Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang...


ingar

Recommended Posts

Kanskje de bare jakter snømus?

Neida, skal slutte å fleipe :lol: Det er en vanlig misforståelse at dvergschnauzeren bare er en selskapshund. Men selv om det nå bare avles etter eksteriør og gemytt så har den beholdt både jakt og vakt: den varsler når det kommer folk og den jakter på det som er innen rekkevidde og som er mindre enn seg selv.

Men DS'en er også lærevillig, og med skikkelig trening så sitter innkallingen. Men man kan ikke tro at den sitter av seg selv uten trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

jeg er ikke så aktiv her inne for tiden, men siden jeg engasjerte meg i debatten får jeg vel kanskje prøve å følge opp litt?

Godt å se er det at Akela er og blir seg selv. Du skaper debatt og har klare meninger. Creds, selv om man ikke alltid er enig i de til tider vel "røffe" uttalelsene. Jeg skal ikke henge meg opp i og forsvare settereierens ære. Jeg vet med meg selv at jeg er en ansvarlig settereier, og så får heller de som ikke er det la bikkja løpe rundt som en gal:P

MEN det handler ikke om dårlig samvittighet eller "flinkhet", det handler om respekt for lov og natur. Bikkja mi holdes i bånd om sommeren fordi jeg følger loven og respekterer viltets behov for ro. Han får heller gå løs vinterstid og i områder som er unnlatt båndtvangen sommerstid. Med mindre han havner oppi en rypeflukt er han lydighør og enkel å kontrollere. Nei, høyre/ venstre og vent kan alle holde han på stien. Men jeg tror faktisk at han har det bedre i bånd og sele, enn det han vil ha det om jeg skal rope ut en masse kommandoer tilstadighet. Hadde han ikke vært jakthund kunne jeg sikkert han trent han til aldri å gå mer en 40 meter fremfor meg. Men det går ikke når han skal være en selvstendig arbeidene jakthund som helst skal kunne jobbe på flere 100m avstand...

De hundene som faktisk er så flinke at de holder seg rundt eieren sin på vei, uten å noen gang bevege seg utenfor vei/ sti gjør det meg ingenting at går uten bånd. Møtte godeste herr stordalen på joggetur her en morgen, bikkja hans var løs den men når den da holdt seg "ved fot" så blir det jo omtrent det samme som at den er i bånd. I mine øyne. (og her er det kanskje flere som er enig?)

Poenget mitt med at løse hunder (uansett rase og type) kan forstyrre vilt handler om de løse hundene som beveger seg vekk fra sti eller langt vekk fra eier. Selvfølgelig blir viltet påvirket av oss mennesker også, men ved å ha hundene våre i bånd (evt i umiddelbar nærhet til oss og på sti/ vei) minimaliserer vi forstyrrelsene.

Mari (var det vel?) er jeg forøvrig helt enig med: langliner er bare en fin måte å få god samvittighet på. Da kan man egentlig like godt droppe båndet, for bikkja er så langt unna uansett at den vil kunne påvirke vilt uten at vi oppdager det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Tibia
Men siden det er viltet som skal beskyttes under båndtvangen, så lurer jeg da på.. Om man går i skogen eller på turstier og har en bra kontakt med hunden,den kommer når den får beskjed om det og plager ingen, og man da "blir tatt" Kan man da komme med at hunden ikke har brutt loven fordi den ikke har skadet vilt, fugle eller reir, som er hele GRUNNLAGET for båndtvangen???

Loven sier at hunden skal holdes i bånd for ikke å skremme eller skade vilt eller husdyr.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Det er dessverre altfor mange som ikke respekter båndtvang fordi de tror de har kontroll på hunden. Altfor mange glemmer at Fido faktisk er en jeger, dette gjelder faktisk alle hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel si noe her og, da...

Hundel § 6.1: "I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo."

Jeg kan ikke skjønne at dette skal kunne være vanskelig å tolke. Enten har du hunden i bånd, eller så har du den forsvarlig inngjerdet, dette for at den ikke skal skade andre dyr etc. Du kan si at det er utifra en naturlig språklig forståelse, tolket utifra formålet med paragrafen, eller tungtveiende hensyn, ordlyden er såpass klar her at det er vanskelig å finne noe rom for tolkning.

Vet at flere hundeklubber har fått dispansasjon fra båndtvangen på treningsområdene sine. En venninne av meg fikk muntlig advarsel av politiet da hun trente lydighet uten bånd (fvf) på en grusplass ved universitetet, selv om jeg tror dette var en ung politibetjent som hadde lite å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... har du ikke kontroll på hunden, så bør du hverken slippe den I båndtvangstiden eller ELLERS... ville dyr såvel som andre hunder - og mennesker - eksisterer resten av året også. Ja, i yngletiden er ungene utsatt, og søte små kjæledyr som katter såvel som alle de naturlige fiendene til ymse dyr og fugler og denslags tar vel godt nok for seg som det er.

Hører akkurat på radioen at et kraftlag nærmest blåser vekk reir og egg når de inspiserer kraftlinjer med lavtflygende helikopter - det er jo veldig lov, så klart vi må passe på bissevovvene så ikke de overlevende også skal ta kvelden...

Som nevnt ørten ganger tidligere: Jeg har kontroll på hundene, og følger også godt med - og ser på øyeblikket når de får noe i nesa, og kaller dem inn. Og det gjør jeg HELE året, og ikke bare når det er så "hellig" og lovpålagt atte. Bank i bordet, så har vi sett politi mye vi her i byen - og da kaller vi inn og tar hundene ved siden, og da bryr de seg stort sett aldri - da skal de ha sjeldent god tid.

Derimot ser jeg endel som definitivt ikke burde ha hundene sine løs i skog og mark NOEN tid på året, de dukker opp på de nye friområdene for hund - og har null kontroll, og ditto manglende omtanke. For du skal faktisk ALDRI slippe løs hunden - hverken på friområde eller utenom båndtvang - dersom du ikke har kontroll...

Hadde jeg hatt en privat hage, så hadde jeg neppe luftet hundene i bånd gitt - da fikk pipipene lære seg survival of the fittest, og ikke hekke midt på en plen... og hva med katteeierne, skal de også lufte dyrene sine i band hele sommeren? Jepp right ja :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi.. Jeg bare sa hvordan det er naturlig å forstå loven, ikke om jeg fulgte den... :) Jeg er forøvrig svært lite fan av de jeg møter i skogen som ikke har kontroll, og ikke bånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om alle skulle følgt loven? Så kjedelig. Tenk om alle skulle bare følgt det som lederene sa. Slike dikatorer, som styrer alt. Det ville nok ikke hvert mange jøder igjen i verden, visst alle skulle følgt Hitler?? *Ironi*

Men ja...Jeg er en lovbryter :) . Jeg slipper bikkja mi. *Skrekk og gru.*

Men jeg er en lovbryter som tar hensyn! Enig med Akela. Nå er jo jeg så heldig som har en hund som "kan" slippes. Han er lydig nok til at han kommer, og jeg slipper han på forsvarlige steder. Jeg pleier alltid å følge veldig godt med.. Slik at vi ikke får noen uhell...

Og ja.. Hva med alle gnageren/fuglene som dør på grunn av katter?? Da er det plutselig ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar også Enya springe løs enkelte plasser. Hun holder seg rundt meg og kommer på innkalling. Vi trener mye på en fotballbane ved en skole (der det ikke er folk på kveldstid) og der er hun også løs. Nå som det er så varmt drar vi nesten hver dag til en liten brygge. Der slippes hun også løs for å bade. Hun plager ingen, hverken dyr eller folk..

Og jeg er vel som flere av dere her inne.. Har muligens også kjørt litt for fort o.l.

I skogen rett ved oss, går vi stort sett med dette "idiotiske" flexibåndet. Kommer litt an på hvilket hunør pelsen er i.. Ser jeg hun er i skikkelig raptushumør så slippes hun ikke løs. Følger også godt med og bruker regelen jeg lærte da jeg tok lappen: Se langt frem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Jeg vet om et par store inngjerdede jorder hvor pelsen kan løpe fritt. Hva andre gjør er opp til dem. Det som er mer til pest og plage er vår relativt nye nabos store hund som går fritt og delvis uten tilsyn uansett tid på året. Det har redusert mulighetene for turer og sykling betraktelig for jeg er ikke spesielt oppsatt på at to store hunder som ikke har møtt hverandre før får mulighet til å barke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om et par store inngjerdede jorder hvor pelsen kan løpe fritt. Hva andre gjør er opp til dem. Det som er mer til pest og plage er vår relativt nye nabos store hund som går fritt og delvis uten tilsyn uansett tid på året. Det har redusert mulighetene for turer og sykling betraktelig for jeg er ikke spesielt oppsatt på at to store hunder som ikke har møtt hverandre før får mulighet til å barke sammen.

Med talegavene dine ( i hverfall skriftlig! he he) burde du vel kunne løse dette med noen velvalgte ord i øret på naboen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor skal man ha bånd på hunden: pirate4x4

Jeg kommer hvertfall til å bli myyyyyyyye flinkere. For selv om mine ikke jakter, så er de utrolig glad i å kose med sånne søte små. Og det SKAL IKKE skje!

Det kom fram i ettertid at hunden var i bånd da episoden skjedde. Men jeg skal likevel bli mer forsiktig med mine hunder på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indrømmer at hundene mine går løse noen steder. Det er fordi jeg kan stole på de. De holder seg på stien og ikke så langt unna meg hele tiden. Vi har sett masse vilt. Får lov til å se fra avstand en liten stund.. så går vi videre..Jeg vet at de ikke jager noe vilt.

Hadde de jaget vilt så hadde jeg holdt de i bånd.

Men de går som oftes i bånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå skal jeg fortelle dere noe litt utenom det vanlige, eller er det egentli det ?

Jeg var i skogen med hundene, dette er en kjennt skog, med mye folk.

Vi traff på en dame, og jeg hadde hundene løs.. jeg utdypte min frustrasjon ang. båndtvangen, og sa at jeg var redd for å møte på politi ( 3000,- i bot pr. hund )... hun roet meg fort ned, for damen pekte på 3 foskjellige menn/damer med shëfer hunder som var løse og lo godt med seg selv... mennene og damene var nemlig politi! :rolleyes:

Så.... jeg lurer litt jeg, hvem gjelder egentli reglene for ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle - om noen andre bryter reglene får de stå for selv, på samme måte som at du må svare for om du bryter dem.

Men om politiet til og med bryter de...

Altså, missforstå meg rett, men hvis ikke en gang politiet holder seg til reglene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om politiet til og med bryter de...

Altså, missforstå meg rett, men hvis ikke en gang politiet holder seg til reglene..

Og så? Hvis ansatte i politiet bryter lover så kan også du mener du? Da er det vel fritt fram for det meste da - i politiet finner man jo pedofile, fyllekjørere mm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så? Hvis ansatte i politiet bryter lover så kan også du mener du? Da er det vel fritt fram for det meste da - i politiet finner man jo pedofile, fyllekjørere mm..

Nei, det var ikke det jeg mente!

Men jeg syns det er så forunderlig, at politi folk lufter hundene sine, som forøvrig blir brukt i tjeneste løse en dag, for så å gå tilbake en annen dag og gi folk bot ?!?!

Hva skjer forresten hvis en politimann blir stoppet med løs hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke det jeg mente!

Hva var det du mente da?

Men jeg syns det er så forunderlig, at politi folk lufter hundene sine, som forøvrig blir brukt i tjeneste løse en dag, for så å gå tilbake en annen dag og gi folk bot ?!?!

Politifolk som bryter båndtvangen selv er vel sannsynligvis ikke så veldig interesserte i andre hunder som går løse så lenge eieren har kontroll, tror du ikke?

Hva skjer forresten hvis en politimann blir stoppet med løs hund?

Sannsynligvis akkurat det samme som ville skjedd med deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... For noen dager siden var moren min på ridetur og hadde med Yippie og Amira. Jeg har sagt at hundene skal være i bånd når hun rir (bundet til hesten), fordi de løper spesielt langt da. Uansett var de løse, og de løp ned i en grøft 20 meter borte der Amira fant en rådyrkalv som ikke var mer enn 30 cm høy! Amira gjetet og krøyp bak den redde kalven, mens Yippie snuste litt på den. Moren min sa "Ferdig!" (som jeg sier når vi er ferdige med gjetingen) og begge hundene gikk i fra kalven som om det skulle vært en helt uinteressant gjenstand...! Ingen skade skjedd, men hadde Marko vært med, hadde det nok blitt andre "boller"... Nå er hundene alltid bundet på ridetur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man orker å bruke energi på det da? Hva disse "politifolkene" i sivile klær med en og annen schæfer med seg gjør er da samma ****. Hadde de politiklær på seg da? Hundene altså? Eller var det bare tilfeldig at noen sa de var politi.

Du gjør jo "egentlig"som du vil, du som får ta støyten om noen tar deg på det eller hunden din tar livet av noe lite og søtt (samvittighet).

Personlig slipper jeg (som alle andre) bikkja litt løs i hagen, eller på fotballbaner som er litt inngjerda. Når man er alene, er det ikke så? Ingen skade skjedd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Hadde de politiklær på seg da? Hundene altså? Eller var det bare tilfeldig at noen sa de var politi.

Det er ikke så utrolig mange som har politihunder, og der de går er det sånn at "alle kjenner alle"... så vi vet det er politifolk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...