.

Hvordan lærer du hunden at det ikke er lov hvis du ikke straffer den fordi den ikke vet at det ikke er lov? Litt herkete skrevet, men jeg tror du skjønner hva jeg mener. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi Mona er frekk og hadde utrolig lyst på det godteriet. Javel, da var det JEG som hadde feilet. Jeg har ikke trent på å la ting stå på bordet uten at de kan røres. Og dette var til og med noe oppdretter advarte oss mot, ulvehunder stjeler UANSETT hva en gjør. Kan trene til jeg kaster opp :P

Altså.. Da har jeg heller en hund som jeg må passe på at ikke eter av skåla enn at den ikke gjør det fordi den er redd for at jeg skal klype den eller dra den ned i bakken altså :D Så kan jeg heller skylde på meg selv de gangene jeg må kvitte meg med resten av fiskekakene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat det at hunden spiste av godte skålen tror jeg kommer av alderen også, hu er jo ikke fullt utlært ennå. :? kan ikke sammenligne en voksen hund med en unghund akkurat. :D

Jeg stoler ikke på Lucas løs i det hele tatt :P han har aldri stukket av, men er redd han gjør det, for han kommer ikke bestandig når jeg roper på han, å om jeg skal trene på det på plena så holder han seg rett ved siden av meg, som er vel å bra, men får jo ikke testa ut om han kommer når jeg roper da. må vel lære meg å stole på han, han er jo ung ennå å da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler på Puma når det gjelde rinnkalling, og når det gjelder f.eks at han skal hilse på andre hunder eller mennesker. Da er han super.. Men han er i en skikkelig tenåringsalder og tester, og tester og tester meg.. Så selv om han KAN dekk er det ikke alltid han smeller i bakken, for å si det sånn.. Jeg tar han allikevl ikke for det- han er ung, og jeg vil at han fremdeles skal få være litt valp- vi skal ikke ha så mye tvang på sånt enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, stoler ikke helt på henne, hun er valp, og kan plutselig finne ut at hun ikke vil, eller skal bort og snuse, jeg må holde øye med henne når vi er ute på tur, men stoler en del på henne, selv om jeg vet at om det hadde kommet noe mer intressant foran oss hadde hun antakelig løpt bort og skulle hilse eller se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte hva du mente. Men jeg vil aldri stole hundre prosent på en hund. Den er tross alt bare en hund.

Men jeg vet hun stoler på MEG. Hehe.. Så den veien går det.

Men altså.. du sier hun følger deg fordi hun har tillitt til deg. Trener ikke du med korrigering og straff da, så når hunden gjør noe galt blir den korrigert eller straffet? Da tror jeg heller hun følger deg for å unngå straff :D

Sorry IW men nå MÅ jeg bare argumentere. MÅÅÅÅ du kommentere treningsmetodene til Astrid i UANSETT hvilke tema innlegget har!?!

Vær så snill! De diskusjonene begynner å gå ut på dato! #-o

Jeg stoler på at Pito stoler på meg.

Men jeg stoler ikke 100% på henne nei. Det vil jeg aldri gjøre med en hund heller (som IW sier) Hvis vi trener agility og det går KNALLBRA så kan hun plutselig finne ut at "Å den fuglen der borte så gøyere ut enn å ta tunellen" Slik vet man aldri :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry IW men nå MÅ jeg bare argumentere. MÅÅÅÅ du kommentere treningsmetodene til Astrid i UANSETT hvilke tema innlegget har!?!

Vær så snill! De diskusjonene begynner å gå ut på dato! #-o

Jeg stoler på at Pito stoler på meg.

Men jeg stoler ikke 100% på henne nei. Det vil jeg aldri gjøre med en hund heller (som IW sier) Hvis vi trener agility og det går KNALLBRA så kan hun plutselig finne ut at "Å den fuglen der borte så gøyere ut enn å ta tunellen" Slik vet man aldri :wink:

enig med Jeampi.. jeg startet ikke denne diskusjonen for å diskutere trenings metode. Jeg startet denne topicen for å høre om andres kontakt med hunden.

Jeg syns det er fantastisk hvor stor kontakt menneske kan få med hund, dette er hoved målet med diskusjonen, så jeg håper du kan kutte ut å kommentere det der HELE tiden. I denne diskusjonen vil jeg gjerne høre om når og hvordan hund og eier oppnår størtst kontakt, og om de stoler 100% på villdyret sitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Hva skal man si.. Kan ikke stole fullt på Lisa, hun er 5 mnd gammel og får ofte raptus-anfall. Men hun er vel den hunden jeg har hatt best kontakt med noensinne, og hun kommer uansett når jeg roper eller fløyter. samme hva som skjer, om det er andre hunder, mat på benken, løpende mennesker så kommer hun. Men hun lever fortsatt på valpelisens og kan ikke alltid stole på henne. Men hun går fri ved foten allerede og kødder aldri så sant jeg ikke girer henne opp selv. Men hun er fortsatt en hund :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, unnskyld.

Men jeg mener at hva slags kontakt en har med hunden også kommer an på hvordan en trener. Hunder har forskjellige grunner til å følge eieren sin. Jeg mener jeg har og vil få god kontakt med hunden så lenge hun veit hun oppnår ros og godbit av det, men samtidig vet hun at det ikke er rom for noe TULL under treningen. Da avbryter og overser jeg. Jeg tar ikke tak i øret hennes eller noe for å få henne til å holde kontakten med meg i stedet for å tulle. Så kontakten opprettholdes ved at enten følger hun med og gjør som jeg sier, ellers kan hun tulle på bakken og kjede seg alene :P

Men så lenge det blir dratt frem eksempler fra mitt hundehold, eller ting fra andre diskusjoner kommer jeg til å fortsette å svare på det. F.eks det med at Mona puttet hele hodet ned i godteskåla kommer av at det ikke har noen konsekvenser for henne. Uansett hvilken måte en trener på.. Men hun puttet hodet nedi fordi hun ikke regner med å bli straffet for det. Og det syns jeg er tålelig greit, det er min egen feil som ikke fulgte bedre med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg stoler ikke på hunden. Hun er såpass utspekulert at jeg vet at hun kan prøve seg hvis jeg ikke er tilstede. Når det feks gjelder mat. hadde de stått mat på bordkanten og jeg ikke var hjemme, så tar sikkert fristelsen over. Har jo ikke opplevd det, men som sagt stoler jeg ikken 100% på ho. Også ute. Plutselig tar jaktinnstinket over og hun drar. Nei dyr er utforutsigbare, og jeg stoler aldri 100% på et dyr. Man vet ikke hva som skjer i hodet på et dyr. Men skal jo ikke være usikker og redd dyret, men det er bare snakk om å ikke alltid være 100 % sikker på alt. Vet jo at blindehunder osv må stoles på, men de er på et annet nivå enn familiehunden til Ola nordmann på en måte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...