Gå til innhold
Hundesonen.no

Ti på topp, hvorfor Schæfer mest populær?


Nikitaf

Recommended Posts

Jeg kunne godt tenkt meg en schæfer, men jeg tør faktisk ikke.

Hvorfor ikke? Jeg er så redd for å få en hund som blir syk og får redusert livskvalitet, og jeg er redd for å få en hund som ikke har den mentale pakken i orden.

Nå er det faktisk en gang sånn (for ente gang) at schäferhundklubben stiller noen av de strengeste alvskravene i Norge - også til mentalitet - sammenlignet med de fleste andre raseklubbene her til lands. Så det at det er mye dårlig mentalitet ute og går er bare sprøyt, de fleste schäfervalpene som fødes kommer med en god del mer bagasje enn hva mange andre raser kan skryte av. Hva eierne gjør med dem etterpå når valpen er kjøpt og betalt er noe annet.

En stor raseklubb med mange avdelinger og gode tilbud til sine medlemmer gjør at mange schäferfolk holder seg til sin lokale klubb, og sånn oppstår det rasisme blant hundene da de neppe vil omgås andre raser i sitt miljø. Mangefull sosialisering er heller ikke uvanlig, det er jo ingen som vil slippe sine valper sammen med en rabiat, synnsyk, mentalt forstyrret, i hjelavlet schäfer, det får da være måte på!

Skal man ha schäferhund så må man vite å sette grenser (noe som desverre ikke kan gjøres med go'biter), og også dette er det mange som glemmer når de kjøper valp. Schäferen er i utgangspunktet en brukshund, og selv om den er noe dempet i gemyttet etter mangfoldige generasjoner med utstillingsavl, så er det mye drifter i rasen fortsatt og vet man ikke å kontrollere dem, ja, så blir det fort problemer. For ikke å glemme dette med understimulering, det er ikke rent få "familiehunder" som overhodet ikke får noe som helst utløp for sine drifter og naturlige behov, og da kan det også lett gå på trynet.

Med andre ord; schäferhunden egner seg faktisk ikke for uerfarne og klossete folk som ikke vet å styre og kontrollere hunden sin, gi den all oppmerksomheten den trenger og følge den ordentlig opp fra hunden er helt liten. Så jeg tror ikke du trenger å være redd for å skaffe deg schäfer når det kommer til mentalitet, hvis du vet hva du har mellom hendene da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 138
  • Created
  • Siste svar
Ja, nå er det alle dumme hundeeiere som ikke har nok peiling som er synderen siden de mistolker schæferen som henger i båndet etter hunden deres mens den nesten skummer rundt munnen og er vill i blikket og ikke ser ut som den har gode hensikter i det hele tatt. Når hunden min har kommet nært disse, så har det blitt glefset etter min hund. Egentlig så er jeg blind, og burde tolke den fremmede hunden bedre!?? Glem det... Dere må også forstå at det faktisk FINNES alt for mange dårlige schæfere rundt omkring. Og nei, de brøler ikke bare! De fleste vi passerer bråker ikke, men viser ikke godt (og vennlig!) hundespråk.

Det er vel ingen som har nektet på at det finnes dårlige individer innen rasen! På lik linje som det finnes dårlige individer i alle raser, og at det og finnes det i mange av "blandingshunder" og.

Etter og å lest i denne tråden her, så har jeg i værtfall funnet ut en ting, og det er at mine hunder må avvike MEGET fra rasestandaren på schäferhund for jeg kjenner dei ikke igjen på beskrivelsene som blir gitt her... Så kanskje har jeg gjort noe galt med oppdragelsen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint det blir skrevet noe positivt også, slik Margrete gjorde, men jeg oppfattet iallfall trådstarters startinnlegg som et nokså spydig og lite trivelig ment "spørsmål" - nokså retorisk ja; "hvorfor gidder folk å kjøpe en slik drittrase". Og da får man svar som man spør, regner jeg med.

Jeg oppfattet det på lik linje som deg Akela... tenkte nå likevel å prøve. Resultat:

Det Margrete beskriver i sitt innlegg er det jeg tenker på når jeg tenker på en god schæfer. Men desverre har jeg fått et veldig dårlig inntrykk senere i livet. Jeg har vokst opp med naboer som alltid har hatt schæfer. Som regel har de hatt to på en gang, men det gikk ikke så bra sist, så nå har de èn.. Noen andre naboer bestemte seg så for å få seg schæfer, og disse mistenker jeg for å ha trålt igjennom FINN.no eller lignende - for dyret deres vil jeg aldri slippe mitt dyr bort til iallefall. :glare: På toppen av at den ikke blir oppdratt noe godt og tror jeg ikke den har hatt noen gode gener heller. Ikke utseendemessig mener jeg, men mentalt. Den brøler, den bøller og den går plutselig over i en sprø modus som ikke er sunt for andre hunder... Også har vi alle disse by-schæferne som bor her i nabolaget da, som vi møter på tur. Eierne går som regel en helt annen vei når de ser oss, mens hundene legger seg i båndet mot min hund - vill i blikket. Da blir man skeptisk, og det har man god grunn til.

Men så er det jo så utrolig mye som kunne vært unngått for bare denne hunden, hvis den hadde fått en god oppdragelse...

Jeg kunne godt tenkt meg en schæfer, men jeg tør faktisk ikke.

Hvorfor ikke? Jeg er så redd for å få en hund som blir syk og får redusert livskvalitet, og jeg er redd for å få en hund som ikke har den mentale pakken i orden.

Sukk... For ikke så lenge siden kom vi gående imot en skjeggete mann og ei schæfertispe. Etter alle andre møter med rasen her i byen hadde jeg ingen planer om å la Emma hilse. Schæferen dro i båndet, men var ellers fin i språket. Jeg spurte om hunden min kunne hilse, og mannen svarte hyggelig men litt i tvil ja. Emma på 3kg slikket schæferen i munnvikene og stilte seg opp slik at schæferen kunne lukte henne imellom beina mens hun så en annen vei. De hilsa litt til "face to face" også gikk vi videre. DET er faktisk den eneste gode opplevelsen vår med schæfer her i byen over snart et helt år. Og vi har passert MANGE.. Det er trist, for jeg merker jo jeg blir strammere i maska når vi møter en schæfer. Ellers tenker jeg nesten alltid: "Å, en hund, hyggelig."

Jeg LIKER å treffe på hunder og sånt på tur, forresten... Syns det er koselig jeg. Mange morsomme hundeeiere rundt omkring også. Og mange snåle! :lol: Jeg er nok en av de sistnevnte.

Ett par tre avsnitt med negativt som drukner det jeg har prøvd å si... 6 var det faktisk. Ja da er det jammen lett å forsvare de hundene som faktisk funker fin fint, men dere ser dem ikke fordi de er i skog og mark eller åpen slett og -trener- hunden sin!

Du sier, Annikken, at de du møter i nabolaget har en tendens til å snu og gå en annen vei... har du tenkt litt på at de faktisk beskytter din lille hund mot å bli skremt? At de tar ansvar for det de har mellom hendene. Snu på det litt du... eller kanskje de er redd din hund, fordi steriotypen for de små er gneldrebikkjer som biter våre store i hasene og henger fast.

Ja og dette du sier om dårlig språk på disse hundene. Har du tenkt litt på hvordan DIN hund oppfører seg når den møter en schæfer? Tassen her i huset kan brøle han på møtende hunder, men han passerer mange fin fint uten å brøle. Når jeg ser på de hundene han brøler på har de ett dårlig språk som mine leser som provoserende.

Ja du har rett, vi har ett generelt større problem med brøling og hundeagresivitet, men det kommer nok mye ann på tettheten på schæfere. Det er klart at noen har ett dårlig gemytt. Ta deg en tur til en schæferhund klubb og se på treningen. Da vil du se en helt annen rase enn den du møter med Hvermansen. Der vil du også se flere schæferhunder enn du ser i gata de pr dag. Ta turen dit før du kommer med mer oppgulp er du snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Ja du har rett, vi har ett generelt større problem med brøling og hundeagresivitet, men det kommer nok mye ann på tettheten på schæfere. Det er klart at noen har ett dårlig gemytt. Ta deg en tur til en schæferhund klubb og se på treningen. Da vil du se en helt annen rase enn den du møter med Hvermansen. Der vil du også se flere schæferhunder enn du ser i gata de pr dag. Ta turen dit før du kommer med mer oppgulp er du snill.
Flir, enig med du Margrete men jeg tror nok at Hvermansen ikke kjøper hund av av samme grunn som de eierne du finner i en hundeklubb. Kanskje det nettopp er Hvermansen som mer enn noen andre er med på å gi rasen et (ufortjent) dårlig rykte basert på mer eller mindre tilfeldige kjøp fra sikkert "bra nok" oppdrettere? At populariteten og etterspørselen har gitt rasen endel linjer med "ikke helt patent" atferd og funksjoner er ikke ukjent. På hjemmesiden til den tyske moderklubben er nettopp krav til avlsarbeid viet stor oppmerksomhet, både m h t atferd og funksjon. Det har blant annet resultert i at man på klubbens hjemmeside nå kan søke på avleste HD-resultater for den enkelte hund og felles for hver oppdretter. Om den norske schäferhundklubben har noe tilsvarende har jeg ikke undersøkt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flir, enig med du Margrete men jeg tror nok at Hvermansen ikke kjøper hund av av samme grunn som de eierne du finner i en hundeklubb. Kanskje det nettopp er Hvermansen som mer enn noen andre er med på å gi rasen et (ufortjent) dårlig rykte basert på mer eller mindre tilfeldige kjøp fra sikkert "bra nok" oppdrettere? At populariteten og etterspørselen har gitt rasen endel linjer med "ikke helt patent" atferd og funksjoner er ikke ukjent. På hjemmesiden til den tyske moderklubben er nettopp krav til avlsarbeid viet stor oppmerksomhet, både m h t atferd og funksjon. Det har blant annet resultert i at man på klubbens hjemmeside nå kan søke på avleste HD-resultater for den enkelte hund og felles for hver oppdretter. Om den norske schäferhundklubben har noe tilsvarende har jeg ikke undersøkt.

Informasjon vedrørende HD/AA-lister

Etter pålegg fra NKK vil ikke lenger HD/AA-listene publiseres på Norsk Schäferhund Klub sine nettsider.

HAR vil avklare nærmere hvordan dette kan formidles ut til medlemmer som ønsker disse opplysningene.

Som teksten her seier så ligger ikkje dei listene ute meir, men om eg ikkje tar helt feil så kan man "abbonere" på dei og få info på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg faktisk være med en kompis på schæferhund-utstillingen i Haugesund i slutten av måneden. Tenker det blir interessant. Har aldri brydd meg med å hilse/se på schæferhunder på vanlige utstillinger, men på denne er det jo ikke så mye annet å hilse/se på. Så jeg håper at denne utstillingen gir meg et nytt inntrykk av dagens schæfere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg faktisk være med en kompis på schæferhund-utstillingen i Haugesund i slutten av måneden. Tenker det blir interessant. Har aldri brydd meg med å hilse/se på schæferhunder på vanlige utstillinger, men på denne er det jo ikke så mye annet å hilse/se på. Så jeg håper at denne utstillingen gir meg et nytt inntrykk av dagens schæfere.

ot, ja... her får du beviset på at det er eierene som er gærne *ler* Kos deg på sirkus og nyt flotte hunder i ringen :lol:

Informasjon vedrørende HD/AA-lister

Etter pålegg fra NKK vil ikke lenger HD/AA-listene publiseres på Norsk Schäferhund Klub sine nettsider.

HAR vil avklare nærmere hvordan dette kan formidles ut til medlemmer som ønsker disse opplysningene.

Som teksten her seier så ligger ikkje dei listene ute meir, men om eg ikkje tar helt feil så kan man "abbonere" på dei og få info på den måten.

Joda, jeg satt å søkte litt i sted og da kom denne siden opp: http://home.no.net/hdstat/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden min har kommet nært disse, så har det blitt glefset etter min hund

Men hvorfor er din hund nær disse ? Hvorfor slipper man hunden sin bort til andre hunder hele tiden. Og hvorfor lar man hunder i bånd hilse ? Min hundfår ikke lov til å hilse på andre hunder i bånd, og jeg lar henne helelr ikke hilse på noen som helst hund uansett rase, som jeg tror kan få gitt henne en dårlig opplevelse.

Sevlfølgelig finnes det dårlige schæfere. Som det finnes dårlige alt annet også. Men at alle xhcæfere er gale somdet stadig gis inntrykk av , er noe annet

Noe å tenke på er faktisk dette : Je leser annonser på finn stadigvekk. Det KRYR av folk som selger schæfere til 5000 kr, som ikke har avlsgodkjnete foreldre, langhårs far, *de vet ikke hvilken av schæferne som er faren* osv ... det sier seg selv at med mye slik ugodkjent arv, dukker det også opp mye rart, og seriøse schæferfolk kjøper ikke disse hundene .... det gjør naboen din ...

jeg snur ofte også når jeg møter hund som jeg ser kan bli et ubehagelig møte, om jeg har plass til å unngå det. Dette er fordi jeg driver og trener min hund. pr i dag er hun ikke komfortabel på tett hold, og hvis jeg da har mulighet til å lage den avstanden hun takler, har jeg også mulighet til å jobbe med problemet. Det er ikke dermed sagt at hun kommer til å spise opp din hund når jeg går forbi. Men kanskje min hund tror din hund skal spise opp henne ? Har jeg plass til å lage avstand, så gjør jeg faktisk det. Da slipper jeg stygge eller redde blikk fra folk, og min hund får en god opplevelse ved møte av hund, noe som gjør det enda lettere neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter og å lest i denne tråden her, så har jeg i værtfall funnet ut en ting, og det er at mine hunder må avvike MEGET fra rasestandaren på schäferhund for jeg kjenner dei ikke igjen på beskrivelsene som blir gitt her... Så kanskje har jeg gjort noe galt med oppdragelsen...?

Du er ikke alene om å ha avvikende individer her nei, vi får vel bare skylde på oppdragelsen.

Ja og dette du sier om dårlig språk på disse hundene. Har du tenkt litt på hvordan DIN hund oppfører seg når den møter en schæfer? Tassen her i huset kan brøle han på møtende hunder, men han passerer mange fin fint uten å brøle. Når jeg ser på de hundene han brøler på har de ett dårlig språk som mine leser som provoserende.

Hunder vet å provosere, det er ikke unikt for schäferen nei, selv om det gjerne er de som vet å åpne kjeften først. Nistirring mellom to hunder er ikke et uvant syn for meg, og senest i går var jeg opp i en sånn situasjon; kom en dame med en shiba ruslende på tur forbi oss på den trange stien vi gikk på. Shibaen hadde virkelig brent blikket sitt fast i min hund, som forøvrig stirret tilbake, da vi passerte hverandre bykset det lille udyret mot oss i raseri. Vel, nå gjorde såklart ikke den veloppdratte tispen min noe som helst, men det skulle jo egentlig vært omvendt skulle det ikke?

Men hvorfor er din hund nær disse ? Hvorfor slipper man hunden sin bort til andre hunder hele tiden. Og hvorfor lar man hunder i bånd hilse ? Min hundfår ikke lov til å hilse på andre hunder i bånd, og jeg lar henne helelr ikke hilse på noen som helst hund uansett rase, som jeg tror kan få gitt henne en dårlig opplevelse.

Jeg skjønner ikke problemene folk har med å la hunder hilse på hverandre. Hos oss går vi aldri rett på andre hundeeiere på tur, men er det noen som spør om hundene kan få hilse litt, ja, så lar jeg dem gjøre det (noe som forøvrig skjer sjelden, for det er få som tør å hilse på en eller flere schäfere). Det har alltid gått bra, aldri blitt noe tull ut av det. Må jo se an den andre hunden i forhold til min, og er jeg i tvil blir det ikke noe hilsing i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man har så store problemer med at hundene blir spist av andre hunder tenker jeg på ... hvorfor da la de hilse i bånd ?? Hvorfor har man hunden sin en snutelengde unna en hund man tror skal spise den ?? Ingenting er så irriterernde som et nesten hils. Enten for hundene hilse, ellers så får man holde avstand.

Hvis noen SPØR vurderer jeg om hunden skal få hilse eller ikke, men jeg foretrekker absolutt at de hilser løse, for da har ingen av grunnene noen ting som hindrer dem i å komme unna. det er altfor mange hunder der ute med dårlig hundespråk, og det er mye større sjanse for bråk i bånd enn løse. Min hund takler møte i bånd veldig dårlig, men bra om hun er løs. Og jeg ser da ingen grunn til at hun skal settes i den situasjonen. Og jeg synes det er kjempedårlig gjort om folk som kommer med løs hund, eller med langt tau, bare slipper sin hund bort til min, for å hilse, uten å spørre. det er skikkelig dårlig gjort mot mind hund.

man vet aldri hvordan dne andre hunden faktisk oppfører seg , i bånd, og jeg ser ingen hensikt i at min hund skal få drlige erfaringer med andre hunder, fordi de på død og liv skal snuse på alt som går forbi ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes det er kjempedårlig gjort om folk som kommer med løs hund, eller med langt tau, bare slipper sin hund bort til min, for å hilse, uten å spørre. det er skikkelig dårlig gjort mot mind hund.

man vet aldri hvordan dne andre hunden faktisk oppfører seg , i bånd, og jeg ser ingen hensikt i at min hund skal få drlige erfaringer med andre hunder, fordi de på død og liv skal snuse på alt som går forbi ...

Men dette har jo i hovedsak med dårlig oppførsel og mangel på høflighet å gjøre, ikke hvorvidt det er greit at hunder hilser på hverandre i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er klart, men jeg synes ikke noe om å hilse på alle hunder man møter i bånd. To hunder i bånd oppfører seg ikke alltid slik man har forutsett, og jeg foretrekker at hvis vi møter hund i skogen og de skal hilse... da slipper vi begge hundene løse, også kan hundene igrunn få gjøre som de selv føler for ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hun kommer nært? Fordi noen ganger så møter man dem på en smal skogsvei (ridevei av noe slag) og selv om man går på hver side av veien så blir det ikke mer enn halvannen meter imellom hundene. Jeg prøver som oftest å ha min hund på min venstre side slik at jeg blir gående imellom når vi passerer, men det er ikke alltid at hun blir gående på min venstre side.

Min hund kan garantert virke oppsiktsvekkende med språket sitt, hun er lita og har store ører som står rett til værs og går mot alt med høy haleføring. Hun er veldig selvsikker.. MEN hun har et godt hundespråk som hun bruker aktivt, og hun tilpasser seg veldig etter "motparten"

Og Emma har ALDRI brøla på en annen hund.. Haha.. Hun drar i båndet og vil bort å hilse, men når hun får beskjed om at vi skal forbi så takler hun det også helt fint uten noe bråk eller leven. Det eneste er når vi går forbi hager med hunder som sitter i bånd.. Da kan hun komme med noen pip fordi hun vil bort å hilse.. :rolleyes:

Hilser hun på en liten nervøs valp gjør hun seg så lita som mulig og legger seg ned til valpen er trygg, og møter hun større usikre hunder så skal hun vise med hele seg at hun er så snill og uskyldig (les. hun legger seg ofte ned på rygg og lar hunden snuse henne imellom beina i ro og fred)

Såklart er det best å la hunder hilse uten det teite båndet, men de fleste hunder har jo ikke problemer med å hilse på andre hunder i bånd. Det blir litt sånn.... Det er rett og slett vanskelig å huske på. JEG veit jo at det er mange hunder som ikke trives med hilsing i bånd, men når jeg tar med meg samboeren min ut på rusletur i nabolaget så kommenterer han alltid at han syns det er teit at hundefolk rusher forbi oss og ikke tar seg tid til å la hundene deres hilse på vår. Jeg har forklart han en ting eller 3, men han forstår det faktisk ikke helt enda siden han ikke "skjønner" at hunder kan ha problemer med å hilse i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at i det store og hele er det et flertall av hundefolk som er litt skeptisk til denne rasen. Nå refererer jeg ikke til dere her inne på forumet, for dere er tross alt meget interesserte i hunder, derfor tar dere tid til å skrive om den her inne.

Jeg snakker om de som bor i nabolaget rundt her som jeg bor.

Da jeg kom med Cita som en liten skjønn valp gående langs veien, var det alltid masse folk, selv de uten hund, som ville hilse på henne. Var veldig koselig, fikk prate med en god del folk, så møtte jeg dem igjen en dag senere etc.

Men nå er hun en generell Schäfer, som er jo en stor hund. Jeg sliter også med dette at hun vil, hver gang det kommer en hund forbi oss, hilse. Og når hun vil hilse er det å dra hard i båndet, hårene på ryggen reiser seg litt og halen går. Hun bjeffer ikke så mye, men vil bort der å hilse. Jeg hilser på eieren som oftest, og prøver å se om det er OK å la dem hilse, men det er altså så folk som vil tørre å slippe hunden sin bort til voffsen min. (Mener ikke "ooo hunden min er så sterk og tøff at ingen vil prøve seg.)

Jeg syntes det er trist at folk rund her jeg bor har fått en slik oppfatning av Schäferen at "Oii, der kommer det en stor stygg hund som vil bite min!".

Jeg kjenner en med Schäferhund, som var vandt med å møte en slik fisefin dame (i Bergen, det er jo en del av dem der). Hver gang hun så Scäferen var det opp med sin lille hund. Vet ikke hvilken rase, men en liten veske-hund. Opp med den, holdt den godt fast i armene og skyndtet seg forbi.

En dag tok denne karen og protesterte med å løfte sin egen hann-Schäfer opp i armene og løp forbi dama, for så å sette den ned igjen og la den gå videre. Hiih! :wub:

Nei, nå skal jeg lufte hunden min tenker jeg. Og det blir i skauen der det ferdes få folk med hund. Og de som har hund der, lar den ihvertfall (som oftest) hilse på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk en gang sånn (for ente gang) at schäferhundklubben stiller noen av de strengeste alvskravene i Norge - også til mentalitet - sammenlignet med de fleste andre raseklubbene her til lands. Så det at det er mye dårlig mentalitet ute og går er bare sprøyt, de fleste schäfervalpene som fødes kommer med en god del mer bagasje enn hva mange andre raser kan skryte av. Hva eierne gjør med dem etterpå når valpen er kjøpt og betalt er noe annet.

Jeg sier ikke at det er på ene eller andre måten når det gjelder schæfer, men jeg har ennå til gode å se en mentalitetstest som dokumenterer hundens atferd mot andre hunder - og det er vel det som går igjen når andre hundeeiere beklager seg over schæfere?

Ta deg en tur til en schæferhund klubb og se på treningen. Da vil du se en helt annen rase enn den du møter med Hvermansen. Der vil du også se flere schæferhunder enn du ser i gata de pr dag. Ta turen dit før du kommer med mer oppgulp er du snill.

Jeg synes kanskje schæfereierne burde ta turen utenfor schæferhundklubbene sine, om de ønsker å forandre på andre hundeeieres oppfatning av rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje schæfereierne burde ta turen utenfor schæferhundklubbene sine, om de ønsker å forandre på andre hundeeieres oppfatning av rasen.

Akkurat det her vil jeg gjerne kommentere. Fordi at vi har vært obs på at andre hundeeiere er svært forutinntatte når det kommer til schäferhund, så ville vi VELDIG gjerne sosialisere vår hund på alle raser. Det var greit når han var 8 uker og sååå søt, men når han vips var 7-8 mnd og ikke såå søt lengre, men ligna mere på en schäferhund, så var det ikke greit å treffe dem lengre... :rolleyes:

For han var jo en schäferhund, så han var jo farlig mot deres labbiser og bc'er... Så der røyk nesten all vår sosialisering med andre raser, rett og slett fordi de hadde bestemt seg på forhånd at han var farlig. Pga rasen han er... Atheo går godt sammen med tisper, ikke så godt med hanner, men det er greit. Vi har et vennepar med en tispe og en hannhund, og tispa og Atheo har leka sammen fra dag 1! Det var faktisk HUN som IKKE er schäferhund som beit han til blods på låret... Forstå det den som vil...

For oss er schäferhund rasen over alle! Og Atheo blir slettes ikke den siste her i hus! Mest sannsynlig blir det en tispe neste gang, fordi Atheo fungerer bedre med dem. :D

Det er som Margrete påpekte; ikke noe så vakkert som en schäferhund som langer ut i trav! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det er på ene eller andre måten når det gjelder schæfer, men jeg har ennå til gode å se en mentalitetstest som dokumenterer hundens atferd mot andre hunder - og det er vel det som går igjen når andre hundeeiere beklager seg over schæfere?

Jeg synes kanskje schæfereierne burde ta turen utenfor schæferhundklubbene sine, om de ønsker å forandre på andre hundeeieres oppfatning av rasen.

Les gjennom hele innlegget mitt du, så kanskje du ser at det også er andre ting som svikter når det gjelder schäferens oppførsel ovenfor andre hunder. Tror nok at schäferen stiller på helt lik linje med en god del andre raser når det gjelder såkalt dårlig språk, uten at jeg skal spekulere i hvilken disse er, ved å legge ut en masse om mine personlige erfaringer.

Vel, jeg får en god del beklagelser rettet mot meg når det gjelder rasens oppførsel i forhold til folk og fe, både i tide og utide, og jeg har til gode og faktisk se årsaken til at 99,9 prosent av Norges befolkning HATER schäferen. Eller vent litt, vet om en som var redd tispen min, av den grunn at han var blitt angrepet av en schäfer da han satt i konsentrasjonsleir i Tyskland under krigen. Sorry, men jeg har ingen tro på at de fleste andre folk som misliker min rase har en tilsvarende god grunn.

Det er en grunn til at schäferfolk holder seg i sin klubb, en ting er gode tilbud, en annen er at de slipper å bli hele tiden påminnet av besserwissere med snille, godhjertede hunder, hvilken støgg og ond rase de har kjøpt seg.

EDIT: forøvrig "viser" jeg jo frem min tispe hver eneste dag når vi er på tur, og hun har ingen uvaner, men folk misliker henne ikke mindre av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begynner faktisk å grue meg jeg... og nesten angre litt ... jeg skal på hundekurs for første gang i mitt liv med min unge hund nå, treneren vet hvordan hun oppfører seg, og mener det ikke blir noe problem. Men når jeg ser hva faktisk folk flest mener om schæfere, hvor farlige de er , og i det hele tatt.... jeg får nesten helt vondt i magen av hele greiene. Å gå på kurs i 10 uker sammen en haug med folk som ser styg på oss høres trivelig ut. får håpe menneskene på det kurset har litt åpnere tankegang en nmange her inne ....

Men denne diskusjonen har iallfall avklart grunnen til at mange mener schæfere er gale i hodet da .... de bjeffer og kan se sinte ut når de møter andre hunder ... virkelig et godt grunnlag til å mene at en hel rase er mentalt ikke god .....

jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begynner faktisk å grue meg jeg... og nesten angre litt ... jeg skal på hundekurs for første gang i mitt liv med min unge hund nå, treneren vet hvordan hun oppfører seg, og mener det ikke blir noe problem. Men når jeg ser hva faktisk folk flest mener om schæfere, hvor farlige de er , og i det hele tatt.... jeg får nesten helt vondt i magen av hele greiene. Å gå på kurs i 10 uker sammen en haug med folk som ser styg på oss høres trivelig ut. får håpe menneskene på det kurset har litt åpnere tankegang en nmange her inne ....

Men denne diskusjonen har iallfall avklart grunnen til at mange mener schæfere er gale i hodet da .... de bjeffer og kan se sinte ut når de møter andre hunder ... virkelig et godt grunnlag til å mene at en hel rase er mentalt ikke god .....

jaja.

Æsj la folk mene hva de vil...skulle sett Chicka på de første kursdagene da vi akkurat hadde fått hun fra omplasseringen, kan ikke si at jeg gledet meg til neste gang når jeg så hvordan folk så på oss.

Hun brukte tre kurs dager på å bli sikker på situasjonen og etter det så ble hun utrolig flink, gi f**** i hva andre mener, jobb med hunden din og konsentrer deg om henne :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det her vil jeg gjerne kommentere. Fordi at vi har vært obs på at andre hundeeiere er svært forutinntatte når det kommer til schäferhund, så ville vi VELDIG gjerne sosialisere vår hund på alle raser. Det var greit når han var 8 uker og sååå søt, men når han vips var 7-8 mnd og ikke såå søt lengre, men ligna mere på en schäferhund, så var det ikke greit å treffe dem lengre... :rolleyes:

For han var jo en schäferhund, så han var jo farlig mot deres labbiser og bc'er... Så der røyk nesten all vår sosialisering med andre raser, rett og slett fordi de hadde bestemt seg på forhånd at han var farlig. Pga rasen han er... Atheo går godt sammen med tisper, ikke så godt med hanner, men det er greit. Vi har et vennepar med en tispe og en hannhund, og tispa og Atheo har leka sammen fra dag 1! Det var faktisk HUN som IKKE er schäferhund som beit han til blods på låret... Forstå det den som vil...

For oss er schäferhund rasen over alle! Og Atheo blir slettes ikke den siste her i hus! Mest sannsynlig blir det en tispe neste gang, fordi Atheo fungerer bedre med dem. :D

Det er som Margrete påpekte; ikke noe så vakkert som en schäferhund som langer ut i trav! :wub:

Bare for å pirke, men sosialisere gjør man nettopp når valpen er liten og søt.. Når den er 7-8 mnd gammel er du litt seint ute, sosialiseringsperioden varer bare til de er 3-4 mnd gamle :D

Men altså.. Fordommer har man mot alle raser, skal innrømme at jeg har en haug av de sjøl, selv om det ikke nødvendigvis er mot schäfer.. Jeg blir f.eks veldig overraska om jeg møter noen med miniatyrhund - samme hva slags rase av de - som VIL at hunden skal hilse på mine.. Jeg blir enda mer overraska om den lille faktisk har et godt språk og ikke gneldrer og barsker seg.. Nesten uten unntak..

Det er en del fordommer mot belgere også, særlig hos hundefolk. Jeg syns jeg er flink til å ikke la meg irritere, men det hender jo at man bare må svare på tiltale (og passende nok så var siste jeg bare måtte svare, en schäfereier som kommenterte belgerens nervøse gemytt *flir*) Jeg hadde husky før, som skremte folk bare de fikk vite hva slags hund han var - gjerne etter at de har hilst og klappet, huskyen kommer nemlig på hvilke grufulle hunder de er når man sier det høyt, og blir bråfarlige :rolleyes: Jeg har vel blitt ganske tykkhudet etter nesten 13 år med han, så når folk slenger med leppa over de nervøse og asosiale vrakene mine, pleier jeg vel ganske enkelt bare å la de hilse på de. Vesla her er jo retriver-sosial og kjenner ALLE vi møter, samme om vi har hilst på de før eller ikke, mens dronningen heller bare sniker seg tilfeldigvis inntil så folk tar på henne (rart det der, men det skjer automatisk når hun lener seg mot beina på folk, samtlige har begynt å klappe henne.. Smarte frøkna veit å ordne seg, liksom). Jeg gjorde det samme med huskyen - beviste hver dag at han ikke spiste småhunder eller barn til lunsj, at han var en veloppdragen og hyggelig hund.. Syns det er den letteste måten å tilnærme meg fordommer på, å vise de at de tar feil, ihvertfall når det gjelder mine hunder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun finnes ikke aggressiv. Hun er usikker på andre hunder, spesielt når hun er i bånd. ALLE signalene som kommer fra henne tilsier det. Alle signaler tilsier at hun vil ha avstand til den andre hunden (Samtidig som hun har veldig lyst til å hilse på den) dette har faktisk ingenting med aggressivitet å gjøre. En hund som står med bust over hele ryggen og på bakbeina og bjeffer, den er ikke klar til å angripe. En sinna hund oppfører seg helt anderledes. KAnskje noe å tenke på neste gang dere møter en tilsvarende hund ....

Men er ikke "aggresjon" nettopp truende atferd som (blant annet) kan ha som mål å skape avstand - og ikke bare adferd som har som mål å skade/drepe/dominere?

Dominansaggresjon er én ting, men man har jo også f.eks fryktaggresjon og ressursforsvar - som begge i bunn og grunn er avstandssøkende.

Har selv en hund med en del ressursforsvar, og de signalene hun innimellom oppviser når f.eks en annen hund nærmer seg treningssekken "hennes", er da vitterlig aggressive - selv om målet er å skremme bort, ikke å skade. Hun oppsøker aldri bråk, men er likevel aggressiv i visse situasjoner - slik jeg ser det. Og det er et problem - på samme måte som om hun skulle prøve å oppsøke andre hunder aktivt for å "ta" dem.

Når det er sagt - jeg har så å si aldri truffet på disse "monster-schæferne". De aller fleste har vært hyggelige, rolige og flotte hunder og jeg har ikke reagert negativt på dem. Min hund er likevel mer usikker på schæfere enn andre raser, uten at jeg har klart å tyde hvorfor (aldri fått bank osv). En eller annen "språkkonflikt" antagelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å pirke, men sosialisere gjør man nettopp når valpen er liten og søt.. Når den er 7-8 mnd gammel er du litt seint ute, sosialiseringsperioden varer bare til de er 3-4 mnd gamle :D
Nei, men du skjønner poenget. :D

Når han plutselig begynte å se ut som en schäferhund så ble han farlig da... :wub: Han kunne jo spist hundene deres, så jeg forstår jo hvorfor vi plutselig ikke fikk være med på fellestreningene/treffene... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat sittet i en telefonsamtale med en dame som låner hunden min av og til. Telefonsamtalen varte i 1,5 time hvor hun fortalte om smått og stort om hundens gjøremål og morsomme episoder fra sist uke.

Jeg advarte henne på forhånd at man kan få en del rare reaskjoner fra forbipasserende når man går rundt med en velvoksen schäfer i bånd. Damen bare fnyste av meg og fortalte om naboens engelske staff som hun pleide å gå tur med i 14 år. Staffen var totalt udressert og sinna på alt den gikk forbi og hun fikk aldri så mye som et stygt blikk. Etter 3-4 uker med schäfer så skjønner hun hva jeg mener. Hun opplever at folk krysser gaten og stopper helt opp og ikke tør passere henne når hun har med seg hunden min. Og det når hunden går pent fot og ikke så mye som snur seg etter andre mennesker! Damen flirer av det hele og sier: "De skulle visst hvor snill han er!". Denne damen er ingen schäferfantast, men min kjære hund har nok en gang vært en fantastisk ambassadør for sin rase. Ikke bare er damen selv omvendt, men hele hennes familie og naboer med.

De som ser ut til å ha mest mulig i mot schäfere er de som har hatt lite eller ingen kontakt med rasen. Jeg har også hatt negative erfaringer med andre hunder av ulike raser (inkludert schäfer), men forsøker så godt jeg kan å ikke dømme alle av samme rase pga det. Men jeg må innrømme at jeg ikke så gjerne går forbi en bichon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...