Gå til innhold
Hundesonen.no

Klær til utstilling


Papillon

Recommended Posts

Guest Vicky
Hva burde man ha på seg til en svart og hvit hund da? (skal til sverige å stille så fort jeg får noen til å kjøre :ahappy:)

http://i43.photobucket.com/albums/e394/bca...lder/mindre.jpg

Jeg syns faktisk rødt kan være stilig. Her ser du et eksempel: http://www.mybcsite.com/bawtawn/macy.h6.jpg

Det er ikke alle som trives i så sterke farger, men man kan velge mellom ganske mye til svart-hvit hund :) F.eks lys besj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 290
  • Created
  • Siste svar
Du var jo enig i at jeg var respektløs fordi jeg nevnte dette. Og jeg sa meninga mi bare. Så virket jo nesten som om å stille i vanlige klær var helt på jordet. For det er jo det jeg sier. At JEG syns det blir for mye med dress. Men da er jeg plutselig respektløs ovenfor dere som tar utstilling seriøst. Og jeg gjør det hvertfall ikke. :rolleyes:

Det jeg mente var respektløst var at du sammenliknet det å kle seg pent med å lakke neglene på hunden og kle på den klær...

høres ut som du gjerne vil at noen skal si at de synes det er penest med joggebukse og da har du "rett", men det er liksom forskjellige meninger innen dette og JEG kan ikke se hvordan det er mest presentabelt i joggebukse uansett priser, virker mest som du synes utstilling bare er tull og derfor er det teit at vi bruker penger på det vi driver med ved å kjøpe antrekk o.l...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva burde man ha på seg til en svart og hvit hund da? (skal til sverige å stille så fort jeg får noen til å kjøre :ahappy:)

*klipp*

Til min tricolour bruker jeg enten beige, brunt eller grått :) Ellers er rødt stilig til en svart og hvit (men kunne fått tanfarge til å se svakere ut hos en tricolour).

i195763502_76128_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til nå ikke vært på en utstilling i joggedress, enten jeg har stilt hund eller ikke. Jeg har heller ikke på meg dress - det står ikke til rasen min, syns jeg, det er ikke jålebikkjer, og behøver ikke å stilles i "finstasen" - når jeg skal på utstilling, jeg skal drive med hunder hele dagen, ikke ta en tur på byen, liksom..

Nå er det vel heller ingen rase som er "jålebikkjer" jeg kan iallefall ikke se at det står i noen rase standard :rolleyes:

Jeg syns det blir gale å si at hunden er ikke en jålebikkje så da trenger en ikke gå i dress, men hvis man f.eks skal stille en Malteser/bichon frisé som trenger mye pelsstell (nå vet jeg ikke hva du betegner som en jålebikkje, så jeg drar inn raser som trenger mye stell før de skal stilles) så DA går man i dress?

Jeg er nå en person som syns det hadde vært stilig å stille shæfer i dress også jeg :o Men nå er jeg stor fan av de amerikanske/britiske utstillingene der folk faktisk omtrent MÅ kle seg i finstasen. jeg syns at ser mye penere,renere og mer gjennomtenkt ut. Det ser ut som om man virkelig VIL vinne noe, noe jeg ikke får intrykk av når folk kommer i en olabukse og gollege genser.

Dessuten må man ikke gå i dress hele dagen siden man skal jo børste hunden og blir full av hår, det kan være stygt vær, hunder kan hoppe opp og skitne til, det går an å legge dressjakken til sides og hive den på seg i det man enter ringen.

BcAmira: Å gå i en beige dress syns jeg hadde vært drit lekkert til Amira. Eller som astrid sier så er rødt kjempepent, for det fremhever den hvite fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, det var ikke ment som at enten er det dress ellers er du sjuskete!

Jeg syns man skal se rasen litt an og også hundestevnet. Jeg stiller pomme med andre klær enn jeg stiller elghund. Personlig hadde nok dressjakken kommet frem med begge rasene, men dressbuksen hadde blitt byttet ut med jeans. Jeg syns også det er forskjell på å stille på Hamar og lokale klubbens valpeshow. Eller for å ta den ultimate forskjellen Crufts og vanlig utstilling her i Norge.

Det er vel omtrent det som er poenget mitt - som i eksemplet med full dress når man stiller samojed på en liten polarhund-utstilling.. I Vikingskipet hadde det vært mer greit selv om jeg personlig syns det blir litt overdrevent når man stiller noe som egentlig skal være brukshund (nå er vel samojeden også delt i trekk- og showlinjer, og de fra trekklinjene blir kanskje ikke påmeldt til større NKK-utstillinger i større grad)

Den skal bedømmes - men tror du virkelig ikke at dommeren ser deg i det hele tatt? Kanskje litt naivt og tro?

Jeg gjentar jeg; Det er IKKE noe galt i vanlige rene, og pene klær. Men JEG syntes dress ser veldig bra ut å gir et godt inntrykk. MEN klærne skal passe til rasen. Forskjell på et pyntet antrekk til en "skogsrase" og en selskapshund.

Er man en god handler, så skal man vel være så å si usynlig?

Jeg har aldri sagt at alle må ha på dress. Det jeg sa er at vi skylder iallefall dommeren å kle oss med hele, "pene" og rene klær. Iallefall jeg mente ikke, enten sjuskete og stygg eller drakt og fin. Jeg satte opp et eksempel, sånn at man kunne se kontrastene. Jeg har jo skrevet flere ganger at en olabukse med en ok top er mer enn bra nok! :o

Sånn i teorien så syns jeg ikke at jeg skylder dommeren noe som helst, jeg betaler 300 kr for at h*n skal gidde å se på bikkja mi i 3-5 minutter. Jeg syns derimot at jeg skylder hunden å gjøre det beste ut av det når vi førstes drar på sånt..

- Og det er mulig jeg er gammeldags, men hele, "pene" og rene klær er vel en selvfølge når man beveger seg ute blant folk vel?

Nå er det vel heller ingen rase som er "jålebikkjer" jeg kan iallefall ikke se at det står i noen rase standard :rolleyes:

Jeg syns det blir gale å si at hunden er ikke en jålebikkje så da trenger en ikke gå i dress, men hvis man f.eks skal stille en Malteser/bichon frisé som trenger mye pelsstell (nå vet jeg ikke hva du betegner som en jålebikkje, så jeg drar inn raser som trenger mye stell før de skal stilles) så DA går man i dress?

Jeg er nå en person som syns det hadde vært stilig å stille shæfer i dress også jeg :o Men nå er jeg stor fan av de amerikanske/britiske utstillingene der folk faktisk omtrent MÅ kle seg i finstasen. jeg syns at ser mye penere,renere og mer gjennomtenkt ut. Det ser ut som om man virkelig VIL vinne noe, noe jeg ikke får intrykk av når folk kommer i en olabukse og gollege genser.

Dessuten må man ikke gå i dress hele dagen siden man skal jo børste hunden og blir full av hår, det kan være stygt vær, hunder kan hoppe opp og skitne til, det går an å legge dressjakken til sides og hive den på seg i det man enter ringen.

hehe - Jeg visste at en eller annen kom til å bli fornærma over at jeg skreiv jålebikkjer :o

Av de schäferene jeg har sett på utstilling, så går stort sett handlerene i joggedresser og joggesko, gjerne med fôr-reklame på - og når man ser hvor mye de er nødt til å løpe, så skjønner jeg egentlig at de foretrekker den "uniformen"..

Belgeren skal liksom være en brukshund (selv om flertallet av de i dag er mer familiehunder enn noe annet) og det er en rase som skal vises i trav - og for å få en belger til å trave, må man faktisk løpe selv (pommen traver vel om du går fort?) - og da kommer du bare ikke i miniskjørt og høyhælede sko (jo, jeg har sett folk bruke det og i en utstillingsring - kanskje mest blant juniorhandlere, både forhenværende og nåværende, men også hos selskapshund-rasene).

Man kan selvfølgelig bruke dress - men på helt vanlige små-utstillinger i Norge, så virker det litt overpynta når rasen man har liksom skal være brukshund (igjen, som med eksemplet med samojeden på polarhundutstilling). Det bare passer ikke helt inn i helheten, syns JEG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i teorien så syns jeg ikke at jeg skylder dommeren noe som helst, jeg betaler 300 kr for at h*n skal gidde å se på bikkja mi i 3-5 minutter. Jeg syns derimot at jeg skylder hunden å gjøre det beste ut av det når vi førstes drar på sånt..

- Og det er mulig jeg er gammeldags, men hele, "pene" og rene klær er vel en selvfølge når man beveger seg ute blant folk vel?

Tja.. Vet ikke helt jeg spørs hva man definerer som "pent". Det er iallefall ikke en selvfølge overalt, men hvis du ser på joggebukse som penklær eller en utvasket, hullete olabukse så ja, da er det vel det :o

Føler at jeg er veldig god på å beskrive klærne her forresten :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå skal jeg svare jeg........

Punkt en - glorete flashy dresser i rødt hører ikke hjemme i en utstillingsring - det trekker oppmerksomheten vekk fra hunden.

Jeg har holdt på med utstilling siden 1993 - og har til dags dato stilt i alt fra joggedress til svart bukse og genser - bikkjedyra har gjort det bra - veldig bra - tross at jeg ikke har dolla meg opp med hverken sminke, dress eller høye heler. For helt ærlig - man stiller ikke en brukshundrase i dress og høye heler - mener nå jeg - det ser ikke bra ut. Det man har på seg bør gjenspeile hvilken rase man stiller er min oppriktige mening.

Jeg skjønner at Juniorhandlere stiller i finstasen - ene og alene fordi at i JH-ringen så ER det nettopp ungdommen som skal bedømmes - og de SKAL synes. Men jeg må innrømme at jeg synes det ser mye bedre ut når jeg ser ungdom i "cashual wear" som stiller hund enn de som stiller stivpynta.

En tidligere JH som jeg syntes var flink til å kle seg - pent, men avslappet (tross at hun av og til hadde dress) var søsteren til Tuppetroll - Marianne - pent uten å overdrive.

Selv kunne jeg ikke i min villeste fantasi drømme om å kle meg i stasj som ikke står til rasen jeg stiller - og sånn så det ut når vi vant en STOR gruppe 1 - på Nesbyen for tre år siden......

P8033305.jpg

(som forøvrig nesten er det eneste bildet av meg og han i ringe *ler*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg svare jeg........

Punkt en - glorete flashy dresser i rødt hører ikke hjemme i en utstillingsring - det trekker oppmerksomheten vekk fra hunden.

En rød dress kan være kjempe lekkert til en svart hund synes jeg. Jeg har brukt det flere ganger i juniorhandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes klærne skal fremheve hunden man går med, jeg. Være seg om klærne da er røde, grønne, gullfarget eller hvite. Sorte flatter er fine til rødt - siluetten fremheves veldig godt. Så rød som Ace er i fargen setter jeg pris på om de som stiller henne har på seg noe beige eller lignende, så den røde fargen trer frem. Ingenting er for meg en større tabbe utstillingsklesmessig enn at hundens konturer forsvinner i handlerens antrekk - f.eks en sort flat til sorte bukser. Men uansett tror jeg at en virkelig god hund vil klare å utmerke seg uansett om handleren stiller i felleskjøpetdress og med høygaffel - dersom klærne var det som skulle telle ville vi fort havnet ut på de skrå bredder.

Pssst, Merete - lillesøster heter Mariann :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgeren skal liksom være en brukshund (selv om flertallet av de i dag er mer familiehunder enn noe annet) og det er en rase som skal vises i trav - og for å få en belger til å trave, må man faktisk løpe selv (pommen traver vel om du går fort?) - og da kommer du bare ikke i miniskjørt og høyhælede sko

Jeg vet ikke hvordan dressene dine ser ut, men hvis man har en god dressbukse med strech så går det fint an å lange ut med den. Jeg har iallefall klart å løpe med en greyhound i dressbukse. :o

Jepp nå er jeg så "heldig" at pommene traver når man selv går fort. Så sånn sett kunne jeg stillt i sigarett skjørt. Men jeg personlig syns det er få ting som er vakrere enn f.eks en mynde eller puddel som har en velkledd handler som langer ut sammen med hunden!

EDIT: Dessuten for å få en pomme til å trave fint, nytter det ikke med småtripping ved siden av, jeg langer skikkelig ut når jeg handler pom, greit jeg trenger ikke jogge men tripper jeg så tripper hunden også, og dermed får den ikke bra driv i bevegelsene. Så det å si at man kan stille en pom i dressbukser pga der må man ikke løpe, mens man må stille i mer ledige klær for stille en sprint hund må man lengre ut på landet med for min del :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som sier at man ikke kan lange ut i et skikkelig skjørt eller en skikkelig dress?

Et normalt skjørt i riktig lengde med riktig evnt splitt funker utmerket.. Langer ut som en gal hver utstilling jeg :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg er helt enig med de Jeampi og Femidotten. :o Og jeg syns langt ifra en normal dress er veldig stivpyntet. Jeg har selv en grå dressbukse jeg fint bruker til hverdags, uten at det ser pyntet ut. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Jonna

Kl'r har litt å si på inntrykket av hunden. Spesiellt i bevegelse som Nirm skriver.

Selv stiller jeg gjerne i "dressbukse" (pen bukse) og en enkel topp/bluse eller t-skjorte. Rent og pent inntrykk syns jeg er viktig

bestekelpie.jpg

Ser liksom ikke for meg å stille Blaze i dette anntrekket:

2006035.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite eksempel på forskjellen på sort hund med lyse og mørke bukser (sorry Inga ):

he, he... går greit det altså! Ikke det at jeg er så veldig fokusert på hva jeg har på meg, men ser jo at det var et dårlig valg. Problemet mitt er vel att lyse bukser sjelden fortsetter å være spess lyse på meg lenge av gangen...Må finne på noe lurt, om ikke det blir en fako mudi neste gang... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he, he... går greit det altså! Ikke det at jeg er så veldig fokusert på hva jeg har på meg, men ser jo at det var et dårlig valg. Problemet mitt er vel att lyse bukser sjelden fortsetter å være spess lyse på meg lenge av gangen...Må finne på noe lurt, om ikke det blir en fako mudi neste gang... :)

He he. Var en grunn til at jeg alltid skiftet før og etter jeg stilte Bogar... :P

(Eller cifra :D )

---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...