Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten robust rase som hund nr 2


Mud

Recommended Posts

  • Svar 213
  • Created
  • Siste svar
Whippet er en av mine favoritthunderaser også, og jeg skal sikkert ha en i hus en gang - men ikke så lenge jeg har mer kuldehardføre raser, som selv om de er korthårede har tett pels og aldri trenger dekken, og som med dekken på tåler å ligge endel i bil også vinterstid, og er alene om dem. De hundene som har vært "førstevalgene" mine de siste årene LIKER vinter og tildels foretrekker kulde fremfor varme, de liker lange turer - gjerne med innlagt rast - vinterstid, og whippet ER nå engang en smule omvendt der... de vil nok gjerne på lang vinterferie i Syden på denne tiden her :ahappy:

Har god kjennskap til tur og vinterliv med både den rasen og greyhounds, og synes derfor det er mer "fair" å ha whippet sammen med andre raser som har samme nivå på vinterturønskene - kortere, intense turer, gjerne på opptråkkede tur/grusveier eller ditto stier, og ikke dersom man går mye tur "offroad" og tråkker i snø - kanskje skaresnø (de der oppskrapede knokene som blir rosa og såre er liksom ikke så trivelig å se liksom). Særlig hvis man er alene om dem, altså at ikke flere kan "dele på" hundene.

Så man får sette seg i tenkeboksen, tenke over HVORDAN vinterlivet er hvis du skal kombinere en langhårsbelger og en whippet og se på hva du gjør i dag - om det vil gå greit. Å måtte tilpasse og ordne er kjedelig. Det er jo flere andre foreslåtte hunder som ville gå i samme "fella"; er litt tvilende til en papillonpels også kanskje, det samme med noen av de andre mindre rasene. Men ikke corgipels eller västgötaspetspels, de har jo den der greie allroundpelsen.

ER du derimot ikke et "ordentlig" vintermenneske med Monsen-ambisjoner, men er nokså komfortabel - så stå frem med det og kjøp whippet, for all del :)

Men hva med når du har hundene i bilen, slik jeg har inntrykk av - hva gjør du da? Jeg hadde IKKE latt en whippet ligge en hel arbeidsdag, selv med dekken og alt. Da må du få koblet til varmeapparat på et vis. Slike "småting" teller også når man skaffer seg korthårshunder - de SKAL ha det hyggelig, ikke bare "tåle" ting, etter min mening...

Når det gjelder bjeffing, så kan vel ALLE raser bli stående og gnelle - det kommer vel an på eier og hundehold og individ og oppdragelse? Noen har tause schäfere, andre har evige gneldrebikkjer; noen har skjellebelgere - andre ikke. Jeg har da til og med sett gnellewhippeter! Lar man hunder stå mye ute, uten særlig stimulans ellers, og lar være å jobbe med å forebygge bjeffing, så kan det meste bli ganske ille.

Ja er veldig enig i mye du skriver hær. Mange gode poeng altså.

Men uansett hva man tenker vil det være for og i mot uansett rase..

Ja en whippet kan ikke ligge i mange timer en superkald vinter dag og en hel arbeidsdag i bil. Den kan sikkert klare det.. men den vill ha hatt det fryktelig grusomt. Men har man tilgang til cupevarmer er ikke det et problem heller.. Men hvorfor kan ikke hunden ligge hjemme da og kose seg? Syns ikke dette skal være det avgjørende..Det man skal tenke påer, at vil jeg trives med denne rasen.. Kan jeg avstå en 4 timers tur i 20 kalde? Ja,det kan man. Man kan redusere den til 1 time den dagen da det er på det kaldeste.. Og heller legge de lange turene på en dag hvor det ikke er så veldig kaldt. Jeg har veldig vanskelig for å tro på at alle dere er i marka og i dyp sne og 20 kalde i mangfoldige timer? All ære til de.. men det hadde jeg faktisk ikke klart..he,he Men da kommer spørsmålet mitt enn hva gjør dere de dagene det er 20 varmegrader da,, med en hund som har tykk pels.. Det blir akkurat det samme men omvendt. Legger dere da ut på lange turer? Bare spørr jeg?

Det fins mange forsjellige typer whippet, noen har faktsik veldig tykk pels i forhold til andre. Jeg har to som er veldig tykkpelset og som elsker å løpe i dyp sne og alt.. og fordelen er også de får ikke sneballer i pelsen sin, så de blir ikke gjennomfrosne. Men det som også er viktig, er at man ikke rører de så mye når de har vært i sneen for da gnir mann vannet under pelsen og det er da de begynner å fryse. Og hva er nå galt i å bruke et dekken da? Ser heller ikke det som et problem. Men det er vell fordi jeg har rasen selv og ser ikke det som et problem siden jeg bar gjør det uten å tenker over det,, tar ca 30sek.

Mine hunder har vært med på skiturer i påsken og vi har bygd borger og sittet stille og grillet og kost oss,, mens hundene har løpt rundt oss og hatt det riktig så gøy. For det som også er så flott med denne rasen er at den holder seg i nærheten og drar sjeldent langt av gårde.

Ja nå skal ikke jeg sitte hær å skryte den opp i skyene. Men det er vel med denne rasenat noe er negativt og noe er positvit (mest positivt;) som alle andre raser.

Lykke til

Kristin

huff ble noe feil hær litt seint på natta;)

Men her er absolutt noe for deg å se på.. Her er Courtborne Keyzers-Eowyn på agillity banen i full fart;)

Hun har nå greit opprykk til Klasse 111 ag hopp;) er så stolte av de.

http://s208.photobucket.com/albums/bb162/a...rent=AGHopp.flv

http://s208.photobucket.com/albums/bb162/a...ber20007022.flv

http://s208.photobucket.com/albums/bb162/a...ktober07038.flv

http://s208.photobucket.com/albums/bb162/a...H4_jul07051.flv

Her ser dere virkelig hva whippeten er god for... flere filmer på hjemmesiden til Gunn.og Asle

http://home.no.net/wiikasle/

He,he enda en feil..

men kan nå legge med et bilde da av Duncan som hilser veldig;)

post-590-1200450340_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund nr 2 blir kjøpt inn til både meg og Loke. Jeg liker å ha to hunder fordi jeg ser at de har så mye glede av hverandre og jeg liker å se på samspillet i mellom hunder. Altså så blir første pri at den skal matche Loke. Jeg kunne aldri tenkt meg å ha to hunder som ikke kunne omgåes eller som ikke satte pris på hverandres selskap. Jeg har hund først og fremst for kos og det er kosligst å ha hunder som setter pris på hverandre og kan leke og herje tulling sammen. Her får hunder tilmed leke inne så lenge de ikke tar for mye av.

Loke blir i tilegg lett frustrert over hunder han ikke skjønner og begynner å gjete de etc for å få igang lek.

Loke er veldig vinterhund, han går omtrent i hi om sommeren og orker veldig lite når det er varmt. Jo kaldere jo bedre. Her jeg bor nå er det dyp snø og veldig kaldt store deler av vinteren noe han elsker. Om vinteren går vi tur i skogen og på jorder slik som vi også gjør om sommeren og det betyr å vasse i snøen i flere timer når det er bitende kaldt ute. Nå skal jeg som sagt sannsynligvis bo mer sentralt fra sommeren av men det blir bare for en periode. Jeg klarer ikke se for meg at en hund som fryser lett vil trives i krøderen sammen med Loke om vinteren desverre. Å kunne ha hund i bilen er jeg avhengig av når jeg skal på trening etter jobb og når jeg jobber lange dager desverre. Det er liksom ikke aktuellt å dra hjemom krøderen fra liertoppen når jeg skal trene i Asker...

Whippeter leker fryktelig godt med Loke og de innehar alle egenskapene jeg vil ha, bortsett fra akkurat den biten. Greit at det finnes mange bra klær for hund, men jeg har enda ikke sett noe som vil holde små whippet ben varme her vi bor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...