Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå er det best å være forsiktig!


ceccy

Recommended Posts

Hadde bestemt meg for å ikke blande meg inn, men kan ikke la vær.

1. Hunder som "virkelig" trenger å løpe løs er nettopp jakthunder. De er bygget for å løpe over lengre perioder ( jakt ). Det er skjeldent man hører oss med jakthunder klager over båndtvangen. Vi klarer faktisk å trene hunden i denne perioden, slik at den også er topptrent når høsten/jakta kommer. Så det er fult mulig.

2. Selskapshunder etc som går/traver rundt eier på stien ( 5-10 meter unna eier - kunne like gjerne gått i bånd - den løper jo ikke likevel - men går på tur ) Disse klager HELE tiden på båndtvangen. Hvorfor ???? Og med det argumentet at hunden trenger å løpe - men hvor mye faktisk løper hunden din på tur ????

Dette er satt på spissen, men når man snakker om at hunden trenger å løpe løs, så burde det ihvertfall være oss som har hunder som løper - ikke rusler rundt ......

Hunden kan like gjerne løpe løs på fotball banen kontra skogen. Så hva er problemet ??? Finn en fortball-/idressbane og spark ball med hunden -da får den løpe løs. Og la skogen være i fred !

Vern om viltet !

Man snakker om at burbruk er lathet - dette er akkurat det samme. Folk gidder ikke overholde båndtvangen pga lathet. Egoismen lenge lever sier jeg bare ....så lenge min hund får løpe løs så driter jeg i alt annet ...meg, meg og meg og atter meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar
Langline er jo en flott ting :twitch:

Kan noen vennligst fortelle det til Tiger? Vi gikk til anskaffelse av langline i påsken da jeg visste det var mye sau der vi skulle. Desverre stoppet Tiger sånn ca. der han vet båndet stopper ham til vanlig.

Nyttet ikke hva jeg gjorde. Han gikk halvannen meter og stoppet og så spørrende på meg..

Visste ikke at jeg hadde en så lydig hund :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange som heller ikke klarer det:P

HUnden min vil ikke gå på do hvis den er i bånd så jeg har et lite priblem..

Ho kan tisse.. men det er sjeldent:P

vet det er veldig viktig.. men når ikke hunden min vil gå på do:P så ..

det er egentlig bare derfor jeg har ho løs av av åte sånn at ho kan få gått på do..

har møtt viltre dyr før.. hun har ikke løpt etter de ..

for å si det sånn, ingen her på hortemo tror jeg følger den love..

Til å med de som er veldig med loven.. men det er jo ikke mitt problem ...

jeg gjør bare det jeg tror er best ..

Hehe, for det første må jeg le litt av at du skrev viltre dyr :whistle:

Det er greit nok at du sier deg ikke bryr deg. Men tenk deg rent hypotetisk at hunden din en dag stikker etter et vilt dyr, sau eller lignende, og skulle komme til å skade/drepe dyret: da sitter du "litt" i saksa som eier av hunden.

Helt greit at du ikke bryr deg, men det går an å respektere å overholde en lov som er til for å beskytte dyreliv. Hvis du ikke klarer det, tyder det bare på egoisme, latskap og dumhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen vennligst fortelle det til Tiger? Vi gikk til anskaffelse av langline i påsken da jeg visste det var mye sau der vi skulle. Desverre stoppet Tiger sånn ca. der han vet båndet stopper ham til vanlig.

Nyttet ikke hva jeg gjorde. Han gikk halvannen meter og stoppet og så spørrende på meg..

Visste ikke at jeg hadde en så lydig hund :whistle:

Hehe! Du kunne jo prøvd å finne en tynnere/lettere line enn den du har nå. Kanskje Tiger føler seg litt mer fri og frank og tar hintet da? Vet jo ikke hvordan line du har nå da men ;) Var bare en tanke.. De første gangene Emma var i langline tok det sin tid før hun "forsto" at hun var "løs" .. Når hun forsto det spurta hun alt hun maktet bortover jordet og spurta noen ganger rundt i ring før hun sprang til meg igjen.

Med trening så er langline så sinnsykt genialt spør du meg... Jeg kan ikke få sagt nok hvor glad jeg er i langlina :twitch: Trodde det skulle bli bare rot men det er det faktisk ikke.. Eneste dumme er at samboeren trør på den hele tiden når han er med på tur <_<

Og ja, jeg blir også irritert over folk som ikke tenker på båndtvangen engang og bare på seg selv og si bikkje. Du kan jo være glad for at du har en hund som ikke løper bort til andre folk og dyr da, men hva gjør du den dagen hunden PLUTSELIG finner det for godt å ta et sprell? Det er deg det går utover in the end..

Senest idag brøt jeg båndtvangen. Vi gikk tur i et flott turområde. Emma var i langline og jeg holdt for det meste i lina. Slapp av og til når vi var på mer åpne områder. Men traff en god del turgåere på turen, så bestemte meg for å holde i lina mest mulig. Traff ei hyggelig dame og en flott hund i skogen og damen spurte pent om de kunne få hilse og jeg sa ja. Hun koblet løs sin hund og jeg tok selen som langlina er fast i av hunden min og de sprang rundt og rundt og koste seg. Men vi begge koblet hundene når vi skulle gå videre hver vår vei.

Det er irriterende når man gjør så mye selv og tar så mange forhåndsregler, tenker såppass mye på det osv- også kommer det andre hundeeiere som gir blanke **** og gjør som de vil. Man blir litt sånn... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, for det første må jeg le litt av at du skrev viltre dyr :twitch:

Det er greit nok at du sier deg ikke bryr deg. Men tenk deg rent hypotetisk at hunden din en dag stikker etter et vilt dyr, sau eller lignende, og skulle komme til å skade/drepe dyret: da sitter du "litt" i saksa som eier av hunden.

Helt greit at du ikke bryr deg, men det går an å respektere å overholde en lov som er til for å beskytte dyreliv. Hvis du ikke klarer det, tyder det bare på egoisme, latskap og dumhet!

Eller snakk om hva som skjer med bikkja?! For å si det sånn, den lever ikke lenge om den får tatt noe. Men supert å ødelegge for andre hundeeiere, være egoistisk og lat. Og ikke minst, gi f... i livet hunden din har.

Kanskje ikke en bc er noe for deg Nikita Lee, siden du ikke får til å trimme den uten å bryte båndtvangen?! :whistle:

Dette innlegget var ikke til deg Peers ;) Men til Nikita (bare fortsatte på ditt innlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personangrep er lite hyggelig, men i denne debatten ytrer Nikita Lee en mening mange no deler med henne.

"jeg har full kontroll, så da kan hunden min være løs uten problem"

En kamerat av meg har en valp nå som han skal være gjeter med i sommer, der var det klar tale: finner de bikkja løs skyter din den. De som har hundene sine løs i båndtvangen, noen gang tenkt over den konsekvensen?

Etter den nye "fantastiske" hundeloven har bonde, en i bondens sted eller politi rett til å gjøre tiltak de ser nødvendig for å stoppe et angrep (dette gjelder både vilt og bufe tror jeg) eller en situasjon. I værste tilfelle ser de på hagla som nødvendig. Du kan også risikere at hunden i ettertid blir avlivet som følge av hendelsesforløpet.

Jeg hopper i taket og klapper for MonicaT, kjempebra innlegg.... og et drabelig godt poeng det der med at jakt/ brukshundeiere klarer fint å overholde båndtvangen og likevel få stimulert hunden mens selskapshundene ikke klarer det... merkelig...

Egentlig burde man prise seg lykkelig over båndtvangen: 4mnd perfekt for dressur og kontakttrening. Det er jo ganske slitsomt at man faktisk må jobbe med hunde, ike bare kan slippe den løs å la den farte for seg selv, men det er jo ypperlig trening:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikita Lee: hunden din halter når du sykler med den og går ikke på do i bånd.. Hvordan hund har du egentlig? Syns det virket veldig rart, sikker på at du ikke finner på unnskyldninger så folk skal si at du da kan ha den løs? Bare lurer...

Båntvang er båndtvang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller snakk om hva som skjer med bikkja?! For å si det sånn, den lever ikke lenge om den får tatt noe. Men supert å ødelegge for andre hundeeiere, være egoistisk og lat. Og ikke minst, gi f... i livet hunden din har.

Kanskje ikke en bc er noe for deg Nikita Lee, siden du ikke får til å trimme den uten å bryte båndtvangen?! :whistle:

Dette innlegget var ikke til deg Peers :twitch: Men til Nikita (bare fortsatte på ditt innlegg...

Det er i orden ;)

Men er enig med deg ja, og var egentlig det jeg skulle fram til selv og. Formulering er ikke alltid så greit...

Uansett, sjansen for at hunden må bøte med livet er stor dersom den angriper noe, og i tillegg kan eier sitte igjen med en sviende bot eller erstatningskrav. Vil folk flest noe av det? Neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente noen som hadde stor selskapshund en gang, og som også brøt båndtvangen - uten at det noensinne skjedde noe, hundene travet på skogsbilveien eller stien sammen med dem.

Så ble det vorsteher - og vips var det bånd på, for den OPPSØKTE viltet (både det som fløy og kalver) og lette aktivt etter det, og gjerne også prøvde å ta kål på det, på en HELT annen måte enn "vanlige" hunder.

Så det er kanskje grunnen til at fuglehundfolket faktisk overholder båndtvangen - med unntak av alle holmenkollenpudlene da - de VET at hundene deres faktisk aktivt leter opp fugler og, alt etter jakthundrase, også andre dyr. I tillegg til at de ikke nødvendigvis har samme innkallingen som folk med mer lettrente raser... hvis de ikke virkelig har gjort jobben sin som eier da.

Når det gjelder brukshundene... så trener vel alle som trener rundering, med hundene løse, og så sier de at de trener redningshund. Hehe, sånn var det iallfall før. Men legger man trening i tett beferdede områder av marka, der alt fra o-løpere til barnehager til turfolk tråkker rundt på og utenfor sti hele helgen, så har jeg i de årene jeg trente ALDRI opplevd noen uheldige episoder - ikke med en pipip engang.

For det ER lov å ferdes der - og bare det burde egentlig være nok for lettskremte fuglemødre og andre. Men bombe... dyrene tilpasser seg, og erfaringsmessig så drar firfotingene lenger unna, for å få mer fred fra folk (inklusive de hundeløse), når det er yngletid. Elgen er jo MYE mindre engstelig enn før, og der går det vel dessuten heller ut over både folk og fe som forstyrrer elgkollen med kalv. Men også de "drar sin vei", lenger inn og på mer utilgjengelige steder.

For de som har hatt hund mer enn de siste to-tre år etter "nye" hundeloven, så er IKKE bestemmelsene blitt noe annerledes enn de "alltid" har vært - hundemordparagrafen kalte man den gjerne før i tiden, og den ble stående. Så der er det akkurat som før - slik har det vært lenge.

Derimot er det løse hunder som går til angrep/oppleves truende på FOLK som lever farligere, men det blir jo noe helt annet - for det er jo som kjent IKKE derfor man skal ha hunden i bånd i denne tiden nå... disse hundene vil leve like farlig, bokstavelig talt, utenfor båndtvangperioden hvis de går løs... fordi det "skal ikke skje", det skal være under kontroll - bånd eller ikke.

Og en ting som alltid ergrer meg litt... er JEGERNES voldsomme appeller om å "la de søte små være i fred" i båndtvangstiden. Eneste DE vil, er jo å ha så mange som mulig å plaffe ned når jakttiden kommer.... for å sette det på spissen. Er man SÅ glad i dyr, at det går innpå en om en hund "skremmer" en fuglemor om sommeren ved å løpe forbi den, så burde man heller ikke drepe de samme fuglene eller andre fuglearter tre måneder senere - og så bør man kanskje få med at man snakker som jeger, og ikke dyrevenn når man legger ut som sin dyrevennlighet. For ryper og skogsfugl trenger vel neppe å desimeres mer enn de allerede er blitt.... så er det heller ikke snakk om nødvendig forvaltning vel.... Sorry mac, men at fuglehundfolket skal fremstå som dyrenes ypperste beskyttere blir veldig hult for meg; der vil Noah eller Dyrebeskyttelsen ha langt større reell troverdighet, enn noen som beskytter "næringspyramiden" sin på samme måte som bøndene... som lar det dø hundretusen sau på utmarksbeite årlig, fordi det er billigste og eneste driftsform her til lands.

Og hunder HAR et langt bedre liv når de får gå løs, derom hersker ingen tvil hos meg. Eller hos den fuglehundkaren jeg prater mye med, som er dommer og har en haug jaktchampions. Han sier at båndtvanghysteriet her er pussig, i forhold til for eksempel Sverige, og peker på den reduserte livskvaliteten det fører til for mange hunder - og at det later til å være nokså overdrevet. Og forskjellen til Sverige er stor... for å si det slik, og der har de også jegere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting som alltid ergrer meg litt... er JEGERNES voldsomme appeller om å "la de søte små være i fred" i båndtvangstiden. Eneste DE vil, er jo å ha så mange som mulig å plaffe ned når jakttiden kommer.... for å sette det på spissen. Er man SÅ glad i dyr, at det går innpå en om en hund "skremmer" en fuglemor om sommeren ved å løpe forbi den, så burde man heller ikke drepe de samme fuglene eller andre fuglearter tre måneder senere - og så bør man kanskje få med at man snakker som jeger, og ikke dyrevenn når man legger ut som sin dyrevennlighet. For ryper og skogsfugl trenger vel neppe å desimeres mer enn de allerede er blitt.... så er det heller ikke snakk om nødvendig forvaltning vel.... Sorry mac, men at fuglehundfolket skal fremstå som dyrenes ypperste beskyttere blir veldig hult for meg; der vil Noah eller Dyrebeskyttelsen ha langt større reell troverdighet, enn noen som beskytter "næringspyramiden" sin på samme måte som bøndene... som lar det dø hundretusen sau på utmarksbeite årlig, fordi det er billigste og eneste driftsform her til lands.

Takk! :whistle:

( http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=136208 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng Akela med at vi fuglehundfolk kanskje skyter litt i glasshus når vi verner hele sommeren, men skyter hele høsten. Om man skriver det litt rett fram:P

Men jeg vil få lov til å si at en del forskning viser at jegere er bare de flinkere naturvernerne, nettopp fordi vi er avhengig av å høste av et overskudd. Men dette blir kanskje en noe annen diskusjon?

færre felte vilt er heller ikke ensbetydene med dårligere stammer av vilt, andre faktorer kan spille inn. Men nedgang i viltbestand er selvfølgelig en av de mulige årsakene.

(P.S noen som har fått med seg at jegere med fuglehund krever færre fugl i sekken for å bli fornøyd med jakta? Det syntes jeg var et artig resultat av en spørreundersøkelse tatt i forbindelse med en bachleor grad på skolen... Det er bra for dyrene med fuglehund,... eller? hmm)

Båndtvang er båndtvang, skjønner ikke hvorfor det er kol umulig for så mange å ha bikkja i bånd.... Familien min har nå klart det i 23 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går faktisk i bånd med ho :whistle: er dere fornøyd ellr??????????????????

JEg gidder ikke å krangle mer om dette:P

Nikita Lee: hunden din halter når du sykler med den og går ikke på do i bånd.. Hvordan hund har du egentlig? Syns det virket veldig rart, sikker på at du ikke finner på unnskyldninger så folk skal si at du da kan ha den løs? Bare lurer...

Båntvang er båndtvang..

Faktisk ikke :/

Hvis du beskylder meg for å lyve :/..

:twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går faktisk i bånd med ho :twitch: er dere fornøyd ellr??????????????????

JEg gidder ikke å krangle mer om dette:P

Faktisk ikke :/

Hvis du beskylder meg for å lyve :/..

;)

Nå begynner jeg å lure her.

Rart folk går i mot deg her? Du sier det forskjellige fra gang til gang. Først så hadde du ho løs, så kun i skogen, så egentlig bare ved skogen, så plutselig så "er det inngjerdet". og nå så bruker du bånd? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal vi la Nikita få gjøre hva hun vil med hunden sin?

At folk ikke har hundene sine i båndtvangstid kan vel flere enes om at har feil. Men vi trenger vel ikke å gå rett på nikita mer? hun veksler litt, men la hun nå gjøre det.

Nattinatt alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går faktisk i bånd med ho :twitch: er dere fornøyd ellr??????????????????

JEg gidder ikke å krangle mer om dette:P

Faktisk ikke :/

Hvis du beskylder meg for å lyve :/..

;)

Tror ikke noen her blir mer eller mindre fornøyde avhengig av om hunden din går i bånd eller ikke, du velger da selv hva du gjør med din hund. Det bare påpekes at det du gjør ikke er lovlig og at du risikerer å sette både deg selv og hunden din i en lite hyggelig situasjon. I tillegg må man jo reagere litt på alle svingningene i forklaringene dine her, det varierer jo fra innlegg til innlegg.

Uansett tror jeg diskusjonen kan legges død, det er jo mer eller mindre som å snakke til en vegg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke hundeeiernes "skyld" at det er blitt båndtvang - dette er gamle greier som like mye handler om å beskytte en næringsgruppe, altså bøndene, og den norske tradisjonen med blant annet å ha hundretusener av sau på utmarksbeite, og altså viltet, som også er av interesse for norske tradisjoner - der grunneiere ofte jo har vært nettopp bønder som kan sies å ha dobbelt interesse.

Og loven er ikke blitt "verre" på dette området - nødvendigvis, Hundeloven samlet alt det som har ligget rundt om - og det var noe som startet FØR alt dette med "farlige hunder" nærmest virker som en vesentlig del. Men ifølge det denne dommerfullmektigen og styremedlem i Fuglehundklubbenes Forbund, så er det "stort sett bedrede vilkår for jakthundene".

http://www.vossjeger.com/hundegruppe.htm?DID=799

Jeg tror mye har med hvem som er talsmann for hva, og som har muligheten til å nå frem.

Litt av et sammentreff forøvrig? Igjen har det noe med interessegruppen bak, som teller mange "viktige" og dyktige folk som har visst å jobbe for sin sak, og for den mottakelse de også får. Oss "dustinger" som "bare" har selskapshund... vi teller ikke særlig.

Men som sagt: Jeg klarer ikke å være så manisk "hellig" i dette spørsmålet om båndtvang eller ikke, det handler mer om kontroll på hunden HELE året - med eller uten bånd. At noen hisser seg veldig opp mot andre, når de i andre tråder beskriver hvordan de har null kontroll med egen løs hund - vel, på seg selv TROR man kanskje at man kjenner andre? Litt rart med slike frontalangrep, og at man har langt større sympati for eventuelt mulige dyr som måtte ligge nærmest midt i veien (og som aldri har hørt om survival of the fittest)... enn for at hunder bør slippe å få så innskrenkede livsvilkår en så stor del av året at det kan gå ut over livskvalitet, og at man ikke klarer å skille på rasers ulike instinkter heller.

Forøvrig: Hvor mange arter har LØSE HUNDER gjort utrydningstruet - og hvor mange har menneskene, gjennom alt fra overbeskatning av fugl via veiutbygging til forurensning og rett og slett utbygging tatt kål på istedet? Men der er det også næringsinteresser og sterke grupper og offentlighet, så da må jo alt annet vike, gitt, mens vi hundeeiere krangler så tåpelig som vi gjør her og aldri klarer å bli rare pressgruppen sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Tequila løs når jeg rir. Om vi møter på eks. folk med andre hunder løper hu så langt hu kan unna dem. (veldig skeptisk til ukjente mennesker)

Jeg har henne alltid 2 meter forran hesten. Aldri bak og hu har lært og følge stien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Nå er det ikke båndtvang her hvor jeg bor, så jeg bryter på ingen måte en lov. Men jeg tar allikevel hensyn til dyrene. Jeg går ikke på tur midt i skogen, men på traktorveier som er laget for oss som ønsker å gå tur i fjellet. Og med de 3 naboene mine som har tilgang til disse traktorveiene, blir det få ukjente folk å møte på. Dessuten så bor jeg i et område med bare dyrket mark, hvor det er minimalt med vilt. Alle hundene i huset er strømmet for sau, uten om Tassa som blir trent i gjeting. Hundene i vårt hus går faktisk fot når vi ber de om det, i motsetning til den setteren du møtte...

Dette er faktisk fullstendig feil Crizpo!

I perioden 1. april til 20. august er det ABSOLUTT båndtvang over hele landet. Lokale myndigheter kan faktisk IKKE oppheve den, så det er nok faktisk båndtvang også der du bor.

Båndtvangen i denne perioden er ufravikelig, og kan altså ikke oppheves av lokale helter.

Unntak er områder sett ut for trening av fuglehund, men da skal det foreligge spesiell tillatelse, og det skal foregå på ett avgrenset område.

..og så til resten...

Jeg synes det er helt storveis at det bøtelegges når det er båndtvang.

Nei, jeg har ikke hundene mine i bånd hele tiden, men jeg er i alle fall ikke så klønete at jeg velger bygda's mest populære turstier når jeg skal bryte loven. Da har jeg bikkjene i bånd om jeg skulle rote meg på slike steder liksom.

Men joda, jeg slipper hundene i skogen her jeg bor - og her finnes flusst med både rådyr og elg med barn, men mine hunder jakter ikke, ei heller går de særlig langt - vi holder oss unna "rådyrbebisoveterreng" - og midt i svarteste skauen går jeg bare ikke på denne tiden av året. Jeg har møtt sinna elg før og trenger ikke det nå. (og terrierdyret går mye i bånd).............Om jeg skulle få bot for å slippe hundene mine løs så ville jeg ta imot og tenke "der fikk jeg den" - vel fortjent vil det være.

...og helt seriøst, jeg ser ikke for meg at bøndenes iver etter å overholde båndtvangen har noe med skyting av vilt om høsten å gjøre. I skogen hos oss får de felle 1 dyr (3 totalt i kommunen tror jeg) type elg, og 3 rådyr hvert år........ Det blir liksom ikke flere rådyr selv om jeg har bikkjene i bånd liksom. Det handler om habitat mer enn løshunder. Det er ikke sånn at om 4 rådyr mindre blir revet av hund så får de skyte fire flere til høsten..... det fungerer ikke helt sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk ikke har hundene sine i båndtvangstid kan vel flere enes om at har feil. Men vi trenger vel ikke å gå rett på nikita mer? hun veksler litt, men la hun nå gjøre det.

Nattinatt alle sammen!

SÅ bra:P

Bra at noen fikk sakt det, alle ble jo så sure på meg..det er sikkrt mange som bryter den loven:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først så hadde du ho løs, så kun i skogen, så egentlig bare ved skogen, så plutselig så "er det inngjerdet". og nå så bruker du bånd? :)

dere sier jo at jeg skulle ha ho i band. SÅ da har jeg gjort det :/

Menmen.. kan jo bare......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ bra:P

Bra at noen fikk sakt det, alle ble jo så sure på meg..det er sikkrt mange som bryter den loven:/

Regner jo med at du forstår at det ikke er enkelt å forholde seg til en som skifter mening rundt hver sving...? Du har nok lagt mye opp til det selv når su har så mangen motstridende meninger i ett og samme innlegg!

Hilsen en som også byter båndtvangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner jo med at du forstår at det ikke er enkelt å forholde seg til en som skifter mening rundt hver sving...? Du har nok lagt mye opp til det selv når su har så mangen motstridende meninger i ett og samme innlegg!

Hilsen en som også byter båndtvangen :)

ja, oki:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...