Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye mosjonerer/aktiviserer du hunden din hver dag?


MegaMarie

Recommended Posts

Jeg tok en sånn hvilken rase passer deg test på Animal Planet sin hjemmeside og der var et av spørsmålene hvor god tid jeg hadde til å mosjonere/aktivisere hunden og det meste som kom opp da var 45 min tror jeg og det var inkludert leking, trening osv. Jeg bruker da mer en det hver dag. Jeg vil si jeg bruker min 45 min. Jeg leker med henne min 15 min til sammen på en dag. Tur på min 30 min. Koser med henne min 15 min og da er det allerede blitt en time med mosjon. I tillegg finner jeg ofte på andre ting når jeg har tid. Trener 15 min ca, leker godbit søk, tar frem aktiviserings leker(godis ball osv) ol.

Hvor mye aktiviserer du hunden din da? Og hvor mye syns du man burde sjenerelst aktivisere hunden sin hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj.. Vel, Emma får minst èn ordentlig tur om dagen dvs. minimum 1 time hvor vi helst går i skogen men noen ganger går vi "gatelangs" også. Bortsett fra den turen så får hun alt fra 2-4 tisseturer som består av tusling rundt i nabolaget eller så går vi en snartur opp i skogen og går et stykke langs skogsstien så hun får gjort ifra seg. Ofte blir det litt trening også.

Jeg har store problemer med å bare "gå tur" - vi finner liksom alltid på noe.. Enten så leker vi litt med en leke eller en pinne, eller så får hun lete etter pinner som jeg kaster i terrenget, gå spor eller balansere/hoppe over/krype under trær og busker. Man får så mye mer ut av sånne ting enn å bare gå... Emma blir ikke sliten av å bare mosjonere heller, hun må bruke hodet sitt litt. Trener vi ikke noe på tur begynner hun å mase ved å gå så pent på siden av meg med full kontakt, og hvis jeg setter meg ned så kommer hun i full fart og hopper oppå ryggen min og ber om at vi skal finne på noe. :(

Bortsett fra turer så prøver jeg å trene noen økter med henne om dagen. Nå for tiden trener vi på å lære å kontrollere bakparten som rygging osv. Vi har jo ikke noe mål med noe, men vi har det veldig moro underveis og vi lærer masse ettersom vi prøver oss frem :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiviseringsnivået her i huset er på alt fra 15 minutter til fire timer per dag. :(

Noen dager har jeg rett og slett ikke tid eller ork til å gi all verden, og da kan hun f.eks. få kveldsmaten som godbitsøk + litt trening på triks, mens andre dager legger jeg avgårde på langtur. Som oftest ligger det på 1-2 timer, og som oftest går jeg både tur og trener lydighet fordi jeg syns det er litt kjedelig å gjøre bare en av delene.

Hvor mye man bør gi hunden sin er jo litt avhengig av rase - jeg forventer annet av en pekingeser-eier enn jeg gjør av en malinios-eier. Samtidig er jo hunden veldig tilpasningsdyktig. Jeg veit f.eks. av labradorer som er overvektige og knapt mangler muskler, og som heller ikke "kan noe" - og det aner meg at de får langt mindre aktivisering av både kropp og hjerne enn det Tinka gjør. :(

Jeg syns derfor det blir vanskelig å anslå antall minutter en hund bør få med aktivisering per dag - det er vel i grunnen enklere å si at alle hunder bør få mulighet til å utfolde seg både fysisk og mentalt, om ikke nødvendigvis begge deler hver eneste dag.

Forresten - Animal Planet-testen er nok beregnet på hundehold i USA, og der er hundehold ganske annerledes enn her i Norge. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, Milli og Ronja får 10-15 minutters morgentur, og 10-20 mins kveldstur.. Innimellom det så får Milli vel ca en tissetur i hagen hver 3-5 time (disse varer vel i sånn 20 sekunder :( ).

Hundene får også en stor tur hver dag. Jeg har også problemer med kun å vandre på tur, syns det er kjedelig, så jeg pleier enten å gå på fjelltur, der hundene er løs, eller skogstur, med hundene løs, eller så går jeg rett nedenfor huset på banen, med hundene løs. Der kan vi være lenge, trener LP, lar dem bare løpe, kaser pinne (oh no), snuser i skogen bak banen osv.. Hovedturen sånn midt på dagen er som oftest på 1-1,5 timer.

Ofte får hun også en halvtimes tur enten før eller etter den store turen, dette er rusling i bånd sammen med min far.. ^_^

Dette er en vanlig dag, innimellom får dem mer, og av og til mindre. Om sommeren er det ofte mye mer enn vinteren.. Greit å ha en rase som syns det samme om kaldt regnvær som det jeg syns :( Er ikke alltid jeg som går hovedturen heller, ofte min far det også, han går ofte på fjelltur, og da tar han selvsagt hundene med ^_^

I tillegg trener jeg triks, og forskjellige øvelser inne hver dag også.. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjører jeg hundene ca 1 - 1,5 mil med ca 270 kg i dra-vekt, ca annenhver dag på barmark. De får brukt hodet under treningen, med både styring og masse inntrykk og utfordringer de må forholde seg til under treningsturen. I tillegg trener vi jevnlig ringtrening, og tar "småturer" i skog og mark.

Det fungerer svært bra og hundene virker fornøyde og tilfredse i hverdagen ^_^ .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her varierer det så mye at jeg synes det er vanskelig å vite hva gjennomsnittet blir. Om sommeren er det en god del ringtrening og lange turer i skog og mark, om vinteren går vi sosialiseringsturer sammen terrierklubben (selv om vi ikke har kommet igang ennå denne vinteren) og ellers minst fire daglige turer av varierende lengde. I helgene blir det ofte lengere turer. Inne blir det ikke så mye aktivisering som det burde blitt, men en og annen godbitsøk eller annen lekeaktivitet blir det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig. Har jeg mye skolearbeid blir det mindre tid til aktivisering av hundene, enn om jeg ikke har noe jeg skal/bør/må gjøre. I utgangspunktet får de ca. 30-45 min morgentur hvor de som regel løper løse, mens jeg trasker etter i halvsøvne. Når søsknene mine kommer hjem fra skolen blir de sluppet ut i hagen og er der i 5-15 min. Når jeg kommer hjem fra skolen går jeg en time-halvannen med de. Så trener jeg med Chili i 45-60 min. og Vesla ca. 30 min. På kvelden får de 30-45 min. tur i bånd. Om vi skal på kurs eller treninger ser det selvfølgelig annerledes ut. I helgene har jeg ingen spesielle rutiner, annet enn at Chili og jeg skal begynne å rundere på søndager, men vi går som regel en god tur i skogen. De har gjerne en "fridag" i uka, hvor vi går litt kortere turer og ikke trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige skoledager; M

Morgentur kl 7: Rundt 15 min.

"Etter skolen tur" kl 2 : 30 min.

Mens jeg lager mat, spiser, sitter på dataen eller ser på tv, så får han godbitsøk, eller ball med godbiter og en leke han liker godt.

"Real turen" (med arwen og iv) kl 4-5 : 1-2 timer. Da går vi i fjellet. Legger et godbit spor, runderer og finner trær som er hoggd ned til å balansere på og hoppe over. Her får han også leke med Arwen hele tiden.

Når vi kommer hjem er han som regel ganske sliten å går og legger seg i sengen sin.

Kveldstur kl 8; Her går vi også med Arwen og iv. Går vel i rundt 35 min.

Etter denne turer leker jeg ofte og finner frem en tøffel han liker å ha drakamp med eller tar en treningsøkt inne med han.

Siste luftings; Når vi legger oss i 11 tiden. Dette blir ikke mer en 10 min.

Sånn ser de fleste dagene våres ut. Er det møkkavær må jeg innrømme at det heller blir en treningsøkt og to inne, og litt kortere turer. Ellers så er det jo forskjellig fra hund til hund (og rase selvsagt) hvor mye aktivisering og mosjon de trenger. Man ser jo det ann på hunden. Merker at visse dager er Aron soffahund og helst vil ligge å sove. Andre dager er han fryktelig rastløs å trenger en skikkelig tur :( Alle turene jeg går med min hund så går han løs. Får jo ikke energien ut ved å gå i bånd! :( Prøver å legge de fleste turene våre til å gå langs stien ved sjøen, fjellet eller i skauen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre dager er veldig varierende! Dersom jeg jobber (to ettermiddager i uken, i tillegg til skole) er jeg borte fra 07.30 til 21.00, og da sier det seg selv at det eneste jeg får tid til er en liten tur på kvelden pluss noen klikkerøkter i stuen. Dette gjelder om vinteren da, om sommeren er jo ikke kl. 21.00 særlig sent (eller for mørkt til å stikke til skogs), så da er det litt annerledes. Selvfølgelig får hun tisseturer av moren min mens jeg er på jobb. De dagene jeg ikke jobber, er det rett ut på en 1-1,5 times tur når jeg kommer hjem fra skolen, med innlagt øvelser som spor og lydighet. Så blir det gjerne noen klikkerøkter på ettermiddagen, og en runde rundt nabolaget på kvelden. De onsdagene jeg ikke jobber er jeg gjerne ute i 3 timer. Da går vi først 1 time i skogen og trener og har det gøy med andre hundefolk i hundeklubben i 2 timer :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svært at sige hvor meget tid vi bruger på hvad her, Charlie har et større aktivitetsbehov end Einstein så ind i mellem, mens vi er på tur, så får Einstein tid til at hygge lidt mens jeg træner eller aktiviserer charlie.

Men en morgentur på 30-40 minutter

eftermiddagstur på 50 minutter til 3 timer

aftentur på 30-40 minutter

Ofte så kommer en af hundene med på en alene tur i byen, hvor vi træner samtidig, skiftevis mellem hvem som kommer med, også alt efter hvor vi skal hen.

Ved dårligt vejr, så leger vi lidt med kosedyr indendørs eller aktiviserer dem ved at de får foder i aktivitets bold/kube.

Så kommer kos og børstning/trimning derudover.

Men de er med hele dagen da jeg er hjemme sammen med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer ganske, etter hvor god tid jeg har, hvem som går med henne og hvor mange som går med henne i løpet av en dag (vi er jo 5 stk i familien, og det hender at alle vil ta en liten tur med henne).

Men, på en vanlig dag får hun ca en 10-20 minutters tissetur, morgen og kveld. Så går (somregel) jeg minst en times tur etter skolen. På denne timen løper hun fritt 90% av tiden i skog og mark..jeg liker ikke "asfalt turer" i bånd!

Jeg pleier ikke å bare gå tur, vanligvis leker vi, kaster pinner, trener på "agility", leker gjemsel, trener lydighet osv ^_^

hender også at jeg også tar en lang tur på kvelden (30-60 min), hvor vi enten bare går vi i skogen og koser oss, eller så trener vi på fotballbanen (løper/jogger, kaster ball/pinner, trener lydighet osv..)

Så er Phoebe med meg til ut kaninene hver dag, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går runden her i nabolaget om morningen ( tar ca 3 min ) ..

Så er jeg på skolen fra 7-3 og når jeg kommer hjem så går jeg en litt lenger runde med ham ( 10 min ca )

Spiser litt, å går tur på 40-50 min...

Men jeg har merket at nå som hunden har begynnt å bli "gammel" Alså 8år, så krever han mindre turer.

Han får brukt hodet veldig, spesielt hvis minste broren min er hjemme... han går alltid i gang med en eller annen form for "trening".. Å det kjekkeste de to gjør, er å ha godis "gjømmeleken" :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset varierer det veldig.

tur med min bestefar på snart 80, då løper ho løst, og bestefar min liker å kaste pinne.

Det blir gjort når det er fint vær og han er i form.

Akita liker seg veldig godt i båten, og elsker å være med min far på sjøen.

Min bror jogger så han tar med seg Akita.

Min mor liker å gå på turer i 1-2 timer.

Eg er ikkje av den sorten som liker å gå på tur med heller kaste pinne og gjøre noe ut av turen. Søk mm.

Vi er også med på hundetreff, det blir jo ikkje så ofte men det er nå noe.

Men det kan godt være det ikkje skjer noe på en hel dag også, noe som eg synst er viktig at Akita også klarer.

Men vi har jo de vanlige tisseturene.

Anette & Akita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bessie får ca. en times tur hver dag.

Om sommeren blir det en del variasjon med fiske og badeturer.

Hadde lyst til å dra litt med henne om vinteren men hun har ikke likt det

og nå kan hun ikke da hun har HD og er veldig stiv og støl.

Føler at jeg burde gjort mer men hun vil ikke leke mer enn 5 min før hun går og legger seg.

Prøver å gjemme litt godbiter så hun kan lete litt...

Ellers er hun kjempeglad for å få være med overalt.

Kjøre bil er stor stas så hun er stort sett med meg overalt.

Hun får være ute så ofte hun vil også da hun kan gå løs ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går en 10 - 20min tur om morningen før jobb.

Og en 10 - 30min tur rett etter jobb.

Kommer litt ann på hvor sulten jeg er :Laugh: he he.

Etter middag så går vi hovedturen som er 45min - 2timer.

Og så blir det en liten tur på kvelden 2 - 10min.

Må nesten dra ho med meg ut da. Er litt kveldstrøtt.

Innemellom så leker vi litt, når det er snø så er det ekstra gøy.

Om sommeren så tar vi oss en liten svømmetur. ( så sant det ikke er for kaldt).

Løpe løs i skogen hos mine foreldre er gøy og å gå på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimum en time mosjon, hvor de løper løse sammen mesteparten av tiden, men det blir vanligvis over 2 timer om dagen. Og det er den fysiske delen, treningen kommer utenom. Og den er det varierende lengde på, noen dager bare et kvarter på hver og andre dager blir det et par timer på fellestrening i hundeklubben. Noen dager blir det kanskje ikke særlig trening og vi går heller en ekstra lang tur. Og noen dager gjør vi faktisk ikke så mye, men de løper løse i alle fall en time for dagen som et minimum og i unntakstilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi starter dagen med morgentur på ca. 30 min. Når klokken nærmer seg 12-13 (er hjemmeværende nå så tiden er min egen!) er det tid for dagens STORE tur! Vanligvis foregår den på en trivelig turvei, skogsterreng eller langs elva (absolutt favorittsted!) Tiden vi bruker på denne turen er variabel, men fra 1 time til 2 ca. Hvis jeg treffer på kjendtfolk med hund blir det ofte en LANG tur så bikkjene får leke! Så er det en kort liten tissetur i nærmiljøet utpå dagen eller kvelden.

I helgene blir det ofte en utvidet langtur hvis været er brukbart.

Noen ganger hender det jo at dagens langtur av en eller annen grunn ikke lar seg gjennomføre. Da er jeg i den heldige situasjon at jeg har en stor inngjerdet eiendom, og der kan de herje fritt, bare de passer seg litt for gåseparet mitt som ikke er helt begeistret for nærgående Foxer som vil erte dem! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer veldig her etter om jeg jobber eller ikke. Jobber jeg dag, så er hun med, får leke med hunden på jobb om den er der, eller leke med folk og kose seg i sofaen. Så tar vi somregel en lengre kveldstur hvor hun får løpe løs. Pluss alle tisseturene i løpet av en dag og veien til og fra jobb. Jobber jeg natt så så får hun en god tur før vi drar, så turen opp til jobb, så en liten runde i 2-3 tiden, og så hjem igjen i 8tiden. Så er det å sove til utpå ettermiddagen før hun får en kjapp tur ut, og avhengig om jeg skal jobbe natt så tilpasses turen etter det.

Har jeg fri så gjør vi alt fra å gå turer med kamera og gobiter, til å leke og herje inne. Gobitsøk, hjernebry osv. Minimum får hun en time gåtur/løs til dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig variert her også.. Hvis han er stresset en dag, så får han bare tisseturer ute og "ro-trening" inne. Men om morgnigen får han ca 10 min tur, og 10 min ved lunsjtider, og en tur på dagen + en tisserunde på kvelden før vi skal legge oss.

Jeg går sjelden en tur på en time, pga oppnår bare stress med han da. Går heller et spor eller blodspor og trener endel feltsøk.

Turene består av trening hele tiden egentlig, mye passeringer, balanseøvelser, lydighetsøvelser...

Virker som han trives godt med dette da han sover inne og er stort sett rolig. Hvis han blir stresset på en tur, så pleier vi å vende nesen hjemmover igjen, og går heller ut igjen når han har roet seg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer selvsagt an på hva jeg gjør. Men han pleier å være med meg overalt, og går for det meste løs. Når været ikke er helt ****** kan vi holde oss ute nesten hele dagen. Andre ganger holder vi oss inne. Alt kommer an på, vi har ingen faste tider på noen ting. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her varierer det noe på hverdag og helg, samt vår/sommer og høst/vinter.

En vanlig hverdag på denne tiden av året er 15-20 minutters tur løse i fjæra på morran.

Samme turen igjen mellom 11 og 12, og så en tur i bånd på kvelden, da varierer lengden fra 20 minutter til 1 times tid.

I helgene går vi litt lengre turer når det er dagslyd, gjerne andre steder, og med hundene løse.

Vår og sommer, når det stort sett er lyst hele tiden, da er det mer aktivitet.

Da har vi lengre ettermiddagsturer flere gang i uka i forbindelse med at vi har med hestene også på fjellturer.

Ellers er vi heldige, har inngjerdet hage på rundt 300 kvadrat.

Og siden jeg er hjemme hele dagen, er hundene mye ute.¨

Vi leker og trener sammen, men de buser mye alene også.

På enkelte dager er de ute til sammen 3-4 timer på egenhånd.

Deilig å ha den muligheten, for om noe kommer i veien for tur, så kan de trimme litt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste uka har ikke bikkja mi vært ute mer enn 45 minutter eller mindre hver dag (grunnet sykdom og diverse) - han lider ingen nød.

Men en vanlig dag inneholder 1 tissetur om morgenen og en/to timers tur om dagen.

Så kan det jo hende vi velger å trene istedet for å gå tur, og enkelte dager har jeg god tid og kan være ute lenge med bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...