Gå til innhold
Hundesonen.no

Skriveutfordringslek!


SoppenCamilla

Recommended Posts

Kjærlighet på pinne,

Som ofte bare blir kalt kjærlighet, slikkepinne eller klubbe, er en type sukkertøy som er festet på en pinne. Den kan ha mange ulike smaker, former og størrelser.

Smaker:

Søte fruktsmaker er vanligst, men de finnes også i syrlige smaker, og enkelte varianter er overtrukket med sjokolade. I de nordiske landene er også salmiak-smak vanlig, mens dette er et ukjent fenomen i andre deler av verden. Noen kjærligheter er også fyllt med et flytende søtt innhold. I disse ”sukkerfrie” dager er også en sukkerfri variant kommet på markedet.

Former og størrelser:

Mest observert er en liten rund kjærlighet som får plass i munnen, mens pinnen henger utenfor. Du får også tak i større kjærligheter i ymse fasonger. De kan ha hjerteform, fotballform eller rett og slett være formet som en smukk, bare for å nevne noen. Felles for den sistnevnte typen er at den ofte er så stor at den ikke får plass i munnen. Dette løses ved å slikke lenge på den.

Hvorfor heter det egentlig Kjærlighet på pinne?

Noen mener det er fordi den er søt, og alle små og store elsker å slikke. Da er det jo lett å tenke på kjærlighet og andre ”koffert-relaterte” emner. Det er dog ingen som med sikkerhet vet hvordan eller hvorfor den lille søtsaken endte opp med navnet den har i dag. I de engelsktalende landene har den navnet ”lollipop”.

Hvordan ble kjærligheten til?

Eric Bernat levde på midten av forige århundre, og hadde et ønske om å lage et sukkertøy som var enkelt å spise for barn, og som laget lite søl. Han ønsket å lage et sukkertøy som kunne spises på en dannet måte, slik man gjorde med gaffel. Til stor glede for foreldrene lykkes han i 1958. Det ble heldigvis ingen gaffel involvert i resultatet, som var et sukkertøy festet på en pinne, senere kalt kjærlighet på pinne.

Den aller første kjærligheten var en ”Chupa Chup”, et merke som den dag i dag er verdens mest solgt kjærlighet, med ca. 33% av det totale verdensmarkedet!

lollipops.jpg

Kanskje ikke det sunneste du kan proppe i deg, men du verden så godt :brr:

Med det vil jeg gjerne utfordre Caroline til å skrive litt om do- ruller (Også kalt toalett papir) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 159
  • Created
  • Siste svar

Doruller

Hvordan dorullen ble til

Hva tørket folk seg med før?

Folk har tørket seg med mye rart opp gjennom tidene. Romerne brukte parfymert ull eller svamper renset i saltvann. I vår kultur rengjorde vikingene seg med kluter, dyreknokler eller østersskall. I middelalderen brukte folk kvister, gress, høy eller stoffkluter, og fra 1700-tallet brukte forholdsvis velstående familier gamle aviser.

Kina var aller først med toalettpapir

Kina har vært først ute når det gjelder så mye. Også når det gjelder toalettpapir. Det første toalettpapiret ble laget av kineserne i 1391. Det ble produsert på oppdrag av «Byrået for imperiets forsyninger». Det ble produsert 720 000 toalettpapirark per år, der hvert ark hadde målene to ganger tre fot. Toalettpapiret var forbeholdt keiserne (selvsagt).

Amerikanerne var pionerer

Amerikanerne var de første til å fabrikkfremstille toalettpapir. Dette skjedde i 1857, og oppfinneren het Joseph Gayetty. Groteskt nok ble Gayettys navn trykket på hvert ark. Papiret ble ikke noen stor suksess.

Walter Alcock fra Storbritannia kom senere på den lure ideen å plassere arkene på en rull. heller ikke dette ble noen suksess.

Det var ikke før Thomas, Edward og Clarence Scott fra Philadelphia i USA hev seg på karusellen i 1867 at det ble fart i sakene. De markedsførte toalettpapir bestående av en liten rull med perforert papir. Scott Paper Company var et faktum.

Men vi var treige

Men det gikk lang tid før toalettpapiret ble noen suksess hos folk flest. Helt opp i 1940-årene var det vanlig at det lå bunker med gamle aviser på toalettet eller utedoen.

Her er litt statistikk

*gjennomsnittlig bruker vi 5,9 ark når vi river av

*44 % tørker fra fronten og bakover mens de holder armen bak ryggen

*60 % ser på papiret etter at de har tørket

*42 % bretter, 33 % krøller, 8 % gjør begge deler, mens 6 % ruller papiret rundt hånden

*8 % har brukt hendene

*2 % har brukt penger

Visste du forresten at det finnes et toalettpapir som heter Shitbegone? Hele produktet er nok ment humoristisk, og det fungerer siden vi aldri slutter å le av «promp, tiss og bæsj», som det så populært heter på barnespråk. Dette sier de selv: «ShitBegone toilet paper is a quality product that exemplifies your attitude and approach to life.»

Ja, toalettpapiret er ikke hva det engang var .. (fra: http://www.abcnyheter.no/node/34360)

Fakta om dorullen

- Dopapir er nyttig under akvarellmaling

- Det har oppstått brann i dopapir

- Doruller på offentlige toaletter blir stadig stjålet

- Hylsene kan brukes til så mangt. Hvem har vel ikke laget dorullnisse i sin tid? Med kreppapir og bomullsskjegg. Ekte barndomsminner takket være dorullen.

Dorullen i media

VG kunne i februar 2003 meddele at Madonna fikk doruller i bryllupsgave;

"Den moderne presten Susan Brown som fredag skal vie Madonna og Guy Ritchie, vil gi brudeparet to doruller i gave.

VIES I DOPAPIR: Madonna og Guy Ritchie. Foto: EPA

Vanligvis bruker man stearinlys, spesielle velsignelser eller hellig vann som symboler under vielsen. Men for Brown er dette for gammeldags. Til BBC forklarer hun den uvanlige gaven.

- Dorullen er lang og sterk, akkurat slik jeg håper ekteskapet deres blir, sier hun."

91068.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RUMPETASKE

Rumpeveske, mageveske, rumpetaske, og enda bedre på engelsk: fannypack!

For ett rart fenomen! Det er et nyttig og sikkert utstyr, når man er ute og reiser. Du kan ha penger og viktige dokumenter, som pass helt tett inntil kroppen. Det er ikke lett for forbi-paserende å fa tak i.

De er også små. Det blir sjeldent for tung eller klamrer seg til svett kropp i varmt vær.

Rumpetaske var noe helt fantastisk på 80-tallet, og man skulle kanskje ikke tro at det skulle bli in igjen. Men til våren er rumpetaske noe av det kuleste du kan bære. Før var rumpetaske noe man hadde Kvikk Lunsj og skismurning i, men nå skal rumpetaska erstatte veska. Det som skiller rumpetaske fra veske er at den bæres rundt livet. Den er yppelig for briller/solbriller, penger, billetter eller medisiner som man trenger å ha lett tilgjengelig.

BumBagMarcJacobs_a.jpg

En rumpetaske har ofte ett hovedrom, og flere små. Noen har tilogmed flaskeholdere, og for hundeeiere så får man faktisk rumpetaske med krok for feste av kobbelet.

baggen.jpg

Rumpetaske fås i ulike fasonger, størrelser og farger.

rompet.jpgwolffannypack.jpg

Men i og for seg er kanskje ikke rumpetaska en av de beste oppfinnelsene. Den kan rett og slett være farlig for guttas edlere deler idet de begynner å bevege seg og innholdet veier mer enn 20 gram. Og er lite pent på enhver kvinne som enter ser ut som har verste vomma eller tidenes mest slaskete, svære kjønnsorgan, avhengig av hvor stramt taska henger (og kanskje hvor).

deaner.jpg

Og en liten advarsel til dere rumpetaske-brukere: Pass nå på! Mange bruker nettopp rumpetaske på ferie, det er greit å ha passet og pengene hvor det ikke lett kan bli stjålet, men det skal ikke så mye til før tyven slår til, eller skal jeg si skjærer til. En kniv kan fort bare kutte den eneste reima man har rundt livet, og før du vet ordet av det så er den borte for godt.

Ellers er det bare en ting å si: perfekt til reise eller hverdagsbruk.!

edit: Neste utfording går til Lill, og ho skal skrive om Dobørste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub: Gleder meg til å lese om dobørste! Hadde store bestemmeksesvansker om jeg hadde lyst til å utfordre Caroline på dopapir eller dobørste, og endte altså på dopapir. Nå får jeg lese om dobørsten alikevel! Gleder meg :rolleyes:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub: Gleder meg til å lese om dobørste! Hadde store bestemmeksesvansker om jeg hadde lyst til å utfordre Caroline på dopapir eller dobørste, og endte altså på dopapir. Nå får jeg lese om dobørsten alikevel! Gleder meg :rolleyes:

Vi vil vel alle vite om ting man finner på do :rolleyes: (hentet nok ideen lit fra dopapiret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke om dynetrekk heller! :rolleyes:

Haha, om jeg plutselig hadde kommet over en lang tekst om bæsjeposer, viskelær eller, ja, dynetrekk, da hadde jeg nok tenkt "Denne personen har seriøse fritidsproblemer!"

Men det har vel de fleste her på sonen..

Edit; Nå er "Dynetrekk" lagt ut på Wiki.

Litt gøy :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun har så treg opplasting på pc'en sin, så ville jeg vurdert å gå over til bredbånd. Er det det hun har, så ville jeg seriøst vurdert en annen leverandør :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, se hva som er kommet opp på innlegget mitt da!

Uencyklopedisk: Denne artikkelen bør enten slettes eller få en grundig opprydning i henhold til våre standarder og retningslinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, se hva som er kommet opp på innlegget mitt da!

Uencyklopedisk: Denne artikkelen bør enten slettes eller få en grundig opprydning i henhold til våre standarder og retningslinjer.

Hæ..? Hvor står det...? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...