Gå til innhold
Hundesonen.no

Stoler du 100% på hunden din?


Guest Vicky

Recommended Posts

jeg har lært meg å kjenne Vicky, så jeg blir ikke lenger veldig overasket over henne... og under trening blir jeg stolt av henne. Hun gir all sin tillit, og hun jobber 100% for meg :D Det er fantastisk morro å gå f.eks agility med henne nå som hun er sikker på seg selv og meg. Når vi tar litt vanskelige kombinasjoner leser hun meg som en åpen bok. Hun stoler på at jeg gjør det rett, så hun følger uansett.... utrolig god følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar
Javel, unnskyld.

Men jeg mener at hva slags kontakt en har med hunden også kommer an på hvordan en trener. Hunder har forskjellige grunner til å følge eieren sin. Jeg mener jeg har og vil få god kontakt med hunden så lenge hun veit hun oppnår ros og godbit av det, men samtidig vet hun at det ikke er rom for noe TULL under treningen. Da avbryter og overser jeg. Jeg tar ikke tak i øret hennes eller noe for å få henne til å holde kontakten med meg i stedet for å tulle. Så kontakten opprettholdes ved at enten følger hun med og gjør som jeg sier, ellers kan hun tulle på bakken og kjede seg alene :P

Men så lenge det blir dratt frem eksempler fra mitt hundehold, eller ting fra andre diskusjoner kommer jeg til å fortsette å svare på det. F.eks det med at Mona puttet hele hodet ned i godteskåla kommer av at det ikke har noen konsekvenser for henne. Uansett hvilken måte en trener på.. Men hun puttet hodet nedi fordi hun ikke regner med å bli straffet for det. Og det syns jeg er tålelig greit, det er min egen feil som ikke fulgte bedre med :D

man kan ikke stole 100 % på en hund, det er tross alt et dyr med instinkter... Og så blir det litt feil å skulle samenligne en valp med en voksen.... (i vært fall om den voksne er trent...) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. jeg gidder ikke sitte å sammenligne Mona med Vicky som er fire og et halvt år :P Hehe.. Det er fire år mellom dem.

man skal ikke gjere det heller. det eneste man oppnår med å samenligne en valp mot en voksen er negativitet og usikkerhet mot sin egen hund. For det sier seg selv at det er forskjell der. (Skal være det i vært fall) Kos deg med Mona du og tren på hennes nivå og alder! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig med ricco! jeg hverken forventer eller VIL at valpen min skal være en maskin.. den skal være leken, impulsiv, rampete..alvoret kommer tidsnok

Godt sagt :D Mona er alle de tingene. Men heldigvis er hun som oftest også flink til å høre på meg. Uansett, jeg er veldig forsiktig med å kreve for mye av henne. Jeg roper ikke på henne når jeg veit hun ikke kommer, osv, osv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt sagt :D Mona er alle de tingene. Men heldigvis er hun som oftest også flink til å høre på meg. Uansett, jeg er veldig forsiktig med å kreve for mye av henne. Jeg roper ikke på henne når jeg veit hun ikke kommer, osv, osv :P

Helt enig. Man skal jo kunne trene selv om den er valp, men jeg venter med å ta det veldig seriøst før han er mer voksen i hodet.. Når de synes det er gøy å trene er det jo greit, men blir ikke akkurat rasende om han har mer lyst til å hoppe og sprette enn å gå ved fot en dag.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er i vært fall sikkert, jeg stoler IKKE 100% på en valp! De er fyllt med impulser og valpestreker. (det skal de og være!)

nei, selvsagt ikke, men jeg og valpen hadde full kontakt og full forståelse :D jeg kjenner Vicky så godt at jeg vet hva hun kan finne på uansett. det er sånn det begynner :P en valp trenger ikke å være maskin for å oppføre seg pent :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, selvsagt ikke, men jeg og valpen hadde full kontakt og full forståelse :D jeg kjenner Vicky så godt at jeg vet hva hun kan finne på uansett. det er sånn det begynner :P en valp trenger ikke å være maskin for å oppføre seg pent :P

nei, men du kan ikke forlange/kreve at en valp skal kunne oppføre seg pent hele tiden uansett. For da blir den en "maskin" og ikke et levende individ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, men du kan ikke forlange/kreve at en valp skal kunne oppføre seg pent hele tiden uansett. For da blir den en "maskin" og ikke et levende individ...

jeg lar en valp leke og være valp, men jeg forlanger at den gjør som jeg sier, og at den ikke gjør ting den ikke skal. en valp kan være valp selv om den oppfører seg pent vettu :P en maskin er en hund som ikke får lov å leke og være hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lar en valp leke og være valp, men jeg forlanger at den gjør som jeg sier, og at den ikke gjør ting den ikke skal. en valp kan være valp selv om den oppfører seg pent vettu :P en maskin er en hund som ikke får lov å leke og være hund!

men vettu, før du kan forlange det av en valp så må du først lære det inn.... en "maskin" av en hund kan og være en som ikke tør å gjere noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men vettu, før du kan forlange det av en valp så må du først lære det inn.... en "maskin" av en hund kan og være en som ikke tør å gjere noe annet...

nei, nå omtaler du meg som dyremisshandler igjen! du skal ikke ta hunden når den ikke vet hvordan f.eks en øvelse er. eller hvis den ikke vet. hvis du har sagt nei kraftig tidligere skal den skjønne at det ikke er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, nå omtaler du meg som dyremisshandler igjen! du skal ikke ta hunden når den ikke vet hvordan f.eks en øvelse er. eller hvis den ikke vet. hvis du har sagt nei kraftig tidligere skal den skjønne at det ikke er lov.

Here we go again! Nå må du lære deg å lese svarene før du skriver... Hvor i*** står det at jeg omtaler deg som dyremishandler???? Si meg en ting, snakker vi ikke generellt om valper her eller?? Er det ikke snart på tide at du slutter å ta alt så personlig, folk kan jo snart ikke svare på innleggene dine uten at du vrir det til personangrep på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, nå omtaler du meg som dyremisshandler igjen! du skal ikke ta hunden når den ikke vet hvordan f.eks en øvelse er. eller hvis den ikke vet. hvis du har sagt nei kraftig tidligere skal den skjønne at det ikke er lov.

Vicky.. Nå må du gi deg. Hun har vel ikke omtalt deg som dyremishandler. Det virker som du har bestemt deg for at det er det alle på forumet her tror om deg, selv om vi alle er imponerte over hvor flink du er med Vicky og hvor langt du har kommet. INGEN sier at du mishandler henne! Men en VALP som blir mye tatt f.eks kan ofte bli en "maskin" som ikke tør å gjøre anet enn riktig. jeg har en sånn selv.. Og han har masse problemer NÅ pga av det! (Ikke jeg som hadde han som valp, forresten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men når sa jeg at jeg forlanger ting av valpen før den kan noe??? dette er en diskusjon om hvert individ, hvordan hver persons hund er. sorry hvis jeg tok det feil, men dette er diskusjon om våre hunder, ikkesant? jeg snakket om hvordan min var som valp. hun var ikke en maskin, men en valp med gode manerer. selvsagt fant hun på bøll, men aldri noe jeg ikke hadde forutsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky.. Nå må du gi deg. Hun har vel ikke omtalt deg som dyremishandler. Det virker som du har bestemt deg for at det er det alle på forumet her tror om deg, selv om vi alle er imponerte over hvor flink du er med Vicky og hvor langt du har kommet. INGEN sier at du mishandler henne! Men en VALP som blir mye tatt f.eks kan ofte bli en "maskin" som ikke tør å gjøre anet enn riktig. jeg har en sånn selv.. Og han har masse problemer NÅ pga av det! (Ikke jeg som hadde han som valp, forresten)

beklager hvis jeg tok det feil... men vi snakket om våre valper... da hørtes det ut som om min valp liksom var en maskin fordi den hadde god oppførsel liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var absolutt ikke det jeg mente! Jeg vil også ha en viss kontroll over valpen, men mener at de som ikke begynner å trene seriøst før valpen har modnet kanskje har et poeng. Selv om det ikke er noe galt i å trene en valp, så mener JEG det er galt å forvente masse av en valp, og gjøre det hele veldig seriøst.

Min 10 mnd gamle "valp" ble oppdratt med militærdisiplin, noe som gjorde han nervøs (skvettet inne) og stressa (beit seg i halen). Når han kom til meg bestemte jeg meg for at nå er det valpetid igjen, og han får leke, kose seg, utforske ting samtidig som jeg trener han.. (uten at han helt er klar over det selv;) Og stresstegnene er borte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager hvis jeg tok det feil... men vi snakket om våre valper... da hørtes det ut som om min valp liksom var en maskin fordi den hadde god oppførsel liksom...

Vicky: Vi/jeg snakker ikke om egen valp, men om valp og valpestadiet generelt. Vi snakker og om forskjell på lydighet på valp og voksen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns også det blir feil å trene en valp veldig militært... selvsagt er ikke treningen kjempe alvorlig når den er liten, men jeg vil være konsekvent :D på den måten forstår hunden hvor den har meg, og hva jeg liker og hva jeg ikke liker. Konsekvent ros er like viktig som straff :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns også det blir feil å trene en valp veldig militært... selvsagt er ikke treningen kjempe alvorlig når den er liten, men jeg vil være konsekvent :D på den måten forstår hunden hvor den har meg, og hva jeg liker og hva jeg ikke liker. Konsekvent ros er like viktig som straff :P

Helt enig.. På den måten lærer valpen hva som er "rett og galt". og det er jo ikke akkurat noe poeng i å la valpen ligge i sofaen bare fordi den er liten, hvis du ikke har planer om å ha den der som voksen.. Da er det bedre å lære valpen at det ikke er lov fra den er helt liten. Så blir det heller aldri noe problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig.. På den måten lærer valpen hva som er "rett og galt". og det er jo ikke akkurat noe poeng i å la valpen ligge i sofaen bare fordi den er liten, hvis du ikke har planer om å ha den der som voksen.. Da er det bedre å lære valpen at det ikke er lov fra den er helt liten. Så blir det heller aldri noe problem

nettopp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er bjeffing det eneste du syns er negativt for sheltie? For det går det ann å jobbe med. Har veldig inntrykk av at bjeffing blir forsøkt ignoret. Jeg har en ganske reaktiv sheltiegutt på straks to år, som nå bjeffer når han blir redd eller når andre hunder bjeffer i passering.  Men jeg har fått mye kjeft fra andre for at jeg " belønner" bjeffing.
    • Korthårscollie? Røyter like mye som labrador dog.
    • Min hund Pia fikk dette midlet mot innbilt svangerskap. Og etter å ha tatt dette etter anvisning fra vetrineren i 4 dager datt hun om 2 ganger i løpet av en dag i noe som så ut som epileptisk anfall.. Ser ikke at det kan være noe annet enn medesinen som var årsaken til dette. Og fikk beskjed om å kutte ut medesinen da det var visst uvisst om hvordan denne virker.
    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...