Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang...


ingar

Recommended Posts

Guest Per Olav
Jeg ser det for lite sannsynlig at orienteringsløpere og småbarn fanger fugler med kjeften og dreper dem, men for all del, det kan jo selvsagt skje innimellom.

Ikke jeg heller, men så har vel ikke vi den nesen og hurtigheten som de fleste hunder av en viss størrelse har. Dessuten har det vel skjedd at f eks orienteringsløp over ei helg er blitt flyttet p g a at masseinvasjon av turløpere skremmer både fugler og firbeint vilt. For fuglene er vel slikt spesielt følsomt fordi det ikke tar lange stunda før befruktede egg og kyllinger dør når foreldrene skremmes vekk fra reiret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar
1500,- er den. To damer på Bygdøy fikk det sist helg..

Kan dette være individuelt fra sted til sted? Mente jeg hadde hørt noen som fikk 5000.. Men det var kanskje for å ikke plukke opp dritten etter seg det... hmmm...

Fælt vettu, at de skal være mer ute etter folk som slipper hunden sin løs, enn folksom kjører gris og ødelegger annenmanns eiendom hele tiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være individuelt fra sted til sted? Mente jeg hadde hørt noen som fikk 5000.. Men det var kanskje for å ikke plukke opp dritten etter seg det... hmmm...

Fælt vettu, at de skal være mer ute etter folk som slipper hunden sin løs, enn folksom kjører gris og ødelegger annenmanns eiendom hele tiden. :)

Aner ikke jeg om det slik fra sted til sted, der kunne de i hvert fall ta seg godt betalt :)

Støtter båndtvangen og skjønner hvorfor den er der. Men når det åpenbart er jobben den dagen, så blir man litt usikker på ressursbruken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah.. jeg kan gjerne være med på å kverulere på båndtvangen! Heh, for det er setningen om at "slik at den ikke kan jage, skade..." jeg har i bakhodet når jeg hver eneste dag slipper bikkja løs i skog og mark. Min forklaring/unnskylding er følgende: Pelsen her løper ikke som en villmann rundt i skogen for å studere fuglereir, og driter en lang marsj i storvilt. Han tusler rundt beina på meg, og er sjelden mer enn 20 m borte fra meg (veeldig førerorientert bikkje...) En hare kan være interessant, men ikke nok til å løpe etter. Ekorn er festlige, men de stikker jo i nærmeste tre når de ser folk og hund. Sauer er også festlige, men bare når jeg lar han få jobbe. Er det tur, så er det tur, da gir han en blank i sauer. Så kan man jo si at da har jo hunden skremt opp viltet/fuglen/buskap. Men det hadde han jo gjort uansett om han var i bånd eller ikke? For vi har jo lov til å gå i skogen? Han er jo faktisk ikkje lengre fra meg enn alle de som har langline på dyret? Så siden jeg føler at kontakten mellom meg og bisken er så god at han enda ikke har sviktet på innkalling, han stikker ikke til skogs for å jage/skade, og fordi jeg er en gjennomført latsabb som synes langline er fryktelig upraktisk, ja så lar jeg han gå løs.

Må jo legge til at jeg trasker ikke akkurat rundt i de mest oppgått stiene her i området. Treffer sjelden folk, og egentlig veldig sjelden vilt/sau også. Men som sagt før i tråden, er jo ikke folka loven er til for... Selv om innlegget til trådstarter gjør meg forbannet på hvorfor det er hundeeiere som skal tas, når orienteringsløpere (som den stressa saueflokken de ser ut som) kan brase gjennom reir og rådyr uten tanke for hva de ødelegger. Lite gjennomtenkt fra arr, og forbannet irriterende!

Til slutt vil jeg vel presisere at hadde jeg vært det minste i tvil om at jeg hadde sikker innkalling på dyret så hadde jeg jo ikke sluppet han. Og båndtvangen er egentlig en ok lov, og jeg er lat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode argumenter for å slippe hunden løs i båndtvangtiden du hadde der ja! Men i mine ører blir det altså veldig feil! En lov er en lov, og den gjelder faktisk for oss alle, selv om vi synes den er aldri så teit, eller er av den oppfatning at akkurat MIN hund er så lydig at for den gjelder ikke omtalte lov! Blir jo veldig urettferdig hvis noen av oss (som er så trygge på hundene våre) lar de få kose seg uten bånd, mens andre (som kanskje ikke er fullt så trygge) må lide seg igjennom båndtvangtiden med hunden godt sikra! Mine to nåværende hunder hadde jeg absolutt ikke tatt sjansen på å slippe løs, mens min forrige hund (Golden Retriever, kjempelydig!) kunne sikkert ha vært løs. Men jeg hadde henne i bånd! Morsomt var det ikke, men skal man være en ansvarsfull hundeeier må man vel kunne klare dette også! Kan ikke begripe at det egentlig er noe å diskutere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode argumenter for å slippe hunden løs i båndtvangtiden du hadde der ja! Men i mine ører blir det altså veldig feil! En lov er en lov, og den gjelder faktisk for oss alle, selv om vi synes den er aldri så teit, eller er av den oppfatning at akkurat MIN hund er så lydig at for den gjelder ikke omtalte lov! Blir jo veldig urettferdig hvis noen av oss (som er så trygge på hundene våre) lar de få kose seg uten bånd, mens andre (som kanskje ikke er fullt så trygge) må lide seg igjennom båndtvangtiden med hunden godt sikra! Mine to nåværende hunder hadde jeg absolutt ikke tatt sjansen på å slippe løs, mens min forrige hund (Golden Retriever, kjempelydig!) kunne sikkert ha vært løs. Men jeg hadde henne i bånd! Morsomt var det ikke, men skal man være en ansvarsfull hundeeier må man vel kunne klare dette også! Kan ikke begripe at det egentlig er noe å diskutere! :)

Er den til meg? For joda, jeg er veldig klar over at dette er feil, jeg er en latsabb og en lovbryter i aller høyeste grad. Kjører for fort gjør jeg også, noe som har resultert i bøter, og får jeg bot for at jeg har hunden løs skal jeg selvsagt akseptere bota. Har jo lest hundeloven jeg også, og vet at det skal være fysisk kontakt mellom hund og fører ute på tur, så sånn sett er det jo egentlig ikke noe å diskutere. At jeg velger å bryte loven til dagen på våre anonyme turer i skogen bakover her er vel mer min privatsak. Og hadde jeg ikke vært trygg på han, hadde jeg hatt han i bånd, både innenfor og utenom ordinær båndtvangstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til BC :rolleyes:

Jeg kommer nok inn i samme kategori som deg (latsabb og lovbryter), tilhenger av at det skal være PSYKISK kontakt mellom hund og hundefører. Ser du bor litt landlig til og der har vi vel noe av forklaringen, oss bygdefolk er jo litt mer avslappet en resten av befolkningen, er vi ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også landlig til. :P Det skulle vel egentlig ikke ha så mye med saken å gjøre. Loven gjelder både for by og land! Jeg nekter å tro at bygdefolk har et mere avslappet forhold til lovverket enn byfolk! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er rar, men om bikkja bare tusler i beina på deg allikevel, hvorfor er det sånt pes å ha på den bånd?

Jeg mener, jeg skjønner bedre argumenter om at bikkja må få løpt fra seg og brukt kroppen sin, enn den der "jammen, hunden min er så snill og holder seg i nærheten av meg uansett den". De gangene JEG slipper mine hunder, så er det jo for at de skal få løpt og vært idioter en stund, liksom. Skal vi allikevel bare tråkke en runde, kan de jo like gjerne ha på seg den lina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om hunden bare er noen meter unna deg, så gir det dem en helt annen frihet enn å gå i bånd. Hunder som regelmessig får gå løs og løpe mye, blir også mye mindre "idioter" som må rase fra seg, er min erfaring med flere raser. Men det kommer helt an på rasen - og hva slags kontroll man har, og hvor flink man er til å følge med. Noen klarer ikke engang å følge med på hva hunden gjør når den går i bånd eller snellebånd engang, hørte om en som hadde setter i snellebånd og den klarte å drepe en and i en fontene i parken med ørten tilskuere til "blodbadet".... Nå skal det sies at vedkommende var i ammetåke, så det hører kanskje med.

Tar man "en sjanse" når man slipper hunden løs i båndtvangtiden - ja, den hunden burde ikke få gå løs resten av året heller, siden det kreves KONTROLL uansett.

Jeg er en mer ansvarsfull hundeeier enn dem som sleper bikkja rundt i båndtvangstiden av redsel for bot eller for at noen pippipper på rede liksom skal bli skremt, og som så har frislepp resten av året - jeg sørger for at mine hunder ikke plager andre, og at de ikke får jaktet aktivt på dyr (skulle ingen dyr og fugler bli skremt, burde det vært folkeforbud i skogen i hele yngletiden også).

Klarer ikke folk å lære hundene sine grunnleggende kontroll og dressur - ja, så gidder jeg vel for fanden ikke ta hensyn til deres såre følelser fordi MINE hunder kan være løs og være kontrollert! Det tar vel bortimot prisen som beste dustegrunn til ikke å slippe egen hund... en solidaritet med hundeeiere som mislykkes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Det er ingen såre følelser herfra, Akela, dette er fra tur i dag:

2008_0502desember20070003.jpg

Men jeg slipper hundene mine fordi de skal få løpe jeg da. Skal de tråkke i beina på meg bare, kan jeg like gjerne ha på de bånd (og nei, hverken dyr, fugl eller folk ble skadet av lovbruddet vårt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også landlig til. :ahappy: Det skulle vel egentlig ikke ha så mye med saken å gjøre. Loven gjelder både for by og land! Jeg nekter å tro at bygdefolk har et mere avslappet forhold til lovverket enn byfolk! :lol:

Loven gjelder ja, men vi benytter sunn fornuft, her jeg bor er det dyr i alle katogorier. Møter svært ofte både rådyr, hjort og elg på tur med bikkja (og den er ofte løs). Men nei jeg er ikke uansvarlig, hadde jeg hatt en bikkje med utpreget jaktlyst og / eller en bikkje som ikke hadde lystret hadde det vært en annan sak. Det betyr ikke at jeg aldri har den i bånd :rolleyes: Liker å nyte friluftslivet selv også i høy grad - og la bikkja få mulkighet til å srekke ut, bruke kroppen er topp. Værste jeg ser (uten sammenligning forøvrig) er folk som "trimmer" bikkja langs veien (asfaltbikkjer som jeg kaller det) <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk akela ! Du sier det jeg ikke selv klarer å formulere like godt som deg :rolleyes: . Selv om det kan se ut av innlegget mitt om at bikkja bare trakker i beina på meg, og likevel kunne hatt bånd, så er det nettopp den friheten det er å gå uten bånd, når vi uansett ikke er til ekstra forstyrrelse. Og selvsagt, han strekker jo på beina og løper fra seg, men poenget mitt var at han er under kontroll, og stikker ikke av. Legger som oftest turene til skog og ulendt terreng, og langline lar seg dårlig kombinere med kratt og villniss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har han løst rundt meg (så jeg har han innen øyensynes hele tiden mens det er båndtvang :lol:

og det er teksisk sett lov .. :ahappy:

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måteb, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

aha !

edit; glem det jeg skreiv :yes:

Det ble litt feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har et godt poeng Ingar. Kall det gjerne kverulering - det kan også kalles lovtolking, som jo hører noe mer dannet ut :) Ja, man skal lese loven i sammenheng - og det er jo nettopp det Ingar gjør. Lovforarbeidene gir ingen ting i forhold til dette spørsmålet, og det foreligger ingen Høyesterettsavgjørelser eller annen rettspraksis så vidt jeg kan se på lovdata. Da er en henvist til å lese ordyd - og en god tolkingsregel er å lese ordlyden i lys av lovens formål. Dette innebærer jo at hvis hensikten med bestemmelsen er å beskytte viltet mv, så er det liten grunn til å straffe for overtredelse av bestemmelsen hvis viltet faktisk ikke kan bli truet. Det må uansett forutsettes at hunden er under kontroll, jf lovens § 4.

Slik jeg ser det kan mye tale for at Ingars antydning kan ha mye for seg. Da det er åpent for tolkingstvil kan man tenke seg at det kan bli ulik praksis på området frem til spørsmålet muligens en gang i fremtiden blir løst av Høyesterett. Frem til da er vel det sikrste å ha bikkja i band hvis man vil unngå trøbbel :)

Ingar: Kommenterer du dette på dine kurs - i så fall - hva er din lære til dette spørsmålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tiden 1 april til 20 august skal hunden holdes i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt. At dette kan gi rom for så veldig mange tolkninger kan ikke jeg begripe!

Det kan jo godt hende at noen synes dette er så vanskelig at det en gang i fremtiden blir en sak for Høyesterett, men idag er det ikke det. Altså er det bare å følge det som står, enten man vil eller ikke. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tiden 1 april til 20 august skal hunden holdes i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt. At dette kan gi rom for så veldig mange tolkninger kan ikke jeg begripe!

Det kan jo godt hende at noen synes dette er så vanskelig at det en gang i fremtiden blir en sak for Høyesterett, men idag er det ikke det. Altså er det bare å følge det som står, enten man vil eller ikke. :rolleyes:

Klart man kan kverulere rundt dette. Det står utrykkelig i loven spesifisert hva hunden ikke kan jage og sørger man for at det ikke finns noe slikt i parken f. eks. så har man vel oppfylt lovens bokstav? Skulle tolkningsmonn fjernes, burde det heller stått:

I tiden 1 april til 20 august skal hunden holdes i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt.

Og ferdig med det. Men det står ikke bare det fordi det også hører med i settningen; "slik at den ikke kan jage" osv .

Alt det burde ikke vært med...Går man f. eks med hund som er blind og døv og uten luktesans, så kan den ikke jage okke som og loven er vel dermed oppfylt. ja jeg vet..kverulering.... Artig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i en skog og lar bikkjen løpe løst ut når vi holder på utenfor. det blir rett og slett for dumt å sette ho i bånd då.

Om kvelden og det er siste tissetur, då har eg ho i bånd slik at ho ikkje løper etter hjorten.

Så enkelt er det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man kan kverulere rundt dette. Det står utrykkelig i loven spesifisert hva hunden ikke kan jage og sørger man for at det ikke finns noe slikt i parken f. eks. så har man vel oppfylt lovens bokstav? Skulle tolkningsmonn fjernes, burde det heller stått:

I tiden 1 april til 20 august skal hunden holdes i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt.

Og ferdig med det. Men det står ikke bare det fordi det også hører med i settningen; "slik at den ikke kan jage" osv .

Alt det burde ikke vært med...Går man f. eks med hund som er blind og døv og uten luktesans, så kan den ikke jage okke som og loven er vel dermed oppfylt. ja jeg vet..kverulering.... Artig...

Men du kan være sikker på at hvis det IKKE hadde stått "slik at den ikke kan jage" osv., så hadde det helt sikkert vært noen som ville forlangt å få vite hvorfor i all verden bikkja skulle være i bånd akkurat innenfor denne tidsrammen! :wub:

Og så måtte det likevel forklares at dyr og fugler i naturen bør ha fred og ro i denne tiden da de har unger osv.! (ja, kverulering kan være gøy det!) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Bajas er løs der det er forsvarlig(i mine øyne) å ha ham løs.

Han er litt rebellsk for tiden så han lukker ørene støtt og stadig så han er mere i bånd nå.

Men når vi er alene i skogen eller med svært få mennesker og hunder så løper han fritt.

Kall meg gjerne hensynsløs med tanke på vilt i skogen men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Bajas er løs der det er forsvarlig(i mine øyne) å ha ham løs.

Han er litt rebellsk for tiden så han lukker ørene støtt og stadig så han er mere i bånd nå.

Men når vi er alene i skogen eller med svært få mennesker og hunder så løper han fritt.

Kall meg gjerne hensynsløs med tanke på vilt i skogen men...

Jeg er litt samme typen, uten at jeg vil kalle meg uansvarlig :rolleyes: Men det verste i denne perioden er nok hoggorm. Hadde jeg hatt en hund med mer utviklet jaktinstinkt, ikke så førerorientert som den jeg har hadde det stilt seg annarledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt samme typen, uten at jeg vil kalle meg uansvarlig :rolleyes: Men det verste i denne perioden er nok hoggorm. Hadde jeg hatt en hund med mer utviklet jaktinstinkt, ikke så førerorientert som den jeg har hadde det stilt seg annarledes.

Jeg har konstant øyne og ører på hunden når den er løs.Jeg leser kroppspråket hans og prøver å ligge ett skritt forran ham.

Jeg ser alltid langt fram for tidlig å oppdage ting som tilsier at jeg bør ta ham inn til meg å sette på bånd.

Bajas har nok ikke det største jaktinstinktet han heller :wub: Han legger seg paddeflat og vil leke med f.eks katter...

Bajas har hele tiden matmor under oppsikt , så om han ikke "hører" når jeg kaller på ham så kan jeg snu å gå den andre veien så kommer han tvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har konstant øyne og ører på hunden når den er løs.Jeg leser kroppspråket hans og prøver å ligge ett skritt forran ham.

Jeg ser alltid langt fram for tidlig å oppdage ting som tilsier at jeg bør ta ham inn til meg å sette på bånd.

Bajas har nok ikke det største jaktinstinktet han heller :wub: Han legger seg paddeflat og vil leke med f.eks katter...

Bajas har hele tiden matmor under oppsikt , så om han ikke "hører" når jeg kaller på ham så kan jeg snu å gå den andre veien så kommer han tvert.

Det verste gutten min kan finne på er vel å slikke i hjel en intetanende bærplukker :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...