Gå til innhold
Hundesonen.no

Pigghalsbånd


Havana

Recommended Posts

Jeg sitter i en diskusjon om pigghalsbånd og har noen spørsmål:

- Hvor vanlig er det egentlig å bruke pigghalsbånd?

- Jeg vet at det var mer vanlig før. Når ca. sluttet "Hvermannsen" å bruke det?

- Det er ikke tillatt å bruke det på NKK's arrangementer, men hvordan er det med hundeskolene og klubbene rundt omkring?

- Brukes det fremdeles av politiet og forsvaret?

- Er det noen miljøer som bruker det mer enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir/ble brukt mye i fuglehund miljøet.

Så en del av dette på jaktprøver før, men etter at det ble forbud å bruke på jaktprøver så synes jeg det har minsket.

Men jeg vet at mange fortsatt bruker det på jakt.

Siden det er forbudt på jaktprøver er seler, halti, grimer, antitrekk osv blitt populært og jeg tror dette brer om seg i "hverdagen/jakt" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg har bare sett fuglehunder med pigghalsbånd jeg, og ser fortsatt en del med det. Vet ikke når "hvermannsen" sluttet med pigghalsbånd, men om jeg tenker meg om så har jeg ikke sett pigghalsbånd i dyrebutikker på en stund. Før solgte jo nesten "alle" butikkene her omkring det så kan jo være at det har blitt litt "glemt" når det er ute av butikkene?

Som MonicaT sa så blir det brukt mye i fuglehundmiljøet, men på de kursene, treningene og foredragene jeg har vært på med fuglehundklubben jeg er medlem av så har vi fått hørt det nesten hver gang: "Pigghalsbånd skal ikke brukes!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke når "hvermannsen" sluttet med pigghalsbånd, men om jeg tenker meg om så har jeg ikke sett pigghalsbånd i dyrebutikker på en stund. Før solgte jo nesten "alle" butikkene her omkring det så kan jo være at det har blitt litt "glemt" når det er ute av butikkene?

På Dyrenes Verden (for alle andre: svær dyrebutikk som ligger rett ved Christine) selger de pigghalsbånd, men det er heldigvis gjemt bort på baksiden av et stativ hvor ingen ser det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett det så ofte nei. Kun et par ganger på store hunder som rottweiler etc. De selger det på dyrebutikkene her, men jeg tror at dagens samfunn ser ned på den type halsbånd, så jeg ville ikke turt å brukt det bare pga det. hehe.

Finnes jo nå mange andre hjelpemidler hvis man skulle ha behov for det, som ikke er så voldsomt som pigg. Så kanskje dette type halsbånd forsvinner med tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nå føler jeg meg naiv.. Jeg har faktisk fått det for meg at dette er ulovlig jeg....

Men altså, utenom min fantastiske blÅnde tro, så har jeg heldigvis ikke sett noen hunder med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tilbudet om å bruke det på en alaskan malamute. Dette fordi den kunne dra, og hadde sterkt jaktinnstinkt. Jeg takket høflig nei, men skulle nok sikkert hatt en strup i stedet.. (sterk, sta hund) Ellers har jeg sett det på noen fuglehunder og schæfer. Ikke så veldig vanlig, men vet ikke når folk flest sluttet å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør påstå at et riktig brukt pigghalsbånd er mildere og mer rettferdig mot hunden enn et strupehalsbånd brukt feil. Et riktig påsatt pigg skal klype hunden, ikke stikke, mens en feil brukt strup kveler hunden konstant uten å løse opp.

Den sjelden gang jeg ser det nå er det av fugliseiere i nabolaget, men jeg ser flere daglig med strup kombinert med flexi etc, noe jeg mener er verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fuglehundkurset jeg deltok på var det "påbudt" med helstrup... (Men det ble i det minste kontrollert at det satt riktig på på hver kurskveld). Jeg har kun sett pigghalsbånd noen få ganger, sist på en fuglehund. Unødvendig. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så søøøt han er! Tror jeg kan skimte noen tegninger der, ja
    • Syns jeg begynner å se antydninger til at han har arvet pappan sin farge 😍 Flere som ser det? 
    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...