Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvinne har 48 hunder

Argyr

Recommended Posts

• Svar 882
  • Created
  • Siste svar

Hvis denne rasen er så "over og værre" enn alle andre hunderaser - hvorfor er den da lovlig?

Det høres jo ut som om det er en løve man snakker om her - og hvis det er tilfellet - hva da med alle de som allerede lever i landet, da? Burde ikke også de bli "skutt" på flekken?

Nei, sensasjons-presse skal man være forsiktig å lytte til. Her uttaler man seg som om at enhver hund i en rase automatisk er livsfarlig. Er ikke det samme debatt man har hatt ørte-og-førti ganger tidligere om hvor livsfarlige de forbudte hunderasene er her i Norge (selv blandinger av de) ?

Som med alle hunder som tas hånd om på en slik måte må de selvsagt testes på en måte, av professjonelle folk - før evt. omplassering.

Men det hadde jeg da syntes var rett og rimelig om det var en kennel med schäfere, collies eller rottweilere også, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de andre KOene som lever her i landet, har vel ikke vært utsatt for mishandling og vanstell? Ingen tror vel at dette ikke har laget arr i sjela til disse stakkarene, og at ikke dette kan gi seg uheldige utslag?Når også folk som kjrener rasen godt advarer mot omplassering, så sier det vel litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så "ALLE" andre KO'er bor hos fornuftige eiere som vet alt om rasen, har sørget for all form for sosialisering, trening, etc..? Nei, så blåøyd er jeg ikke at jeg tror det, dessverre.

Jeg er overbevist om at opptil flere av de hundrevis av KO'er som finnes i landet har mangelful oppdragelse, eiere som ikke vet at dette er en ekstremt "vill" rase, eller på andre måter slett ikke er forberedt på det monsteret som rasen er portrettert med i avisen her.

Derimot er jeg ganske overbevist om at vi igjen ser at det er så lett å angripe RASEN - ikke individene.

Men javel - hvis de faktisk ER så atypiske "hunder" som her forklart, så er jeg jo enige - avliving fremfor omplassering.

Men jeg tror faktisk ikke på at de er SÅ ille. Og disse hundene her (uten å kjenne noe til dem) er troligvis/tilsynelatende usosialiserte - ikke vant til folk, normalt familieliv, etc - men hvem sier at DET nødvendigvis gjør at hunden(e) er, eller blir, farlige for folk?

Jeg har selv vært og hentet usosialiserte kennelhunder fra utlandet, eller mishandlede hunder fra eiere, og visst var de allment "ville" og skrullete - men slett ikke nødvendigvis truende eller farlig. Noen var såklart DET også, men det var helt klart unntaket - ikke regelen.

Nei, disse hundene må testes, sjekkes opp og så er jeg overbevist om at de ikke utgjør noen større trussel for verden enn de mange, mange hundene i Finn-annonsene som står daglig.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke sett KO`ene på ca 2 år,da jeg plutselig møtte dem på utstilling og hjalp med å få den alle utav bilen...Og jeg aner ikke hvilke jeg hilste på 2 år før,men det var ikke alle de samme hundene,men var like rolige.

Disse på utstillingen hadde håndkler rundt seg/rundt halsen som jeg fikk beskjed om å ta av,og med meg var ei jente på 14 som er ganske kosete med sånne bamse hunder.Hun trodde det var Leonberger,og hundene ble tatt på og kost med deretter...De ble kyssa på,og "tafset" mye på...

Ingen av hundene virket farlige og tvilsomme av dem der hvertfall.

At en stor hann kan være problematisk er vel ikke så uvanlig om den har mangel på sosialisering osv..men disse tispene og et par unge hanner virket hvertfall trygge og rolige ifjor.

Vi kom jo bare rett bort til bilen sånn tilfeldig,og ble og håndtere hundene utav det blå fordi eier ba om hjelp...fordi vi kunne hjelpe der og da så gjorde vi det.

Så jeg ser ikke hvorfor de skal skytes alle sammen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Det de som har blitt intervjuet i denne avisartikkelen sier, ligner veldig på hva denne kvinnen selv fortalte om denne "überspesielle" rasen selv i begynnelsen. Det er vel hun som har moderert seg etterhvert?

Nå vet jeg ikke stort om denne rasen utover det jeg har lest på diskusjonsforum, men det er ingen tvil om at det er forskjell på raser. Hvorvidt KO'ene er så ville og hissige som det fortelles at de er, vet jeg ikke. Men hundehold i de gamle østblokk-landene har vel ikke vært helt likt hundeholdet vi har her i vesten, det synes jo på egen rase innimellom, når det kommer dommere fra "slike" land - en dommer jeg stilte for, foretrakk at eierene løftet på leppa så han fikk se tennene, f.eks, det er skarpere hunder "nedover der" enn det det er her.. Så er det et raseproblem, eller er det et linjeproblem?

Selv ville jeg vært skeptisk til å overta en hvilken som helst hund som har vokst opp i slike forhold. Det var dette med sosialisering og miljøtrening da, jeg syns det er greit at hunden har sett litt mer enn løpegården den er født i når de er over sosialiseringsperioden, liksom. Akkurat sånt ER jo et problem selv på andre raser. En i familien f.eks kjøpte en drever en gang, 8 mnd gammel, som ikke hadde vært utenfor gårdsplassen. Den var ikke helt tam, rett og slett. Den ble aldri helt tam heller (nå hører det med til historien at den stakk av på tur og ble borte en uke kort tid etter at den ble solgt, det gjorde neppe saken noe bedre).

Jeg syns det er litt drøyt å avlive alle for sikkerhets skyld. Men jeg syns ikke at de skal holdes liv i og omplasseres uansett hva heller. Det er en spesiell rase, som har vokst opp i et spesielt miljø, den er diger og den kan være skarp.. Det høres ikke ut som noen drømmehund her i nabolaget, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener ikke nødvendigvis at de alle bør avlives, men at dette er en rase med myyyye vokter og andre instinkter er det jo ingen tvil om. er det meget hundekyndige folk, som bor "pokkerivold" med stoooooor plass etc, k a n det vel gå seg til. men jeg har kun hatt ett møte med rasen, og da var det en hann hund som slet seg på en stor utstilling i sverige, og tok nesten livet av en gammel collietispe(11år) HELT UPROVOSERT.. så jeg er jo i utgangspkt ikke noe fan av disse "kosebamsene". tror ikke vi har store nok områder for dem. de handler jo instinktivt, men derfor passer vel flesteparten av dem ikke inn her heller :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å kopiere en kommentar til avisens innlegg jeg, da jeg mener den er bra skrevet:

Ærlig talt! La meg som eier og oppdretter av denne rasen få komme med noen kommentarer til uttalelsene til Aksel Schjervheim og Peter Graasvoll.

Siterer Aksel: Jeg kjenner rasen, som betegnes som verdens farligste vokterhund, fra mine besøk i USA og Russland. Det sier Aksel Schjervheim, her med en helt annen type hund hjemme i Sør-Odal

FEIL – Denne rasen er betegnet som en av verdens mest kapable vokterhundrase. Det er forskjell på farlig og kapabel (flink), slå det gjerne opp i ordboken.

Siterer Aksel: Jeg har besøkt et treningssenter for militær- og politihunder i Russland. Der bruker de blant annet kaukasisk ovtcharka

På treningssenterene i Russland så skarptrenes hundene for å gjøre en jobb innen politiet eller militæret (f.eks. grensepatrulje). Det er stor forskjell på en skarptrent politihund og en vanlig familiehund.

Siterer Aksel: Hva skal vi med denne hunderasen i Norge? spør Schjervheim

Ja, hva skal vi med 90% av de hunderasene vi har idag? Egentlig burde det vel holde med 1 type til hver av jaktgrenene, stor, middels og liten til selskapsbruk osv.? Fra ironi til alvor – Som nevnt tidligere er KO en hunderase som kan arbeide som vokterhund. I motsetning til mange av de andre vokterhundrasene som mer og mer har blitt avlet til å være rene selskapshunder. Vi har fortsatt et rovdyrproblem i Norge, har vi ikke?

Siterer Aksel: Folk lar seg lure av å se alle bildene av “nusselige” hunder i avisen. Kaukasisk ovtcharka er ikke for hvem som helt. Her snakker vi om usedvanlig kraftige hunder som er preget av vanskjøtsel, sier Schjervheim

Nei, det er ikke en hunderase for hvem som helst. Dette er også både Mattilsynet og Standal fullstendig klar over. Personalet på Standal som har god relatert utdannelse og meget lang erfaring med hund har etter nøye observasjon og testing av hundene det gjelder vurdert det slik at hundene kan omplasseres . Men du, som ikke har sett disse hundene, men på bakgrunn av dine observasjoner av helt andre individer i et annet land mener altså at du er mer kvalifisert til å vurdere denne situasjonen?

Siterer Peter: For å snakke rett fra levra: Skyt alle hundene! sier Graasvoll

Å snakke rett fra levra er ikke alltid like lurt. Et lite tips, tenk først.

Siterer Peter: Må «dulles» med

Graasvoll mener likevel bestemt at kaukasisk ovtcharka er en fin familiehund, bare den blir preget til å være det helt fra fødselen

De bør selvsagt få masse kjærlighet og omsorg disse hundene. Men like viktig er det at de behandles bestemt og at man fra første dag legger lista for hva som skal være lov eller ikke lov.

Jeg har selv mottatt en eldre tispevalp fra samme oppdretter i Åsnes som var veldig kuet og som bar preg av manglende sosial struktur. Det tok en måned å få henne fra inngangsdøren og inn på kjøkkenet. Dog var hun aldri aggressiv mot meg eller noen andre mennesker, og etter noe tid fungerte hun som en helt normal familiehund.

Siterer Peter: – Jeg tok hånd om en svensk hund som var vant til barna i familien. En dag kom naboungen på besøk, uten at husets egne barn var hjemme. Da bet den. Jeg tok hunden i forvaring og hadde den hele tida i samme rom som meg sjøl. Etter tre måneder kunne jeg fortsatt ikke klappe den, og den knurret da jeg ga den mat og vann, sier Graasvoll

Her vil jeg få presisere at Kaukasisk Ovtcharka foreløpig ikke er en veldig homogen rase hverken når det gjelder gemytt eller eksteriørmessig. Det er store forskjeller og det finnes individer som absolutt ikke har livets rett. Hunden som Peter her nevner kommer også fra oppdretteren i Åsnes. Før hunden kom til Peter var den også innom et kurs hos Nordenstam hvor det allerede da ble anbefalt avlivning. Den ble altså vurdert av fagfolk og faller inn under kategorien av individer med temperament feil. Jeg har selv avlivet to valper fra egne kull pga. dette (hos veterinær).

Når det gjelder hundene som her blir omplassert, så har de som nevnt over allerede vært til vurdering hos fagfolk og funnet passende til omplassering.

Vedr. beskrivelse av temperament så har jeg skrevet ganske utfyllende om det her:

http://www.koinfo.org/zoot1.htm

Cindy Bente Andersen

----------------------------------------------------------------------------

Etter hva jeg har lest og sett på diverse hjemmesider om denne rasen, så kan det virke som at det her i Norge er (selv om noen påberoper seg så og så lang fartstid) er CBA som har satt seg dypt og inntenst inn i rasen. Ser fra hennes hjemmesider at hun har reist mye og hilst på rasen også.

Å anbefale avlivning av alle rasene og spørre hva vi skal med dem er greit nok det, men som CBA skriver: hva skal vi med 90% av alle de rasene vi har i landet?

Vi får bare stole på at mattilsynet og standal i samarbeide med (forhåpentligvis) CBA gjør god research og skaffer disse hundene dyktige eiere med evne til å takle og ta ansvar for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det var jo ikke bare KO de tok ifra henne? Var det ikke en haug terver, svartinger og noen maller også? Og dverg pinscher? Briard?

Syns man skal likestille KO med de andre hundene som ble tatt ifra henne, og vurdere hvem som kan bli omplassert utifra hvordan individene er. Og de som omplasserer hundene burde være veeeeldig kritiske. Det syns jeg burde gjelde alle rasene derifra, ikke bare KO'ene..

Anbefaler alle å lese på det andre forumet det var snakk om tidligere her (takk akela!) .. det var faktisk skremmende lesning. Dama skjønner visst enda ikke at det hun har gjort er kvalmt og ubeskrivelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det var jo ikke bare KO de tok ifra henne? Var det ikke en haug terver, svartinger og noen maller også? Og dverg pinscher? Briard?

Nei, belgerne var fra en annen oppdretter som hadde 50 hunder. Oppdretteren med 48 hunder og KO hadde også briard og dvergpinscher, men de var vel i klart mindretall, for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hundehold i de gamle østblokk-landene har vel ikke vært helt likt hundeholdet vi har her i vesten, det synes jo på egen rase innimellom, når det kommer dommere fra "slike" land - en dommer jeg stilte for, foretrakk at eierene løftet på leppa så han fikk se tennene, f.eks, det er skarpere hunder "nedover der" enn det det er her.. Så er det et raseproblem, eller er det et linjeproblem?

Kan det tenkes at det i all hovedsak er et oppdragelsesproblem? At folk i østblokklandene LIKER hundene "litt" skarpe i kantene, enten de er gronniser eller KOer, og oppdrar dem deretter? Jeg har sett video av at folk står og drar metall frem og tilbake langs stolpene i en hundegård med KO-valper/unghunder i, det skal vel ikke så mye hjernekraft til for å skjønne hensikten med det? Folk i Norden med KO har blitt like overrasket over å få beskjed om å løfte leppa selv som du har med din(e) gronnis(er). "Nedover der" er det også en helt annen kultur på utstilling. Der står hundene bundet og kjefter opp alle som måtte komme for nære, samtidig som at det er inneforstått at man ikke under noen omstendighet går bort til disse fremmede, oppbundne hundene. Det er ikke sjelden at eiere må tviholde på hunder i ringen, enten fordi de er fast bestemt på å fyke avgårde og snuse, eller fordi de har lyst til å spise opp bikkja to nummer foran. Samme rase (ofte av samme linjer) stilles altså i Norden uten at det er vanlig med slosskamper verken i eller utenfor ringen.

Hunden som ble nevnt over her, som gikk til angrep på en collie i Sverige - jeg vet ikke hvilken hund det er snakk om, men det kan godt tenkes at det er snakk om en tilreisene som har tatt med seg "hundekulturen" sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at det i all hovedsak er et oppdragelsesproblem? At folk i østblokklandene LIKER hundene "litt" skarpe i kantene, enten de er gronniser eller KOer, og oppdrar dem deretter? Jeg har sett video av at folk står og drar metall frem og tilbake langs stolpene i en hundegård med KO-valper/unghunder i, det skal vel ikke så mye hjernekraft til for å skjønne hensikten med det? Folk i Norden med KO har blitt like overrasket over å få beskjed om å løfte leppa selv som du har med din(e) gronnis(er). "Nedover der" er det også en helt annen kultur på utstilling. Der står hundene bundet og kjefter opp alle som måtte komme for nære, samtidig som at det er inneforstått at man ikke under noen omstendighet går bort til disse fremmede, oppbundne hundene. Det er ikke sjelden at eiere må tviholde på hunder i ringen, enten fordi de er fast bestemt på å fyke avgårde og snuse, eller fordi de har lyst til å spise opp bikkja to nummer foran. Samme rase (ofte av samme linjer) stilles altså i Norden uten at det er vanlig med slosskamper verken i eller utenfor ringen.

Hunden som ble nevnt over her, som gikk til angrep på en collie i Sverige - jeg vet ikke hvilken hund det er snakk om, men det kan godt tenkes at det er snakk om en tilreisene som har tatt med seg "hundekulturen" sin.

den ko var kjøpt i norge, men han som eide den var svensk...... dette vet jeg fordi jeg snakket med -til han. hunden hadde en munnkurv rundt halsen, men denne var ikke i bruk. jeg spurte hvorfor den hadde dette, og fikk til svar at den ikke likte andre hunder, elle fremmede :rolleyes2: HALLLLOOO, hva i helv.... gjør han da på en stoor hundeutstilling, eller ute i det hele tatt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den ko var kjøpt i norge, men han som eide den var svensk...... dette vet jeg fordi jeg snakket med -til han. hunden hadde en munnkurv rundt halsen, men denne var ikke i bruk. jeg spurte hvorfor den hadde dette, og fikk til svar at den ikke likte andre hunder, elle fremmede :rolleyes2: HALLLLOOO, hva i helv.... gjør han da på en stoor hundeutstilling, eller ute i det hele tatt :rolleyes:

Ingen norske KO har deltatt på Ransäterutstillingen som dette skal ha skjedd på, men. Den eneste JEG vet om som går med munnkurv/munnbind er svenskfødt og -eid. Men det spiller ingen rolle. Det at noen drasser med seg en hundeaggressiv hund med munnkurv hengende og dingle, og som attpåtil ikke skal delta på utstillingen, sier i mine øyne - igjen - mer om eieren enn rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan tenkes. Det kan og tenkes at linjene nedover i Europa rett og slett ER mer skarpe enn hva vi avler i Norge (ihvertfall på groenisen)? At hundene er et resultat av både arv og miljø? Både her og i østblokkland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren som er fratatt hundene ytret en gang planer om å avle på de hundene som hadde et (i forhold til rasens standard) et utrypisk temprament (hun nevnte bl.annet Grom-Grom og Goliat) for å avle frem hunder med et mildere temprament slik at de var lettere å selge og tilpasse her i landet.

Tror også at tempramentet er annerledes i diverse andre land, kanskje spesielt i Østblokklandene, hvor de fremmer mer vokter og forsvarsinnstinkter på de fleste brukshundraser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det skal litt mer enn en generasjon eller to med avl hos en håndfull oppdrettere i et lite land til for å renavle vesentlige forandringer på gemyttet til en såpass spesialisert rase. Det blir som med eksteriøre egenskaper: Å avle en god hund med en annen god hund gir ikke nødvendigvis bare gode valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg over at hundene nå ser ut til å få et verdig liv. Så enkel er jeg i hodet at jeg tror at hunder med normal psyke som får det bra, også vil oppføre seg bra. Gi nå disse bikkjene en sjanse. Det er da en haug med hunderaser som er avlet til å vokte, uten at jeg ser noen bærer over seg av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen norske KO har deltatt på Ransäterutstillingen som dette skal ha skjedd på, men. Den eneste JEG vet om som går med munnkurv/munnbind er svenskfødt og -eid. Men det spiller ingen rolle. Det at noen drasser med seg en hundeaggressiv hund med munnkurv hengende og dingle, og som attpåtil ikke skal delta på utstillingen, sier i mine øyne - igjen - mer om eieren enn rasen.

da kan jeg ha missforstått akurat det han svarte, men det spiller uansett ingen rolle ....... hunden var alikavel heeeelt ute av kontroll :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan tenkes. Det kan og tenkes at linjene nedover i Europa rett og slett ER mer skarpe enn hva vi avler i Norge (ihvertfall på groenisen)? At hundene er et resultat av både arv og miljø? Både her og i østblokkland?

Selvsagt er det både arv og miljø, derfor skrev jeg "hovedsaklig et oppdragelsesproblem". For de gærne bikkjene i Polen er av mye samme linjer som de litt mer beherskede på vår kant.. Faktisk er den hunden oppdretteren ville avle frem mildere gemytt etter fra "mindre tam" mor og mormor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det både arv og miljø, derfor skrev jeg "hovedsaklig et oppdragelsesproblem". For de gærne bikkjene i Polen er av mye samme linjer som de litt mer beherskede på vår kant.. Faktisk er den hunden oppdretteren ville avle frem mildere gemytt etter fra "mindre tam" mor og mormor.

Enig. Og at hunder av denne rasen i f.eks. Russland blir aggressive mot fremmede er ikke til å undre seg over når man leser følgende paragraf under linken useful advices http://www.vbocaucasian.com/advices/award.html på en Russisk oppdretter sin side:

Each, who starts a puppy of Caucasian Mountain dog (Caucasian ovcharka, Shepherd dog, Sheepdog, Kavkazskaya ovcharka), dreams about a friend, devoted only to him and his relatives. But young one, considers friends all people of the world, it is ready to fawn himself to each counter. It is good, if there is a person, who on your request will entice puppy and, after grasping it for the shoulder, thoroughly lashes it 2-3 times, after that the master will call it and caress.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Hun har oppdatert siden sin nå, lagt til flere hunder bl.a.

Noen som vet noe mer om saken? Har hun fått tilbake hundene?

Alle hundene hun har lagt til er døde, de fleste for flere år siden.

Edit: Ser forøvrig at hun har lagt til en fin bekreftelse på at det faktisk er henne saken handler om:

"MY BELOVED, BEAUTIFULL AND EXTREMELY HEALTHY NATASHA WAS KILLED BY THE NORGWEGIAN ANIMAL WELFARE WITHOUT ANY REASON!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel ingen hemmlighet hvem dette her er. På høy tid spør du meg.

Kanskje vi slipper å se henne med dopede hunder på utstillinger igjen!

Oi, jeg leste nettopp et lite notat denne damen hadde skrevet under resultatkritikken sin, hvor hun påpekte hvordan dommeren hadde skrytt av henne og hundene for et veldig behagelig og sunt temperament de hadde! Og hvordan hun kunne binde fast hundene sine, og gå ifra de uten at de ble urolige. Det stod også at mange hunder hadde bjeffet mot disse Kaukasisk Ovcharka hundene uten at de hadd enset eller brydd seg.

Hun var visst veldig stolt over sine hunders oppførsel denne dagen.

Da det slo meg, at kanskje disse hundene da var dopet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...