Gå til innhold
Hundesonen.no

The Dog Whisperer


Mirai

Recommended Posts

Hadde Cesar Milan brukt sine metoder på mine hunder, så hadde han ødelagt dem. Jeg ser hva han gjør, og det imponerer meg ikke. Joda, han har allverdens fine teorier, og de nøye redigerte tv-programmene får det til å virke som om han opplever den ene suksessen etter den andre.

Men hvor mange hunder har fått psyken sin knust av ham? Nei, DET får vi ikke vite, for det blir selvfølgelig ikke vist på TV.

Å fysisk tvinge en hund til underkastelse er ikke lederskap, det er vold. Og med mine hunder ville det enten ført til 1) at de aldri noensinne ville stolt på meg igjen, eller 2) at de ville blitt forandret til kuede, skjelvende vrak.

En virkelig leder (som f.eks. en bedriftsleder) bruker ikke trusler eller fysisk tvang for å få folk til å lystre seg. Det er diktator-metoder. Han/hun leder i stedet ved å tilrettelegge for at folk skal få ting til på best mulig måte, gjennom positive instruksjoner og godt samarbeid. Gode resultater trekkes fram og roses/belønnes, heller enn at man legger folk i bakken eller henger dem opp etter halsen når de gjør noe som er feil.

Jeg er altså ingen fan av Cesar Milan, og det han driver med har ingen ting med "hvisking" å gjøre. Jeg vil heller kalle ham "Hundediktatoren".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 636
  • Created
  • Siste svar

Hei!

Jeg kan bara bedømme det jeg ser på tvn og han virker være veldig flink og gir hundene klart kroppsspråk og klare signaler vad han forventer at dem skal gjøre. At han bruker en hard teknikk på at få noen av vanskelige hundene som var veldig agressive at underkaste seg, tror jeg ikke gjør noe krenkende el. farligt for hundene.

En hund som vet hvem som bestemmer er viktigt, det er direkte livsdarligt at ha hunder som ikke vet det. I hundens natur ligger det i at prøve seg på mennesker for at se hvor i "rangen", dem er. Har selv sett hunder som ikke hvisst hvor dem er i rang og dem har blitt agressive og blitt veldigt farlige når eieren ikke har styringa. En redd, engstelig hund som ikke vet hvor den er i familien kan bli dominerande og begynne bite. Og det er ikke morsamt.

Så jeg bøyer meg og bukker for det han gjør.

og det finnes atferdsterapeuter som gjør mye bra for hundene våre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Cesar Milan brukt sine metoder på mine hunder, så hadde han ødelagt dem. Jeg ser hva han gjør, og det imponerer meg ikke. Joda, han har allverdens fine teorier, og de nøye redigerte tv-programmene får det til å virke som om han opplever den ene suksessen etter den andre.

Men hvor mange hunder har fått psyken sin knust av ham? Nei, DET får vi ikke vite, for det blir selvfølgelig ikke vist på TV.

Å fysisk tvinge en hund til underkastelse er ikke lederskap, det er vold. Og med mine hunder ville det enten ført til 1) at de aldri noensinne ville stolt på meg igjen, eller 2) at de ville blitt forandret til kuede, skjelvende vrak.

En virkelig leder (som f.eks. en bedriftsleder) bruker ikke trusler eller fysisk tvang for å få folk til å lystre seg. Det er diktator-metoder. Han/hun leder i stedet ved å tilrettelegge for at folk skal få ting til på best mulig måte, gjennom positive instruksjoner og godt samarbeid. Gode resultater trekkes fram og roses/belønnes, heller enn at man legger folk i bakken eller henger dem opp etter halsen når de gjør noe som er feil.

Jeg er altså ingen fan av Cesar Milan, og det han driver med har ingen ting med "hvisking" å gjøre. Jeg vil heller kalle ham "Hundediktatoren".

Hehe, uffda..

1) Det er ikke FOLK det er snakk om, det er DYR..

2) Dine hunder hadde hverken blitt vrak eller ikke stolt på deg ved bruk av hans metoder om du hadde brukt de slik han viser på TV.

Men du kan nok dessverre ikke sette deg inn i en slik situasjon uten å ha hatt en krevende/på kanten til å være farlig hund.

Har man valget: Enten må hunden min være under FULL kontroll til en hver tid, eller så KAN den finne på å ta seg til rette med mindre konstruktive handlinger, så skal jeg love deg en ting.. Er du glad i hunden din, og ser at du har tid og evner til å jobbe med den, ja då går du ikke å avliver hunden din. :D Da tar du heller et skippertak, og det er jo det som vises på CM sitt program - skippertak! Hunden skal ikke behndles sånn for resten av livet sitt hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Hunden skal ikke behndles sånn for resten av livet sitt hehe..
Det finns (og takke en viss mann for det) heldigvis bare en Milan, men hvor mange "Milan wannabes" som etteraper metodene hans fra TV tror du finns? Det er neppe uten grunn at Milan gjør stor butikk av å selge f eks spesiallagete struphalsbånd til kreti og pleti. At de bare brukes til "skippertakstrening" har jeg mine tvil om. Hva tror du?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D:P Priceless, for alt annet har man mastercard.

*klaske egen lanke* *klaske lanken til Raksha* [hviske]vi burde egentlig ikke fôre trollene... Selv når de er sultne. [/hviske]

Det finns (og takke en viss mann for det) heldigvis bare en Milan

Hvem mann da? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klaske egen lanke* *klaske lanken til Raksha* [hviske]vi burde egentlig ikke fôre trollene... Selv når de er sultne. [/hviske]

*klaske tilbake*

Jammen trollene er sultne de og... Kanskje de har følelser tilogmed? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan nok dessverre ikke sette deg inn i en slik situasjon uten å ha hatt en krevende/på kanten til å være farlig hund.

Pussig da, at også folk som har/har hatt akkurat slike hunder også fordømmer Milans "metoder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Hvem mann da? :D

Han har vel en far? Ellers tenkte jeg helst på en som også har F som førstebokstav i kallenavnet sitt. På de resterende bruker man gjerne prikk prikk prikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vel en far? Ellers tenkte jeg helst på en som også har F som førstebokstav i kallenavnet sitt. På de resterende bruker man gjerne prikk prikk prikk

:D nemlig! Men takk for positiv tenking PO - takk og pris for at det bare finnes en Milan - men grusomt med alle Milan-wannabees!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan nok dessverre ikke sette deg inn i en slik situasjon uten å ha hatt en krevende/på kanten til å være farlig hund.

Du skulle truffet den boerboelen jeg hadde før, du. Han kunne revet hodet av skuldrene på hvemsomhelst, om han hadde vært i en feil persons hender. Men jeg hadde full kontroll på ham - UTEN å bruke Cesar Milans metoder. Utrolig men sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle truffet den boerboelen jeg hadde før, du. Han kunne revet hodet av skuldrene på hvemsomhelst, om han hadde vært i en feil persons hender. Men jeg hadde full kontroll på ham - UTEN å bruke Cesar Milans metoder. Utrolig men sant!

Underskrives. Verdens herligste hund var han også! (Som ikke har vært eid av meg ivaffal :)) Helt unik var'n.

Og jeg skulle likt å sett deg prøve å henge ham opp etter halsbåndet på tur, eller å legge ham på rygg jeg, Moghrebi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underskrives. Verdens herligste hund var han også! (Som ikke har vært eid av meg ivaffal :)) Helt unik var'n.

Og jeg skulle likt å sett deg prøve å henge ham opp etter halsbåndet på tur, eller å legge ham på rygg jeg, Moghrebi. :)

HAHAHAHAHA! Ja, DET ville jeg likt å se Cesar Milan også prøve på! :) Jeg tror neppe det hadde endt opp på tv-programmet hans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHAHAHA! Ja, DET ville jeg likt å se Cesar Milan også prøve på! :) Jeg tror neppe det hadde endt opp på tv-programmet hans...

Stemmer det! :)

For dere som ikke var så heldige og fikk møtt Moghrebi's herlige Boerboel så var har 74kg (?) med pur muskel, og et bonuskilo i rent sikkel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det! :)

For dere som ikke var så heldige og fikk møtt Moghrebi's herlige Boerboel så var har 74kg (?) med pur muskel, og et bonuskilo i rent sikkel. :)

Hadde jeg ikke visst bedre, hadde jeg trodd du snakket om meg.. :)

Høres ut som en hund Millan gjerne kunne prøvd seg på for min del. Live, selvsagt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg synes at Cäsar Millan har gitt meg mange gode tips og råd! Vi hadde lenge tenkt på å skaffe oss hund, men var ganske så usikkre på om vi skulle klare av det. Men etter å ha sett 3 sesonger, ja du leser rett!, så ble vi enige om å gå til anskaffelse av verdens nydeligeste jente, Kia, schäfertispe. Hun er riktig nok bare 11 uker, men vi er villige til å satse mye, og jeg håper at dette stedet kan gi meg råd og tips på veien.

Må sies at jeg synes at det finnes mange hyggelige og ikke minst, kunnige mennesker innefor dette feltet her.

Håper på en fin tid her med dere!

Moa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan rett og slett ikke fatte at folk går på "tøvet" fra Cesar Millan. og jeg blir rett og slett frustrert over at folk faktisk tror at hard fysisk korrigering og energioverføringer er det som skal til for å trene /"rehabilitere" problemhunder. Mannen demonstrerer ofte at han ikke egentlig kan så mye om hund, ei heller om læring. I tillegg, når man bruker metoder der man faktisk påfører dyret smerte og frustrasjon og man faktisk vet at andre metoder kunne vært brukt, ja så bryter man jo med dyrevernlovas paragraf om unødvendig lidelse. MAn trenger ikke knøvle, halvkvele eller rykke i hunder for at de skal lære noe. Man trenger ikke tvinge redde hunder.

Ikke kan han mye om ros/ris heller. I følge han trenger ikke hundene ros, for de vet når de har gjort noe bra. jada..

SVADA. Tull og tøys.

Det finnes så mange oppdaterte, ekte og kunnskapsrike hundefolk ute i verden. SYnd at an sånn oppmerksomhetssyk maktsyk person som han får så mye oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cesar misshandler ikke hundene, han prøver vel å gjøre det ganske klart i programmene hans også.

Dere som sier imot metodene hans, jeg begynner å lure på om dere i det hele tatt har satt dere inni noe som helst av det han driver med? Det virker som dere har sett noen klipp og gjort dere opp en mening som er mystifistisk lik alle andre sin. Så dere mener at det er bedre for en hund å være fryktaggressiv en å få vist med noen rykk at den ikke trenger bry seg, man har kontroll på situasjonen og at den kan backe ned?

Millan rehabiliterer hunder, og han klarer det hver gang, og hundene får det så mye bedre med seg selv. Han har virkelig forståelse for hundens atferd, han har vokst opp med det.

.. og jeg lurer på om du i det hele tatt vet noe om hundens atferd og læring sånn fra et etologisk perspektiv..

forresten: det ser da ut som om din mening også er mystifistisk lik mange andres.. jeg på min side tar det at flere av verdens ledende eksperter på hundeatferd og læring fordømmer mannens metoder som et bevis på at det mannen farer med ikke akkurat er hundevennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at Cäsar Millan har gitt meg mange gode tips og råd! Vi hadde lenge tenkt på å skaffe oss hund, men var ganske så usikkre på om vi skulle klare av det. Men etter å ha sett 3 sesonger, ja du leser rett!, så ble vi enige om å gå til anskaffelse av verdens nydeligeste jente, Kia, schäfertispe. Hun er riktig nok bare 11 uker, men vi er villige til å satse mye, og jeg håper at dette stedet kan gi meg råd og tips på veien.

Må sies at jeg synes at det finnes mange hyggelige og ikke minst, kunnige mennesker innefor dette feltet her.

Håper på en fin tid her med dere!

Moa :D

Hei Moa og velkommen hit..

Kanskje ikke beste tråden å ønske deg velkommen i, men innlegget ditt bekymrer litt.. bruker dere Cesar Milans metoder på den lille valpen?

Hvis dere er glade i hunden deres og vil den vel, så håper jeg at dere melder dere på valpekurs, kanskje leser litt hunde-litteratur også (og da ikke Milan, Canis feks har en del bra boktitler), lærer dere om hundenes kroppspråk (bare for å ha sagt det, Milans tolkninger av hundespråk er stortsett noe hjemmesnekra sprøyt, men selvfølgelig han presenterer det på en tilforlatelig måte) og bruker hundesonen en masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg, når man bruker metoder der man faktisk påfører dyret smerte og frustrasjon og man faktisk vet at andre metoder kunne vært brukt, ja så bryter man jo med dyrevernlovas paragraf om unødvendig lidelse.

Det er mye som kan påføre en hund smerte og frustrasjon, for eksempel kronisk utagering i bånd. Har du hatt en ekte problemhund, Meg? Ikke alltid at annet enn avliving er et alternativ, foruten fysisk korreks.

MAn trenger ikke knøvle, halvkvele eller rykke i hunder for at de skal lære noe. Man trenger ikke tvinge redde hunder.

Det er mye man ikke trenger. Hva er forresten å "halvkvele?"

Ikke kan han mye om ros/ris heller. I følge han trenger ikke hundene ros, for de vet når de har gjort noe bra. jada..

Herr og Fru Ulv klapper ikke valpene vennlig på skulderen og sier "braaa", hver gang noen gjør tingene riktig.

Det finnes så mange oppdaterte, ekte og kunnskapsrike hundefolk ute i verden. SYnd at an sånn oppmerksomhetssyk maktsyk person som han får så mye oppmerksomhet.

Han får tydeligvis oppmerksomheten din også. Oppmerkomhet = makt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som kan påføre en hund smerte og frustrasjon, for eksempel kronisk utagering i bånd. Har du hatt en ekte problemhund, Meg? Ikke alltid at annet enn avliving er et alternativ, foruten fysisk korreks.

Det er mye man ikke trenger. Hva er forresten å "halvkvele?"

Herr og Fru Ulv klapper ikke valpene vennlig på skulderen og sier "braaa", hver gang noen gjør tingene riktig.

Han får tydeligvis oppmerksomheten din også. Oppmerkomhet = makt :rolleyes:

Jada, jeg har faktisk hatt en problematisk hannhund. (faren ble avlivet pga aggressjon. flott at de bruker slikt i avl...) Og jeg trengte IKKE å bruke makt på grensen til vold. (selv om det var rådene jeg fikk fra hundeskoler i norge. i indre østlandsområdet..) har også hatt en del tilfeller med usikre hunder. Har ikke trengt å tvinge dem, eller å binde opp halene deres. Ble hunder av alle tre. (for the record: jeg liker å jobbe med hunder som krever litt "ekstra" :D) jeg er imidlerttid ikke mot fysisk korrigering (bruker feks spruteflaske), men bruker det stort sett ikke selv.

Herr og fru Ulv kveler ikke valpene sine, de bruker ikke strupehalsbånd, de bruker heller ikke teorier om energioverføringer. Ulveatferd er laangt fra det CM står for. Nå har jeg ikke selv hatt anledning til å studere ulv, men folk med kompetanse har gjort det, og de har også funnet ut at det de tidligere trodde var normal ulveatferd hos ulv studert i zoo, ikke forekommer i naturen. Så en del av den gamle "hundetrener" klanen bygger sine fakta på feil grunnlag. men tilbake til Cm. Fyren har ikke peiling. Han kaller usikre, fryktsomme hunder for aggressive, han skiller ikke mellom ulike former for aggressjon. Han klarer ikke lese kroppsspråk, og surrer ustoppelig om energier. SVADA.

halvkveling er det han driver med feks under klippet om den nå berømte hunden emily. huff.

såklart får han min oppmerksonhet. Man må jo se hva slags vranglære han farer med...

.. det gikk litt fort i svingene.. derav redigeringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg har faktisk hatt en problematisk fyr.

Så problematisk at du opp til flere ganger seriøst vurderte avliving?

Ulveatferd er laangt fra det CM står for.

Nå svarte jeg ikke for Millan, men jeg kommenterte ditt utsagn.

Nå har jeg ikke selv hatt anledning til å studere ulv, men folk med kompetanse har gjort det, og de har også funnet ut at det de tidligere var normal ulveatferd hos ulv studert i zoo, ikke forekommer i naturen.

Takk, den leksen har jeg fått tidligere, men var i grunnen ikke ute etter en diskusjon om ulv. Det var kun for å sette det på spissen. For øvrig roser ikke hunder hverandre heller.

Han kaller usikre, fryktsomme hunder for aggressive.

Så hunder med dårlig nervekonstitusjon, de kan ikke være aggressive?

halvkveling er det han driver med feks under klippet om den nå berømte hunden emily. huff.

Finner ingen ting i ordboken og "halvkvelning", i hvert fall ikke som har samme betydningen som du bruker. Å dikte opp begreper for å få ting til å høres fælt ut, det er litt lavmål.

såklart får han min oppmerksonhet. Man må jo se hva slags vranglære han farer med...

Mhm, helt sant :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...