Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Hamar - NV-07

HHC

Recommended Posts

Skrevet
Blir koselig å møte folk igjen. Ingen gadd å bestille leie av hus eller hotell i år som i fjor, så da krever jeg at kjente og mindre kjente hilser (jeg skal gjøre mitt beste).

Karine; Skal du ikke stille Fenris?

Nei, han har ikke en sjanse mot broren sin uansett :icon_redface: Bortkastede penger...

• Svar 251
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Haha.. Om jeg skulle ha tenkt slik hadde Chessea aldri vært på utstilling :icon_redface:

Vi tar det som trening, og har overhode ingen forventninger om å gjøre det bra.

Skrevet

Akkurat nå har jeg mest lyst til å ligge meg ned å grine :icon_redface:

Den eneste utstillingen vi skal på i år..

royte1.jpg

royte.jpg

Etter En runde med børsten:

royte2.jpg

Men siden jeg må opp der uansett så stiller jeg henne nok. Kjekt med bedømmelse av Australsk dommer, men vinnertittelen tror jeg vi kan se laaaaangt etter i år :)

Skrevet
Hvilken klasse skal du gå i?

Vi stiller i klasse 1.

Var det noe snakk om noen nye krav til poengsum? Må jeg ha opprykk til klasse 2???

Jeg har fått alle papirene og der står det ingenting om det?

Skrevet

Ingen som trenger en handler, sänn helt tilfeldigvis?

Skal stille Skotsk Hjortehund pä söndag, men utenom det er jeg ledig, og stiller veldig gjerne, for ä läre mere!

Sä det er bare ä si ifra.. hihi

Skrevet
Vi stiller i klasse 1.

Var det noe snakk om noen nye krav til poengsum? Må jeg ha opprykk til klasse 2???

Jeg har fått alle papirene og der står det ingenting om det?

Ja det stemmer at du må ha opprykket i den klassen du stiller, men hvis du ikke har det er det jo rart at du har fått papirer og katalognr.

Men uansett - lykke til!

Skrevet

Har en kompis som skal stille lp på Hamar, og han sier at ifølge reglene (som du forplikter å sette deg inn i ved påmelding) så skal du bevise utstillingsdagen at du har første premie i den klassen du stiller.

Du må ta med deg kopi/original av kritikkskjema fra den gang du fikk 1.pr og framlegge dette.

Rent praktisk vet jeg ikke hvordan det skal gjøres, men det står vist i reglene.

Skrevet

Huff da, dette var jeg ikke klar over. Jeg har ikke opprykk,. Planen min var å få det på stevne på Stord, men den gang ei. Det var kommet snø den natten, så Millett ville mye heller ut å leke i snøen enn å være inne i en kjedelig hall. Hun la seg i dekk og stirret mot døren, og der ble hun liggende :rolleyes: . Det hjalp ihvertfall ikke når mannen min bestemte seg for å gå ut av hallen. Da stormet hun mot døren midt i vår runde og ville ikke inn igjen i ringen!

Skrevet
Huff da, dette var jeg ikke klar over. Jeg har ikke opprykk,. Planen min var å få det på stevne på Stord, men den gang ei. Det var kommet snø den natten, så Millett ville mye heller ut å leke i snøen enn å være inne i en kjedelig hall. Hun la seg i dekk og stirret mot døren, og der ble hun liggende :rolleyes: . Det hjalp ihvertfall ikke når mannen min bestemte seg for å gå ut av hallen. Da stormet hun mot døren midt i vår runde og ville ikke inn igjen i ringen!

På Hamar holder det heller ikke med bare opprykk, du må også ha 1 stk første premie i den klassen du skal starte i.

Skrevet
På Hamar holder det heller ikke med bare opprykk, du må også ha 1 stk første premie i den klassen du skal starte i.

Hvis man har opprykk til f.eks. klasse 2 så har man jo nødvendigvis første premie i klasse 1, da?

Men det er vel ikke så mange lp-deltagere i år (nettopp pga den nye regelen), så det går vel kanskje an å prøve å smiske seg til å bli med allikevel?

Skrevet
Hvis man har opprykk til f.eks. klasse 2 så har man jo nødvendigvis første premie i klasse 1, da?

Men det er vel ikke så mange lp-deltagere i år (nettopp pga den nye regelen), så det går vel kanskje an å prøve å smiske seg til å bli med allikevel?

Stemmer, hvis du har opprykk til kl.2 så har du første premie i kl.1, men du kan da bare starte i kl.1 på Hamar. (Om du da ikke har 1.pr i kl.2 og opprykk til kl.3)

Det er pga NKK ikke ønsker "for mange" deltagere dem har innført regelen. Ettersom utstillingene også går på fredagen er det begrenset antall ringer tilgjengelig (og det begrenser antall dommere i hver klasse og antall ekvipasjer dommeren kan bedømme)

Skrevet
Stemmer, hvis du har opprykk til kl.2 så har du første premie i kl.1, men du kan da bare starte i kl.1 på Hamar. (Om du da ikke har 1.pr i kl.2 og opprykk til kl.3)

Det er pga NKK ikke ønsker "for mange" deltagere dem har innført regelen. Ettersom utstillingene også går på fredagen er det begrenset antall ringer tilgjengelig (og det begrenser antall dommere i hver klasse og antall ekvipasjer dommeren kan bedømme)

Ja, selvsagt - jeg veit det, vi bare misforstod hverandre litt. :icon_redface:

(jeg trodde du mente at man ikke kunne starte i kl1 på Hamar med bare opprykk til kl2, man måtte ha førstepremie i kl1 også, og da skurret det litt for meg. :))

Skrevet

Vi hadde ingen problem med hund og taxi i fjor, de vet veldig godt at det er årets store hundehappening i hamar så de er nok veldig behjelpelige med taxi.

Skrevet
Dere som reiser med hund, pleier det være noe problem å få taxi fra stasjon til skipet? Eller er de så sære når det gjelder hund?!

Det var ikkeno problem, bare vær obs på at det er dyrt, særlig på søndager. I fjor gadd jeg ikke å gå på en av dagene, så jeg tok taxi fra togstasjonen til ca 100 m fra innkjøringa til Vikingskipet, og måtte ut med 90 kroner, minstetakst... (eller, egentlig betalte jeg bare 70, for det var nemlig bare det jeg hadde). Men å ta med bikkja var ikke noe problem. Jeg kommer dog bare til å gå i år, gidder ikke å betale 90 kroner for å kjøre 1-1,5 km. :icon_redface:

Guest Christine
Skrevet

Shit, det var dyrt for taxi, men jeg overlever sikkert..

Tenkte jeg bare skulle si at det var dommerendring på noen raser. :icon_redface:

Guest Christine
Skrevet

Jeg gleder meg enormt mye jeg også. Bruker jo ikke å reise land og strand som mange av dere her inne, så Nkk hamar blir en "stor" tur for meg :icon_redface:

Gruer meg forresten til togturen. Toget går 05.40 på morgenen, også har jeg jo med Vegas (6, snart 7 mnd).. :rolleyes:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...