Gå til innhold
Hundesonen.no

Klær til utstilling

Papillon

Recommended Posts

Guest Vicky
Hva burde man ha på seg til en svart og hvit hund da? (skal til sverige å stille så fort jeg får noen til å kjøre :ahappy:)

http://i43.photobucket.com/albums/e394/bca...lder/mindre.jpg

Jeg syns faktisk rødt kan være stilig. Her ser du et eksempel: http://www.mybcsite.com/bawtawn/macy.h6.jpg

Det er ikke alle som trives i så sterke farger, men man kan velge mellom ganske mye til svart-hvit hund :) F.eks lys besj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 290
  • Created
  • Siste svar
Du var jo enig i at jeg var respektløs fordi jeg nevnte dette. Og jeg sa meninga mi bare. Så virket jo nesten som om å stille i vanlige klær var helt på jordet. For det er jo det jeg sier. At JEG syns det blir for mye med dress. Men da er jeg plutselig respektløs ovenfor dere som tar utstilling seriøst. Og jeg gjør det hvertfall ikke. :rolleyes:

Det jeg mente var respektløst var at du sammenliknet det å kle seg pent med å lakke neglene på hunden og kle på den klær...

høres ut som du gjerne vil at noen skal si at de synes det er penest med joggebukse og da har du "rett", men det er liksom forskjellige meninger innen dette og JEG kan ikke se hvordan det er mest presentabelt i joggebukse uansett priser, virker mest som du synes utstilling bare er tull og derfor er det teit at vi bruker penger på det vi driver med ved å kjøpe antrekk o.l...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva burde man ha på seg til en svart og hvit hund da? (skal til sverige å stille så fort jeg får noen til å kjøre :ahappy:)

*klipp*

Til min tricolour bruker jeg enten beige, brunt eller grått :) Ellers er rødt stilig til en svart og hvit (men kunne fått tanfarge til å se svakere ut hos en tricolour).

i195763502_76128_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til nå ikke vært på en utstilling i joggedress, enten jeg har stilt hund eller ikke. Jeg har heller ikke på meg dress - det står ikke til rasen min, syns jeg, det er ikke jålebikkjer, og behøver ikke å stilles i "finstasen" - når jeg skal på utstilling, jeg skal drive med hunder hele dagen, ikke ta en tur på byen, liksom..

Nå er det vel heller ingen rase som er "jålebikkjer" jeg kan iallefall ikke se at det står i noen rase standard :rolleyes:

Jeg syns det blir gale å si at hunden er ikke en jålebikkje så da trenger en ikke gå i dress, men hvis man f.eks skal stille en Malteser/bichon frisé som trenger mye pelsstell (nå vet jeg ikke hva du betegner som en jålebikkje, så jeg drar inn raser som trenger mye stell før de skal stilles) så DA går man i dress?

Jeg er nå en person som syns det hadde vært stilig å stille shæfer i dress også jeg :o Men nå er jeg stor fan av de amerikanske/britiske utstillingene der folk faktisk omtrent MÅ kle seg i finstasen. jeg syns at ser mye penere,renere og mer gjennomtenkt ut. Det ser ut som om man virkelig VIL vinne noe, noe jeg ikke får intrykk av når folk kommer i en olabukse og gollege genser.

Dessuten må man ikke gå i dress hele dagen siden man skal jo børste hunden og blir full av hår, det kan være stygt vær, hunder kan hoppe opp og skitne til, det går an å legge dressjakken til sides og hive den på seg i det man enter ringen.

BcAmira: Å gå i en beige dress syns jeg hadde vært drit lekkert til Amira. Eller som astrid sier så er rødt kjempepent, for det fremhever den hvite fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, det var ikke ment som at enten er det dress ellers er du sjuskete!

Jeg syns man skal se rasen litt an og også hundestevnet. Jeg stiller pomme med andre klær enn jeg stiller elghund. Personlig hadde nok dressjakken kommet frem med begge rasene, men dressbuksen hadde blitt byttet ut med jeans. Jeg syns også det er forskjell på å stille på Hamar og lokale klubbens valpeshow. Eller for å ta den ultimate forskjellen Crufts og vanlig utstilling her i Norge.

Det er vel omtrent det som er poenget mitt - som i eksemplet med full dress når man stiller samojed på en liten polarhund-utstilling.. I Vikingskipet hadde det vært mer greit selv om jeg personlig syns det blir litt overdrevent når man stiller noe som egentlig skal være brukshund (nå er vel samojeden også delt i trekk- og showlinjer, og de fra trekklinjene blir kanskje ikke påmeldt til større NKK-utstillinger i større grad)

Den skal bedømmes - men tror du virkelig ikke at dommeren ser deg i det hele tatt? Kanskje litt naivt og tro?

Jeg gjentar jeg; Det er IKKE noe galt i vanlige rene, og pene klær. Men JEG syntes dress ser veldig bra ut å gir et godt inntrykk. MEN klærne skal passe til rasen. Forskjell på et pyntet antrekk til en "skogsrase" og en selskapshund.

Er man en god handler, så skal man vel være så å si usynlig?

Jeg har aldri sagt at alle må ha på dress. Det jeg sa er at vi skylder iallefall dommeren å kle oss med hele, "pene" og rene klær. Iallefall jeg mente ikke, enten sjuskete og stygg eller drakt og fin. Jeg satte opp et eksempel, sånn at man kunne se kontrastene. Jeg har jo skrevet flere ganger at en olabukse med en ok top er mer enn bra nok! :o

Sånn i teorien så syns jeg ikke at jeg skylder dommeren noe som helst, jeg betaler 300 kr for at h*n skal gidde å se på bikkja mi i 3-5 minutter. Jeg syns derimot at jeg skylder hunden å gjøre det beste ut av det når vi førstes drar på sånt..

- Og det er mulig jeg er gammeldags, men hele, "pene" og rene klær er vel en selvfølge når man beveger seg ute blant folk vel?

Nå er det vel heller ingen rase som er "jålebikkjer" jeg kan iallefall ikke se at det står i noen rase standard :rolleyes:

Jeg syns det blir gale å si at hunden er ikke en jålebikkje så da trenger en ikke gå i dress, men hvis man f.eks skal stille en Malteser/bichon frisé som trenger mye pelsstell (nå vet jeg ikke hva du betegner som en jålebikkje, så jeg drar inn raser som trenger mye stell før de skal stilles) så DA går man i dress?

Jeg er nå en person som syns det hadde vært stilig å stille shæfer i dress også jeg :o Men nå er jeg stor fan av de amerikanske/britiske utstillingene der folk faktisk omtrent MÅ kle seg i finstasen. jeg syns at ser mye penere,renere og mer gjennomtenkt ut. Det ser ut som om man virkelig VIL vinne noe, noe jeg ikke får intrykk av når folk kommer i en olabukse og gollege genser.

Dessuten må man ikke gå i dress hele dagen siden man skal jo børste hunden og blir full av hår, det kan være stygt vær, hunder kan hoppe opp og skitne til, det går an å legge dressjakken til sides og hive den på seg i det man enter ringen.

hehe - Jeg visste at en eller annen kom til å bli fornærma over at jeg skreiv jålebikkjer :o

Av de schäferene jeg har sett på utstilling, så går stort sett handlerene i joggedresser og joggesko, gjerne med fôr-reklame på - og når man ser hvor mye de er nødt til å løpe, så skjønner jeg egentlig at de foretrekker den "uniformen"..

Belgeren skal liksom være en brukshund (selv om flertallet av de i dag er mer familiehunder enn noe annet) og det er en rase som skal vises i trav - og for å få en belger til å trave, må man faktisk løpe selv (pommen traver vel om du går fort?) - og da kommer du bare ikke i miniskjørt og høyhælede sko (jo, jeg har sett folk bruke det og i en utstillingsring - kanskje mest blant juniorhandlere, både forhenværende og nåværende, men også hos selskapshund-rasene).

Man kan selvfølgelig bruke dress - men på helt vanlige små-utstillinger i Norge, så virker det litt overpynta når rasen man har liksom skal være brukshund (igjen, som med eksemplet med samojeden på polarhundutstilling). Det bare passer ikke helt inn i helheten, syns JEG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i teorien så syns jeg ikke at jeg skylder dommeren noe som helst, jeg betaler 300 kr for at h*n skal gidde å se på bikkja mi i 3-5 minutter. Jeg syns derimot at jeg skylder hunden å gjøre det beste ut av det når vi førstes drar på sånt..

- Og det er mulig jeg er gammeldags, men hele, "pene" og rene klær er vel en selvfølge når man beveger seg ute blant folk vel?

Tja.. Vet ikke helt jeg spørs hva man definerer som "pent". Det er iallefall ikke en selvfølge overalt, men hvis du ser på joggebukse som penklær eller en utvasket, hullete olabukse så ja, da er det vel det :o

Føler at jeg er veldig god på å beskrive klærne her forresten :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå skal jeg svare jeg........

Punkt en - glorete flashy dresser i rødt hører ikke hjemme i en utstillingsring - det trekker oppmerksomheten vekk fra hunden.

Jeg har holdt på med utstilling siden 1993 - og har til dags dato stilt i alt fra joggedress til svart bukse og genser - bikkjedyra har gjort det bra - veldig bra - tross at jeg ikke har dolla meg opp med hverken sminke, dress eller høye heler. For helt ærlig - man stiller ikke en brukshundrase i dress og høye heler - mener nå jeg - det ser ikke bra ut. Det man har på seg bør gjenspeile hvilken rase man stiller er min oppriktige mening.

Jeg skjønner at Juniorhandlere stiller i finstasen - ene og alene fordi at i JH-ringen så ER det nettopp ungdommen som skal bedømmes - og de SKAL synes. Men jeg må innrømme at jeg synes det ser mye bedre ut når jeg ser ungdom i "cashual wear" som stiller hund enn de som stiller stivpynta.

En tidligere JH som jeg syntes var flink til å kle seg - pent, men avslappet (tross at hun av og til hadde dress) var søsteren til Tuppetroll - Marianne - pent uten å overdrive.

Selv kunne jeg ikke i min villeste fantasi drømme om å kle meg i stasj som ikke står til rasen jeg stiller - og sånn så det ut når vi vant en STOR gruppe 1 - på Nesbyen for tre år siden......

P8033305.jpg

(som forøvrig nesten er det eneste bildet av meg og han i ringe *ler*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg svare jeg........

Punkt en - glorete flashy dresser i rødt hører ikke hjemme i en utstillingsring - det trekker oppmerksomheten vekk fra hunden.

En rød dress kan være kjempe lekkert til en svart hund synes jeg. Jeg har brukt det flere ganger i juniorhandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes klærne skal fremheve hunden man går med, jeg. Være seg om klærne da er røde, grønne, gullfarget eller hvite. Sorte flatter er fine til rødt - siluetten fremheves veldig godt. Så rød som Ace er i fargen setter jeg pris på om de som stiller henne har på seg noe beige eller lignende, så den røde fargen trer frem. Ingenting er for meg en større tabbe utstillingsklesmessig enn at hundens konturer forsvinner i handlerens antrekk - f.eks en sort flat til sorte bukser. Men uansett tror jeg at en virkelig god hund vil klare å utmerke seg uansett om handleren stiller i felleskjøpetdress og med høygaffel - dersom klærne var det som skulle telle ville vi fort havnet ut på de skrå bredder.

Pssst, Merete - lillesøster heter Mariann :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgeren skal liksom være en brukshund (selv om flertallet av de i dag er mer familiehunder enn noe annet) og det er en rase som skal vises i trav - og for å få en belger til å trave, må man faktisk løpe selv (pommen traver vel om du går fort?) - og da kommer du bare ikke i miniskjørt og høyhælede sko

Jeg vet ikke hvordan dressene dine ser ut, men hvis man har en god dressbukse med strech så går det fint an å lange ut med den. Jeg har iallefall klart å løpe med en greyhound i dressbukse. :o

Jepp nå er jeg så "heldig" at pommene traver når man selv går fort. Så sånn sett kunne jeg stillt i sigarett skjørt. Men jeg personlig syns det er få ting som er vakrere enn f.eks en mynde eller puddel som har en velkledd handler som langer ut sammen med hunden!

EDIT: Dessuten for å få en pomme til å trave fint, nytter det ikke med småtripping ved siden av, jeg langer skikkelig ut når jeg handler pom, greit jeg trenger ikke jogge men tripper jeg så tripper hunden også, og dermed får den ikke bra driv i bevegelsene. Så det å si at man kan stille en pom i dressbukser pga der må man ikke løpe, mens man må stille i mer ledige klær for stille en sprint hund må man lengre ut på landet med for min del :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som sier at man ikke kan lange ut i et skikkelig skjørt eller en skikkelig dress?

Et normalt skjørt i riktig lengde med riktig evnt splitt funker utmerket.. Langer ut som en gal hver utstilling jeg :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg er helt enig med de Jeampi og Femidotten. :o Og jeg syns langt ifra en normal dress er veldig stivpyntet. Jeg har selv en grå dressbukse jeg fint bruker til hverdags, uten at det ser pyntet ut. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Guest Jonna

Kl'r har litt å si på inntrykket av hunden. Spesiellt i bevegelse som Nirm skriver.

Selv stiller jeg gjerne i "dressbukse" (pen bukse) og en enkel topp/bluse eller t-skjorte. Rent og pent inntrykk syns jeg er viktig

bestekelpie.jpg

Ser liksom ikke for meg å stille Blaze i dette anntrekket:

2006035.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite eksempel på forskjellen på sort hund med lyse og mørke bukser (sorry Inga ):

he, he... går greit det altså! Ikke det at jeg er så veldig fokusert på hva jeg har på meg, men ser jo at det var et dårlig valg. Problemet mitt er vel att lyse bukser sjelden fortsetter å være spess lyse på meg lenge av gangen...Må finne på noe lurt, om ikke det blir en fako mudi neste gang... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he, he... går greit det altså! Ikke det at jeg er så veldig fokusert på hva jeg har på meg, men ser jo at det var et dårlig valg. Problemet mitt er vel att lyse bukser sjelden fortsetter å være spess lyse på meg lenge av gangen...Må finne på noe lurt, om ikke det blir en fako mudi neste gang... :)

He he. Var en grunn til at jeg alltid skiftet før og etter jeg stilte Bogar... :P

(Eller cifra :D )

---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da sitter jeg her og klyper meg i armen, fordi Edeward ga meg både utgangsstilling og flere meter med fot gjennom tre vendinger og flere stopp med sitt uten å ha forventninger om verken lek eller godis for det. Hadde ingenting fremme, og attituden hans tilsa at han gjorde det bare for interaksjonen og noe å gjøre sammen. Kanskje er metoden effektiv - han har begynt forbinde handlingen i seg selv med noe bra? Det er den faglige forklaringen. ..men ved å antropomorfisere kan det også ha vært for å belønne meg for å ha vært flink mams og servert ham rikelig med vom for å sitte pent og vente mens jeg kaster "apporten" - som jeg sliter med å kommunisere hvordan jeg ønsker levert. Det er vårt nye problem for tiden. Han blir forbanna fordi jeg ikke tar imot når han bare slipper den foran meg og begynner kjefte på meg fordi jeg krever å få den i hånden før jeg serverer noe. Vi har hatt mange sånne runder nå, og jeg forstod endelig at vi må tilbake noen skritt og trene på å holde apporten igjen. Gått altfor fort og klønete frem.  Ellers har Jokke kommet tilbake. Antar det er fordi testikkelen som ikke har kommet ned i pungen vokser i størrelse og er ukomfortabel der den sitter. På gjerdet om å fjerne den, fordi jeg er usikker på om jeg vil fjerne bare den ene som ikke har kommet ned, eller kastrere ham fullstendig. Har på følelsen av at den avgjørelsen blir tatt litt uti puberteten ^^ Det er vanskelig, altså. På den ene siden virker den ballen på feil sted ubehagelig for ham, og det er en fare for kreft i den. På den andre siden er kirurgi kirurgi. Fordi den har vært jojo, nede i pungen i perioder og ligget utenfor kanalen, i lysken, så er det stadig en sjanse for at den kommer helt ned. Da er det dumt å utsette ham for kirurgi unødvendig. Hormonene har flere effekter på helse og humør, er ikke bare der for forplantning. Noen av effektene vil en helst være foruten, men å fjerne dem kan også medføre uønskede helse- og adferdsendringer. En kan vel tilføre hormoner kunstig dersom det blir et problem. Et mindre onde enn testikkelkreft. ..men fjerne en eller begge, og når?  Antakelig er han 8 år og har fått en kreftdiagnose innen jeg klarer bestemme meg.   
    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
  • Opprett ny...