Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten robust rase som hund nr 2


Mud

Recommended Posts

Tror nok både LP, rundering og agility er perfekt for en papillon. Vertfall for min papillon :) Han elsker å trene og er utrolig lærevillig :D Rundering (og "spor") er noe vi nettopp har begynt med etter som han har en utrolig god nese og eelsker å bruke den. Han synes rundering er topp, så det er absolutt noe vi kommer til å trene mer på! :D

Har vel egentlig aldri likt sheltie noe spes. godt etter som jeg bare har møtt redde/reserverte eksemplarer av rasen, også har jeg følesen av at de er daffe. Vertfall de 2 som bor i nærheten av meg :) Men selvsagt ikke disse som er fra ag linjer å bruker til dette ;) Føler ikke sheltien er like kvikk og gira som papillonen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 213
  • Created
  • Siste svar
*klippet*

Edit: Når jeg ser hva du skal bruke den til, så ville jeg heller ikke vært i tvil om at Sheltie passer best. Og nei, jeg sier det ikke fordi jeg er forelsket i rasen selv :D

Signerer denne.

Jeg skjønner ikke helt hva du har sjekket ut i Sverige vedr. Sheltiene for det der er noe jeg ikke har noe peil på *ler*

Men jeg har alltid sagt at hvis/når jeg får meg en sheltie, så skal jeg har den fra Kennel Krohnegården. Innenfor det miljøet jeg er (agility) så vandrer deres Sheltier rundt meg hele tiden nærmest. Har hatt noen smeltende øyeblikk med dem alle.

Hvis en sheltie er nervevrak så er det jo feil, det er derimot vanlig at de er reserverte. Det har jo lite betydning i og med at det er deg og Loke (pluss alle kattene) den skal elske- ikke alle andre rundt.

Nei, jeg lurer veldig på min egen hund 2 (og ikke minst, når den "kommer"). Da står det per dags dato mellom Sheltie og pyrre (jada, for de er jo sååå like *ler*)

*klippet*

Har vel egentlig aldri likt sheltie noe spes. godt etter som jeg bare har møtt redde/reserverte eksemplarer av rasen, også har jeg følesen av at de er daffe. Vertfall de 2 som bor i nærheten av meg ;) Men selvsagt ikke disse som er fra ag linjer å bruker til dette :D Føler ikke sheltien er like kvikk og gira som papillonen heller.

Eh, unnskyld... men jeg har aldri møtt en daff Sheltie... Mener du dette seriøst? Eller er du bare litt drevet av å "selge" din egen rase? *ler*

Dobbeltpost brug siteringsfunktionen mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer denne.

Jeg skjønner ikke helt hva du har sjekket ut i Sverige vedr. Sheltiene for det der er noe jeg ikke har noe peil på *ler*

Men jeg har alltid sagt at hvis/når jeg får meg en sheltie, så skal jeg har den fra Kennel Krohnegården. Innenfor det miljøet jeg er (agility) så vandrer deres Sheltier rundt meg hele tiden nærmest. Har hatt noen smeltende øyeblikk med dem alle.

Hvis en sheltie er nervevrak så er det jo feil, det er derimot vanlig at de er reserverte. Det har jo lite betydning i og med at det er deg og Loke (pluss alle kattene) den skal elske- ikke alle andre rundt.

Nei, jeg lurer veldig på min egen hund 2 (og ikke minst, når den "kommer"). Da står det per dags dato mellom Sheltie og pyrre (jada, for de er jo sååå like *ler*)

Hvis du klikker på rasdiagrammet på shetland sheepdog så kommer det ganske klart frem. VEEELDIG mye utslag på redsla og dett var dett... Lite lekelyst, jakt, kontakt etc slikt som er greit å ha når man vil trene rundering. Sammenligner du det med feks groenedaelens diagram (som også er kjent for å være skvetne) så ser du stor forskjell. Selvfølgelig er det sikkert ikke alle som tester sheltiene sine i sverige heller så diagrammet er nok ikke presist, men med tanke på at det stort sett er de som er opptatt av slike ting i avlen som tester så det ikke pent ut.

Nå heller jeg faktisk ganske mye mot pappilon selv om deres diagram ikke var nydelig heller, men de er mer som en miniatyr gjeterhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, unnskyld... men jeg har aldri møtt en daff Sheltie... Mener du dette seriøst? Eller er du bare litt drevet av å "selge" din egen rase? *ler*

Selv bryr jeg vel meg vel egentlig ikke om hvilken rase loke velger, men svarer på det hun spør om.

"Kjenner" to sheltier som bor i nærheten av meg og begge er skikkelig daffe, så JA vala, jeg mener det seriøst. Eneste sheltiene som ikke er daffe er de jeg på AG-banen. Men jeg sa da ikke at alle var daffe? Tror Loke har så pass kjennskap til sheltie at hun vet det selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bryr jeg vel meg vel egentlig ikke om hvilken rase loke velger, men svarer på det hun spør om.

"Kjenner" to sheltier som bor i nærheten av meg og begge er skikkelig daffe, så JA vala, jeg mener det seriøst. Eneste sheltiene som ikke er daffe er de jeg på AG-banen. Men jeg sa da ikke at alle var daffe? Tror Loke har så pass kjennskap til sheltie at hun vet det selv :D

Tja, hvis vi først skal flisespikke, så var utgangspunktet ditt at sheltie generelt = daffe, hvis du ser under :D

Har vel egentlig aldri likt sheltie noe spes. godt etter som jeg bare har møtt redde/reserverte eksemplarer av rasen, også har jeg følesen av at de er daffe.

Jeg må jo få lov til å reagerer på et slikt utsagn siden det kræsjer fullstendig med det jeg har opplevd og møtt på?

Jeg sa jo ingenting om at jeg bare har møtt papilion med sine eiere som alltid er over 60 +++ ? Fordi jeg antar at det er andre aldersgrupper som også eier denne hunderasen, selv om jeg ikke ser dem. Men siden jeg ikke ser dem, vil det si at P. da er hunder som egner seg best hos pensjonister? Nei, jeg ville jo ikke si noe sånt, ville jeg vel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer denne.

Men jeg har alltid sagt at hvis/når jeg får meg en sheltie, så skal jeg har den fra Kennel Krohnegården. Innenfor det miljøet jeg er (agility) så vandrer deres Sheltier rundt meg hele tiden nærmest. Har hatt noen smeltende øyeblikk med dem alle.

*ler* du tror ikke det er en mulighet for at de vil omplassere Bølla? Den hunden hørtes kul ut *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* du tror ikke det er en mulighet for at de vil omplassere Bølla? Den hunden hørtes kul ut *flir*

Hehe.. Bølla er faktisk super kul! Men hun er høyt elsket hjemme til tross for "kulheten" sin :D Men du kan jo seff forsøke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo få lov til å reagerer på et slikt utsagn siden det kræsjer fullstendig med det jeg har opplevd og møtt på?

Jeg sa jo ingenting om at jeg bare har møtt papilion med sine eiere som alltid er over 60 +++ ?

Da kan du ikke ha møtt mange med papillon :D Hehe

Jeg har ikke møtt noen daffe sheltier eller daffe papilloner jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LP, rundering, spor og kanskje agility :D

Da satser du på Papillion! Jeg skal ALDRI, ALDRI ha liten hund selv (jeg må en hund "å ta i"), men søsteren min elsker små raser. Hun har hatt en Chihuahua, men da den ble påkjørt og døde, så kjøpte hun seg en Papillion. Nå er han 2 år og ganske tøff av seg. Han er ikke aggresiv, men vet godt hvem han liker eller ei. Planen er at han skal gjennom funksjonsanalyse til sommeren. I tillegg ønsker min søster å prøve seg på agility og til og med IPO! Sistnevnte bare for morro skyld.

Synd jeg ikke har bilde av hunden min med Papilionen etter seg-hengende i halen etter tennene. Så leke med store hunder, er bare hva de vennes til fra de er valper.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis vi først skal flisespikke, så var utgangspunktet ditt at sheltie generelt = daffe, hvis du ser under :)

Jeg må jo få lov til å reagerer på et slikt utsagn siden det kræsjer fullstendig med det jeg har opplevd og møtt på?

Jeg sa jo ingenting om at jeg bare har møtt papilion med sine eiere som alltid er over 60 +++ ? Fordi jeg antar at det er andre aldersgrupper som også eier denne hunderasen, selv om jeg ikke ser dem. Men siden jeg ikke ser dem, vil det si at P. da er hunder som egner seg best hos pensjonister? Nei, jeg ville jo ikke si noe sånt, ville jeg vel :)

Ikke sånn jeg mente det vertfall :P

Du må reagere hvordan du vil for min del :D De jeg har møtt har vært daffe - atså lite livlige og alt for rolige, selv om di sikkert kan være helt annerledes på ag banen feks. Men så har jeg jo ikke møtt så mange da, og alle er ikke like.

Det du sier om at de som eier papillon ofte er over 60 år gjør da ingenting for meg, hvis du tror/hadde trodd det, så må du få lov å tro det :D Ingenting som blir endret med rasen eller min hund uansett ;) hehe

Sorry Loke, føler dette er veldig OT egentlig, så skal prøve å ikke ødlegge tråden til heelt :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Phalene da? Samme som papillon bare at ørene henger ned, mye finere syns jeg:D

Jeg kan bruke min til det meste, han elsker å springe og være i aktivitet. Han er utrolig fokusert, selv med masse forstyrrelser. Han er også utrolig smart og tar ting veldig kjapt. Han elsker å kose, og er veldig leken. Han har myye personlighet.

Han går kjempefint med de fleste hunder. Er ikke nødvendigvis like begeistret for alle, slik som schäferrotta mi på 9 månder som bare går rundt og erter storebror, men gjør ikke noe stort nummer av det. Bare trekker seg unna eller gir beskjed til henne.

Han er utrolig rask og smetter unna alt. Er utrolig hvor raskt disse små beiste kan plutselig skifte retning:P Bare spør schäferen her, hun er vel fortsatt svimmel:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de fleste gamle damer på 60++ har sjeldent fått de mest aktive valpene i et kull + at det som oftest er de som har ufordragelige drittbikkjer for å si det pent :D

Jeg holder en knapp på en terriersak eller papillon som lillesøster/lillebror til Loke jeg! Det finnes folk som trener både spor og rundering med sine papillons, spesielt hvis man titter over grensa. Jeg har aldri sett en papillon ha problemer med å komme seg frem i vanskelig terreng, de er så lette og kjappe at de har alle slags mulige fordeler der. Samme gjelder i lek med større hunder. En stor hund har ikke sjangs mot en ung, spinnvill papillon. ;) Dessuten tror jeg aktivitetsnivået som en papillon har, sånn generellt, vil falle veldig godt i smak hos både Loke og Anette.. Lille ferrariene. :D

Sånn på TERRIERsiden: JRT? Eller PRT?

Helle: Her kan du se resultatene for dvergpincher

Litt OT: Anette, du som forstår deg mer på disse diagrammene enn meg... Er dette positivt?? Ble overrasket tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cockeren er en herlig liten rase, men de er liksom ikke kvikke nok hvis du skjønner...

Nja, det kommer jo an på da... Du har jo jakt-/workingcockere, dem er det da mer enn nok futt i. Ikke utstillingsegnede riktignok (de ser ofte noe rare ut, samme med workingspringere :D), men de kan i det minste brukes til de andre aktivitetene du har nevnt.

Jeg kan dessverre ikke bidra med noe nyttig i denne tråden, da jeg egentlig ikke har god kjennskap til noen av de andre rasene du nevner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det kommer jo an på da... Du har jo jakt-/workingcockere, dem er det da mer enn nok futt i. Ikke utstillingsegnede riktignok (de ser ofte noe rare ut, samme med workingspringere :D), men de kan i det minste brukes til de andre aktivitetene du har nevnt.

Jeg kan dessverre ikke bidra med noe nyttig i denne tråden, da jeg egentlig ikke har god kjennskap til noen av de andre rasene du nevner :D

Heh min er jagt/workingcocker, og er højst udstillingsegnet, ud fra min gamle dyrlæges meninger, som også er avler af cockere i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok både LP, rundering og agility er perfekt for en papillon. Vertfall for min papillon :) Han elsker å trene og er utrolig lærevillig :) Rundering (og "spor") er noe vi nettopp har begynt med etter som han har en utrolig god nese og eelsker å bruke den. Han synes rundering er topp, så det er absolutt noe vi kommer til å trene mer på! :P

Har vel egentlig aldri likt sheltie noe spes. godt etter som jeg bare har møtt redde/reserverte eksemplarer av rasen, også har jeg følesen av at de er daffe. Vertfall de 2 som bor i nærheten av meg :P Men selvsagt ikke disse som er fra ag linjer å bruker til dette :P Føler ikke sheltien er like kvikk og gira som papillonen heller.

Sorry at jeg sier det, men da tror jeg du har bomma bigtime! Rasen er overhodet ikke kjent for å være daff, lite kvikk eller gira. Og generelt vil jeg tro den er kvikkere enn en papillon. Hadde rasen vært daff så ville den neppe vært så anvendt til f.eks agility (og da ville ikke så mange på landslaget vært sheltie heller). Min er overhodet ikke daff, hun er alltid alert og klar for å bli med på noe, og hun engasjerer seg i alt med full guffe. Alle andre sheltier jeg har sett er likedan. Det finnes selvfølgelig Sheltier som ikke er såå gira, men av det jeg har sett så er det sjelden.

*ler* du tror ikke det er en mulighet for at de vil omplassere Bølla? Den hunden hørtes kul ut *flir*

haha, ja hun høres kjempekul ut. Ler så jeg rister når jeg leser om henne :D

Edit: Lekelyst er også noe hunden min har masser av. FUnker helt fint å bruke det som belønning for å si det slik. Har aldri vært noe problem. Jaktlysten er nok ikke blant de høyeste nei, men kontakten er der :D

Når det er sagt så er jeg fan av papillon også. Jeg har møtt diverse, noen kjempedaffe og totalt uinteresserte, andre som er kjempesprudlende og morsomme, men dog redd fremmede. Igjen så finnes det variasjoner innen alle raser da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de fleste gamle damer på 60++ har sjeldent fått de mest aktive valpene i et kull + at det som oftest er de som har ufordragelige drittbikkjer for å si det pent :D

Jeg holder en knapp på en terriersak eller papillon som lillesøster/lillebror til Loke jeg! Det finnes folk som trener både spor og rundering med sine papillons, spesielt hvis man titter over grensa. Jeg har aldri sett en papillon ha problemer med å komme seg frem i vanskelig terreng, de er så lette og kjappe at de har alle slags mulige fordeler der. Samme gjelder i lek med større hunder. En stor hund har ikke sjangs mot en ung, spinnvill papillon. ;) Dessuten tror jeg aktivitetsnivået som en papillon har, sånn generellt, vil falle veldig godt i smak hos både Loke og Anette.. Lille ferrariene. :)

Sånn på TERRIERsiden: JRT? Eller PRT?

Helle: Her kan du se resultatene for dvergpincher

Litt OT: Anette, du som forstår deg mer på disse diagrammene enn meg... Er dette positivt?? Ble overrasket tror jeg.

JRT og PRT er uaktuelle, har en JRT (som bor hos exn) og det er FOR mye hund igjen. Da kan jeg like gjerne kjøpe belger:P

Nå er lille Jonas en gammel hund blitt, men han var virkelig et sant ******* som valp og unghund. Jeg ER generellt skeptisk til en liten terrier faktisk, misforstå meg rett: jeg forguder Jonas, men jeg er nok mer en gjeterhundtype :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg, ville jeg valgt papillon eller phalene (da ser jo ikke ørene så avskrekkende ut, eller?). Flott rase som tåler en støyt. Tanten min driver oppdrett (og har kull nå, noen herlige små kosebamser :D ) og har to papillon tisper. De er veldig forskjellige i gemytt og ekstriør, men liker veldig godt begge to (selv om jeg har mest sansen for den yngste som har mye mer motor og lettere i kroppen). Pelsen kommer det jo veldig ann på, men min erfaring er at de ikke trenger mer enn en fort gjennombørsting en gang i uken til annenhver uke.

Lykke til med valget :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med kooiker da....? Flotte, aktive, mindre hunder uten noe pelsstell å snakke om og ganske hardføre(de jeg har møtt og kjenner iallefall)

Signerer den!

Men de kan vel også være reserverte etter hva jeg har hørt? Om du var redd for det mener jeg? har også hørt at de kan være vanskelig å motivere. Enten kjempeenkle eller vanskelige liksom. Var i alle fall det jeg fikk høre av oppdrettere da jeg titta på rasen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Kooiker har jeg møtt både arbeidsvillige og tøffe hunder, men også pinglekooikere. Flest av førstnevnte. Høres egentlig helt perfekt ut for "Loke" synes jeg :D De er helt utrolig flotte hunder!

En kollega av meg har Kooiker. Han høres veldig fornøyd ut i alle fall. :D

Ei som var med på NKKU-leiren for et og et halvt år siden hadde en Kooiker ved navn Pepita. Den manglet ihvertfall ikke arbeidslyst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry at jeg sier det, men da tror jeg du har bomma bigtime! Rasen er overhodet ikke kjent for å være daff, lite kvikk eller gira. Og generelt vil jeg tro den er kvikkere enn en papillon. Hadde rasen vært daff så ville den neppe vært så anvendt til f.eks agility (og da ville ikke så mange på landslaget vært sheltie heller). Min er overhodet ikke daff, hun er alltid alert og klar for å bli med på noe, og hun engasjerer seg i alt med full guffe. Alle andre sheltier jeg har sett er likedan. Det finnes selvfølgelig Sheltier som ikke er såå gira, men av det jeg har sett så er det sjelden.

Da kan jeg si at du har bomma totalt og missforstått meg. Det jeg mener et at de få jeg har møtt var daffe, og det var derfor jeg ombestemte meg å ha den rasen, så jeg valgte papillon. Og angrer ikke et sek. :D Og nei rasen er ikke daff men de jeg har møtt VAR det. Ferdig.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg si at du har bomma totalt og missforstått meg. Det jeg mener et at de få jeg har møtt var daffe, og det var derfor jeg ombestemte meg å ha den rasen, så jeg valgte papillon. Og angrer ikke et sek. :D Og nei rasen er ikke daff men de jeg har møtt VAR det. Ferdig.

:D

Har nok truffet den samme sheltien som du, og den var skikkelig daffen, gikk på tur med min Papillon, og han var i skyene når han traff sheltien, men det var helt motsatt for den ;) Den eneste kvikke sheltien jeg har sett, var på agility banen!

Papillon er veldig mye kvikkere enn sheltie utifra det jeg har sett. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte min papillon. Han er alltid kvikk og glad når vi skal prøve nye ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...