Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppskrifter / forslag

HHC

Recommended Posts

Ja, Kathrine skal denne gangen prøve og holde litt lenge, siden jeg vet jeg ikke holder evig har jeg først satt meg et mål til 3 mars, da er det kebabgrillen på min egen 16års feiring! <3

Men etter det skal jeg nok begynne igjen, men er dårlig til å komme opp med nye forslag på mat til meg selv.

Jeg spiser ikke kjøtt eller fisk, men spiser egg, ost etc..

Bare kom med forslag, gjerne eksakte oppskrifter! :innocent:

Blitt litt som Mali, mye nudler :Laugh:

(men jeg kjøper ikke hele esker da! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte en vegetarisk kokebok på biblioteket og lagde en del retter derifra. Det går jo også an å ta et lite søk på nettet så finner du også sikkert en del oppskrifter :innocent:

oppskrift på pasta med tomater og basilikum 4 posjoner:

ca. 300 gram pasta

8-10 tomater

3 dl erter

1 dl finhakket grønt f.eks. persille og purre

2-3 ss olje

1-3 pressede hvitløkbåter

1/2-1 ts sitronsaft

urtesalt

svart pepper

frisk basilikum eller 1-2 ts smuldret tørket basilikum og 1/2 ts oregano

kok pastaen slik at den fortsatt gir tygge motstand. skyll tomatene og skjær dem i tynne båter. ha i tomater, erter, kryddergrønt, hvitløk og olje i en stor gryte. Gi grønnsakene et raskt oppkok og ha så i den varme pastaen. Smak til med buljongkonsentrat, sitronsaft, urtesalt, pepper og urtekrydder.

Bare en oppskrift jeg har laget en del ganger :P

Nå skal jeg ikke skryte på meg at jeg er 100 % vegeterianer da men :P

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært vegetarianer, men pleide før i tida av og til å lage "soppburgere". Tror ikke man trenger akkurat mål. Det går i hvert fall på å blande hakket løk, hakket sopp (gjerne sjampinjong, men blander du det med mer smakfull sopp blir det enda bedre), gjerne litt hvitløk, salt, pepper, og en god dose strøkavring, tilsette nok sammenvispet egg til at det akkurat holder sammen, lage små kaker/burgere og steke de i smør. Veldig godt, og en del proteiner fra eggene i hvert fall.

Ellers er det vel nøtter og belgfrukter som er tingen når det gjelder å få i seg vegetabilske proteiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alltid man gidder å lage mat etter oppskrift... Men det er masse mat man kan lage på "frihånd".

Grønnsaksburgere er veldig kjekke å lage store porsjoner av og fryse ned. Om du søker på det på google så kommer det opp masse oppskrifter. Du kan jo også ta oppi f.eks. linser så du får litt mer proteiner i dem.

Ellers så er det veldig masse man kan lage med f.eks. paprika, tomater, hakkatomater, ferdige tomatsauser, gulrot, løk, squash, auberginer, mais, bønner, linser, erter, pasta, ris, poteter, couscous, sopp osv osv. F.eks. - stek paprika og gulrot på lav varme i noen minutter mens du koker opp couscous. Bland couscousen oppi med paprika og gulrot, og la det steke i et par minutter, og bland til slutt oppi litt ferdig tomatsaus.

Soppstuing og aubergineburger (steke noen skiver aubergine og legg det f.eks. mellom to ciabattabrød) tar litt lengre tid, men er utrolig godt!

Jeg spiser i alle fall veldig mye grønnsaksblandinger og sauser med grønnsaker i, og ris/potet/pasta ved siden av. Veldig viktig å spise bønner/linser/erter (kikerter på hermetikkboks = nøytral magefyll med proteiner), så du får i deg nok proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alltid man gidder å lage mat etter oppskrift... Men det er masse mat man kan lage på "frihånd".

Grønnsaksburgere er veldig kjekke å lage store porsjoner av og fryse ned. Om du søker på det på google så kommer det opp masse oppskrifter. Du kan jo også ta oppi f.eks. linser så du får litt mer proteiner i dem.

Ellers så er det veldig masse man kan lage med f.eks. paprika, tomater, hakkatomater, ferdige tomatsauser, gulrot, løk, squash, auberginer, mais, bønner, linser, erter, pasta, ris, poteter, couscous, sopp osv osv. F.eks. - stek paprika og gulrot på lav varme i noen minutter mens du koker opp couscous. Bland couscousen oppi med paprika og gulrot, og la det steke i et par minutter, og bland til slutt oppi litt ferdig tomatsaus.

Soppstuing og aubergineburger (steke noen skiver aubergine og legg det f.eks. mellom to ciabattabrød) tar litt lengre tid, men er utrolig godt!

Jeg spiser i alle fall veldig mye grønnsaksblandinger og sauser med grønnsaker i, og ris/potet/pasta ved siden av. Veldig viktig å spise bønner/linser/erter (kikerter på hermetikkboks = nøytral magefyll med proteiner), så du får i deg nok proteiner.

Hva er oppskriften på det vi spiste hos deg i sommer? De "kakene" med grønnsaker og sånt?

Jeg har drømt om de lenge, men glemmer alltid å spørre deg.

Jeg har alltid vegetarpizza liggende i fryseren (får du kjøpt i butikkene, men jeg er ganske kresen og piller av paprikaen og soppen osv), vegetarkebab (de er gode!), vegetarkjøttkaker(gode!), vegetarpølser (de er ikke gode!). De får du kjøpt i helsekost butikk.

Ellers spiser jeg ofte ris, pom fri, taco u/kjøtt og alltid masse grønnsaker til måltidene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er oppskriften på det vi spiste hos deg i sommer? De "kakene" med grønnsaker og sånt?

Jeg har alltid vegetarpizza liggende i fryseren (får du kjøpt i butikkene, men jeg er ganske kresen og piller av paprikaen og soppen osv), vegetarkebab (de er gode!), vegetarkjøttkaker(gode!), vegetarpølser (de er ikke gode!). De får du kjøpt i helsekost butikk.

Ellers spiser jeg ofte ris, pom fri, taco u/kjøtt og alltid masse grønnsaker til måltidene

Vegetarpizzaen er god, men er enig om f.eks paprikaen :)

Vegetarkebab, får jeg det på kebabsjappa? Den er jo sikkert ****** god uten kjøtt også! :lol:

Spiser taco uten kjøtt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegetarpizzaen er god, men er enig om f.eks paprikaen :)

Vegetarkebab, får jeg det på kebabsjappa? Den er jo sikkert ****** god uten kjøtt også! :lol:

Spiser taco uten kjøtt :icon_redface:

Om du sier vegetarkebab så får du som regel det :) Gjort det en gang, ikke det at jeg er vegetar, men kebabkjøttet fristet ikke så veldig da. Men spør gjerne om den kebabsausen/dressingen, jeg fikk bare vanlig "tam" dressing, og da var det ikke så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømt også, ja, hehe :Laugh:

Det fins jo masse variasjoner og sånn, men her er en, jeg tror ikke det er denne pappa lagde i sommer (for de er med havregryn husker jeg), men jeg har lagd av disse også og de blir gode. Er sikker en fordel å tredoble ingrediensene eller noe, så du har en stund:

3-4 poteter

2 purre

1/2 kålrot

2 egg

krydder

2 ss potetmel

Skjær grønnsakene i mindre biter og kok dem møre i lite lettsaltet vann. Knus dem med gaffel. Tilsett egg, krydder og potetmel. Form deigen til kaker og stek dem pent gyldne.

Også går det jo an å legge til og ta bort ting selv også. Gulrot og linser er f.eks. veldig godt oppi... Poenget er å koke opp grønnsakene, mose dem og tilsette litt egg, krydder og potetmel eller havregryn, også steike dem i passe størrelser. Også fryse ned og ha lenge. Er forresten gode kalde på matpakka også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Vegetarpizzaen er god, men er enig om f.eks paprikaen :P

Vegetarkebab, får jeg det på kebabsjappa? Den er jo sikkert ****** god uten kjøtt også! :P

Spiser taco uten kjøtt :o

nei det er sånne kaker du steiker. får kjøpt de i frysedisken på helsekosten. aner ikke hvorfor det heter vegetarKEBAB egentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du er i nærheten av en bokhandel: den store vegetarkokeboken fra spektrum

koster 99,- og inneholder masse gode oppskrifter som er enkle å lage. I tillegg står det mye bra om kosthold i forbindelse med å leve som vegeterianer. Det er nemlig lett å gå i fella å få i seg for lite næring. Men siden det så ut til at du har testa det før så går det nok bra:)

norsk vegetarforening har mye bra!

bare husk å få i deg nok proteiner og vitaminer/ mineraler...

pleier å være vegeterianer i fasten hvert år, merkelig veddemål med en vennine:P

Men i år er det for mye annet for meg å tenke på til at jeg har tatt meg til til å tenke mat:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vegetariske favoritt:

Kjøp en pakke frossen tertedeig (finnes overalt). La den tine litt og press deigen ned i en ildfast form, slik at deigen stikker noen cm oppover sidene på formen. Lag en røre av to dl fløte, tre egg og en halv pakke frossen spinat. Tilsett litt muskat, salt og pepper. Legg klatter med snøfrisk-ost oppå eggeblandingen og sett i ovn. 200 grader i ca 30 minutter.

Lag en salat til, med hjertesalat, finhakket løk, solmodne tørkete tomater og kikerter.

Dette er ca 50 ganger så godt som du tror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg vært vegetarianer hele livet (aldri spist kjøtt), da mine foreldre er vegetarianere..

Det er en kjensgjerning at de fleste som prøver å bli vegetarianere ofte mislykkes pga mangel på balanse i kostholdet. For å leve på vegetarmat er du nødt til å få i deg nok proteiner/ vitaminer som du enkelt fikk i deg gjennom kjøttet tidligere.

Vegetarianere må ofte LAGE sitt eget protein (i kroppen) gjennom en balanse i det du putter i deg.

Her er kombinasjonen ris og grønne grønnsaker god. -( Med tomatsaus på de grønne grønnsakene er dette kjempegodt!)

Annen proteinrik mat er bønner, soya, cottage cheese, egg og andre meieri produkter.

Utrolig mange gode oppskrifter i Acem sine kokebøker. Se www.acem.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

missunner alle som får være vegetarianere, var det i 2år før legen sa jeg ikke fikk være det mer..... Men når jeg flytter ut tror jeg det blir enklere for da er det jeg som bestemmer hva som blir kjøpt inn! Så skal nok prøve igjen ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering.  Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv.  *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper.  Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går.  .. synes jeg
    • Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall. 
    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...