Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå er det best å være forsiktig!


ceccy

Recommended Posts

Litt OT: En dame jeg kjenner har et hund som hun trener opp til å bli redningshund, og hun har hunden løs overalt, denne hunden stakk av under en treningsøkt og fløy rett på en liten dachs som gikk i bånd med eieren sin, ble ikke noe slossing, men hun begynte å "yppe" med dachsen, dachsen som var ganske gammel ble livredd og tisset på seg, hun skalv og var ganske fra seg...

Spure da om det kanskje var greit å holde hunden din i bånd grunnet båndtvangen og at du tydeligvis ikke har helt kontroll på hunden din.

Fikk da svar tilbake: "jeg trener redningshund, har hunden min løs akkurat der hvor det passer meg og,hun drepte jo ikke dacshen"

Kan di som trener redningshunder ha hundene løs overalt???? Jeg hadde blitt ganske irritert hvis jeg gikk med Mike i bånd og det kommer en småagressiv hund bort til Mike og begynner å yppe med han som sliter virkelig med møte av andre hunder når han selv er i bånd. Hvertfall i båndtvangstiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Teit. <_<

Her i Bodø har vi faktisk et stort turområde som man slipper båndtvangen på. Det er visst kjempe flott der ute.. Ligger litt utenfor byen. Må komme oss dit en dag og få sett.. Ja iallefall. Alle burde ha sånne tilbud. :) Det er seriøst et svært område.. Med myr, vann, berg, lyng, trær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT: En dame jeg kjenner har et hund som hun trener opp til å bli redningshund, og hun har hunden løs overalt, denne hunden stakk av under en treningsøkt og fløy rett på en liten dachs som gikk i bånd med eieren sin, ble ikke noe slossing, men hun begynte å "yppe" med dachsen, dachsen som var ganske gammel ble livredd og tisset på seg, hun skalv og var ganske fra seg...

Spure da om det kanskje var greit å holde hunden din i bånd grunnet båndtvangen og at du tydeligvis ikke har helt kontroll på hunden din.

Fikk da svar tilbake: "jeg trener redningshund, har hunden min løs akkurat der hvor det passer meg og,hun drepte jo ikke dacshen"

Kan di som trener redningshunder ha hundene løs overalt???? Jeg hadde blitt ganske irritert hvis jeg gikk med Mike i bånd og det kommer en småagressiv hund bort til Mike og begynner å yppe med han som sliter virkelig med møte av andre hunder når han selv er i bånd. Hvertfall i båndtvangstiden...

De som trener redningshund kan ha hunden løs UNDER trening dersom den har dekken, og selvsagt må de ha kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk de i full uniform i skauen eller langs turveier/stier?

De gikk langs turveien.

Helt alvorlig går dere løs med bikkjene i Canadaskogen på stiene/veien?? Det er jo å spørre om bråk. Det er endel folk som går der og faktisk mange er redd for hunder og ikke alle har like god kontroll på dem heller... Har selv nesten blitt tygget opp av to hunder der når jeg gikk med en av mine tideligere hunder (i bånd) Går dere med dem løs der så fortjener dere den boten dere får. :lærer:

Hilsen

"oppvokst i Kanada skogen"

Jeg er og så og si oppvokst i Kanadaskogen :) Bare så det er sagt ... Det er IKKE jeg som har fått bot altså :)

Litt OT: En dame jeg kjenner har et hund som hun trener opp til å bli redningshund, og hun har hunden løs overalt, denne hunden stakk av under en treningsøkt og fløy rett på en liten dachs som gikk i bånd med eieren sin, ble ikke noe slossing, men hun begynte å "yppe" med dachsen, dachsen som var ganske gammel ble livredd og tisset på seg, hun skalv og var ganske fra seg...

Spure da om det kanskje var greit å holde hunden din i bånd grunnet båndtvangen og at du tydeligvis ikke har helt kontroll på hunden din.

Fikk da svar tilbake: "jeg trener redningshund, har hunden min løs akkurat der hvor det passer meg og,hun drepte jo ikke dacshen"

Kan di som trener redningshunder ha hundene løs overalt???? Jeg hadde blitt ganske irritert hvis jeg gikk med Mike i bånd og det kommer en småagressiv hund bort til Mike og begynner å yppe med han som sliter virkelig med møte av andre hunder når han selv er i bånd. Hvertfall i båndtvangstiden...

Trener du med NRH kan du IKKE slippe løs hunden der hvor det passer deg. Det er kun lov under trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye høyere bøter, 4-5000 i tillegg til eventuelle erstatningskrav og krav om avlivning hvis hunden gjør skade.

Tror det er i den stilen det er snakk om når tilsynsfolka til sauen på byfjellene fersker hundeeiere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer litt på overskriften, jeg. Er det best å være forsiktig fordi man risikerer å bli tatt og bøtelagt, eller fordi det er en sårbar tid i inn- og utmark? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer litt på overskriften, jeg. Er det best å være forsiktig fordi man risikerer å bli tatt og bøtelagt, eller fordi det er en sårbar tid i inn- og utmark? :)

Der virker det som om det er delte meninger uansett. For de fleste vet det er en sårbar tid i inn-og utmark(som du sier), men folk gir blaffen, og det er ille at man må bøtelegge for at folk skal kjerpe seg.

Så det er nok noen som er mer forsiktig pga bøtelegginga ja (tar for all del ikke alle under en kam).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da er det i mine øyne du som er den verste - midt i skog og mark er det mye mer sensitivt enn like ved en populær tursti. Båndtvangen er ikke til for å gjøre sommeren verre for hundeeiere.. :rolleyes:

Nå er det ikke båndtvang her hvor jeg bor, så jeg bryter på ingen måte en lov. Men jeg tar allikevel hensyn til dyrene. Jeg går ikke på tur midt i skogen, men på traktorveier som er laget for oss som ønsker å gå tur i fjellet. Og med de 3 naboene mine som har tilgang til disse traktorveiene, blir det få ukjente folk å møte på. Dessuten så bor jeg i et område med bare dyrket mark, hvor det er minimalt med vilt. Alle hundene i huset er strømmet for sau, uten om Tassa som blir trent i gjeting. Hundene i vårt hus går faktisk fot når vi ber de om det, i motsetning til den setteren du møtte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er som bor i et båndtvangfritt området, de finnes det vel ikke mange av?

Selv er jeg den heldige eier av en setter som med det blir uglesett om bikkja i det hele tatt er litt løs. Selv har jeg aldri bikkja løs når det er båndtvang, for det første er det jo ikke lov, for det andre kan det være veldig ødeleggende for vilt (husk at kjøttmeis og dompapp også er vilt..) og for det tredje vet jeg at en fuglehund som er løs blir oppfattet mye mer negativt enn f.eks en terrier eller annen liten hund som er løs.

Jeg irriterer meg stadig over alle de løshundene jeg møter i skogen og på turveiene. Nå har jeg verdens snilleste hund og er heldig med at han derfor sjelden havner i klammeri med andre, men det har hendt at vi har møtt både det ene og det andre på frifot med hang for litt setter til frokost (sånn for å sette det litt på spissen).

En dalmantiner eller en tibetansk spaniel kan gjøre like mye skade og påføre vilt like mye stress som en fuglehund (eller annen jakthund...) og det burde derfor ikke finnes grunner for å skulle ha bikkja løs.

Jeg mener som så at INGEN har noen som helst "godkjent" grunn til ha hunden løs i båndtvangstid. Eneste unntak her er hund i arbeid som er under kontroll (det vil si politihunder/redningshunder på ettersøk el. og bondens gjeterhund)

"normale"hunder faller ikke inn under her og skal derfo rikke være løs.

Ja, hundene liker seg løs og bør få utspring for energien sin. Ja, det er flott for hundene å være løse og iallefall når eier har kontroll. Alikevel er det lovverk å følge som er laget med hensyn til alle vår ville venner som vi mennesker kanskje ikke oppdager.

Om du ikke har treningsområde der det er lov å slippe hund i båndtvangstid så får du heller løpe eller sykle en tur med hunden din så den får utløp på den måten.

Langline er en måte å ha hunden løs på lovlig vis, men jeg personlig mener at en langline også blir for "fritt" i skogen. Men på åpne områder (jorder der det er lov å gå, glenner i skogen, strender, parker) går det fint med langline.

Sikkert en del som synes jeg er trangsynt nå, men om alle følger loven blir ting stort sett bedre for alle (ikke minst kan hundenorge stå sterkere for å få flere treningsområder...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er som bor i et båndtvangfritt området, de finnes det vel ikke mange av?

Selv er jeg den heldige eier av en setter som med det blir uglesett om bikkja i det hele tatt er litt løs. Selv har jeg aldri bikkja løs når det er båndtvang, for det første er det jo ikke lov, for det andre kan det være veldig ødeleggende for vilt (husk at kjøttmeis og dompapp også er vilt..) og for det tredje vet jeg at en fuglehund som er løs blir oppfattet mye mer negativt enn f.eks en terrier eller annen liten hund som er løs.

Jeg irriterer meg stadig over alle de løshundene jeg møter i skogen og på turveiene. Nå har jeg verdens snilleste hund og er heldig med at han derfor sjelden havner i klammeri med andre, men det har hendt at vi har møtt både det ene og det andre på frifot med hang for litt setter til frokost (sånn for å sette det litt på spissen).

En dalmantiner eller en tibetansk spaniel kan gjøre like mye skade og påføre vilt like mye stress som en fuglehund (eller annen jakthund...) og det burde derfor ikke finnes grunner for å skulle ha bikkja løs.

Jeg mener som så at INGEN har noen som helst "godkjent" grunn til ha hunden løs i båndtvangstid. Eneste unntak her er hund i arbeid som er under kontroll (det vil si politihunder/redningshunder på ettersøk el. og bondens gjeterhund)

"normale"hunder faller ikke inn under her og skal derfo rikke være løs.

Ja, hundene liker seg løs og bør få utspring for energien sin. Ja, det er flott for hundene å være løse og iallefall når eier har kontroll. Alikevel er det lovverk å følge som er laget med hensyn til alle vår ville venner som vi mennesker kanskje ikke oppdager.

Om du ikke har treningsområde der det er lov å slippe hund i båndtvangstid så får du heller løpe eller sykle en tur med hunden din så den får utløp på den måten.

Langline er en måte å ha hunden løs på lovlig vis, men jeg personlig mener at en langline også blir for "fritt" i skogen. Men på åpne områder (jorder der det er lov å gå, glenner i skogen, strender, parker) går det fint med langline.

Sikkert en del som synes jeg er trangsynt nå, men om alle følger loven blir ting stort sett bedre for alle (ikke minst kan hundenorge stå sterkere for å få flere treningsområder...:)

Jeg syns du skriver det ganske bra, og jeg er helt enig i hva du mener :)

Jeg bruker selv langline(dette må jeg uansett fordi han stikker), men kommer ikke til å kutte ut langline i båndtvangstiden selvom jeg får en hund som ikke stikker. Og jeg bruker kun langline på åpneplasser. I skogen kan vi gå med litt lengre bånd, og blir jo bare surr med langline når man SKAL holde i andre enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får en bot hvis en har hund i langline (10m) ?

Ikke hvis du holder i andre enden.

Hvis du ikke gjør det, men hunden i en slik avstand at du bare kan plukke opp linen når som helst, er det ingen som kan bøtlegge deg. Alle kan "gleppe" båndet :) og plukke det opp ingen når man møter noen eller du ser at hunden reagerer på noe (villt). Så lenge hunden ikke har mulighet til å løpe etter villtet er det ingen fare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis du holder i andre enden.

Hvis du ikke gjør det, men hunden i en slik avstand at du bare kan plukke opp linen når som helst, er det ingen som kan bøtlegge deg. Alle kan "gleppe" båndet :) og plukke det opp ingen når man møter noen eller du ser at hunden reagerer på noe (villt). Så lenge hunden ikke har mulighet til å løpe etter villtet er det ingen fare...

Beklager, men de skal holdes forsvarlig i bånd, og man SKAL holde i båndet. Om hunden din gjør noe så holder det ikke å se "ops, jeg glapp vist båndet".

Jeg syns det blir feil av deg å skrive noe sånt. Vil DU at folk skal bryte loven? Eller syns du det er greit?

"I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo. "

Edit: gjort om litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om en hund først oppdager vilt skal man være kjapp i reaksjonen før langlina er på god tur inn i skogen om hunden ønsker å jage, evt hilse på...

Hovedpoenget, slik jeg ser det, med båndtvangen er å roe ned presset påvilt og bufe med unger. Da hjelper det ikke med en hund virrende med langline på slep. på en to tre så har hunden svinset bortom vilt.

Nå skal det sies at jeg med setter sikkert har en hund som japper og mer intenst finner vilt enn det en gjeterhund eller selskapshund vil gjøre da disse er avlet for andre formål. Alikevel men er jeg, som BcRex, at båndtvang er båndtvang og at man bør holde i lina/ båndet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man har jo ikke lov til å ha hunder løse..

Men visst vi har full kontroll , kan vi ha de løse da:??

Ei gang meg å veninna mi var ute, så slapp vi hundene , en plass de kunne løpe, ho sin hund er bare en liten valp, men han hørte noe, så den løp, og der var det en mann , han sa at ho måtte ha hunden i band, det skjønner jeg jo. hunden min løp ikke bort:p . å til meg sa han det er greit med deg, siden du har kontroll på hunden din , så den kan du bare gå med løs.:)? syntes dere det er greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man har jo ikke lov til å ha hunder løse..

Men visst vi har full kontroll , kan vi ha de løse da:??

Ei gang meg å veninna mi var ute, så slapp vi hundene , en plass de kunne løpe, ho sin hund er bare en liten valp, men han hørte noe, så den løp, og der var det en mann , han sa at ho måtte ha hunden i band, det skjønner jeg jo. hunden min løp ikke bort:p . å til meg sa han det er greit med deg, siden du har kontroll på hunden din , så den kan du bare gå med løs.:)? syntes dere det er greit..

Jeg mener fortsatt man skal ha den i bånd. UANSETT!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nesten aldri kita i band :)

En politimann som bor rett med oss, han går au bare løs med sin hund.. DEn kommer ofte over til oss.. Men vet jo det er båndtvang, men er mye snillere løs en i bånd.. GÅr jo selvfølgelig i bånd med og ganske mye.. men ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
har nesten aldri kita i band :)

En politimann som bor rett med oss, han går au bare løs med sin hund.. DEn kommer ofte over til oss.. Men vet jo det er båndtvang, men er mye snillere løs en i bånd.. GÅr jo selvfølgelig i bånd med og ganske mye.. men ;P

Da bryter du loven. Så enkelt er det.

Folk fortjener å få bot når de ikke kan holde loven..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, javell. Vi får ikke bot får å han en hund løs her hvertfall..i hagen :

Vi har kita løs i hagen , ho bare ligger der, sellom det kommer hunder forbi.. DEt kan jeg heller ikke skjønne problemet.. Jeg har hørt at det er lov å ha hunder løs hvis du har kontroll:P det har jeg.. Har prøvd mange ganger:P

men men :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, javell. Vi får ikke bot får å han en hund løs her hvertfall..i hagen :

Vi har kita løs i hagen , ho bare ligger der, sellom det kommer hunder forbi.. DEt kan jeg heller ikke skjønne problemet.. Jeg har hørt at det er lov å ha hunder løs hvis du har kontroll:P det har jeg.. Har prøvd mange ganger:P

men men :) .

Jeg viser til hva loven sier:

" tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

"

Det er IKKE det at du får bot som skal få deg til å ha hunden i bånd, men for dyrene sin skyld. Skjønner ikke at folk skal ha så problem med å forstå det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...