Gå til innhold
Hundesonen.no

Ti på topp, hvorfor Schæfer mest populær?


Nikitaf

Recommended Posts

  • Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Ser at så mange folk skriver her ang bjeffingen og Schæfere, i vår familie har vi alltid hatt Schæfere og vi har aldri hatt noe problem med bjeffing.

Har vi vært veldig heldige med alle våre individer eller har vi hatt en streng linje på hva som er lov eller ei ?!

Har en Schæfertispe på konkurransegruppa mi, den er overhodet ikke den verste "bjeffebikkja", den kommer langt etter BC og Tolleren i bjeffing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener bare å si at schæfer, (som toller og bordercollie, beardedcollie osv osv ) er en rase med mye lyd. de skal dresseres på lik linje som andre, men man kan ikke kjøpe seg en schæfer, og så er man kanskje uheldig og får en med veldig mye lyd ... og irritere seg over det. Man kan ikke kjøpe seg en kjent bjeffehund og bli grinete for at den bjeffer.

Jeg tror at når man kjøper seg en schæfer, og er klar over at den er en bjeffehund, så blir den ingen bjeffehund. Man passer på at den ikke står og bjeffer i hytt og pine. Vår schæfer er vel den bikkja i nærmiljøet som bjeffer minst. Men vi har tre schæfere i en hage et stykke herfra, som bjeffer på alt som rører seg ... de blir heller aldri bedt om å slutte.

Men jeg tror også at kjøper man seg en schæfer og IKKe vet det er en bjeffehund ... og bare går og irriterer seg, kjefter (og dermed oppildner ) osvosv , da får man en gneldrebikkje ....

med normal god oppdragelse tror jeg bjeffing på schæfer er et minimalt problem .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nessie ligner ikke mye på noe av det mange beskriver her... Synd at folk har fått så negative inntrykk av en så fantastisk rase. Jeg vet meget godt at Schäferhunder kan bjeffe MYE, men det bør man være klar over når man kjøper en og da kan man oppdra hunden. Og det å kjefte på hunden som bjeffer kan gire hunden mer opp å gjøre at den bjeffer mer.

Irja er vel en som bjeffer vist det kommer noen opp avkjørselen vår, men det er egentlig greit syns jeg. Da vet man at noen kommer. Irja bjeffer ikke til andre hunder, hun pleier som oftest å gå med nesa i sky når vi møter andre hunder på tur. ;)

Nessie er en veldig grei hund, her om dagen når vi syklet en tur så sykla vi forbi et hus med en Schäferhund som bjeffet på henne, Nessie så ikke på den engang.

Hun er også ganske grei med andre hunder, og for en stund siden når vi var å gikk tur så kom plutselig en liten puddel springende mot oss med hele flexi-lina etter seg. Den hadde slvfølgelig stukket av. Hunden sprang bare rett bort til Nessie i full fart og begynte å snuse på henne. Nessie sto bare der og lot den snuse, hun hadde litt bust, men det er noe Nessie får veldig lett også når hun er opphisset.. Etter en liten stund kom eier, han sa at hunden var heldig som hadde møtt på Nessie og ikke noen annen hund. Nessie har nesten aldri vært syk ( bare en livmorbetennelse etter hun hadde stått ute i kluda hos den forrige eieren mens hun hadde løpetid.)

Og hun bjeffer nesten aldri, men hun er derimot veldig glad i å synge å prate. ;) Alle i bygda hører veldig lett når jeg og Nessie skal sykle.. :P OOOOOOooovvv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For moro skyld bestemte jeg meg for å skrive ned når hunden min bjeffet i dag. Her er resultatet:

Kl 09.00 En boff utenfor døra for å si at hun har tissa ferdig og vil inn

Kl 13.10 En hmpf da posten kom

Kl 19.15 VOFF VOFF da det gikk folk bortmed låven til nabon.

Og det var det.

Hmm nå måtte jeg se etter en gang til. Jo da det ligner da vitterlig en schæferhund det jeg har også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
For moro skyld bestemte jeg meg for å skrive ned når hunden min bjeffet i dag. Her er resultatet:

[--]

Hmm nå måtte jeg se etter en gang til. Jo da det ligner da vitterlig en schæferhund det jeg har også ;)

Flir. Forrige søndag fikk vi besøk av en bil på tunet. Det markerte bikkja mi med et kort "boff". Stor oppstandelse i heimen for det var første gang den varslet på folk. Pelsen som ikke er "ordentlig" schäfer er åtte år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flir. Forrige søndag fikk vi besøk av en bil på tunet. Det markerte bikkja mi med et "boff". Stor oppstandelse i heimen for det var første gang den varslet på folk. Pelsen som ikke er "ordentlig" schäfer er åtte år ;)

Hihi åtte år, ja da kan jeg tenke meg det ble forskrekkelse ja.

Men sånn blir det vel når man har schæfer i ulvepels? Knegg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For moro skyld bestemte jeg meg for å skrive ned når hunden min bjeffet i dag. Her er resultatet:

Kl 09.00 En boff utenfor døra for å si at hun har tissa ferdig og vil inn

Kl 13.10 En hmpf da posten kom

Kl 19.15 VOFF VOFF da det gikk folk bortmed låven til nabon.

Og det var det.

Hmm nå måtte jeg se etter en gang til. Jo da det ligner da vitterlig en schæferhund det jeg har også ;)

Her har jeg da også vitterlig en schäfer og i dag har han faktisk kommet med et par bjeff! Det går dager mellom hver gang så jeg skvetter like høyt når jeg hører hvor mye lyd det er i ham. Bjeffet kom i det vi måtte passere en annen hannhund på kloss hold. Jeg klarte nesten å få hunden min helt forbi uten lyd, men når vi akkurat hadde pasert fox terrieren så måtte hunden min liksom komme med et par bjeff for å fortelle den andre hunden at han hadde lagt merke til ham.

Ellers har det vært en ganske kjedelig dag. Hunden fikk ferten av en katt og forsøkte å sette etter, men ingen bjeffing i sånne situasjoner. Naboens valp har lekt på plenen nedenfor balkongen. Ingen bjeffing da heller. Siden jeg bor i leilighet er det folk i oppgangen stadig vekk. Fortsatt ingen bjeffing. Her i Sverige er det postsprekk i døren i leiligheter og der kommer det post 1-2 ganger om dagen. Ingen bjeffing da heller, men hunden reiser seg opp med en fornærmet mine hvis han ligger rett under postsprekken og han får dagens ladning av reklame midt på kroppen.

Han må da være hjerneskadd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at folk kan klage på bjeffing når de først har anskaffet seg en vakthund. At man ønsker at den bjeffer mindre er en ting, og det er helt mulig å få til, men om man ikke får det til, bør mange ikke klage på hunden, det ligger i naturen deres å varsle når det kommer mennesker osv. Det er ingen "feil" at hunden varsler. Jeg er glad min hund varsler, det gjør den alltid når folk er på tomten min og da vil jeg også gjerne vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir gal av all denna pirkinga på andre sine raser i hundenorge, makan til miljø med mer drittslenging og faenskap skal man lete lenge etter.

Ja, signerer den!

jeg mener bare å si at schæfer, (som toller og bordercollie, beardedcollie osv osv ) er en rase med mye lyd.

Hvor i all verden har du det fra at gjeter/vokter raser skal ha mye lyd? Nå ber jeg å om linker altså. Schæferen er en vokterrase, de skal lage lyd når det er noe å vokte punkt slutt. Har man en schæfer som bråker i ett kjør er det faktisk ett problem eieren har klart å skape helt av seg selv. For slik skal en ikke behøver å jobbe bort fra starten av hos en schæfer. En gjeterhund skal ikke bjeffe, rett og slett fordi jobben lett kan løpe sin vei om det er ett bråkete dyr bak. Den skal være stille slik at den ikke skremmer opp sauen med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange måter å bjeffe på da ;)

Du har vaktbjeffing ("voff, det kommer noen, kom da resten av flokken og hjelp meg", gjerne usikre hunder som ikke tror de kan fikse alt selv og helst både vil ha hjelp og at den andre skal øke avstand), du har usikkerhetsbjeffing ("voff, vart du skræmt no, for jeg synes du er ganske skummel så jeg prøver å få litt overtak"), du har vaktmesterbjeffing ("voff, nå får dere roe dere, for det synes jeg", kanskje litt voksne tisper som synes ungdommen maser for mye), du har advarselsbjeffing ("voff, her er jeg, dette er mitt, kom ikke nærmere", hunder som vil være litt i fred, eller vil ha noe i fred) og du har tomgangsbjeffing ("voff, voff, voff, jeg er her, jeg kjeder meg", det er ingen grunn annet enn at hunden vil noe annet), forventningsbjeffing ("gaule, gaule, vi er på vei et festlig sted", observert på enkelte i bil underveis til tur eller på trening) og så videre... litt sånn satt på spissen.

Schäfere kan vel bedrive det meste av dette, og det har vel noe med både eier og hundeindivid å gjøre. At det ER mer lyd i schäfer enn for eksempel en rottweiler, er det vel ingen tvil om, se på en funksjonsanalyse på begge raser, det er en interessant forskjell.

Samtidig er schäferen vel en av de rasene som er mest lærenem og lettest å forme - og dermed blir det ENDA mer opp til eieren hva man gjør med det. Det jeg synes å ha observert, er at en del nybakte schäfereiere kanskje har litt vel høy toleranse for bjeffing på valpene sine. Det jeg synes jeg ser, er en usikker valp - mens endel eiere kanskje tror den er "tøff". Vet ikke om hvordan rasemiljøet informerer "sine", men jeg tror muligens endel av grunnlaget for de eventuelle gnellerne kanskje blir lagt der? Ikke at schäfervalper bjeffer så lett som helt små, men at de - fordi de har "innbakte" rasetrekk som det å ikke stikke unna, bare gi seg - kanskje prøver å si fra litt når ting blir vanskelige. Litt mer drevne eiere, eller eiere som "skjønner" dette, vil kanskje sørge for å forebygge dette - ta hunden litt raskere ut av en situasjon. Vet ikke om det høres dumt ut, men har sett det i litt ulike settinger rundt om - nok til at jeg lurer på om det kan ligge litt der.

Det har også noe med hundens selvsikkerhet å gjøre; usikre hunder bjeffer lettere. Og der har det jo igjen både med hvilken type avl, og hva eier "gjør" i situasjoner som utløser bjeffing.

For vokter hunden hagen sin mot alt som går forbi, gauler i bilen på alle forbipasserende, bjeffer på andre hunder og så videre, så har den for så vidt en "grunn" til å bjeffe - den vakter noe, den er usikker eller vil si fra, og det har vel endel med arv å gjøre - usikre hunder er det mer lyd i enn selvsikre, som venter til de finner en god NOK grunn (slik vi mennesker ser det). Nok et argument for god hundeavl på sikre, trygge individer... så eierne får en lettere jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del undres over hvor alle elghundene holder til- for jeg ser dem aldri på tur..

Men det er blitt meg fortalt at de bor i områder hvor man driver jakt -Hedmark,Trøndelag og deromkring, og at de som har har flere av dem.

Pussig er det lell.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del undres over hvor alle elghundene holder til- for jeg ser dem aldri på tur..

Men det er blitt meg fortalt at de bor i områder hvor man driver jakt -Hedmark,Trøndelag og deromkring, og at de som har har flere av dem.

Pussig er det lell.. ;)

Ja, har observert ganske mange på diverse gårdstun her oppe i trøndelagsbygdene opp gjennom åra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, alle dere som snakker om hvor bråkete schäferhunden er og skal være, det står ingen steder i rasestandarden så vidt jeg vet at schäferen skal bjeffe mer enn andre raser. Og det å gjemme seg bak; "det er en bråkete rase, dermed er det greit at den bjeffer og det må folk finne seg i osv." Ja, schäferen har mye lyd hvis den får lov til å utagere, vokte og mase, det er det mange raser som er. Ingen unnskyldning!

Det er en skam å lese at mange schäferfolk her, tilsynelatende synes det er greit at bikkjene deres utagerer og bråker. Pinlig! Det er en rase med litt mer futt i enn golden retriever faktisk, man må ha øynene åpne, ha tid, kunnskap og være konsekvent skal det bli hund av den lille, søte schäfervalpen. Bråker hundene deres overmåtelig mye, så kanskje ikke schäferhund var den riktige rasen for dere, after all!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må påpeke at jeg ikke har lest annet i denne tråden enn dette innlegget, men følte for å kommentere det.

Ja, schäferen har mye lyd hvis den får lov til å utagere, vokte og mase, det er det mange raser som er. Ingen unnskyldning!

Det er en skam å lese at mange schäferfolk her, tilsynelatende synes det er greit at bikkjene deres utagerer og bråker. Pinlig!

I flere tråder jeg har deltatt i her på hundesonen, så har jeg snakket om dette med mental sammensetning og det er ikke til å komme forbi at det er en del dårlige schäfere der ute. Når jeg sier dårlige, så mener jeg schäfere som er så svake mentalt at de blir redde bare de skal inn på en treningsbane de aldri har vært på før osv. Jeg har ikke tall på hvor mange unge schäfere jeg har sett som bjeffer hysterisk og drar som en gal når den ser andre hunder og dette har selvfølgelig noe med den mentale sammensetningen å gjøre.

Jeg er helt klar på hva jeg hadde gjort dersom jeg hadde fått en valp som viste slike tendenser, men det er metoder som ikke er politisk akseptert i store deler av hundenorge i dag. I tråden om blokkering så nevner jeg dette med at hunden må ha en motivasjon for å stoppe handlingen den gjør for øyeblikket, og når man har en utagerende hund så må motivasjonen være særdeles sterk. Når man som gjerne fersk hundeeier står der med en ung hund med nervene utenpå og fra linjer som kanskje til og med er kjent for mye lyd, så er det ikke lett å vite hva som er beste fremgangsmåte. Det generelle rådet fra mange vil være å venne hunden til mange nye miljøer og alt det der, noe som er en god og snill måte mot hunden. Når du Emilie, sier at det er pinlig at folk tillater hunden sin å holde på slik, så antar jeg at du vil benytte metoder som mer ligner min fremgangsmåte, som ikke er så snill mot hunden der og da. Det jeg synes blir feil i din uttalelse er at du ikke tar hensyn til at folk som regel ikke har lyst til å korrigere hunden sin så kraftig at den forstår at det å bjeffe på folk og dyr ikke lønner seg. Enten det, eller så har du ikke hatt hunder som blokkerer slik som jeg beskrev min definisjon på begrepet i den andre tråden.

Det er ikke det at folk "tillater det" eller "synes det er greit" at hunden utagerer. De vet bare ikke hva de skal gjøre med det. Noen hunder er bare svakere i topplokket enn andre, og jeg synes det er en for lettvindt løsning å bare avfeie det med at det er eiers skyld alene. Noen hunder tåler bare ikke påkjenninger, det er ikke dermed sagt at eier har gjort en dårlig jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en skam å lese at mange schäferfolk her, tilsynelatende synes det er greit at bikkjene deres utagerer og bråker. Pinlig! Det er en rase med litt mer futt i enn golden retriever faktisk, man må ha øynene åpne, ha tid, kunnskap og være konsekvent skal det bli hund av den lille, søte schäfervalpen. Bråker hundene deres overmåtelig mye, så kanskje ikke schäferhund var den riktige rasen for dere, after all!

eeeh... leser du hva som står ??? Omtrent alle her som har schæfer sier jo nettopp at vi IKKe har problemer med bjeffing jo ????? Og at hundene ikke utagerer og bråker ??? Det er folk som kritiserer schæferne som sier det du nevner her :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
eeeh... leser du hva som står ??? Omtrent alle her som har schæfer sier jo nettopp at vi IKKe har problemer med bjeffing jo ????? Og at hundene ikke utagerer og bråker ??? Det er folk som kritiserer schæferne som sier det du nevner her :console:

Flir. Kan det tenkes at schâferhundeiere er så vant med bjeffing at de anser det som det normale for rasen. - Og at de som kritiserer har en annen oppfatning av hva som er normalt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes ikke schæferhunder bjeffer mye jeg...men så har jeg en firbeint bjeffemaskin (islandshund) selv.. hvis man skal diskutere bjeffedyr da..

Har et godt inntrykk av rasen jeg, noen "udyr" og hunder med dårlig gemytt forekommer jo, det gjør det jo hos alle raser. Men kanskje vi ser det ekstra godt fordi det totalt sett er mange schæfere, og dermed vil antallet med dårlig gemytt også være "stort", selv om det prosentmessig ikke trenger være fler enn hos en hvilken som helst mindre vanlig rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, alle dere som snakker om hvor bråkete schäferhunden er og skal være, det står ingen steder i rasestandarden så vidt jeg vet at schäferen skal bjeffe mer enn andre raser. Og det å gjemme seg bak; "det er en bråkete rase, dermed er det greit at den bjeffer og det må folk finne seg i osv." Ja, schäferen har mye lyd hvis den får lov til å utagere, vokte og mase, det er det mange raser som er. Ingen unnskyldning!

Det er en skam å lese at mange schäferfolk her, tilsynelatende synes det er greit at bikkjene deres utagerer og bråker. Pinlig! Det er en rase med litt mer futt i enn golden retriever faktisk, man må ha øynene åpne, ha tid, kunnskap og være konsekvent skal det bli hund av den lille, søte schäfervalpen. Bråker hundene deres overmåtelig mye, så kanskje ikke schäferhund var den riktige rasen for dere, after all!

Ja, veit du, det reagerer jeg også på. Hvorfor skal de FLESTE ha kontroll på hunden sin å passe på at den ikke bråker og er til sjenanse for andre, men for diverse schæfereiere er det helt greit å ha en bråkete, utagerende hund? Uansett om den er usikker eller "forbanna" ? Det har jo ikke noe å si for "andre folk" hvilken sinnstemning den er i når den bråker og eventuelt glefser etter en hund eller uansett..

Har man en usikker hund, så prøver man å gi hunden mye mestring og øke selvtilliten og tryggheten. Man trener.

Har man en "skummel" hund så har man den i bånd og unngår møter med hunder, samt trener man også her.

.. Eller er det sånn: "hunden min er usikker og brøler på andre hunder, sånn er den bare." ....?

EDIT: Ok, nå har jeg lest litt mer her...

Teddy. Man kan da arbeide med usikkerhet og bjeffing uten å bruke straff og strømhalsbånd?! Har man en ung og usikker valp så har man enormt mye mer "å gå på" enn om man har en usikker voksen hund. Jeg mener absolutt ikke at man skal bruke ubehag og masse straff hvis man skal trene en hund som er usikker, nervøs og kanskje dårlig laget mentalt! Da er absolutt ikke strømhalsbånd og napp riktig metode vil nå jeg si. Håper jeg tolket riktig nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teddy. Man kan da arbeide med usikkerhet og bjeffing uten å bruke straff og strømhalsbånd?! Har man en ung og usikker valp så har man enormt mye mer "å gå på" enn om man har en usikker voksen hund. Jeg mener absolutt ikke at man skal bruke ubehag og masse straff hvis man skal trene en hund som er usikker, nervøs og kanskje dårlig laget mentalt! Da er absolutt ikke strømhalsbånd og napp riktig metode vil nå jeg si. Håper jeg tolket riktig nå...

Jammen så fint da! Da regner jeg med du bor et sted der det ikke er ene eneste løshund, ikke en eneste eier som bare MÅ la hunden sin komme bort, ikke en eneste unge, ingen katter, ingen flexibånd, ingen joggere som finner på å komme brått på rundt en sving, samt en hund som kun må på do midt på natten når det ikke er en kjeft utendørs. Da regner jeg rett og slett med at du kan kontrollere miljøet rundt hunden 100%, samt at du har masse erfaring med denne type hund og reagerer med rett ryggmargsrefleks hver eneste gang en situasjon oppstår som kan forsterke hunden i negativ retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen så fint da! Da regner jeg med du bor et sted der det ikke er ene eneste løshund, ikke en eneste eier som bare MÅ la hunden sin komme bort, ikke en eneste unge, ingen katter, ingen flexibånd, ingen joggere som finner på å komme brått på rundt en sving, samt en hund som kun må på do midt på natten når det ikke er en kjeft utendørs. Da regner jeg rett og slett med at du kan kontrollere miljøet rundt hunden 100%, samt at du har masse erfaring med denne type hund og reagerer med rett ryggmargsrefleks hver eneste gang en situasjon oppstår som kan forsterke hunden i negativ retning.

Nei nå! Sier du dette bare for å provosere, eller har jeg rett og slett misforstått deg? Sier du at den eneste måten å behandle ett dårlig mentalt emne dårlig (med straff om du vil)? *sitter på hendene til jeg har fått svar*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå! Sier du dette bare for å provosere, eller har jeg rett og slett misforstått deg? Sier du at den eneste måten å behandle ett dårlig mentalt emne dårlig (med straff om du vil)? *sitter på hendene til jeg har fått svar*

He he. Ja, det du siterer var i høyeste grad for å provosere. Jeg mener selvfølgelig ikke at det er den eneste måten å gjøre det på. Det jeg sier er at det er måten jeg ville taklet det på. Det er effektivt og jeg mener det for hunden er mye bedre å bli tatt skikkelig en gang, enn å stadig måtte reagere på sin frykt/usikkerhet/forsvar/aggresjon. Stress sitter i kroppen lenge, særlig hos individer som har dårlig avreagering og dersom man ikke får bukt med det rimelig fort, så vil det bare bygge seg opp stress i hunden som gjør at den blir verre og verre.

Jeg ville brukt korreksjon fordi det gir meg kontroll over en hund som det er svær lett å miste kontrollen over. Det ligger selvfølgelig i kortene at med en slik hund skal man aldri glemme at den kan undertrykke angst/aggresjon fordi jeg som hundefører har slått det ned med noe sterkere. Alikevel så vil belønning og positive opplevelser som kommer i kjølvannet av en slik korreksjon gi hunden større selvtillit og forhåpentligvis begynne å slappe litt av etter hvert.

Det var alikevel et poeng med det du siterte. Med mindre du klarer å unngå at hunden havner opp i situasjoner der den kan få utløp for sin bjeffing og utagering, eller hva det nå er den gjør, så vil det blir svært vanskelig å venne den av med det. Dersom man bor slik til at dette er vanskelig (ref. løshunder og joggere), så mener jeg definitivt at korreksjon er et alternativ. Veier hunden 45 kilo og er 4 år gammel og har gjort dette siden den var valp/unghund, så er det selvfølgelig for sent. Med mindre man veier 200 kilo, er bodybuilder og klarer å overbevise hunden om at den er i ferd med å dø, så tror jeg hunden har det bedre med en en annen metode. Evt en siste sprøyte.

Med en valp som viser slike tendenser, som ikke har etablert et fast adferdsmønster, så trenger man selvfølgelig ikke like sterke virkemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flir. Kan det tenkes at schâferhundeiere er så vant med bjeffing at de anser det som det normale for rasen. - Og at de som kritiserer har en annen oppfatning av hva som er normalt

tja .. som nevnt så er min schæfer den hunden i gata som definitivt bjeffer minst .. og det er ingen andre schæfere i nærheten her. Vi har derimot en cavalier king charles spaniel som bjeffer på alt som rører seg og så lenge det rører seg. Vi har en wheaten terrier som konstant bjeffer når noe beveger seg i nærheten. Vi har diverse blandinger som ikke tåler at noe rører seg i nærheten av hagen ... og som aldri slutter å bjeffe. Vi har noen mynder som aldri holder kjeft .osv osv osv Og vi har min schæfer som bjeffer når hunder går forbi hagen, og som gir seg med en gang hun får beskjed om det. Så jeg veit ikke jeg. Jeg personlig hater bikkjer som bjeffer. Inkludert min egen, og av den grunn har jeg vært veldig opptatt av at naboene skal få slippe å høre på gneldring i min hage. Selv naboene komenterer hvor lite vår hund bjeffer i forhold til andre hunder i nabolaget. Så at jeg er vant til å høre på bjeffing kan jeg igrunn garantere at jeg ikke er. Jeg hater den lyden , rett og slett.

Har man en usikker hund, så prøver man å gi hunden mye mestring og øke selvtilliten og tryggheten. Man trener.

Har man en "skummel" hund så har man den i bånd og unngår møter med hunder, samt trener man også her

Selvfølgelig. VI unnsjkylder iallfall ikke vår hund med at det er typisk for rasen. Men vi kan FORKLARE adferden med at det er typisk for rasen, med et dessverre bak. Og vi jobber nå daglig med våre *typiskheter* og ser bedring fra dag til dag. Selvfølgelig jobber man med slike ting.

Siste ord fra meg, da det igrunn kveruleres bare for å kverulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...