Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjapp energi på langturer


Mailin

Recommended Posts

Vi går en del langturer, hvor dagsetappene kjapt kan bli 6t++ hver dag (2-3dager ++ på rad). Nå driver vi med opptrening av kløving, så planen er at hunden går med kløv på sommeren, og trekker pulk på vinteren på disse "småturene" våre:) Jeg har gitt ham litt høyenergitørrfor/frysetørret vom i pausene (samt masse vann) for at han skal få i seg litt kjapp og brukbar energi. Han kan jo ikke gå på ingen ting hele dagen, og jeg orker ikke å drasse på masse boksmat på langturene. selv om vet'en mente det var best..

Hva gir dere hundene deres på langturer/jakt/ukeskurs, treningssamlinger med mye brukstrening? Jeg vil jo gi Lyng det beste, selv om det forsåvidt ser ut som at han klarer seg med en 15min pause i ny og ne, både på tur og dager med mye trening;)

red: Når jeg var på hovedkurs i Norske redningshunder med huskyen så fikk hun også frysetørret vom/høyenergi tørrfor blendet i vann i pausene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er så spreke..! :shocked: Jeg kom til å tenke på de der "snack" pølsene til V&H. Hundekjørerne eller hva de kalles bruker visst å gi det som små mellom-måltider under hard fysisk aktivitet. Det kan han jo bære selv også :)

Hehe:) Vi er glade i å gå på tur ja, blir jo sånn når en er vokst opp i en jakt- og turfamilie;) Er ikke uten grunn at pels og potekvaitet var en del av kriteriene mine.. *ler* Og når jeg i tillegg har en hund som er treningsnarkoman :)

De snackpølsene er fine, men de tåler ikke å ligge noe mer enn et døgn i romtemperatur (i følge v&h), og da blir de nok ikke så deilige etter flere dager i sommervarmen ;) På vinteren er det jo litt lettere, da tiner det ikke så fort, og det er litt lettere å ha litt ekstra vekt iom at det kan bli dratt i stedefor bært:)

Våre får vann med frysetørret vom i pausene. Vi har også brukt av de platene som ser ut som sjokoladeplater som jeg ikke kommer på hva heter akkurat nå.. Høyenergi tørrfor får de om kveldene før vi legger oss for natta.

Lyng får tørrfor iblandet i vannet når jeg ikke har frysetørret vom. Jeg gir også middag (høyenergifor) på kvelden etter at vi har roet oss litt.

Hvordan var de platene? hvor har de sånt? Så dere noe forskjell på platene iforholdt til vom?

red: husker når setteren var unghund, da fikk hun et par frolic og ei brødskive i jaktpausene.. så ikke ut til å gjøre noe skade, men jeg tenkte at jeg kunne være litt snillere med Lyng;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi selger en "plate" med svært høyt energiinnhold der jeg jobber (Matro Zoo). Pemmikan -høyenergi tilskudd. Det er beregnet på hunder som f.eks jakter flere timer i strekk, så det kan jo høres ut som noe for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi selger en "plate" med svært høyt energiinnhold der jeg jobber (Matro Zoo). Pemmikan -høyenergi tilskudd. Det er beregnet på hunder som f.eks jakter flere timer i strekk, så det kan jo høres ut som noe for deg.

Hvordan funker det da? Skal det blandes ut i vann, eller gir man det bare som "sjokolade"? Skal de ha mye av det (feks en ca 20kg hund)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan funker det da? Skal det blandes ut i vann, eller gir man det bare som "sjokolade"? Skal de ha mye av det (feks en ca 20kg hund)?

Dette er som en sjokolade. den skal ikke ha mer en 1 rute i timen sånn cirka. ellers så har RC kommet med et pulver som inneholder mye energi. det blander man ut i lunkent vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fikk du litt info om Pemmikan.. :)

Ellers fikk jeg en prøvepose med RC sitt energitilskudd som man skal ha i vannet på NKK Bjerke. Tenkte å prøve det neste gang vi skal på langtur. Spennende om det har noen effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir frysetørket vom ( tanken med dette er at hunden skal få i seg nok vann, det er utrolig viktig )

Ved siden av dette får hun midt på dagen / evt når vi er tilbake på hytta en lunsjboks.

Du kan velge mellom Spesific Lunsjboks ( min favoritt ), Eukanuba High Calorie, Hill's a/d, Labb har noe og det tror jeg RC har også.

Disse er veldig bra.

Pemmikan er også bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke kokt egg bra? Mener å ha lest at dette er noe hunden har godt av på lengre turer.

*ler* Hadde blitt deilig etter noen dager ja;) Bikkja hadde sikkert ikke takket nei, men jeg vet ikke om jeg ville hatt ham i teltet etterpå heller;)

Der fikk du litt info om Pemmikan.. :D

Ellers fikk jeg en prøvepose med RC sitt energitilskudd som man skal ha i vannet på NKK Bjerke. Tenkte å prøve det neste gang vi skal på langtur. Spennende om det har noen effekt.

Hmm... energitilskudd i pulverform? Montro om det er bra...

Jeg gir frysetørket vom ( tanken med dette er at hunden skal få i seg nok vann, det er utrolig viktig )

Ved siden av dette får hun midt på dagen / evt når vi er tilbake på hytta en lunsjboks.

Du kan velge mellom Spesific Lunsjboks ( min favoritt ), Eukanuba High Calorie, Hill's a/d, Labb har noe og det tror jeg RC har også.

Disse er veldig bra.

Pemmikan er også bra.

Vann får han mer en nok av, er bare å legge i en forkule så drikker han opp en liter.... Etter å ha vokst opp med rypejakt og hundekjøring så har jeg fått prentet inn at vann er viktig fra fødsel av;) De lunsjboksene er vel boksmat? det blir vel litt tungt å bære med seg på langturer (mange dager/ukesturer).. på helgeturer er jo det helt klart noe å vurdere! Men når all vekt teller på langturer så gjelder det desverre av hundemat også.. Skulle hatt frysetørret v&h ^_^

Sær jeg nei? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunsjboksene er på str med sånne små cesær boksemat på butikken, men de inneholder masse energi, kontra boksemat.

Ikke er de tunge, liten plass i sekken og gir hunden masse energi. Det er derfor man bruker disse boksene ( 15kr stykk ) kontra de på butikken ( 5-8 kr stykk )

Jeg kan virkelig anbefales disse.

Lunsjboksene selges kun hos vetrinær og noen få dyrebutikker. ( de er i utgangspunktet beregnet for hunden som skal komme seg etter en operasjon - derfor masse næring ).

Selv synes jeg de er bedre enn pemmikan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunsjboksene er på str med sånne små cesær boksemat på butikken, men de inneholder masse energi, kontra boksemat.

Ikke er de tunge, liten plass i sekken og gir hunden masse energi. Det er derfor man bruker disse boksene ( 15kr stykk ) kontra de på butikken ( 5-8 kr stykk )

Jeg kan virkelig anbefales disse.

Lunsjboksene selges kun hos vetrinær og noen få dyrebutikker. ( de er i utgangspunktet beregnet for hunden som skal komme seg etter en operasjon - derfor masse næring ).

Selv synes jeg de er bedre enn pemmikan.

Ok, får ta en tur innom veterinæren på handleturen i dag og sjekke de ut:) Så får vi teste litt på tur om 14dager:) Til helga skal jeg og Lyng til sivilisasjonen (Oslo), regner ikke akkurat med at han trenger så mye ekstra energi der;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest konsentrerte energien får hunder fra fett, og det enkleste er vel å ha med ren talg. Den holder seg noen dager, og den er høykonsentrert. Talg er jo ganske rent fett, og fett bruker litt tid på å harskne. En liten "kube" med talg gir veldig mye energi sammenlignet med en tilsvarende størrelse av andre råvarer.

Min voksne sloughi, som er en lure coursing-hund (lc er simulert harejakt), får talg når jeg synes han blir for tynn (yngstemann har ennå ikke kommet til det stadiet - han eter godt, og har fin form). Jeg fôrer ellers med Vom & Hundemat, kalkun-/kyllinghalser, lever, hele høns, egg, og det jeg ellers kommer over av kjøttbaserte råvarer til overkommelig pris. Den beste talgen jeg har funnet er den sorten som kommer fra værtestikler. Ikke selve testiklene altså, men talgen som følger med "rundt" testikkelfestet. Det lukter fælt, men hundene elsker det. Og de kan ete mye av det uten å få lausmage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest konsentrerte energien får hunder fra fett, og det enkleste er vel å ha med ren talg. Den holder seg noen dager, og den er høykonsentrert. Talg er jo ganske rent fett, og fett bruker litt tid på å harskne. En liten "kube" med talg gir veldig mye energi sammenlignet med en tilsvarende størrelse av andre råvarer.

Min voksne sloughi, som er en lure coursing-hund (lc er simulert harejakt), får talg når jeg synes han blir for tynn (yngstemann har ennå ikke kommet til det stadiet - han eter godt, og har fin form). Jeg fôrer ellers med Vom & Hundemat, kalkun-/kyllinghalser, lever, hele høns, egg, og det jeg ellers kommer over av kjøttbaserte råvarer til overkommelig pris. Den beste talgen jeg har funnet er den sorten som kommer fra værtestikler. Ikke selve testiklene altså, men talgen som følger med "rundt" testikkelfestet. Det lukter fælt, men hundene elsker det. Og de kan ete mye av det uten å få lausmage.

At det holder noen dager er ikke nok når en skal på ukes-fjortendagerstur på vår/sommer/høst. Har selv tidligere barfet og foret på v&h iblandet annet. Nå har vi gått over til tørrfor som hovedfor og v&h som ekstra, av den enkle grunn at det ikke er mulig å gå på fleredagers tur med rått kjøtt... Det blir tungt og ikke minst litt ekkelt med tiden..

hvor i allværden får man tak i sånn talg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det holder noen dager er ikke nok når en skal på ukes-fjortendagerstur på vår/sommer/høst. Har selv tidligere barfet og foret på v&h iblandet annet. Nå har vi gått over til tørrfor som hovedfor og v&h som ekstra, av den enkle grunn at det ikke er mulig å gå på fleredagers tur med rått kjøtt... Det blir tungt og ikke minst litt ekkelt med tiden..

hvor i allværden får man tak i sånn talg da?

Talg kan du bestille hos slakteren. Men det må nok bestilles på forhånd. Du bør forsåvidt venne hundene til det på forhånd, for det er så å si 100% energi. Noen hunder reagerer på det med løsmage (som for all del ikke må forveksles med diare, som er noe helt annet).

Når det gjelder råfôrede hunder og tørrfôr, så vil jeg anta at de aller fleste vil tåle en periode med tørrfôr hvis de fra før av er vant til en variert matseddel. Mine hunder vinner til stadighet tørrfôrsekker på utstillinger og lure coursing-arrangementer, og jeg kaster ikke fôret bare fordi jeg fôrer rått. De får noen never tørrfôr strødd utover plenen eller i huset innimellom, fordi det er utmerket søke-trening. En hund som er vant til variert råfôring vil fint tåle å ete tørrfôr noen dager - eller tilogmed uker, hvis de er vant til å få en neve tørrfôr som en fast del av matseddelen. (Men jeg må ærlig innrømme at mesteparten av tørrfôret går til hønsene, som svært gjerne eter det...)

BARFing har jeg også prøvd, men jeg ga det opp. Boerboelen jeg hadde da, ville ikke ha grøntfôr i det hele tatt. De to sloughiene jeg har nå vil heller ikke ha vegetabilske ingredienser. Den yngste stjeler mat som en ravn, men grønnsaker vil han overhodet ikke ha. Eldstemann vil ikke ha brødvarer heller. Ikke engang pizza! "Det er grønnsaker i den!" klager han, og spytter den ut. Han liker ost, men alt det andre er fyfy... "Usjamai! Åffør kan ikke pizza bestå av kun kjøttdeig og ost??"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talg kan du bestille hos slakteren. Men det må nok bestilles på forhånd. Du bør forsåvidt venne hundene til det på forhånd, for det er så å si 100% energi. Noen hunder reagerer på det med løsmage (som for all del ikke må forveksles med diare, som er noe helt annet).

Når det gjelder råfôrede hunder og tørrfôr, så vil jeg anta at de aller fleste vil tåle en periode med tørrfôr hvis de fra før av er vant til en variert matseddel. Mine hunder vinner til stadighet tørrfôrsekker på utstillinger og lure coursing-arrangementer, og jeg kaster ikke fôret bare fordi jeg fôrer rått. De får noen never tørrfôr strødd utover plenen eller i huset innimellom, fordi det er utmerket søke-trening. En hund som er vant til variert råfôring vil fint tåle å ete tørrfôr noen dager - eller tilogmed uker, hvis de er vant til å få en neve tørrfôr som en fast del av matseddelen. (Men jeg må ærlig innrømme at mesteparten av tørrfôret går til hønsene, som svært gjerne eter det...)

BARFing har jeg også prøvd, men jeg ga det opp. Boerboelen jeg hadde da, ville ikke ha grøntfôr i det hele tatt. De to sloughiene jeg har nå vil heller ikke ha vegetabilske ingredienser. Den yngste stjeler mat som en ravn, men grønnsaker vil han overhodet ikke ha. Eldstemann vil ikke ha brødvarer heller. Ikke engang pizza! "Det er grønnsaker i den!" klager han, og spytter den ut. Han liker ost, men alt det andre er fyfy... "Usjamai! Åffør kan ikke pizza bestå av kun kjøttdeig og ost??"

Helt klart enig med deg i det meste;) Jeg forer ikke på så mye v&h/kjøtt nå da fryseren min er minimal og jeg desverre ikke har råd til å kjøpe ny akkurat nå. Han fikk en del mer nå og har ikke noe problemer med å skifte over til noen dager med rent kjøtt... ble blant annet foret med hel rype her om dagen (med fjær og alt..) og magen hans har ikke noe problemer med det:)

Ang grønnsakene i barfingen så likte ikke mine hunder det heller, så jeg blandet i litt leverbiter, og vips så gikk det ned på høykant;) Moste det riktignok i lag slik at de ikke kun kunne plukke ut leverbitene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ikke hundene som får slikt være litt hardfør i matveien? Hvis min får en klump fett, så renner det ut bak ikke lenge etter.. Passer ikke så bra på langturer..

Jeg selv pleier å gi mer mat pr måltid hvis vi er veldig aktiv en periode. Men på langtur blir det jo endel mat å drasse med, det skjønner jeg. Men skulle vi ha gått fjelltur over flere dager, ville jeg ha pakket måltider i kløven så hunden fikk bære selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkarn må bære all mat selv ja, eller.. på kortere turer kan det hende vi blir å bytte; han tar noe tyngre og jeg tar maten :lol:

Men det hjelper ikke bestandig på å bare doble maten, dessuten er det greit å "snacke" hunden med noe i pausene på langturer, noe som er litt mer lettfordøyelig enn tørrfor. Uansett så må jo gutten ha mer mat, ellers hadde han jo forsvunnet på fjellet.. han er ikke akkurat feit for å si det sånn.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg brukt frystørket vom. Syns det fungerer bra på fjellet.

Dem gangene jeg reiser på ukeskurs med fast bo plass kjøper jeg små snack bokser, men jeg gir bare halvboks av gangen til dyret og en liten neve ferdig vasstrukket tørrför. Jeg har alltid med meg brødposer på tur, og boksen klarer å blli oppbevart til neste dag.

+ jeg øker kveldsmåltide betraktelig. Frokosten holder jeg på ett lavt nivå ettersom dem ikke alltid hviler lenge nok etter maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg kanskje helt på bærtur, men er ikke fett fett og energi karbohydrater (korn, etc og det er ikke fett) og protein er protein (muskler, kyllingfilêer etc)? Alt dette er viktig, men slett ikke det samme, eller? Fett forhindrer utmagring, men er det egentlig så mye energi og næring i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...