Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppskrifter / forslag

HHC

Recommended Posts

Ja, Kathrine skal denne gangen prøve og holde litt lenge, siden jeg vet jeg ikke holder evig har jeg først satt meg et mål til 3 mars, da er det kebabgrillen på min egen 16års feiring! <3

Men etter det skal jeg nok begynne igjen, men er dårlig til å komme opp med nye forslag på mat til meg selv.

Jeg spiser ikke kjøtt eller fisk, men spiser egg, ost etc..

Bare kom med forslag, gjerne eksakte oppskrifter! :innocent:

Blitt litt som Mali, mye nudler :Laugh:

(men jeg kjøper ikke hele esker da! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte en vegetarisk kokebok på biblioteket og lagde en del retter derifra. Det går jo også an å ta et lite søk på nettet så finner du også sikkert en del oppskrifter :innocent:

oppskrift på pasta med tomater og basilikum 4 posjoner:

ca. 300 gram pasta

8-10 tomater

3 dl erter

1 dl finhakket grønt f.eks. persille og purre

2-3 ss olje

1-3 pressede hvitløkbåter

1/2-1 ts sitronsaft

urtesalt

svart pepper

frisk basilikum eller 1-2 ts smuldret tørket basilikum og 1/2 ts oregano

kok pastaen slik at den fortsatt gir tygge motstand. skyll tomatene og skjær dem i tynne båter. ha i tomater, erter, kryddergrønt, hvitløk og olje i en stor gryte. Gi grønnsakene et raskt oppkok og ha så i den varme pastaen. Smak til med buljongkonsentrat, sitronsaft, urtesalt, pepper og urtekrydder.

Bare en oppskrift jeg har laget en del ganger :P

Nå skal jeg ikke skryte på meg at jeg er 100 % vegeterianer da men :P

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært vegetarianer, men pleide før i tida av og til å lage "soppburgere". Tror ikke man trenger akkurat mål. Det går i hvert fall på å blande hakket løk, hakket sopp (gjerne sjampinjong, men blander du det med mer smakfull sopp blir det enda bedre), gjerne litt hvitløk, salt, pepper, og en god dose strøkavring, tilsette nok sammenvispet egg til at det akkurat holder sammen, lage små kaker/burgere og steke de i smør. Veldig godt, og en del proteiner fra eggene i hvert fall.

Ellers er det vel nøtter og belgfrukter som er tingen når det gjelder å få i seg vegetabilske proteiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alltid man gidder å lage mat etter oppskrift... Men det er masse mat man kan lage på "frihånd".

Grønnsaksburgere er veldig kjekke å lage store porsjoner av og fryse ned. Om du søker på det på google så kommer det opp masse oppskrifter. Du kan jo også ta oppi f.eks. linser så du får litt mer proteiner i dem.

Ellers så er det veldig masse man kan lage med f.eks. paprika, tomater, hakkatomater, ferdige tomatsauser, gulrot, løk, squash, auberginer, mais, bønner, linser, erter, pasta, ris, poteter, couscous, sopp osv osv. F.eks. - stek paprika og gulrot på lav varme i noen minutter mens du koker opp couscous. Bland couscousen oppi med paprika og gulrot, og la det steke i et par minutter, og bland til slutt oppi litt ferdig tomatsaus.

Soppstuing og aubergineburger (steke noen skiver aubergine og legg det f.eks. mellom to ciabattabrød) tar litt lengre tid, men er utrolig godt!

Jeg spiser i alle fall veldig mye grønnsaksblandinger og sauser med grønnsaker i, og ris/potet/pasta ved siden av. Veldig viktig å spise bønner/linser/erter (kikerter på hermetikkboks = nøytral magefyll med proteiner), så du får i deg nok proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alltid man gidder å lage mat etter oppskrift... Men det er masse mat man kan lage på "frihånd".

Grønnsaksburgere er veldig kjekke å lage store porsjoner av og fryse ned. Om du søker på det på google så kommer det opp masse oppskrifter. Du kan jo også ta oppi f.eks. linser så du får litt mer proteiner i dem.

Ellers så er det veldig masse man kan lage med f.eks. paprika, tomater, hakkatomater, ferdige tomatsauser, gulrot, løk, squash, auberginer, mais, bønner, linser, erter, pasta, ris, poteter, couscous, sopp osv osv. F.eks. - stek paprika og gulrot på lav varme i noen minutter mens du koker opp couscous. Bland couscousen oppi med paprika og gulrot, og la det steke i et par minutter, og bland til slutt oppi litt ferdig tomatsaus.

Soppstuing og aubergineburger (steke noen skiver aubergine og legg det f.eks. mellom to ciabattabrød) tar litt lengre tid, men er utrolig godt!

Jeg spiser i alle fall veldig mye grønnsaksblandinger og sauser med grønnsaker i, og ris/potet/pasta ved siden av. Veldig viktig å spise bønner/linser/erter (kikerter på hermetikkboks = nøytral magefyll med proteiner), så du får i deg nok proteiner.

Hva er oppskriften på det vi spiste hos deg i sommer? De "kakene" med grønnsaker og sånt?

Jeg har drømt om de lenge, men glemmer alltid å spørre deg.

Jeg har alltid vegetarpizza liggende i fryseren (får du kjøpt i butikkene, men jeg er ganske kresen og piller av paprikaen og soppen osv), vegetarkebab (de er gode!), vegetarkjøttkaker(gode!), vegetarpølser (de er ikke gode!). De får du kjøpt i helsekost butikk.

Ellers spiser jeg ofte ris, pom fri, taco u/kjøtt og alltid masse grønnsaker til måltidene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er oppskriften på det vi spiste hos deg i sommer? De "kakene" med grønnsaker og sånt?

Jeg har alltid vegetarpizza liggende i fryseren (får du kjøpt i butikkene, men jeg er ganske kresen og piller av paprikaen og soppen osv), vegetarkebab (de er gode!), vegetarkjøttkaker(gode!), vegetarpølser (de er ikke gode!). De får du kjøpt i helsekost butikk.

Ellers spiser jeg ofte ris, pom fri, taco u/kjøtt og alltid masse grønnsaker til måltidene

Vegetarpizzaen er god, men er enig om f.eks paprikaen :)

Vegetarkebab, får jeg det på kebabsjappa? Den er jo sikkert ****** god uten kjøtt også! :lol:

Spiser taco uten kjøtt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegetarpizzaen er god, men er enig om f.eks paprikaen :)

Vegetarkebab, får jeg det på kebabsjappa? Den er jo sikkert ****** god uten kjøtt også! :lol:

Spiser taco uten kjøtt :icon_redface:

Om du sier vegetarkebab så får du som regel det :) Gjort det en gang, ikke det at jeg er vegetar, men kebabkjøttet fristet ikke så veldig da. Men spør gjerne om den kebabsausen/dressingen, jeg fikk bare vanlig "tam" dressing, og da var det ikke så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømt også, ja, hehe :Laugh:

Det fins jo masse variasjoner og sånn, men her er en, jeg tror ikke det er denne pappa lagde i sommer (for de er med havregryn husker jeg), men jeg har lagd av disse også og de blir gode. Er sikker en fordel å tredoble ingrediensene eller noe, så du har en stund:

3-4 poteter

2 purre

1/2 kålrot

2 egg

krydder

2 ss potetmel

Skjær grønnsakene i mindre biter og kok dem møre i lite lettsaltet vann. Knus dem med gaffel. Tilsett egg, krydder og potetmel. Form deigen til kaker og stek dem pent gyldne.

Også går det jo an å legge til og ta bort ting selv også. Gulrot og linser er f.eks. veldig godt oppi... Poenget er å koke opp grønnsakene, mose dem og tilsette litt egg, krydder og potetmel eller havregryn, også steike dem i passe størrelser. Også fryse ned og ha lenge. Er forresten gode kalde på matpakka også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Vegetarpizzaen er god, men er enig om f.eks paprikaen :P

Vegetarkebab, får jeg det på kebabsjappa? Den er jo sikkert ****** god uten kjøtt også! :P

Spiser taco uten kjøtt :o

nei det er sånne kaker du steiker. får kjøpt de i frysedisken på helsekosten. aner ikke hvorfor det heter vegetarKEBAB egentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du er i nærheten av en bokhandel: den store vegetarkokeboken fra spektrum

koster 99,- og inneholder masse gode oppskrifter som er enkle å lage. I tillegg står det mye bra om kosthold i forbindelse med å leve som vegeterianer. Det er nemlig lett å gå i fella å få i seg for lite næring. Men siden det så ut til at du har testa det før så går det nok bra:)

norsk vegetarforening har mye bra!

bare husk å få i deg nok proteiner og vitaminer/ mineraler...

pleier å være vegeterianer i fasten hvert år, merkelig veddemål med en vennine:P

Men i år er det for mye annet for meg å tenke på til at jeg har tatt meg til til å tenke mat:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vegetariske favoritt:

Kjøp en pakke frossen tertedeig (finnes overalt). La den tine litt og press deigen ned i en ildfast form, slik at deigen stikker noen cm oppover sidene på formen. Lag en røre av to dl fløte, tre egg og en halv pakke frossen spinat. Tilsett litt muskat, salt og pepper. Legg klatter med snøfrisk-ost oppå eggeblandingen og sett i ovn. 200 grader i ca 30 minutter.

Lag en salat til, med hjertesalat, finhakket løk, solmodne tørkete tomater og kikerter.

Dette er ca 50 ganger så godt som du tror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg vært vegetarianer hele livet (aldri spist kjøtt), da mine foreldre er vegetarianere..

Det er en kjensgjerning at de fleste som prøver å bli vegetarianere ofte mislykkes pga mangel på balanse i kostholdet. For å leve på vegetarmat er du nødt til å få i deg nok proteiner/ vitaminer som du enkelt fikk i deg gjennom kjøttet tidligere.

Vegetarianere må ofte LAGE sitt eget protein (i kroppen) gjennom en balanse i det du putter i deg.

Her er kombinasjonen ris og grønne grønnsaker god. -( Med tomatsaus på de grønne grønnsakene er dette kjempegodt!)

Annen proteinrik mat er bønner, soya, cottage cheese, egg og andre meieri produkter.

Utrolig mange gode oppskrifter i Acem sine kokebøker. Se www.acem.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

missunner alle som får være vegetarianere, var det i 2år før legen sa jeg ikke fikk være det mer..... Men når jeg flytter ut tror jeg det blir enklere for da er det jeg som bestemmer hva som blir kjøpt inn! Så skal nok prøve igjen ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...