Gå til innhold
Hundesonen.no

World dog show 2008 i Sverige

Arielle

Recommended Posts

• Svar 621
  • Created
  • Siste svar

Henter valpen min den helga, ellers hadde det vært utrolig moro å dra for å se. Klarer ikke helt å forestille meg hvordan en så stor utstilling er engang, jeg.

Håper folk knipser masse bilder som de deler med oss som ikke tar turen ned. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henter valpen min den helga, ellers hadde det vært utrolig moro å dra for å se. Klarer ikke helt å forestille meg hvordan en så stor utstilling er engang, jeg.

Håper folk knipser masse bilder som de deler med oss som ikke tar turen ned. :lol:

Jeg håper for Symra og alle andre hunder sin del at det ikke blir så voldsomt overveldende. Det er jo flere haller og fordelt over mange dager. Dessuten sitter vel noen kloke hoder akkurat nå og tenker ut hvordan man skal unngå for mye køer og kaos. Håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper for Symra og alle andre hunder sin del at det ikke blir så voldsomt overveldende. Det er jo flere haller og fordelt over mange dager. Dessuten sitter vel noen kloke hoder akkurat nå og tenker ut hvordan man skal unngå for mye køer og kaos. Håper jeg.

Ja, men allikevel. Tenk på alle de forskjellige rasene, og ikke minst alle standsene. Jeg kommer til å gå berserk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømmer om at Symra sin oppdretter eller datteren hennes skal tilby seg å vise Symra for meg, men de har jo mange beardiser selv ... Det hadde vært så bra om Symra kunne blitt profft framvist for en gangs skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
bare 65 korthårede vorsterhunder!

Blir nok tittel på Memphis skal du se :D

Vi har enda ikke sendt inn stamtavler. :icon_redface: Men vi stiller nok uansett ikke, siden Bella har startet å røyte og Albin ikke har en sjanse i havet uansett.

Men er det noen som har adressen dit vi skal sende stamtavlene? Ikke mailadresse, men vanlig. Kunne sikkert ha lett den opp selv, men jeg er så redd for å sende feil eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for Symras del håper jeg at dersom oppdretteren får lyst til å stille henne ut så velger de en helt annen utstilling enn akkurat denne som "forsøk nr.1", da..

Og at du Heidi, som eier, sørger for at Symra får en morsom, og kanskje litt uhøytidelig, dag inne på dette jippo'et - siden hun syntes det var litt skummelt forrige gangen, mener jeg..

Ang. hvor "stort" dette er - så tror jeg ikke vi utstillere kjenner noen forskjell på om det er den vanlige "Stora Stockholm" (9.000 hunder i fjor), eller Verdensutstillingen med 20.000 (fordelt over dobbelt så mange dager). Stockholmsutstillingen er DIGER, uansett hvor mange haller det er.. Men for hunden tror jeg ikke det spiller noen større rolle om det er 500 hunder i hallen eller 2.000, da..

Forskjellen for HUNDEN er det nok mest vi eiere som påvirker - vårt "stressnivå" (nerver, eller kall det hvasomhelst).

På større utstillinger blir VI litt mere stresset, og kanskje prestasjonsangsten kommer tydeligere frem, osv. Selv om JEG synes jeg er like "cool" uansett, så er det forskjell på hundene om det er en liten nasjonal greie rett rundt hjørnet - eller NKK Hamar. Riktignok har jeg hatt såpass rutinerte hunder i det siste at de faktisk "skjerper" seg litt når mor blir stresset, men endog..

Jeg har noen få triks for å gjøre hele utst.prosjektet så hyggelig som mulig, da..

Dels å ha hunden(e) så stelt, børstet og striglet på forhånd, at man har minimal sjangs for noen "overraskelse" på den måten.

Detaljeplanlegge så mye som mulig - sørge for å ha med alle "ting og tang" man trenger. Dels stelleutstyret, men vel så viktig, ekstra håndklær, pledd, faktisk huske på vannkopp (det glemmer jeg ofte!), ha så god kontroll på veiforklaringer/ringoppsett - vite hvem som er på plass/avtale å møte de man skal sitte sammen med, og ikke minst: HA GOD TID!

Og når man vel er på plass - javel, da er det bare å se seg rundt og hilse på kjentfolk..

Tror det der blir riktig så hyggelig, jeg. Selv om forventningen til resultatene kanskje ikke er de største. MEN det er heller ikke derfor man er der, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PM-er og katalognr. osv planlegges å sendes ut fra 9 juni - SKK legger ut på webplassen når de begynner å sende ut.

Jeg måtte spørre dem siden jeg brått kom på at uka før verdensutstillingen er jo jeg i Danmark på utstilling - og da hjelper det jo lite om papirene ligger i Sveio og råtner :whistle: Så jeg kunne visst regne med å få dem i uke 25-26.

EDIT: PM på nettet tilgjengelig nå (Se informasjon under meny World Dog Show, Utställning, För utställare).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp! Som ventet dommerdring på Likka, til en som ikke har gitt henne så bra før.. <_< Jaggu godt man skal dit av flere grunner.. :whistle: Må tidlig opp både fredag og søndag ser jeg + den ekstra tidlige avgangen (0300 eller noe) for å rekke collie-circut utstillinga torsdag.. begynner å angre litt jeg nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Griffonrasene ble som ventet delt pga høyt antall påmeldte, så g.bruxellois og g.belge går i en ring mens petitene går i en annen ring. Siden vi bare har en g.bruxellois påmeldt påvirker det ikke oss, men jeg har venner som stiller både to og tre av typene og som dermed kan komme til å få en litt hektisk dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... 94 springertisper, 24 av dem er junior. Forsåvidt er det mange, men jeg trodde faktisk det skulle være flere juniorer. Meeen jeg tror det er like greit at vi ikke stiller gitt :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... 94 springertisper, 24 av dem er junior. Forsåvidt er det mange, men jeg trodde faktisk det skulle være flere juniorer. Meeen jeg tror det er like greit at vi ikke stiller gitt :icon_confused:

Hvordan har du funnet ut at 24 av dem er junior?? *nysgjerrig*

(Jeg vil også vite!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du funnet ut at 24 av dem er junior?? *nysgjerrig*

(Jeg vil også vite!!)

Vet ikke hvordan det er med basenjien, men med springeren er det en dommer som dømmer alle juniorene, en annen dommer som dømmer øvrige hannhundklasser og en tredje dommer som dømmer øvrige tispeklasser + BIR. Disse blir da i tre forskjellige ringer, og antall juniortisper og -hanner stod i oversikten for den aktuelle ringen :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke de tallene jeg :lol: Isåfall er det altså bare 12 juniorhanner toller som skal stilles, og det kan da ikke stemme? Eller? Og 17 juniortisper ... *klø seg litt i hodet* Kanskje tittelen ikke er sååå langt unna på Decoy da? *ler høyt* :P

Men men, skjønner ingenting jeg :icon_confused::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder egne bedømningsregler under WDS: Sammenfatning av reglene.

Litt sært da at det ikke er den beste hunden som blir WW-08... Hvis shibaspesialen var WW ville det blitt slik:

1BTK: JWW-08, tispe fra juniorklasse

2BTK: VWW-08, fra veteranklasse

3BTK: WW-08, fra champion klasse

Verdensvinnertittelen er knyttet til CACIB'et slik at den hunden som får CACIB blit WW. Juniorer og veteraner kan ikke får CACIB, og kan dermed ikke bli WW, så JuniorVinner og VeteranVinner kan godt være bedre enn VerdensVinner.... Så at noen blir WW-08 kan like godt bety at de er 3.best...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kom listen over stands'ene ut, da.. http://kennet.skk.se/download/wds/pdf/till.../foretagWDS.pdf

Da var det bare å finne fram pen, papir og kredittkortet... Ha ha ha!

Tips - bestille på forhånd, og så hente utstyret på utstillingen. Da kan man impulshandle "litt" på standen, men likevel sørge for å få med seg det man "egentlig" skulle ha...

Det gjør jeg ofte når jeg skal på utst. i Sverige (SKK) - tar kontakt med f.eks. Häromi (hundeutstyr) på forhånd, ber de pakke ferdig det jeg skal handle - også betaler jeg når jeg kommer dit. Funker helt utmerket.

I alle fall hvis man ska ha noe "stort" kan det lønne seg å sjekke priser på forhånd - også (hvis man er tøff nok) kan man alltids prute på utstillingen, da!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...