Gå til innhold
Hundesonen.no

Ti på topp, hvorfor Schæfer mest populær?


Nikitaf

Recommended Posts

De mest populære hunderasene i Norge. 2007.

1 Schæferhund

2. Norsk Elghund Grå

3. Golden Retriver.

4. Cavalier king charles spaniel.

5. Engelsk Setter.

6. Gordon Setter.

7. Border collie.

8. Labrador Retriver.

9. Rottweiler.

10. Flat Coated retriver..

Leste dette i vg for ikke så lange sia.. Offer tror dere schæferen har ligget på topp i så mange år nå ? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 138
  • Created
  • Siste svar
Allsidighet? Det er ikke bare i Norge schäferen ligger på topp. Det er den mest utbredte rasehunden på verdensbasis. Så dårlig gemytt og helseproblemer er kanskje ikke så utbredt som ryktet vil ha det til?

Jeg kan ikke skjønne at det ikke kan være utbredt med gemyttproblemer når så mange forteller at nesten alt av schæfere de treffer på utagerer på en eller annen måte mot et eller annet.

*føler at man tenner på gress her nå, men ok*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er fire schæfere rundt her i området. to av dem begynner å knurre og bjeffe og dra som gale når dem ser min hund når vi er på tur. eierne snur tvert når dem ser oss.. klarer så vidt å holde bikkjene igjen.

en av dem nøyer seg med å bare bjeffe veldig mye, den fjerde er rolig når den er ute å går tur, men vokter hagen sin veeeldig mye.

jeg har ikke greie på schæfer i det hele tatt, men dette gir meg ikke akkurat så veldig godt inntrykk av rasen...

men man skal ikke dømme alle for en. finnes sikker mye bra scæfere og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke Schäferne som det er noe galt med egentlig, det er eierne deres! Også oppdrettere da, som selger Schäfere fra SHH III linjer inn i barnefamilier, og i familier der eierne er på jobb halve døgnet, og egentlig ikke skulle hatt hund i det hele tatt!!

*Kjenner jeg ble litt irritert nå ja...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang kjente jeg verdens snilleste og artigste schäferhund. Den var frisk som en fisk og snill som et lam, til den ble påkjørt fordi den var lydig mot eieren sin. Så er det dyret i nabolagt her som utagerer voldsomt mot andre hunder og skambeit ei tispe så hun måtte alives... Så jeg vet ikke. Det er nok mye bra schäfere og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Here we go again, again and again...

Finnes det en hunderase eller oppdrettere som noen gang har fått mere pepper enn Schæferen og dens oppdrettere??

Nå må vi plutselig finne på negative ting å liste opp kun fordi schæferen er fremdeles den mest populære familiehunden i dette landet også nå.

Ja, kan man forstå at en hund som har blitt avlet ihjel og som knurrer på andre hunder kan være så populær !?

For ikke å snakke om at de fleste Schæfere "alle" kjenner utagerer på en eller måte, huffameien at det går ann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart registreringstallene blir høye når oppdretterne hele tida må avle nye hunder for å erstatte de som er avlivet på grunn av sykdommer og/eller dårlig temperament.

Er det vits i å skrive noe mer etter ett sånt innlegg som dette...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke ment så altfor seriøst heller, da - men det er jo dette alle diskusjoner om schäferhunder ender opp i uansett, så ...

Ja det er nok det, og det er og derfor eg ikkje gidd å kommentere det så mye mer, heller kose meg med denne "skammens" rase som er min rase og for meg verdens beste. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kan dere skjønne hvorfor noen vil ha gneldrende, grinete elghunder som ikke egner seg for annet enn elgjegere (og SÅ mange nye elgjegere er det vel neppe pr år, så det er vel mange som blir skutt og må erstattes årlig), veike, usikre golden retrievere som topper bittstatistikker, hjertesyke, skjørhelsede, krypende cavalier king charles spaniels, redde, vimsete engelsk settere som kun klarer å tenke fugl og ikke noe annet vettugt, sure, aggressive gordon settere der særlig hannhundene er fæle, border collier som burde få lykkepiller siden omtrent 1 prosent blir brukt til gjeting mens resten stresser og gjeter seg gjennom kjedelig hverdag, overfeite, matvrak av noen labradorer og utagerende, ytterst vemmelige rottweilere der bare noen få er som de pleide å være i gamle dager, mens resten er blitt "tøffe seg"-hund hos folk uten peiling.

Sånn... var det noe mer da? Schäferen er sannelig i godt selskap... dersom man skal ramse opp det man har sett av drittale hunder i de andre rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, med unntak av min egen lille, usikre schæfergutt har jeg bare kjent 1 schæfer med store adferdsproblemer.. Resten har egentlig vært flotte eksemplarer av rasen. Men det er sikkert bare "flaks" at jeg ikke har kjent flere dårlige schæfere... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Flir. Var det ikke justisdepartementet som i sin visdom skrev om schäferhunden at hadde det ikke vært for at noen individer ble benyttet til samfunnstjenlige oppgaver burde de vært forbudt p g a farlig atferd - hele bunten. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun glemte nok bare flat`en fordi det er ikke noe vondt å si om dem.. :lol:

Hehe ja det kan du tro! :D Hvordan kan man utelate flat, kjent for at "alt må gjeres i slowmotion" fordi dei går rett i taket med en gang, eller at dei er kjent for å være ganske utsett for å få kreft....? (om man skal høre på rykter/omtale)

Poenget er vel at det finnes noe i alle raser, og så er normalen at hver en liten detalj/bagatell blir blåst opp i uante dimensjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja det kan du tro! :lol: Hvordan kan man utelate flat, kjent for at "alt må gjeres i slowmotion" fordi dei går rett i taket med en gang, eller at dei er kjent for å være ganske utsett for å få kreft....? (om man skal høre på rykter/omtale)

Poenget er vel at det finnes noe i alle raser, og så er normalen at hver en liten detalj/bagatell blir blåst opp i uante dimensjoner.

Kreft ja, og for ikke å glemme hjertefeil, samt et meget høyt stressnivå :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor den er så populær har jeg aldri skjønt ... Klarer ikke å komme opp med noen grunn på det heller :D

Cavalier har gått opp fire plasser! :lol:

Forresten, er det noen som vet om hele lista? Finner den ikke.

På samme måte sikkert som jeg ikke skjønner at Cavalieren er så populær, men vil ikke finne på å kritisere rasen fordi om ikke jeg liker den så mye.

Vi skal heller være glad for at det finnes mangfold, tenk så kjedelig det hadde vært om alle ville kun ha samme rase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer litt på, er hvor alle disse schäferhundene gjemmer seg? I forhold til antallet registreringer, synes jeg det er svært sjelden jeg ser en schäfer? Kanskje det bare er færre her jeg bor (Nordland)? Settere og retrievere og cavalierer ser jeg "overalt", men schäfere? Ikke særlig ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer litt på, er hvor alle disse schäferhundene gjemmer seg? I forhold til antallet registreringer, synes jeg det er svært sjelden jeg ser en schäfer? Kanskje det bare er færre her jeg bor (Nordland)? Settere og retrievere og cavalierer ser jeg "overalt", men schäfere? Ikke særlig ofte.

Akkurat det stusser jeg litt over og... Det er egentlig sjelden jeg treffer på schäfere, derimot ser også jeg settere, retrievere og cavalierer ofte. Hvor gjemmer de seg egentlig? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...