Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten robust rase som hund nr 2


Mud

Recommended Posts

Har nok truffet den samme sheltien som du, og den var skikkelig daffen, gikk på tur med min Papillon, og han var i skyene når han traff sheltien, men det var helt motsatt for den :D Den eneste kvikke sheltien jeg har sett, var på agility banen!

Papillon er veldig mye kvikkere enn sheltie utifra det jeg har sett. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte min papillon. Han er alltid kvikk og glad når vi skal prøve nye ting :D

Regner med vi har truffet samme da ja ;) Og - jeg har samme inntrykk som deg, vertfall etter de jeg har møtt å dømme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 213
  • Created
  • Siste svar
Hva med en pumi eller puli??? De tror jeg hadde passet deg helt fantastisk. Ellers har vi jo min rase da york :D Men terrier ville du jo ikke ha..

Sheltie er max størrelse :D

Skal jeg ha en av de ungarske så blir det Mudi. Klarer ikke for mitt bare liv å se for meg en yorkie rundere i skogen desverre og så er det for mye pelsstell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie er max størrelse :D

Skal jeg ha en av de ungarske så blir det Mudi. Klarer ikke for mitt bare liv å se for meg en yorkie rundere i skogen desverre og så er det for mye pelsstell :D

Pumi er jo nesten like stor som sheltie og puli er jo en liten hund. Yorken er den rasen som kan ha fryktelig lite pelsstell jeg klipper min ene tispe en gang i 4 måneder og da helt kort. Tar ca ti minutter og det var det ikke mere pelsstell en det. Ellers vet jeg om en york som går rundering og den er i elite i lp. bare så det er sagt! Det er mange fler som endelig har begynnt å se yorken som en hund man faktisk kan gå konkuranser med. Og mange har begynnt med agility feks med god suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vet jeg ingenting om?

Hentet fra en venn av meg

Hur är Corgi att leva med ?

*En Corgi kan man använda till mycket.

Först och främst är den en väldigt trevlig familje hund.

Den är intelligent och har lätt att lära.

*Corgin lämpar sig mycket bra för både lydnad, agility och bruks.

Eller varför inte eftersökshund.

* Rasen är sund och frisk. Lever ofta länge, vissa upp till 15 år.

* Pälsen är lättskött och vädertålig. Och kräver ingen dyrbar pälsvård.

Fäller gör den. Men det gör ju de flesta hundar.

Ofta är det ju 2 ggr om året den fäller ordentligt.

* Den vaktar lagom mycket, men det är ju lite utav en uppfostrans sak, liksom skällandet.

Eftersom den har ett lite bevakande anlag kan det lätt bli att

den "boffsar och voffsar" för minsta ljud.

Därför kan det vara bra att sätta gränser från början.

*Alla hundar fungerar med barn.

Så länge barnen fungerar med hundar.

*Så söker Du/Ni efter en liten och behändig hund, som man ändå kan göra mycket saker med?

Så kan vi varmt rekommendera en Corgi.

*Liten och behändig lättlärd , frisk och sund, glad och vänlig.

Men ändå larmar om det kommer objudna gäster.

*Trots sin storlek så är det ingen "liten" hund, den här robust och tålig.

Uttrycket "Stor hund i liten kropp" tycker jag är lite slitet och används ofta.

Men när det gäller Corgin stämmer det verkligen.

Welsh Corgi är kort och gott en

rolig hund att leva med !

För mig är den en perfekt hang-around eller mindre krävande brukshund.

Den klarar mycket i arbetsväg och är rolig att arbeta

med både i skogen och på appellplan

och självklart även en sportig familjehund.

Den kräver dock inte riktigt lika mycket arbete som tex en kelpie el schäfer.

Er veldig forelsket i denne rasen som nr.2 rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* da ble det enda en rase å velge i (aner meg at dette kan ta tid)

Får komme med en rase til jeg da - siden du er svak for bartedyr: dvergschnauzer :D Passer perfekt til alt du nevner under her. Og dersom man driver rullerende napping tar det bare en liten time hver fjerde uke med nappingen - så børster man kjapt igjennom en gang i uka, raker litt ull når det er nødvendig.

LP, rundering, spor og kanskje agility :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra en venn av meg *klippe masse*

Er veldig forelsket i denne rasen som nr.2 rase.

De er liksom litt for store allikevel..korte bein liksom, men STORE hunder...

Får komme med en rase til jeg da - siden du er svak for bartedyr: dvergschnauzer :D Passer perfekt til alt du nevner under her. Og dersom man driver rullerende napping tar det bare en liten time hver fjerde uke med nappingen - så børster man kjapt igjennom en gang i uka, raker litt ull når det er nødvendig.

Eh..i min bok er det der MYE pelsstell!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er liksom litt for store allikevel..korte bein liksom, men STORE hunder...

Mankehøyde på 30? Stor? :D Sheltien og whippeten er da ikke så mye mindre/større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker gjeterhunder så er det jo en del mindre hunder i gruppe 1:

Eks:

- sheltie

- pyrre

- pumi

- puli

- schapendoes

- lancashire heeler

Tenker alle disse rasene vil gjøre seg godt i både spor, lp og agility! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får komme med en rase til jeg da - siden du er svak for bartedyr: dvergschnauzer :D Passer perfekt til alt du nevner under her. Og dersom man driver rullerende napping tar det bare en liten time hver fjerde uke med nappingen - så børster man kjapt igjennom en gang i uka, raker litt ull når det er nødvendig.

O.T: Rullerende napping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.T: Rullerende napping?

Du tar det lengste en gang i måneden (evt kan man også ta de lengste en gang i uken, det tar bare noen minutter og reduserer også tiden man bruker en gang i måneden). Dette medfører at pelsen til enhver tid er kort og fin - i utstillinggskondisjon. Men det beste er at man slipper å stå i timesvis to ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke enkelt det der med rasevalg nei, går endel runder med meg selv om dagen :D

Når det gjelder shelti så henger jeg meg på Vala vedr anbefalinger om Kennel Krohnegården, flotte friske og typeriktige individer med masse av arbeidskapasitet!

Kjenner ikke til papillon eller phalene så der kan jeg ikke uttale meg.

Mudi og pumi er jo mye hund da i mindre forpakning, litt sånn belgerstyle :D

Shipperke (skrives det sånn?) klubben hadde rasetreff når jeg var på kurs i Hemsedal for noen år siden, makan til små hissigpropper!!

Var helt sjokkert jeg, vurderte sterkt å ta labradoren på armen når jeg skulle passere 8 stk på en tursti, helt alvorlig! har du noen sinne sett noen med en labrador på armen...? ;)

Vel var gjerne ikke så oppklarende men... Jeg stemme på shelti :)

Lykke til Anette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir vel litt sånn mellomstore igjen? Ikke vet jeg om de leker veldig godt med gjeterhunder heller, Loke leker dårlig med feks springere...

Kooikeren er på størrelse med sheltien. Den er mye mindre enn springeren. Det er en fantastisk arbeidsom hund. Jeg trente både lydighet, agility og bruks med gutten min. Den har nok mye av de samme egenskapene som belgeren, men er ikke like lett-stresset. Jeg har heller aldri møtt en kooiker som er vanskelig å belønne. Den er meget lettlært og trenger en aktiv tilværelse. Dessverre er det mange hunder som har havnet hos familier som bare vil ha en vakker kosehund. Og noen av disse hundene har funnet opp sine egne arbeidsoppgaver, som f.eks vokting eller utagering mot andre hunder. Kooikere som lever aktive liv, trenger ikke aktivisere seg selv. Engelskmennene sier at den har "the will to please".

Vil du vite mer, bare spør. Ta også en titt på denne linken fra en svensk hjemmeside.

http://www.kooiker.se/

Edit: Der finner du bl.a. mentalbeskrivelse av rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg kommer til å anskaffe meg en papillon igjen... Jeg digger utholdenheten, årvåkenheten, farten og "poffen", men så er det helsen da. Jeg har fått stjerne i datasystemet til vetten fordi vi er en hyppig kunde... Kneleddstull, øyestyr, allergi og annet morsomt er vel det mest vanlige. Nå har vel jeg hatt spesielt uflaks kanskje... Jeg syntes min er for pinglete, har hatt masse problemer med leking (drakamp) som blir skummelt av ingenting feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg kommer til å anskaffe meg en papillon igjen... Jeg digger utholdenheten, årvåkenheten, farten og "poffen", men så er det helsen da. Jeg har fått stjerne i datasystemet til vetten fordi vi er en hyppig kunde... Kneleddstull, øyestyr, allergi og annet morsomt er vel det mest vanlige. Nå har vel jeg hatt spesielt uflaks kanskje... Jeg syntes min er for pinglete, har hatt masse problemer med leking (drakamp) som blir skummelt av ingenting feks.

*sukk* dette er vanskelig...

Lurer på om jeg skal vurdere face rase igjen <_< De er jo ikke store greiene de heller egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jeg hører "liten, robust hund", så tenker jeg umiddelbart på Corgie jeg :rolleyes: Har du vurdert den? den hører jo til gjeterhundgruppen, og burde kunne gå godt sammen med en belger skulle jeg tro..

Kjenner et par stykker, fra ulike oppdrett. Robuste og fine begge to. Den ene er riktignok lydberørt, men ellers veldig fin. Aldeles sjarmerende vesener med stooor personlighet *sukk*! De krever nok en dreven eier, men du skulle jo klare den biffen du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en face race er iallefall ikke mindre krevende enn enn belger! Om de ikke er mer krevende, så er de iallefall minst like krevende...?

Joda, men er de som belgeren klarer de fint å få lite trening i perioder så lenge de får turer :)

Problemet med rasen er at det er så himla få av de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er iallefall sikkert. Du får ta deg en tur til frankrike eller no sånt!

Huff, jeg satt her og leste om heeleren og surfet rundt på noen private hjemmesider. Fikk plutselig lyst på en sånn en. 6-8kg, RASKE, livlige og gjeterhunder. Dog er de ikke like tøffe i maska som en del andre raser, men i Sverige brukes jo de fleste heelerne til noe iallefall. Det er en pitteliten brukshund i mine øyne :) Også klarer de seg utmerket uten maaaassevis av trening, men krever noe! (- har jeg inntrykk av.)

Men hvordan var det, likte du ikke heelern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er iallefall sikkert. Du får ta deg en tur til frankrike eller no sånt!

Huff, jeg satt her og leste om heeleren og surfet rundt på noen private hjemmesider. Fikk plutselig lyst på en sånn en. 6-8kg, RASKE, livlige og gjeterhunder. Dog er de ikke like tøffe i maska som en del andre raser, men i Sverige brukes jo de fleste heelerne til noe iallefall. Det er en pitteliten brukshund i mine øyne :) Også klarer de seg utmerket uten maaaassevis av trening, men krever noe! (- har jeg inntrykk av.)

Men hvordan var det, likte du ikke heelern?

Jo jeg liker heeleren, men har inntrkk av at de er endel hardere i hodet enn mange andre gjeterhundraser :P

Men Anette, hvorfor face race? Hvorfor ikke poil long?

Rett og slett fordi jeg synes face rase er smellvakker. Vakreste rasen jeg vet om tror jeg..og skal jeg først ha pyrre så kan jeg like gjerne gå for den liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...