Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten robust rase som hund nr 2


Mud

Recommended Posts

Jeg var gjennom samme regla da jeg sku velge liten hund. Skal ikke anbefalte petiten, for den er nok ikke robust nok til ditt bruk, det må i såfall bli en griffon som har bedre pels, men da har man pelsstell igjen. Det er utrolig vanskelig dette med rase, så får bare ønske deg lykke til!

Litt må jeg jo si, det finnes mange papiloner som er skikkelig drittbikkjer, men som ei tidligere sa her, så er det fordi de ikke blir brukt. De må faktisk brukes, hvertfall som hovedregel. Ellers blir de gneldrete små møkkabikkjer. Men ærlig talt så ville jeg vært skeptisk til å la min collie leke med en papilon, pga. størrelse og beinbygning, så om jeg hadde stolt på at det ble noen bra lekekamerat til Lokedyret, er jeg vel i tvil om.

Sheltie er min favoritt av de to, om du finner sheltie etter riktige linjer så har du en rå liten sak. Pokker at jeg ikke husker navn, men er en kristiansander som går med en blue merle sheltie hanhund i klasse 3 i ag. Den bikkja er bare helt rå. Ellers så har jeg sett mye varierende sheltier i min tid i agilitymiljøet, men finner du en bra oppdretter, så får du bra bikkjer.

Synd du har gått vekk fra whippeten, for de er jo bare utrolig herlige. '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 213
  • Created
  • Siste svar
Rett og slett fordi jeg synes face rase er smellvakker. Vakreste rasen jeg vet om tror jeg..og skal jeg først ha pyrre så kan jeg like gjerne gå for den liksom :)

DSG da? Med Face rase så kan du fort få et problem med lite røntging på linjene.. Spesielt hvis du kikker utenlands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med rasen er at det er så himla få av de...

Det trenger da nødvendigvis ikke være noe problem, vel? Ikke så lenge man ender opp med mentalt flotte hunder. Kommer som de fleste raser an på linjer og oppdrettere.

Rett og slett fordi jeg synes face rase er smellvakker. Vakreste rasen jeg vet om tror jeg..

:)

Med Face rase så kan du fort få et problem med lite røntging på linjene.. Spesielt hvis du kikker utenlands.

Franskmenn har ikke tradisjon på Hd-røntging. Det begynner å komme fordi de ser at utenlanske kjøpere vil at foreldredyrene skal være røntget. MEN Hd på Pyrren er i Frankrike ikke noe problem, så derfor ser de ikke behovet for å røntge. Rasen skal være "lett" bak, og på utstillinger ser du at dommeren løfter bakdelen 20-30 cm, og slipper. Balansepunktet er så langt fremme at det ser nesten ut som om hunden blir stående på frambena noen sekunder. Når det er sagt, så skal man selvfølgelig ta Hd på alvor. Raseklubben i Norge jobber med avlsregler, og der er Hd-resultat et av kriteriene.

Loke: Jeg tror at Face Rasen vil passe utmerket til Belgeren, MEN hvis størrelsen er viktig så blir den kanskje for stor. Gutta mine er 53cm/17kg og 48cm/14kg. Jeg hadde Kooiker (37cm/10kg). Da jeg skulle ha nummer 2 ønsket jeg meg en størrelse større, men alt annet likt. Og det fikk jeg! Bor ikke så langt unna, så det er fullt mulig å treffes så du får se de sammen med Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får det heller være at jeg synes de er mindre tiltalende å se på med de overdimensjonerte ørene :) (vet jeg tråkker på hundre tær nå men..)

Nå har ikke jeg lest alle svarene, men... Om du ikke liker ørene, hvorfor ikke Phalene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Welch Corgi Cardigen :) Kan t.o.m anbefale deg kull og oppdretter...

Jeg stemmer også for Corgi! De er drit kule! Og de blue merle er jo så vakre :P

Noen som vet noe som helst om schipperke?? De er små belgiske fårehunder, det har jeg fått med meg... men hvordan er de ellers?

Oh, nei..! Som en annen sa (husker ikke hvem) de er små hissigpropper, litt sånn Tasmanske smådjevler :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger da nødvendigvis ikke være noe problem, vel? Ikke så lenge man ender opp med mentalt flotte hunder. Kommer som de fleste raser an på linjer og oppdrettere.

:P

Franskmenn har ikke tradisjon på Hd-røntging. Det begynner å komme fordi de ser at utenlanske kjøpere vil at foreldredyrene skal være røntget. MEN Hd på Pyrren er i Frankrike ikke noe problem, så derfor ser de ikke behovet for å røntge. Rasen skal være "lett" bak, og på utstillinger ser du at dommeren løfter bakdelen 20-30 cm, og slipper. Balansepunktet er så langt fremme at det ser nesten ut som om hunden blir stående på frambena noen sekunder. Når det er sagt, så skal man selvfølgelig ta Hd på alvor. Raseklubben i Norge jobber med avlsregler, og der er Hd-resultat et av kriteriene.

Loke: Jeg tror at Face Rasen vil passe utmerket til Belgeren, MEN hvis størrelsen er viktig så blir den kanskje for stor. Gutta mine er 53cm/17kg og 48cm/14kg. Jeg hadde Kooiker (37cm/10kg). Da jeg skulle ha nummer 2 ønsket jeg meg en størrelse større, men alt annet likt. Og det fikk jeg! Bor ikke så langt unna, så det er fullt mulig å treffes så du får se de sammen med Loke.

Jeg har alltid syntes at de jeg har hilst på har vært så knøttsmå? :) De har virket mye lettere og spedere enn kookieren? Er ikke kookieren også mer enn jakthund? Som sagt: loke leker ikke supergodt med jakthunder...

Jeg stemmer også for Corgi! De er drit kule! Og de blue merle er jo så vakre :P

Men de virker så tunge og sterke bare med veldig korte bein liksom. Syntes også at blue merlen er veldig fin forøvrig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså...schipperen er veldig lik belgeren i væremåte også den. Så om du vil sammenligne de med tasmanskje djevler..? :P Schipperen er kul, kjapp, smart og er med rette belgernes stammor. Den er robust så det holder, og kan brukes til det meste!

Enten schipperke eller cairn terrier er mitt forslag :) Kuleste småhundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de virker så tunge og sterke bare med veldig korte bein liksom. Syntes også at blue merlen er veldig fin forøvrig :P

En venninne av meg hadde en og hun hadde overhodet ingen problemer med å holde følge med min forrige Schäfer, som forøverig holdt tritt med Settere :P Ergo lille Abby var lynkjapp! Hun gikk LP som juling og var en utrolig kul liten sak! Desverre ble hun tatt av toget, i altfor ung alder... :) *savne*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt: loke leker ikke supergodt med jakthunder...

Syntes også at blue merlen er veldig fin forøvrig :)

Vel, du vet du får både face rase og poil long i fargen blue merle/harlekin?! :P

Dessuten er det gjeterhunder, så Loke leker sikkert supergodt med de! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså...schipperen er veldig lik belgeren i væremåte også den. Så om du vil sammenligne de med tasmanskje djevler..? :P Schipperen er kul, kjapp, smart og er med rette belgernes stammor.

Enten schipperke eller cairn terrier er mitt forslag :) Kuleste småhundene.

Det er mitt inntrykk også..kjenner som sagt svært lite til rasen men Loke har lekt med to hannhunder på utstilling og de virket begge trivelige og svært lik belgeren! De ga fullstendig beng i at Lokes var en kjempebelger :P

Har lest endel rundt på nettet om de og der står det at de kan være reserverte, men begge de jeg hilste på syntes det var helt greit at jeg klappet de, men uten å aktiv søke kontakt. MEN de kan visst være hundeaggresive?

Edit:

Vel, du vet du får både face rase og poil long i fargen blue merle/harlekin?! :P

Dessuten er det gjeterhunder, så Loke leker sikkert supergodt med de! :P

Pyrre er den rasen jeg helst vil ha sånn egentlig :P

Har siklet på rasen i over et år... men det er liksom et poeng at jeg skal klare å kontrollere Loke og hund nr to uten problemer når jeg møter en katt, andre hunder etc.. Vi flytter sannsynligvis mer sentralt etterhvert og selv om Loke blir mye bedre med passeringer etc etter en uke i oslo reagerer han fortsatt med og hoppe og danse hvis den andre reagerer på han. Her vi bor nå er det ikke noe problem, her går hundene løse stort sett og vi møter aldri hverken fremmede katter eller hunder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mitt inntrykk også..kjenner som sagt svært lite til rasen men Loke har lekt med to hannhunder på utstilling og de virket begge trivelige og svært lik belgeren! De ga fullstendig beng i at Lokes var en kjempebelger :)

Har lest endel rundt på nettet om de og der står det at de kan være reserverte, men begge de jeg hilste på syntes det var helt greit at jeg klappet de, men uten å aktiv søke kontakt. MEN de kan visst være hundeaggresive?

Ikke de jeg har møtt. De har bein i nesa, og vet hva de vil, og det med hundeaggresisitet er sikkert noe man kan ha i bakhodet under oppvekst, miljøtrening og sosialisering, men jeg trur ikke det er noe utpreget problem altså.

Schipperen kan kanskje være reservert med komplett fremmede, men når man kjenner hunden er de så langt fra reserverte man kommer. Promise! De elsker alt og alle, og er her og der og overalt samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke de jeg har møtt. De har bein i nesa, og vet hva de vil, og det med hundeaggresisitet er sikkert noe man kan ha i bakhodet under oppvekst, miljøtrening og sosialisering, men jeg trur ikke det er noe utpreget problem altså.

Schipperen kan kanskje være reservert med komplett fremmede, men når man kjenner hunden er de så langt fra reserverte man kommer. Promise! De elsker alt og alle, og er her og der og overalt samtidig.

Men jeg er litt bekymret for at de kan bli for små igjen? Jeg tenker på hvis Loke får løpt den ned etc? De ser veldig robuste ut, men litt kjipt å ha to hunder hvis den ene hunden skader den andre hele tiden? Loke har som sagt aldri skadet kattene, men så er de omtrent lagd av gummi og mye raskere enn han i tilegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper schipperen har vett nok enten til å flytte seg eller å si fra om at den store belgeren kan løpe rundt, og ikke over! :) Denne rasen er overbesvist om at den er mye større enn det vi vet den er. Ask er en svært innpåsliten hannhund, riktignok løper han ikke ned tisper, men evita (schipperen) vet å sette han på plass slik at han oppfører seg. Schipperen mener at dens ord er lov, dermed må alle andre hunder forholde seg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper schipperen har vett nok enten til å flytte seg eller å si fra om at den store belgeren kan løpe rundt, og ikke over! :) Denne rasen er overbesvist om at den er mye større enn det vi vet den er. Ask er en svært innpåsliten hannhund, riktignok løper han ikke ned tisper, men evita (schipperen) vet å sette han på plass slik at han oppfører seg. Schipperen mener at dens ord er lov, dermed må alle andre hunder forholde seg til det.

*ler* la merke til det på kongsberg utstillingen. Loke ble litt ivrig i leken med den lille og da ga den fra seg et lite strengt boff og vips så lå Loke flat på bakken. Den lille kikket strengt på Loke til han la hodet helt ned og da la den forbeina opp på nakken til Loke og så veeeeldig dominant og tøff ut et lite sekund før det var opp og leke videre. Både jeg og eieren lo oss fordervet av kjempen goliat som underkastet seg lille david uten å mukke *flir*

Edit: hmm..så da står det litt i mellom pyrre (love them) schipperke og corgi (marianne jobber med å overbevise meg om at de ikke er så tunge og sterke som jeg tror ) og muligens en mentalt bra shelti. Pappilon tør jeg ikke fordi jeg er redd Loke ødlegger den.. Terrier orker jeg ikke oppdra en gang til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* dette er vanskelig...

Lurer på om jeg skal vurdere face rase igjen <_< De er jo ikke store greiene de heller egentlig...

face race er jo på størrelse med en BC da (ikke de største BCene).. Så det er ikke en liten rase..

EDIT: så ikke at andre også hadde kommentert det :)

Men om det er pyrre du egentlig vil ha, hvorfor ikke vente enda litt lenger? Så får Loke trent litt mer på passeringer og slike ting, sånn at du klarer å hanskes med en pyrre også om en stund? Du skal jo forhåpentligvis ha hunden i 12-15 år, så greit å ta en rase du er helt sikker på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, rasevalg er alltid vanskelig... Nå har jo jeg en phalène da, men desverre ikke så veldig rasetypisk. Da jeg fikk Rikke var hun over 1 år og hadde ikke hatt det bra. Hadde bitemerker i halsen og var generelt et vrak! Hun har jo absolutt kommet seg da, men er fortsatt ikke noe bra eksemplar på hvor herlig rasen er.

Men jeg kan jo ihvertfall nevne erfaring med pelsstellet. Min lille frøken er jo rimelig sær da! Går rundt vanndammer for å ikke bli våt o.l. Jeg bøster kanskje gjennom pelsen til Rikke 2 ganger i året... :) Men det er jo ikke nødvendig heller da. Eneste stedet min lille får floker er bak ørene (muligens større "problem" på phalène enn papillon), men de klipper jeg bare bort jeg. Man skal jo egentlig klippe rundt labbene, men det er jeg ganske dårlig på det å. Hun blir jo ikke stilt ut, så det har ikke så mye å si da. Men under labbene bør man fjerne pelsen uansett (tar ikke veldig lang tid akkurat :rolleyes: ). Pelsen er selvrensende, noe jeg elsker :P Det har ikke vært så morsomt å gå fra en selvrensende phalène pels til puddel pels...

Så poenget mitt er at pelsstellet trenger du ikke å bekymre deg over når det gjelder papillon/phalène.

Jeg har ikke så mye annet å komme med egentlig. Du har jo fått mange svar som er litt mer utfyllende på rasetypiske hunder. Uansett ønsker jeg deg lykke til! Er litt av et valg å ta, men uansett hva du ender opp med blir det helt sikkert bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

face race er jo på størrelse med en BC da (ikke de største BCene).. Så det er ikke en liten rase..

EDIT: så ikke at andre også hadde kommentert det :)

Men om det er pyrre du egentlig vil ha, hvorfor ikke vente enda litt lenger? Så får Loke trent litt mer på passeringer og slike ting, sånn at du klarer å hanskes med en pyrre også om en stund? Du skal jo forhåpentligvis ha hunden i 12-15 år, så greit å ta en rase du er helt sikker på :P

Han blir raskt mye bedre når vi møter hunder ofte.. Men greia er at jeg tror aldri Loke kommer til å bli helt "normal".

Han er stor heftig og begeistret og sånn er han bare liksom. Han kan være veldig grei veldig lenge før han plutselig kaster seg på båndet av alle makt. Det er da jeg sliter <_< Han er liksom litt..mye hund når han blir engasjert, og slik tror jeg nok han alltid kommer til å være. Det skal ikke mye til alltid, en hund som ser kul ut, et menneske han er sikker på han kjenner (ikke alltid nødvendigvis sant) så er det full pinne og hurramegrundt og all oppdragelse er glemt.Han er snart 4 år og selv om belgeren modnes sent så har jeg en følesle av at Loke aldri modner på akkurat det punktet <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

face race er jo på størrelse med en BC da (ikke de største BCene).. Så det er ikke en liten rase..

Er face race større enn poil long? Jeg synes nemling ikke de pl jeg har truffet har vært bc størrelse....?

Jeg trente sammen med en pl en stund og den var betydelig mindre enn en gjennomsnitts bc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir vel litt sånn mellomstore igjen? Ikke vet jeg om de leker veldig godt med gjeterhunder heller, Loke leker dårlig med feks springere...

Da jeg var på Nkku leir i fjor lekte Tella med en koiker. Hun bruker mye kropp og "kjeft" og denne hunden tålte dette bra. Hun sa ifra når det var for mye, men da hadde de og lekt lenge. Denne hunden lekte ganske likt som enkelte gjeterhunder. Mye løping, jaging og litt småslossing.. Men kommer vel helt ann på de forskjellige hundene :)

De er mellomstore, men fortsatt veldig enkle og ha med seg rundt. Koikeren jeg kjenner er supersosial, veldig enkel å trene, motivere og har mye lekelyst :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik: Når du har en hund som Loke som du beskriver og som du ikke tror vil bli "bedre", og du kanskje skal flytte inn til mer sentrale strøk - så vil jeg si at det er ganske så lurt å tenke langt ned i størrelse, og/eller (alt etter rase) også en rase som ikke er lettopphisselig.

For det å ha en større hund, som er like entusiastisk og frempå, sammen med en hund som det du har - det kan bli nokså heftig. Finner du en entusiast som hiver seg med på Lokes innfall, så forsterkes det - du kan også risikere at han endrer seg uansett når du får hund en OG kanskje flytter inn nærmere by med mer "trafikk". Er det en entusiast, så er det bedre med en nokså liten og "lettholdt" entusiast!

Alternativet er å få en ganske cool og selvsikker ny rase, som ikke blir med på alle innfallene. Det kan også funke veldig bra; minsten her var som valp og unghund bare uengasjert tilskuer til eldstehundens diller og innfall og spontanitet. Kanskje er det ikke akkurat det gemyttet du vil ha, men to sprellehunder krever god kustus på begge - ellers blir turene litt lite festlige. Man orker bare i begrenset grad å gå to turer, så det er en fordel at det fungerer fra starten av.

Jeg har forøvrig ikke glemt en liten pelsdott av en rasene du nevner, som jeg så på redningshundtrening vinterstid en gang - den nektet å gå i dypsnøen, så den ble nærmest løftet opp over snøen som et slags hårete kompass for å få den til å interessere seg når de skulle trene på fert. Og småhunder i dyp og tett lyng... er heller ikke så lett. Er dessverre ikke mose og fin furuskog alle steder!

Vi traff forøvrig nylig en fantastisk borderterrier, det er artig rase, synes jeg. Og litt langbeint, til liten terrier å være. Schipperkene aner jeg ikke noe om, annet enn at de ser artige ut. Men nå er det ikke "hunde-hundefolk" gjerne som har dem, er det noen som trener særlig aktivt med en slik en noe sted? Sverige kanskje? Kunne jo vært noe å prøve kontakt der, siden man ellers kan få de pussigste svar fra folk som ikke er så aktive med egen rase, selv oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er face race større enn poil long? Jeg synes nemling ikke de pl jeg har truffet har vært bc størrelse....?

Jeg trente sammen med en pl en stund og den var betydelig mindre enn en gjennomsnitts bc...

Når det gjelder pyrrene så varierer de veldig i størrelse.

Face rase er generelt tyngere og mer kvadratisk i kroppen enn poil long, og man kan godt få face rase som er på størrelse med en bc.

I rasestandarden står det ang høyde:

- Poil long 38-46 cm (tipse), 40-48 cm (hann) + 2 cm tolereres

- Face rase 40-52 cm (tispe), 40-54 cm (hann)

Så man ser man kan treffe både "små" og "store" pyrrer, alt innenfor rasestandarden.

Mine poil long tisper er som eksempel 38 cm og 6,5 kg, og 41 cm og 9 kg. Ikke store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten siste notis om schipperen - jeg har selv vurdert rasen og sendte mail til en av de største, og etter det jeg vet, beste oppdretterne her til lands hvertfall, og han mente schipperen egener seg svært godt til lydighet, selv på konkuransenivå. Agilty må den bare være RÅ til, så kjapp og smidig som den er. :) Jeg trur den er litt som poteten, kan brukes til det meste så lenge man tar størrelsen i betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: hmm..så da står det litt i mellom pyrre (love them) schipperke og corgi (marianne jobber med å overbevise meg om at de ikke er så tunge og sterke som jeg tror ) og muligens en mentalt bra shelti. Pappilon tør jeg ikke fordi jeg er redd Loke ødlegger den.. Terrier orker jeg ikke oppdra en gang til :P

:thumbup: Fiiiiineste Corgiene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...