Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang...


ingar

Recommended Posts

Hører akkurat på radioen at et kraftlag nærmest blåser vekk reir og egg når de inspiserer kraftlinjer med lavtflygende helikopter - det er jo veldig lov, så klart vi må passe på bissevovvene så ikke de overlevende også skal ta kvelden...

Eller hva med skogdriften som nå for tiden også pågår i yngletiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Den største trusselen mot viltet er vel strengt talt bilen og toget. Og jegere, selvfølgelig. Himmelen vet hvor mange tusen rådyr og elg som hvert år lider en langsom, smertefull død pga påkjørsel eller skadeskyting. Pussig at slike problemer ikke debatteres like heftig som løshunder gjør.

Når det gjelder veier og jernbane, så aksepterer man at det går med et ganske betydelig antall dyr hvert år. Veier og jernbane er så viktige, og viltgjerder så dyre, at man liksom bare må akseptere at det går med endel dyr. Og jegerne? Jo, de må jo få utøve hobbyen sin, og dessuten er jakt både matauk og en tradisjon. Og siden 100% dødelige skudd er umulig å garantere, så aksepterer man at dyr går skadeskutte omkring i timesvis eller dagevis, inntil de enten blir skutt eller dør.

Jeg undres også på hvor stort problem viltet selv synes det er at løshunder jager dem, sammenlignet med å bli jaget av jakthunder. Joda, jakt med bikker skjer i "kontrollerte former", mens jaktende lausbikkjer er rimelig ute av kontroll. Men opplever rådyret og elgen mindre stress av en elghund enn av en schæfer? Jeg aner ikke, men det hadde vært interessant å finne ut av det.

Okei, dette ble kanskje off topic, men sånn er livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undres også på hvor stort problem viltet selv synes det er at løshunder jager dem, sammenlignet med å bli jaget av jakthunder. Joda, jakt med bikker skjer i "kontrollerte former", mens jaktende lausbikkjer er rimelig ute av kontroll. Men opplever rådyret og elgen mindre stress av en elghund enn av en schæfer? Jeg aner ikke, men det hadde vært interessant å finne ut av det.

Bare for å være nysgjerrig, hva for slags jakt er det som er lov akkurat nå? I yngletiden?

De jakt-"typene" jeg vet om, foregår på høsten. Elgjakta er vel i september/oktober, rådyr er vel og på høsten? Samme med rypejakt? Er det noen form for jakt som er lov i båndtvangstiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen jakt som er lov nå

Det åpner for duejakt 23 august, ellers må man vente til 10 sept for rype/fugl og elgjakta starter vel først i oktober tror jeg ?

Viltet utsetter for stor fare i yngle tiden. Det er andre rovdyr og trafikken osv

Da er det fint om viltet kan spares for en faktor, nemlig løse hunder.

De har allerede nok ting som vil drepe den, om de ikke skal ha løse hunder i tillegg. Da blir sjansen ganske liten etterhvert. Det er jo nettopp derfor det er båndtvang.

En må jo ikke på død og liv slippe hunden løs midt i skogen. Det finnes jo andre steder som er mer egnet, enn akkurat der hvor viltet er. En typisk ting er at folk går langt inni skogen, for der treffer de ikke folk ( men vilt ).

Det er lov å bruke hodet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen jakt som er lov nå

Det åpner for duejakt 23 august, ellers må man vente til 10 sept for rype/fugl og elgjakta starter vel først i oktober tror jeg ?

Viltet utsetter for stor fare i yngle tiden. Det er andre rovdyr og trafikken osv

Da er det fint om viltet kan spares for en faktor, nemlig løse hunder.

De har allerede nok ting som vil drepe den, om de ikke skal ha løse hunder i tillegg. Da blir sjansen ganske liten etterhvert. Det er jo nettopp derfor det er båndtvang.

En må jo ikke på død og liv slippe hunden løs midt i skogen. Det finnes jo andre steder som er mer egnet, enn akkurat der hvor viltet er. En typisk ting er at folk går langt inni skogen, for der treffer de ikke folk ( men vilt ).

Det er lov å bruke hodet

Så sånn kort oppsummert da, så er det ikke lov til å jakte heller i båndtvangsperioden, bortsett fra på duer fra den 23 august.. Da er kanskje ikke jakt noe argument for å bryte båndtvang heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi traff på en dame, og jeg hadde hundene løs.. jeg utdypte min frustrasjon ang. båndtvangen, og sa at jeg var redd for å møte på politi ( 3000,- i bot pr. hund )... hun roet meg fort ned, for damen pekte på 3 foskjellige menn/damer med shëfer hunder som var løse og lo godt med seg selv... mennene og damene var nemlig politi! :rolleyes:

Så.... jeg lurer litt jeg, hvem gjelder egentli reglene for ?

Reglene gjelder ikke for tjenestehunder som enten er i tjeneste eller trener for dette.

Bare for å være nysgjerrig, hva for slags jakt er det som er lov akkurat nå? I yngletiden?

Revejakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en poilitimann går med hunden sin løs i skogen, ingen av de bærer tegn til å være politi, så ser ikke jeg på det som trening til tjeneste.

Det er neppe din definisjon som legges til grunn.

Forøvrig kom jeg på at villsvinjakt vel også er tillatt hele året..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Vet du hvor lettpåvirkelig en slik liten kalv er? Sannsynligheten for at den er død i dag er definitivt til stede.

Ja, det er klart. Faktisk dør 50-60% av alle rådyrkalver innen den første vinteren er omme, så de er helt klart lett påvirkelige. Jeg sa ikke at det var et heldig tilfelle, men en liten tankevekker (spesielt hvis f.eks schäferen vår var løs i steden.. for han hadde spist kalven, ikke gjetet den...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er artig å se at det er folk som ikke HAR kontroll på hundene i en god del situasjoner, ikke minst rasebetinget, som mener at "loven burde gjelde alle". Litt misunnelige kanskje? <_<

Men det er greit å ta konsekvensen av sitt rasevalg. Spørsmålet er bare... når dere ikke har innkalling "god nok" i sommerhalvåret, er det faktisk også ulovlig å slippe dem resten av året - det heter faktisk da "under kontroll", og det er mye dyreliv resten av året også.

Jo da, du har så menn evig rett at det er mye dyreliv resten av året også.

I sin kjerne handler dette temaet om RESPEKT FOR LIV - alt liv - ikke bare det ville, - og da gjelder det hele året og hele tiden.

Og, ja - fordi jeg har en unghund (med rasemessig betinget høy reaktivitet for både det ene og det andre) og som er under opplæring, HAR jeg ikke full kontroll på den - enda - og dermed blir den foreløpig aldri sluppet.

Jeg forventer at andre hundeeiere viser den samme respekten ved å ha koll på sine, slik at jeg trygt kan "lufte" min egen.

Konsekvensen måtte ellers være at vi ikke kunne ta hunder ut før de er ferdig opplært;- og hvordan skulle ellers kondisjonering mot viltrenhet og sosialisering så foregå, må jeg spørre? -hjemme i stua?

I går skjedde det.

En hund kommer fykende ut av en åpen port - ligger lavt og flekker tenner - kroppsspråk av type "silent killing" - rett på og biter seg fast i min hunds underkjeve. I farta rekker jeg bare å starte på å løfte egen vel 20 kilos hund, slik at den fremmede hunden henger i lufta etter min hunds kjeve, da eieren når fram og "løser" situasjonen ved å sparke hundene i munnpartiet.

Jeg er ikke det minste misunnelig i dag, - men rasende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

har aldri hatt noe problem me båndtvang. har alltid hatt hunden min løs.

Aldri fått klage, hunden min har aldri løpt bort te noen selv om jeg går løse med henne rett forbi noen. går bare rett på plass.

Har bare fått masse skryt at d syntes jeg har så kontroll ¨å sånn. men seff,har ho jo i bånd. men har henne mest laus.

å når hun e laus i hagen går hun aldri utenfor på veien, visst det kommer en hund forbi ligger hun bare å ser selv om vi ikke er der...

Så har aldri hatt så problem med det. men ved det er båndtvang. men jeg snakka me en plitimann, han sa visst du har kontroll å hunden kommer når du roper.å ikke bare løper rett bort te folk.. kan du ha den løs.

MEn sikkert mange som e uenige. men dette mener jeg. er selvfølelg veldig for båndtvang. men tror kke det er mange som følger den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...