Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå er det best å være forsiktig!

ceccy

Recommended Posts

Skrevet

I går gikk politiet rundt inne i Kanadaskogen og ga bøter til alle som hadde løse hunder. Boten er på 1500 kroner per løse hund, så nå er det bare å være forsiktig med å slippe hundene folkens!

• Svar 136
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Har politiet i Bergen lite å gjøre, eller prioriterer de å ta de som går med løse hunder fremfor andre ting?

Det kan du spørre om ja ...

Skrevet

De har også bøtelagt folk på Fløyen/vidden/Ulrikken, mener det var større beløp der, da var det tilsynsmennene som skrev ut (de som ser på sauen).

Skrevet

Håper ikke de har begynt med dette i Haugesund da.. Da får jeg vel også en ekstra bot for å vær frekk i kjeften kan jeg tenke meg!

Skrevet
Har politiet i Bergen lite å gjøre, eller prioriterer de å ta de som går med løse hunder fremfor andre ting?

Det er vel heller trist at de faktisk må ta seg tid til å gjøre slike ting, fordi hundeeiere ikke klarer å askeptere en lov...

Skrevet

Syns dette er et bra tiltak, for det er egentlig, som Nirm sier, trist at de må gjøre dette fordi hundeeiere ikke klarer å respekterer loven.

Det ender bare opp med at det blir strengere uansett. <_< (om folk gir f... i loven)...

Skrevet
Da får de komme med fler tilbud om hvor man kan slippe hunder i båndtvangstiden da :)

Selvfølgelig er det ønskelig. Men det finnes vel bedre måter å jobbe for den saken enn å bare gi beng i en lov vel? Er kanskje en grunn til at de har gått til det tiltaket? Eks fått rapporter om hunder som jager dyr.

For en del år tilbake var jeg på fjellet og så til en haug med sauer der. Beitet er gjerdet inn (noen kilometer med gjerder faktisk...), og ved hver port hang det skilt om at det er sauer der, så hold hundene i band. Og hva treffer man etter en liten stund? En fuglis i fri dressur som gjorde det den ville. Skjønner godt at det frister for en sauebonde å ta fram hagla i slike situasjoner...

Skrevet

Syns de kan gjøre det her i Haugesund og jeg. I dag kom en løs hund springende inn i hagen vår, og selv om eieren ropte på den enset den henne ikke engang.

Skrevet
Syns de kan gjøre det her i Haugesund og jeg. I dag kom en løs hund springende inn i hagen vår, og selv om eieren ropte på den enset den henne ikke engang.

Ja, det gjør meg ingenting. Det er umulig å gå på turstiene i Haugesund... Jeg har møtt minst 2 løse hunder hver gang. Jeg vil tro at politiet kun går på "populære" turveier/stier.

De går nok ikke i skog og mark (der hvor jeg er :rolleyes: ) :)

Skrevet

Flott at politiet gjør noe med det når folk slipper hundene sine løs over alt. Når folk ikke klarer å holde hundene sine i bånd, så er så til pass for dem at jeg godter meg litt.

Skrevet

Jeg er både enig og uenig. Er altfor mange hunder som er ukontrollerte og ikke burde vært løse pga av andre dyr osv. Samtidig synes jeg det er synd hvis hundene må holdes i bånd absolutt hele sommeren, uten å få mulighet til å løpe fra seg på litt store områder. Har man steder hvor det er lov å ha hunder løse under båndtvangen er det selvfølgelig greit, men er ikke alle som er like heldige.

Skrevet

Det er et dilemma dette. På den ene siden har man en hund som trenger å få løpe av seg litt energi og på den andre siden har man de ynglende dyrene å ta hensyn til...

Denne tida på året er aller mest sårbar når det gjelder hjortedyrene som kalver og fuglene som hekker. En del fugler (rugde f.eks) har reir på bakken og de forlater ikke redet før du er 1 m fra dem. En nyfødt rådyrkalv trykker og reduserer åndedrett og hjerteslag til et minimum for å ikke avsløre seg. Tenk deg hva som skjer når en ivrig hund eller tre kommer løpende da...

Det er en grunn til at man skal ta hensyn spesielt nå - når nytt liv kommer til.

Skrevet
Ja, det gjør meg ingenting. Det er umulig å gå på turstiene i Haugesund... Jeg har møtt minst 2 løse hunder hver gang. Jeg vil tro at politiet kun går på "populære" turveier/stier.

De går nok ikke i skog og mark (der hvor jeg er :rolleyes: ) :)

Og da er det i mine øyne du som er den verste - midt i skog og mark er det mye mer sensitivt enn like ved en populær tursti. Båndtvangen er ikke til for å gjøre sommeren verre for hundeeiere.. :rolleyes:

I går var vi på tur ved et lite vann midt oppe i en stor skog - jeg slapp Ace bare ved vannkanten så hun fikk badet - ikke ellers. På vei tilbake til bilen møtte vi et ektepar med en løs setter. Bikkja løp mot 10 meter fra eieren og så bort til oss, hvor eieren responderer med å spørre om de er snille. Selvfølgelig, svarer vi, og lar dyra hilse før vi går til bilen og vi ser setteren ligge 5-10 meter foran eieren, mens eieren sier "neimen, du skulle jo gå fot du.."

Skrevet

Men sånn som min hund, som faktisk bare går på stien der jeg går, syns jeg det er urettferdig. Hun skader ingen flere dyr enn hva jeg ville gjort når vi går på stien og grusveier.

Og når hunden går i langline i skogen, utafor stien, så skader den jo like mye som om den hadde gått løs under kontroll

Skrevet
Håper ikke de har begynt med dette i Haugesund da.. Da får jeg vel også en ekstra bot for å vær frekk i kjeften kan jeg tenke meg!

Hvorfor være frekk i kjeften når du faktisk bryter en lov? En du er svært velkjent med i tillegg?

Langline er jo en flott ting :)

Langline regnes vel ikke som bånd (jfr forskjellige tidligere tråder her inne).

Skrevet
Langline regnes vel ikke som bånd (jfr forskjellige tidligere tråder her inne).

Ifølge noe jeg leste (som var svar fra ett-eller-annet som har med det å gjøre, fant det på canis), så var det fysisk kontakt (eller hva man sier) mellom hund og eier som regnet som bånd :)

Kan se om jeg finner det senere :)

Skrevet

Jeg bryter båndtvangsloven. Jeg bryter den bare på steder som er inngjerdet eller på steder jeg vet det ikke er villt. Jeg kunne brutt den hver dag i skogen jeg, uten noensinne å bli tatt. Det er ikke politimenn i skogen her tror jeg, det er faktisk ikke andre folk her. Men jeg er mer opptatt av viltet enn av hva loven sier, og som Tuppetroll sier er det faktisk i skogen det er viktig å overholde den. Samtidig går det ann å bruke huet, jeg har hundene mine løse når vi tråkker terrenget eller går tur etter runderingstreningen. Egentlig har vi bare lov til å ha hundene løse under selve treningen, men jeg tviler svært svært sterkt på at det yngles villt midt i treningsområdet til NRH og NBFK med en gang hundene får av seg dekkenet. Det som er der av vilt er borte lenge før galningene våre løper fritt.

Skrevet

Jeg bryter båndtvangen litt hver dag jeg.. Men jeg gjør det IKKE uten å tenke meg om, både for andre og for min og hundens del. Når vi går tur i området er hvor vi bor, enten det er i nabolaget eller i skogen, så har jeg henne i langline. Går vi gatelangs holder jeg langlina i en krøll og bruker begge hender. Har ikke selve lina lengre enn 2,5m. Hunden går finest da faktisk. :) Men når vi kommer i skolegården f.eks så slipper jeg langlina og lar den ligge etter henne langs bakken. Kommer det en hund eller folk tar jeg i den igjen.

I skogen slipper jeg også. Men jeg ser det an.. Går sånne ride-veier ala turveier som er flotte og fine å gå tur langs i skogen. Her slipper jeg ofte lina også. Men jeg tar som oftest tak i den igjen når vi kommer til en sving, i tilfelle det kommer noen turgåere eller hunder. Og hunden min løper ikke rett inn i skogen alene fra veien, og gjør hun det så kaller jeg henne inn.

Når vi går på små stier igjennom skogen så ser jeg det enda mer an. Jeg er livredd for å møte på elg så jeg går og prater og prater til bikkja i håp om å skremme de vekk.. Og holder derfor en del i båndet så vi er klare til å løpe hvis vi ser en elg. :) Men igjen, hun stikker ikke langt vekk fra meg og som oftest har jeg alltid langlina innen rekkevidde slik at jeg kan trø på den.

Jeg mener man kan ta hensyn selv om man ikke er helt perfekt etter lovens mening. :P

Skrevet
I går gikk politiet rundt inne i Kanadaskogen og ga bøter til alle som hadde løse hunder. Boten er på 1500 kroner per løse hund, så nå er det bare å være forsiktig med å slippe hundene folkens!

Gikk de i full uniform i skauen eller langs turveier/stier?

Guest Jonna
Skrevet

Helt alvorlig går dere løs med bikkjene i Canadaskogen på stiene/veien?? Det er jo å spørre om bråk. Det er endel folk som går der og faktisk mange er redd for hunder og ikke alle har like god kontroll på dem heller... Har selv nesten blitt tygget opp av to hunder der når jeg gikk med en av mine tideligere hunder (i bånd) Går dere med dem løs der så fortjener dere den boten dere får. :lærer:

Hilsen

"oppvokst i Kanada skogen"

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
    • Tusen takk for utfyllende svar! Det er absolutt slitsomt ja.. Burde selvsagt lagt til at han er røntget og resultatene viste plettfri både AD og HD. Vi fikk i tillegg tatt et pr ekstra bilder av ryggen hans da han har hatt noe smerter i ryggen ila året, men heller ingen avvikende resultat der. Skal sies at veterinærene som har sett på han når har har hatt vondt i ryggen (ved to anledninger) kan ikke finne noe ved kontroll og de mener det kan være muskulært. Så absolutt ikke umulig at en fysioterapeut hadde vært hensiktsmessig mtp akkurat det.  Men for å gi litt mer utfyllende kontekst så skjer ikke disse utbruddene i forbindelse med noe som skulle utløse noe smerter og dermed utløse utbrudd. Som regel så kommer det i etterkant av at han har rullet i snø/gress feks, eller at vi har måttet begrense han mye, mye kort bånd. Eller hvis vi «maser» på han eller krever noe av han, gå pent og ikke dra feks. Så det lille vi ser av et mønster er at det henger sammen med stress eller frustrasjon, og overtenning. Å vi har lite tro på at han gjør det fordi det er en form for lek for han, fordi det aldri ender positivt for verken han eller oss. Han vinner aldri disse kranglene, men det gjør ikke vi heller..🥲 For å svare litt på punktene du spør om (setter stor pris på at det spørres, da vi ofte opplever at folk antar at vi er problemet og gjør alt feil, uten å spørre) 1. røntgen er tatt, og kontakte fysioterapeut er ikke en dum ide.  2.riktig og nok aktivitet synes jeg også vi har godt dekket. Han får 3 turer om dagen, en kort på morgenen og en på kvelden (ca 30 min) i tillegg til en lengre tur på 45-75 min etter arbeidstid. Vi bor for tiden i leilighet i Oslo så å lufteturene skjer i bånd. I tillegg er vi ofte i skogen og på privat hundejorde der han få løpe løst. 3. munnkurv og grime har vi også kjøpt ja, å på kurset vi gikk rett før jul fikk vi hjelp til innlæring av disse. Munnkurven har vi skjønt at er litt for liten så den har blitt tilsidesatt. Og grime øver vi fortsatt på, men den blir også et stressmoment for han og han klikker ofte både av å ha den på og få den av. Så vi har ikke kommet så langt at vi kan gå tur med den enda, da det ender mer manisk graving for å få den av, til tross for at vi prver å flytte fokuset hans fremover. Men vi håper å få den bedre til etterhvert. 4. Har vært i kontakt med oppdretter ang dette å til tross for å ha drevet oppdrett i 25år så har heller ikke hun hørt om denne oppførselen. Foreldre er helt fine. De søsknene vi vet om er ikke utenfor «normalen» av unghund oppførsel. 5. Mulig vårt neste steg igjen blir å kontakte en adferdskonsulent ja, som er spesialisert innenfor mer adferd enn trening. For som sagt så har vi forsøkt å trene dette bort på forskjellige måter uten å nå frem. Trenger nok noen som kan evaluere hele han og mønstrene hans, å det er det vi har trodd vi har fått tidligere. Men som regel er det en og en time, å om han ikke klikker ila den timen så får man heller ikke sett problemet. Å da er vi ofte like langt, å ender med å bli fortalt treningsmetoder vi kan prøve men som overhodet ikke fungerer når han tipper, å dermed blir et større stressmoment for han.    Vi holder til i Oslo nå men flytter til Nes i mai. Instruktørene vi har hatt på besøk er en vi fikk anbefalt fra oppdretter, fra Hamar. En dame fra hundeskolen som holdt valpekurset, Norges hundeskole. Og en vi fikk anbefalt, frøken dognanny.  Vi var ikke missfornøyde med noen av disse men har forstått at de kanskje ikke har den rette kunnskapen for vårt problem..
    • Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...