Gå til innhold
Hundesonen.no

Klær til utstilling


Papillon

Recommended Posts

Dette er hentet fra "Fokkersdag" (oppdretterutstilling) i Nederland. Slik vises rasen min (stabijhoun) der.

2hqr08z.jpg

1zd97kl.jpg

Helt vanlige folk med helt vanlige klær, og flotte hunder. I love it! Men hvis det nederste bildet viser oppstilte hunder, så må jeg jo humre bittelitt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 290
  • Created
  • Siste svar
Helt vanlige folk med helt vanlige klær, og flotte hunder. I love it! Men hvis det nederste bildet viser oppstilte hunder, så må jeg jo humre bittelitt :P

Nei det er nok ikke oppstillingsringen det der :P

Bare litt sånn OT: Jeg er så ny på dette med utstillingsbiten og vet ikke om vi har noe tilsvarende "Fokkersdag" her i Norge? Men dette forteller nederlenderne om "Fokkersdag":

"Fokker day needs an explanation. Two times a year is there a day that people come together with their young dog. From one breed the parents and the children come together. This is happening at the moment that the young dogs are about 1 ½ year old. At that moment people can see how the breed is. Are the brothers and sisters the same or are there big boys and small boys etc. Its important because than we can see how the breed is and learn from the mistakes. At such a day you have also de male parade . People looking for a fine male for there bitch can see beautiful male passing. When they want to use a male, they could ask permission of the boss of the bitch and when he agrees, they can ask together a permission from the breed commission( FAC)".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er nok ikke oppstillingsringen det der :P

Bare litt sånn OT: Jeg er så ny på dette med utstillingsbiten og vet ikke om vi har noe tilsvarende "Fokkersdag" her i Norge? Men dette forteller nederlenderne om "Fokkersdag":

"Fokker day needs an explanation. Two times a year is there a day that people come together with their young dog. From one breed the parents and the children come together. This is happening at the moment that the young dogs are about 1 ½ year old. At that moment people can see how the breed is. Are the brothers and sisters the same or are there big boys and small boys etc. Its important because than we can see how the breed is and learn from the mistakes. At such a day you have also de male parade . People looking for a fine male for there bitch can see beautiful male passing. When they want to use a male, they could ask permission of the boss of the bitch and when he agrees, they can ask together a permission from the breed commission( FAC)".

Jeg vet ikke om det finnes noe slikt, har ikke hørt om det når det gjelder mine raser. Det høres utrolig interessant ut å se årets unghunder samlet! Men det er nok lettere å samle alle eller de fleste i Nederland enn i Norge ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg at dongeri kan være meget representabelt og pent hvis man har den rette toppen/genseren/skjorten til, og de rette skoene. Jeg har selv pleid å bruke dette. Og jeg har bare fått gode plasseringer sålangt (håper det fortsetter :P )

Men nå har jeg gått til innkjøp av en grå dress med bukse vest og jakke, fikk det av min kjære til bursdagen :P Har ønsket meg det lenge. Men intet gale med en flott dongeribukse i ringen! ... . er selvsagt noe helt annet med utvaskede hullete dongeribukser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktlykke; utmerkede illustrasjoner på helt normal bekledning, vi skjønner jo av bildene at det dreier seg om hund først og fremst :P Ikke moteshow med hund som tilbehør...

Forøvrig høres denne unghundmønstringen veldig interessant ut men som Pippin og Symra bemerket, det er vel lettere å gjennomføre i Nederland enn i langstrakte Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men den dagen jeg ser noen i en belgerring ikledt en dress eller en kort ettersittende drakt, så vil jeg faktisk trekke på smilebåndet og spørre meg selv hva i h****e den personen tror de stiller. Har sett folk stille belgere i friluftsklær og det så mer naturlig ut. Man må nesten se ann rase, jeg synes ingen av de klassiske bruksrasene, det være seg rottis, retriever, gjeterhunder drar fordel av en "pyntet" handler. Det ser bare merkelig ut. Det samme gjelder jaktrasene.

En pen dressbukse og en fin topp blir anderledes, men hvis klærne krysser grensen for hva man kan finne på å lufte hunden i så ser det rett og slett dumt ut. Man kan sikkert fint finne klær som fremhever hunden på en pen måte uten å ta på seg finstasen.

Da hadde du ledd godt av meg i helga :rolleyes: Heldigvis er jeg av typen som desidert ikke tar meg nær av hva andre mener om det jeg har på meg. Jeg gikk tilfeldigvis med en gronnis i tillegg til mine egne sheltier, og ja, jeg stilte i dress med skjørt. Og svarte joggesko. Og det gikk fint både å stå og løpe i, og jeg så faktisk ingen som lo heller :Laugh:

Nei, jeg skjønner meg ikke på denne hakkingen og rakkingen på pene klær, la folk få gå med det de er komfortable i, og er det tilfeldigvis en dress eller drakt, eller noe annet pent, so be it :P Jeg synes ikke hverken grilldress eller høyhælte sko tar seg ut i eksteriørringen, men det er da så fantastisk mye imellom akkurat det å velge i :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Caroline ovenfor. :P

Burde ikke det gå begge veier? For sånn som det blir skrevet opptil flere ganger her, så virker det som om at vi som foretrekker å gå i våre vanlige "loslitte" jeans (mine er forholdsvis hele, men det er kanskje ikke vanlig det?) og en pen genser, ikke egentlig har noe i en utstillingsring å gjøre, fordi vi ikke respekterer dommeren eller ønsker å fremstille hunden vår på best mulig måte - JEG ser ikke helt at en buksedress skal gjøre mine hunder penere jeg da, samme hvem av oss som har den på..

For meg må folket gå med hva de vil. (Det her er siste gangen jeg gidder å gjenta det.) Jeg syns det ser mer presentabelt ut med litt ordentlige klær, mens en annen kan synes at noe annet tar seg bedre ut. Hvis det er et stort problem for deg at jeg synes det, er selvfølgelig det veldig synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skjønner meg ikke på denne hakkingen og rakkingen på pene klær, la folk få gå med det de er komfortable i, og er det tilfeldigvis en dress eller drakt, eller noe annet pent, so be it :P Jeg synes ikke hverken grilldress eller høyhælte sko tar seg ut i eksteriørringen, men det er da så fantastisk mye imellom akkurat det å velge i :P

Veldig enig med Caroline ovenfor. :P

For meg må folket gå med hva de vil. (Det her er siste gangen jeg gidder å gjenta det.) Jeg syns det ser mer presentabelt ut med litt ordentlige klær, mens en annen kan synes at noe annet tar seg bedre ut. Hvis det er et stort problem for deg at jeg synes det, er selvfølgelig det veldig synd.

Så det er enten en dress eller drakt, eller grilldress og loslitte olabukser?

Jeg har ikke et stort problem med hva du syns i det hele tatt egentlig, jeg vil ikke kalle det et lite problem en gang - I couldn't care less :P Det ser derimot ut at det er et problem at noen av oss syns det blir litt overkill med buksedresser og hele drakter når man stiller bruksraser eller på små utstillinger, jeg syns å huske at det har blitt hevdet at man hverken respekterer dommeren eller ønsker å representere hunden og rasen sin ordentlig om man går i vanlige, rene og pene klær :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: som caroline skriver så er det så mye MELLOM grilldress og høyhælte sko å velge mellom!

Humoristisk sans er en bra ting og ha, når man er på et forum.. :icon_confused:

Jeg kan virkelig ikke huske å ha skrevet at jeg mener at olabukse og treningsjakke var det eneste gangbare, foruten dress? Og hvis en dommer er til de grader ukompetent, at h*n bruker antrekket til handleren som utgangspunkt for sine plasseringer, så har vedkommende ingenting i en ring å gjøre...

Næmmen helledussen da har du ikke fått med deg hva folk prøver å si mht på pene klær på utstilling?

Man kler seg i penere klær for å fremheve hunden, dermed så kan dommeren velge en hund, ikke pga handlerens klær direkte - men indirekte. Pga hundens bevegelser og linjer kom mye bedre frem med den handleren som gikk i lyse klær, enn den handleren som gikk med svart hund og svart bukse slik at hundens overlinje smelter inn i handler.

Jeg snakket med en dommer en gang, som "klaget" litt over det at folk burde tenke over hva de bruker i ringen, pga det er så MANGE som bruker klær som smelter inn i hunden og dermed er det kjempevanskelig for dommerne og se linjer og bevegelser på den!

EDIT: Har jeg nevnt noen gang at det var DU som sa at olabukser var bra å gå i ringen med? Du leser endel mellom linjene..

*Dobbelpost, mod. Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men helledussen meg dutte du da... har noen GLEMT at trådstarter, som er nybegynner uti den edle sporten hundeutstilling, spurte om RÅD - og da har fått svar som kan tyde på at med mindre vedkommende stiller i dress eller drakt og sørger for å bruke sports-bh og så videre, så mangler utstilleren både respekt for dommer, rasen sin, vil ødelegge for hunden og iallfall ikke vinne noe som helst...

Når det forsøkes NYANSERES, til at det er blitt en dille blant hundeutstillende ungpiker å kle seg kraftig opp muligens inspirert av juniorhandling og at det holder lenge med normalt pene klær som verken stjeler oppmerksomhet fra hunden eller får dommer til kun å se på handler, så mener de som føler seg truffet at "folk må få kle seg i det de vil"... sukk.

Jeg tror dommere synes det er helt greit så lenge hunden viser seg som en drøm, jeg... og at ikke utstilleren behøver å vise seg som en drøm også :rolleyes:

PS. Det aller festligste er overdressede utstillere som kommer inn med hunder som knapt har en sjanse til litt mer enn en rød sløyfe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Men helledussen meg dutte du da... har noen GLEMT at trådstarter, som er nybegynner uti den edle sporten hundeutstilling, spurte om RÅD - og da har fått svar som kan tyde på at med mindre vedkommende stiller i dress eller drakt og sørger for å bruke sports-bh og så videre, så mangler utstilleren både respekt for dommer, rasen sin, vil ødelegge for hunden og iallfall ikke vinne noe som helst...

Når det forsøkes NYANSERES, til at det er blitt en dille blant hundeutstillende ungpiker å kle seg kraftig opp muligens inspirert av juniorhandling og at det holder lenge med normalt pene klær som verken stjeler oppmerksomhet fra hunden eller får dommer til kun å se på handler, så mener de som føler seg truffet at "folk må få kle seg i det de vil"... sukk.

Jeg tror dommere synes det er helt greit så lenge hunden viser seg som en drøm, jeg... og at ikke utstilleren behøver å vise seg som en drøm også :rolleyes:

PS. Det aller festligste er overdressede utstillere som kommer inn med hunder som knapt har en sjanse til litt mer enn en rød sløyfe...

Man må ikke glemme at man FØR utstillingen bør trene intenst på utstilling hver dag i mange uker, og det viktigste er å trene på hvordan man på best mulig måte kan få "hengt" hunden sånn at beina såvidt toucher bakken samtidig som man "svever" som en gazelle ved siden av den......... (og for ikke å snakke om å flytte på bein, dra i bein og flytte litt til....... - fristilling er jo barnslig, jeg mener - når man først skal trene hunden til utstilling så er det jo teit å lære den å fristille seg liksom - det går jo ikke)

Jeg synes denne tråden er helt hinsiden og har ledd mer enn en gang.......... Ad forresten dette med å heise opp sånn at hunden ser lettere hengt ut .... på en utstilling for mange mange mange år siden så ropte en dommer til en utstiller i det vedkommede løp rundt i ringen med en hund er frembena omtrent ikke toucha bakken "slipp ned hunden, den er ingen trillekoffer".........

Joda, utstillingstrening er viktig - men jeg fatter ikke - og da mener jeg virkelig - jeg fatter IKKE hvorfor man da ikke trener hunden til å gå riktig med alle bena på bakken og hodet i rett posisjon - fremfor å trene på å henge den mest mulig pent.............. Mitt inntrykk er at utstillingstrening handler mer om vise seg selv i ringen fremfor å lære hunden å vise seg...

Har forøvrig aldri pyntet meg i ringen, rene hele klær som ikke skjærer mot hundens farge ja, men aldri stasjet - jeg har forøvrig vunnet gruppen med joggebukse av bomull....... grå sådan... *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen helledussen da har du ikke fått med deg hva folk prøver å si mht på pene klær på utstilling?

Man kler seg i penere klær for å fremheve hunden, dermed så kan dommeren velge en hund, ikke pga handlerens klær direkte - men indirekte. Pga hundens bevegelser og linjer kom mye bedre frem med den handleren som gikk i lyse klær, enn den handleren som gikk med svart hund og svart bukse slik at hundens overlinje smelter inn i handler.

Helledussen, huttemegtu...når ble klærnes farge og "pene" klær synonymt? Jeg er enig i at det kan være en fordel å kle seg i noe som gir litt kontrast til hunden, noe annet har jeg vel aldri hevdet? Men det går fint an å finne en bukse og T-skjort/genser i slike farger også... <_< Man behøver ikke "penklær" for å få det til...

EDIT: Har jeg nevnt noen gang at det var DU som sa at olabukser var bra å gå i ringen med? Du leser endel mellom linjene......
Det er tydeligvis ikke BARE jeg som leser mellom linjene... :icon_confused:

Forøvrig, les Akelas siste innlegg, hvor hun igjen (forgjeves?) prøver å henlede oppmerksomheten på hva tråden egentlig handler om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke glemme at man FØR utstillingen bør trene intenst på utstilling hver dag i mange uker, og det viktigste er å trene på hvordan man på best mulig måte kan få "hengt" hunden sånn at beina såvidt toucher bakken samtidig som man "svever" som en gazelle ved siden av den......... (og for ikke å snakke om å flytte på bein, dra i bein og flytte litt til....... - fristilling er jo barnslig, jeg mener - når man først skal trene hunden til utstilling så er det jo teit å lære den å fristille seg liksom - det går jo ikke)

Jeg synes denne tråden er helt hinsiden og har ledd mer enn en gang.......... Ad forresten dette med å heise opp sånn at hunden ser lettere hengt ut .... på en utstilling for mange mange mange år siden så ropte en dommer til en utstiller i det vedkommede løp rundt i ringen med en hund er frembena omtrent ikke toucha bakken "slipp ned hunden, den er ingen trillekoffer".........

Joda, utstillingstrening er viktig - men jeg fatter ikke - og da mener jeg virkelig - jeg fatter IKKE hvorfor man da ikke trener hunden til å gå riktig med alle bena på bakken og hodet i rett posisjon - fremfor å trene på å henge den mest mulig pent.............. Mitt inntrykk er at utstillingstrening handler mer om vise seg selv i ringen fremfor å lære hunden å vise seg...

Har forøvrig aldri pyntet meg i ringen, rene hele klær som ikke skjærer mot hundens farge ja, men aldri stasjet - jeg har forøvrig vunnet gruppen med joggebukse av bomull....... grå sådan... *ler*

Hihi, akkurat dette med trillekoffert er noe utbredt hos min rase dessverre. Jeg fikk faktisk tips om dette av en erfaren utstiller en gang; "heis han litt opp i båndet, det ser penere ut når han flyr litt". Vel... La meg nå si det sånn at jeg ikke fulgte det rådet. Hunden min skal få gå med alle beina i bakken han, tenk.

Ellers er jeg enig i at denne tråden er litt festlig. Det ser ut til at noen har problemer med å innse at det finnes en gylden middelvei mellom "pynte"dress og grilldress. Jeg kan driste meg til å stille i olabukse og blazer (er det det det heter tro? Klesuttrykk er ikke min sterke side gitt), men noe mer pynting enn det synes jeg blir overdrevet. Hele, rene og pene klær i farger som framhever hunden er viktigst. Utstilling er ikke et moteshow, det er HUNDEN som skal vises fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å gjøre kort prosess på Hamar - jeg stiller naken. Hva tror dere om det :icon_confused:

Mulig det bør sitte psykiatrisk kriseteam ringside da men pytt pytt.... ;)

Stille naken....? DET hadde vært interessant å se! Gad vite om det ville ha noen effekt på hundens premiering?En ting bør du dog tenke på(ifølge denne tråden i allefall..) Nå vet jeg jo ikke hva slags kulør du har på huden men passer den til hunden?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men helledussen meg dutte du da... har noen GLEMT at trådstarter, som er nybegynner uti den edle sporten hundeutstilling, spurte om RÅD - og da har fått svar som kan tyde på at med mindre vedkommende stiller i dress eller drakt og sørger for å bruke sports-bh og så videre, så mangler utstilleren både respekt for dommer, rasen sin, vil ødelegge for hunden og iallfall ikke vinne noe som helst...

Det er jo ikke meningen at ferske utstillere skal stille opp i nypresset dress. Det er det heller ingen som har sagt, men diskusjonen dro seg ut til å bli en diskusjon om utstillingsklær generelt, og det er DET jeg iallefall har konsentrert meg om.

Jeg begynte utstillingskarrieren min i adidas joggebukser jeg, for jeg visste ikke noenting om utstilling. Det var likevel ingen som så stygt på meg, og dommeren sa heller ingenting. Jeg har handlet hund til BIS valp iført hverdagsklær også (dog jeg var ikke forberedt på å stille den dagen) Så det er klart at man kan stille i hva enn man vil. Men jeg personlig føler meg mer vel og mer forberedt med å kle meg noenlunde pent til utstilling. Men jeg går gjerne i samme klærene på jobb og til hverdags også, gjerne fordi jeg liker å se ordentlig ut av og til.

Ang det å se spenstig ut i ringen så er ikke jeg noe spretten,elegant eller perfekt steglengde (mulig pga jeg er kort i lortefallet? :icon_confused: ) men som sagt så føler iallefall jeg at man ser mer presentabel ut i pene klær.

PS. Det aller festligste er overdressede utstillere som kommer inn med hunder som knapt har en sjanse til litt mer enn en rød sløyfe...

Jeg er én av dem når jeg stiller eldste tispa mi. Hun er ikke veldig rasetypisk men jeg liker å stille henne for å holde både meg og henne oppdatert i utstillingsringen. Har klart å hanke inn en CK på henne men ikke mer enn det. Men selv om hun gjerne ikke er av champion kvalitet så betyr vel ikke det at jeg stiller opp i dongri bukser med henne og andre klær til en annen hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg jo ikke hva slags kulør du har på huden men passer den til hunden?

Jeg er bleik som en katteskit nå om vinteren og bikkja er sort med hvitt. Er litt usikker på om den blåhvitgustengule fargen min vil gjøre at bikkja ikke kommer helt til sin rett.... hm. Hva om jeg tar en time eller fem i solarium? Rødt står vel fint til ham tror jeg :rolleyes: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Det aller festligste er overdressede utstillere som kommer inn med hunder som knapt har en sjanse til litt mer enn en rød sløyfe...

Det stilte en dame i schäferringen en gang. I høyhælte støvletter, drakt og skjørt som rakk til litt over midt på låret. Det var faktisk et meget festlig syn. :icon_confused:

Den fikk forresten bare en rød den også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å gjøre kort prosess på Hamar - jeg stiller naken. Hva tror dere om det :icon_confused:

Mulig det bør sitte psykiatrisk kriseteam ringside da men pytt pytt.... ;)

Burde du ikke da EGENTLIG ha stilt en nakenhund :imrgreen:

Men dessverre er du ikke først til å være naken på hundeutstilling, selv om det kanskje hadde vært en vri å ha med hund:

http://www.thestreaker.org.uk/streaks/crufts/crufts.htm ;);):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde du ikke da EGENTLIG ha stilt en nakenhund :imrgreen:

Men dessverre er du ikke først til å være naken på hundeutstilling, selv om det kanskje hadde vært en vri å ha med hund:

http://www.thestreaker.org.uk/streaks/crufts/crufts.htm :kiss::D:D

Ups ble visst dobbelpost dette. Kan moderator slette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Men presenterer du en gjeterhund på riktig måte om du kler deg i dress? Eller en gårdshund i dress?

Kan du si at det hører sammen?

Hva mener du er riktig antrekk for oss som stiller gårdshund da?

Kjeledress fra Felleskjøpet må vel være det nærmeste med tanke på at det er en gårdshund... :wub:

Jeg stiller mine to DSG og Shiba i samme antrekk.

Mørk bukse ( har brukt mørk dongeri på de kaldeste utstillingsdagene ) og dressjakke, eller pen skjorte/genser innendørs.

Svarte sko som er gode å gå i.

På store utstillinger som NKK unngår jeg dongeri, da er det svart penbukse.

Synes det ser fint ut med et pent antrekk uansett rase jeg.

Og jeg tror på en helhet med det man gjør.

Hullete dongeri, eller slaskete joggebukser kan man da bruke ellers.

Har en 16 år gammel datter som viser Shibaen på enkelte utstillinger, og der går det også gjerne i dressjakke eller vest med svart pen bukse og skjorte til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har gjort en liten undersøkelse i denne saken. Eegen liten privat etterforsking :icon_redface:

jeg stilte to nkk utstillinger i vanlig kjedelig dongeri med joggesko. Hunden min ble faktisk sendt ut med rødt og andre gangen blått(denne hunden hadde aldri kommet i nærheten av blått en gang).

jeg stillte to nkk utstillinger i dress med ikke høye men pene sko og matchende antrekk til hunden: 1 cert samt bim

og neste som da var på hamar med to hunder (første gang i år med to hunder) 2ck 4 btk og 2 bhk!

jeg vet egentlig ikke hva jeg skall synes hunden min tok seg mye dårligere ut i følge meg på den ene utstillingen hun fikk ck en på den hun fikk bare blå!

jeg kommer i hvertfall til å fortsette å stille i den dressen. Jeg synes selv også at jeg tok meg mye bedre ut og kanskje det var selvtilliten min som smittet over på hundene.

Men det er i alle fall en liten tankevekker -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...