Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppskrifter / forslag


HHC

Recommended Posts

Ja, Kathrine skal denne gangen prøve og holde litt lenge, siden jeg vet jeg ikke holder evig har jeg først satt meg et mål til 3 mars, da er det kebabgrillen på min egen 16års feiring! <3

Men etter det skal jeg nok begynne igjen, men er dårlig til å komme opp med nye forslag på mat til meg selv.

Jeg spiser ikke kjøtt eller fisk, men spiser egg, ost etc..

Bare kom med forslag, gjerne eksakte oppskrifter! :innocent:

Blitt litt som Mali, mye nudler :Laugh:

(men jeg kjøper ikke hele esker da! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte en vegetarisk kokebok på biblioteket og lagde en del retter derifra. Det går jo også an å ta et lite søk på nettet så finner du også sikkert en del oppskrifter :innocent:

oppskrift på pasta med tomater og basilikum 4 posjoner:

ca. 300 gram pasta

8-10 tomater

3 dl erter

1 dl finhakket grønt f.eks. persille og purre

2-3 ss olje

1-3 pressede hvitløkbåter

1/2-1 ts sitronsaft

urtesalt

svart pepper

frisk basilikum eller 1-2 ts smuldret tørket basilikum og 1/2 ts oregano

kok pastaen slik at den fortsatt gir tygge motstand. skyll tomatene og skjær dem i tynne båter. ha i tomater, erter, kryddergrønt, hvitløk og olje i en stor gryte. Gi grønnsakene et raskt oppkok og ha så i den varme pastaen. Smak til med buljongkonsentrat, sitronsaft, urtesalt, pepper og urtekrydder.

Bare en oppskrift jeg har laget en del ganger :P

Nå skal jeg ikke skryte på meg at jeg er 100 % vegeterianer da men :P

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært vegetarianer, men pleide før i tida av og til å lage "soppburgere". Tror ikke man trenger akkurat mål. Det går i hvert fall på å blande hakket løk, hakket sopp (gjerne sjampinjong, men blander du det med mer smakfull sopp blir det enda bedre), gjerne litt hvitløk, salt, pepper, og en god dose strøkavring, tilsette nok sammenvispet egg til at det akkurat holder sammen, lage små kaker/burgere og steke de i smør. Veldig godt, og en del proteiner fra eggene i hvert fall.

Ellers er det vel nøtter og belgfrukter som er tingen når det gjelder å få i seg vegetabilske proteiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alltid man gidder å lage mat etter oppskrift... Men det er masse mat man kan lage på "frihånd".

Grønnsaksburgere er veldig kjekke å lage store porsjoner av og fryse ned. Om du søker på det på google så kommer det opp masse oppskrifter. Du kan jo også ta oppi f.eks. linser så du får litt mer proteiner i dem.

Ellers så er det veldig masse man kan lage med f.eks. paprika, tomater, hakkatomater, ferdige tomatsauser, gulrot, løk, squash, auberginer, mais, bønner, linser, erter, pasta, ris, poteter, couscous, sopp osv osv. F.eks. - stek paprika og gulrot på lav varme i noen minutter mens du koker opp couscous. Bland couscousen oppi med paprika og gulrot, og la det steke i et par minutter, og bland til slutt oppi litt ferdig tomatsaus.

Soppstuing og aubergineburger (steke noen skiver aubergine og legg det f.eks. mellom to ciabattabrød) tar litt lengre tid, men er utrolig godt!

Jeg spiser i alle fall veldig mye grønnsaksblandinger og sauser med grønnsaker i, og ris/potet/pasta ved siden av. Veldig viktig å spise bønner/linser/erter (kikerter på hermetikkboks = nøytral magefyll med proteiner), så du får i deg nok proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alltid man gidder å lage mat etter oppskrift... Men det er masse mat man kan lage på "frihånd".

Grønnsaksburgere er veldig kjekke å lage store porsjoner av og fryse ned. Om du søker på det på google så kommer det opp masse oppskrifter. Du kan jo også ta oppi f.eks. linser så du får litt mer proteiner i dem.

Ellers så er det veldig masse man kan lage med f.eks. paprika, tomater, hakkatomater, ferdige tomatsauser, gulrot, løk, squash, auberginer, mais, bønner, linser, erter, pasta, ris, poteter, couscous, sopp osv osv. F.eks. - stek paprika og gulrot på lav varme i noen minutter mens du koker opp couscous. Bland couscousen oppi med paprika og gulrot, og la det steke i et par minutter, og bland til slutt oppi litt ferdig tomatsaus.

Soppstuing og aubergineburger (steke noen skiver aubergine og legg det f.eks. mellom to ciabattabrød) tar litt lengre tid, men er utrolig godt!

Jeg spiser i alle fall veldig mye grønnsaksblandinger og sauser med grønnsaker i, og ris/potet/pasta ved siden av. Veldig viktig å spise bønner/linser/erter (kikerter på hermetikkboks = nøytral magefyll med proteiner), så du får i deg nok proteiner.

Hva er oppskriften på det vi spiste hos deg i sommer? De "kakene" med grønnsaker og sånt?

Jeg har drømt om de lenge, men glemmer alltid å spørre deg.

Jeg har alltid vegetarpizza liggende i fryseren (får du kjøpt i butikkene, men jeg er ganske kresen og piller av paprikaen og soppen osv), vegetarkebab (de er gode!), vegetarkjøttkaker(gode!), vegetarpølser (de er ikke gode!). De får du kjøpt i helsekost butikk.

Ellers spiser jeg ofte ris, pom fri, taco u/kjøtt og alltid masse grønnsaker til måltidene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er oppskriften på det vi spiste hos deg i sommer? De "kakene" med grønnsaker og sånt?

Jeg har drømt om de lenge, men glemmer alltid å spørre deg.

Jeg har alltid vegetarpizza liggende i fryseren (får du kjøpt i butikkene, men jeg er ganske kresen og piller av paprikaen og soppen osv), vegetarkebab (de er gode!), vegetarkjøttkaker(gode!), vegetarpølser (de er ikke gode!). De får du kjøpt i helsekost butikk.

Ellers spiser jeg ofte ris, pom fri, taco u/kjøtt og alltid masse grønnsaker til måltidene

Vegetarpizzaen er god, men er enig om f.eks paprikaen :)

Vegetarkebab, får jeg det på kebabsjappa? Den er jo sikkert ****** god uten kjøtt også! :lol:

Spiser taco uten kjøtt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegetarpizzaen er god, men er enig om f.eks paprikaen :)

Vegetarkebab, får jeg det på kebabsjappa? Den er jo sikkert ****** god uten kjøtt også! :lol:

Spiser taco uten kjøtt :icon_redface:

Om du sier vegetarkebab så får du som regel det :) Gjort det en gang, ikke det at jeg er vegetar, men kebabkjøttet fristet ikke så veldig da. Men spør gjerne om den kebabsausen/dressingen, jeg fikk bare vanlig "tam" dressing, og da var det ikke så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er oppskriften på det vi spiste hos deg i sommer? De "kakene" med grønnsaker og sånt?

Jeg har drømt om de lenge, men glemmer alltid å spørre deg.

Drømt også, ja, hehe :Laugh:

Det fins jo masse variasjoner og sånn, men her er en, jeg tror ikke det er denne pappa lagde i sommer (for de er med havregryn husker jeg), men jeg har lagd av disse også og de blir gode. Er sikker en fordel å tredoble ingrediensene eller noe, så du har en stund:

3-4 poteter

2 purre

1/2 kålrot

2 egg

krydder

2 ss potetmel

Skjær grønnsakene i mindre biter og kok dem møre i lite lettsaltet vann. Knus dem med gaffel. Tilsett egg, krydder og potetmel. Form deigen til kaker og stek dem pent gyldne.

Også går det jo an å legge til og ta bort ting selv også. Gulrot og linser er f.eks. veldig godt oppi... Poenget er å koke opp grønnsakene, mose dem og tilsette litt egg, krydder og potetmel eller havregryn, også steike dem i passe størrelser. Også fryse ned og ha lenge. Er forresten gode kalde på matpakka også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Vegetarpizzaen er god, men er enig om f.eks paprikaen :P

Vegetarkebab, får jeg det på kebabsjappa? Den er jo sikkert ****** god uten kjøtt også! :P

Spiser taco uten kjøtt :o

nei det er sånne kaker du steiker. får kjøpt de i frysedisken på helsekosten. aner ikke hvorfor det heter vegetarKEBAB egentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du er i nærheten av en bokhandel: den store vegetarkokeboken fra spektrum

koster 99,- og inneholder masse gode oppskrifter som er enkle å lage. I tillegg står det mye bra om kosthold i forbindelse med å leve som vegeterianer. Det er nemlig lett å gå i fella å få i seg for lite næring. Men siden det så ut til at du har testa det før så går det nok bra:)

norsk vegetarforening har mye bra!

bare husk å få i deg nok proteiner og vitaminer/ mineraler...

pleier å være vegeterianer i fasten hvert år, merkelig veddemål med en vennine:P

Men i år er det for mye annet for meg å tenke på til at jeg har tatt meg til til å tenke mat:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vegetariske favoritt:

Kjøp en pakke frossen tertedeig (finnes overalt). La den tine litt og press deigen ned i en ildfast form, slik at deigen stikker noen cm oppover sidene på formen. Lag en røre av to dl fløte, tre egg og en halv pakke frossen spinat. Tilsett litt muskat, salt og pepper. Legg klatter med snøfrisk-ost oppå eggeblandingen og sett i ovn. 200 grader i ca 30 minutter.

Lag en salat til, med hjertesalat, finhakket løk, solmodne tørkete tomater og kikerter.

Dette er ca 50 ganger så godt som du tror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg vært vegetarianer hele livet (aldri spist kjøtt), da mine foreldre er vegetarianere..

Det er en kjensgjerning at de fleste som prøver å bli vegetarianere ofte mislykkes pga mangel på balanse i kostholdet. For å leve på vegetarmat er du nødt til å få i deg nok proteiner/ vitaminer som du enkelt fikk i deg gjennom kjøttet tidligere.

Vegetarianere må ofte LAGE sitt eget protein (i kroppen) gjennom en balanse i det du putter i deg.

Her er kombinasjonen ris og grønne grønnsaker god. -( Med tomatsaus på de grønne grønnsakene er dette kjempegodt!)

Annen proteinrik mat er bønner, soya, cottage cheese, egg og andre meieri produkter.

Utrolig mange gode oppskrifter i Acem sine kokebøker. Se www.acem.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

missunner alle som får være vegetarianere, var det i 2år før legen sa jeg ikke fikk være det mer..... Men når jeg flytter ut tror jeg det blir enklere for da er det jeg som bestemmer hva som blir kjøpt inn! Så skal nok prøve igjen ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...