Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå er det best å være forsiktig!


ceccy

Recommended Posts

I går gikk politiet rundt inne i Kanadaskogen og ga bøter til alle som hadde løse hunder. Boten er på 1500 kroner per løse hund, så nå er det bare å være forsiktig med å slippe hundene folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar
Har politiet i Bergen lite å gjøre, eller prioriterer de å ta de som går med løse hunder fremfor andre ting?

Det er vel heller trist at de faktisk må ta seg tid til å gjøre slike ting, fordi hundeeiere ikke klarer å askeptere en lov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette er et bra tiltak, for det er egentlig, som Nirm sier, trist at de må gjøre dette fordi hundeeiere ikke klarer å respekterer loven.

Det ender bare opp med at det blir strengere uansett. <_< (om folk gir f... i loven)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får de komme med fler tilbud om hvor man kan slippe hunder i båndtvangstiden da :)

Selvfølgelig er det ønskelig. Men det finnes vel bedre måter å jobbe for den saken enn å bare gi beng i en lov vel? Er kanskje en grunn til at de har gått til det tiltaket? Eks fått rapporter om hunder som jager dyr.

For en del år tilbake var jeg på fjellet og så til en haug med sauer der. Beitet er gjerdet inn (noen kilometer med gjerder faktisk...), og ved hver port hang det skilt om at det er sauer der, så hold hundene i band. Og hva treffer man etter en liten stund? En fuglis i fri dressur som gjorde det den ville. Skjønner godt at det frister for en sauebonde å ta fram hagla i slike situasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns de kan gjøre det her i Haugesund og jeg. I dag kom en løs hund springende inn i hagen vår, og selv om eieren ropte på den enset den henne ikke engang.

Ja, det gjør meg ingenting. Det er umulig å gå på turstiene i Haugesund... Jeg har møtt minst 2 løse hunder hver gang. Jeg vil tro at politiet kun går på "populære" turveier/stier.

De går nok ikke i skog og mark (der hvor jeg er :rolleyes: ) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at politiet gjør noe med det når folk slipper hundene sine løs over alt. Når folk ikke klarer å holde hundene sine i bånd, så er så til pass for dem at jeg godter meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både enig og uenig. Er altfor mange hunder som er ukontrollerte og ikke burde vært løse pga av andre dyr osv. Samtidig synes jeg det er synd hvis hundene må holdes i bånd absolutt hele sommeren, uten å få mulighet til å løpe fra seg på litt store områder. Har man steder hvor det er lov å ha hunder løse under båndtvangen er det selvfølgelig greit, men er ikke alle som er like heldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et dilemma dette. På den ene siden har man en hund som trenger å få løpe av seg litt energi og på den andre siden har man de ynglende dyrene å ta hensyn til...

Denne tida på året er aller mest sårbar når det gjelder hjortedyrene som kalver og fuglene som hekker. En del fugler (rugde f.eks) har reir på bakken og de forlater ikke redet før du er 1 m fra dem. En nyfødt rådyrkalv trykker og reduserer åndedrett og hjerteslag til et minimum for å ikke avsløre seg. Tenk deg hva som skjer når en ivrig hund eller tre kommer løpende da...

Det er en grunn til at man skal ta hensyn spesielt nå - når nytt liv kommer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør meg ingenting. Det er umulig å gå på turstiene i Haugesund... Jeg har møtt minst 2 løse hunder hver gang. Jeg vil tro at politiet kun går på "populære" turveier/stier.

De går nok ikke i skog og mark (der hvor jeg er :rolleyes: ) :)

Og da er det i mine øyne du som er den verste - midt i skog og mark er det mye mer sensitivt enn like ved en populær tursti. Båndtvangen er ikke til for å gjøre sommeren verre for hundeeiere.. :rolleyes:

I går var vi på tur ved et lite vann midt oppe i en stor skog - jeg slapp Ace bare ved vannkanten så hun fikk badet - ikke ellers. På vei tilbake til bilen møtte vi et ektepar med en løs setter. Bikkja løp mot 10 meter fra eieren og så bort til oss, hvor eieren responderer med å spørre om de er snille. Selvfølgelig, svarer vi, og lar dyra hilse før vi går til bilen og vi ser setteren ligge 5-10 meter foran eieren, mens eieren sier "neimen, du skulle jo gå fot du.."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn som min hund, som faktisk bare går på stien der jeg går, syns jeg det er urettferdig. Hun skader ingen flere dyr enn hva jeg ville gjort når vi går på stien og grusveier.

Og når hunden går i langline i skogen, utafor stien, så skader den jo like mye som om den hadde gått løs under kontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke de har begynt med dette i Haugesund da.. Da får jeg vel også en ekstra bot for å vær frekk i kjeften kan jeg tenke meg!

Hvorfor være frekk i kjeften når du faktisk bryter en lov? En du er svært velkjent med i tillegg?

Langline er jo en flott ting :)

Langline regnes vel ikke som bånd (jfr forskjellige tidligere tråder her inne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langline regnes vel ikke som bånd (jfr forskjellige tidligere tråder her inne).

Ifølge noe jeg leste (som var svar fra ett-eller-annet som har med det å gjøre, fant det på canis), så var det fysisk kontakt (eller hva man sier) mellom hund og eier som regnet som bånd :)

Kan se om jeg finner det senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryter båndtvangsloven. Jeg bryter den bare på steder som er inngjerdet eller på steder jeg vet det ikke er villt. Jeg kunne brutt den hver dag i skogen jeg, uten noensinne å bli tatt. Det er ikke politimenn i skogen her tror jeg, det er faktisk ikke andre folk her. Men jeg er mer opptatt av viltet enn av hva loven sier, og som Tuppetroll sier er det faktisk i skogen det er viktig å overholde den. Samtidig går det ann å bruke huet, jeg har hundene mine løse når vi tråkker terrenget eller går tur etter runderingstreningen. Egentlig har vi bare lov til å ha hundene løse under selve treningen, men jeg tviler svært svært sterkt på at det yngles villt midt i treningsområdet til NRH og NBFK med en gang hundene får av seg dekkenet. Det som er der av vilt er borte lenge før galningene våre løper fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryter båndtvangen litt hver dag jeg.. Men jeg gjør det IKKE uten å tenke meg om, både for andre og for min og hundens del. Når vi går tur i området er hvor vi bor, enten det er i nabolaget eller i skogen, så har jeg henne i langline. Går vi gatelangs holder jeg langlina i en krøll og bruker begge hender. Har ikke selve lina lengre enn 2,5m. Hunden går finest da faktisk. :) Men når vi kommer i skolegården f.eks så slipper jeg langlina og lar den ligge etter henne langs bakken. Kommer det en hund eller folk tar jeg i den igjen.

I skogen slipper jeg også. Men jeg ser det an.. Går sånne ride-veier ala turveier som er flotte og fine å gå tur langs i skogen. Her slipper jeg ofte lina også. Men jeg tar som oftest tak i den igjen når vi kommer til en sving, i tilfelle det kommer noen turgåere eller hunder. Og hunden min løper ikke rett inn i skogen alene fra veien, og gjør hun det så kaller jeg henne inn.

Når vi går på små stier igjennom skogen så ser jeg det enda mer an. Jeg er livredd for å møte på elg så jeg går og prater og prater til bikkja i håp om å skremme de vekk.. Og holder derfor en del i båndet så vi er klare til å løpe hvis vi ser en elg. :) Men igjen, hun stikker ikke langt vekk fra meg og som oftest har jeg alltid langlina innen rekkevidde slik at jeg kan trø på den.

Jeg mener man kan ta hensyn selv om man ikke er helt perfekt etter lovens mening. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går gikk politiet rundt inne i Kanadaskogen og ga bøter til alle som hadde løse hunder. Boten er på 1500 kroner per løse hund, så nå er det bare å være forsiktig med å slippe hundene folkens!

Gikk de i full uniform i skauen eller langs turveier/stier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Helt alvorlig går dere løs med bikkjene i Canadaskogen på stiene/veien?? Det er jo å spørre om bråk. Det er endel folk som går der og faktisk mange er redd for hunder og ikke alle har like god kontroll på dem heller... Har selv nesten blitt tygget opp av to hunder der når jeg gikk med en av mine tideligere hunder (i bånd) Går dere med dem løs der så fortjener dere den boten dere får. :lærer:

Hilsen

"oppvokst i Kanada skogen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...