Jump to content
Hundesonen.no

Oppskrifter / forslag

HHC

Recommended Posts

Ja, Kathrine skal denne gangen prøve og holde litt lenge, siden jeg vet jeg ikke holder evig har jeg først satt meg et mål til 3 mars, da er det kebabgrillen på min egen 16års feiring! <3

Men etter det skal jeg nok begynne igjen, men er dårlig til å komme opp med nye forslag på mat til meg selv.

Jeg spiser ikke kjøtt eller fisk, men spiser egg, ost etc..

Bare kom med forslag, gjerne eksakte oppskrifter! :innocent:

Blitt litt som Mali, mye nudler :Laugh:

(men jeg kjøper ikke hele esker da! :))

Jeg lånte en vegetarisk kokebok på biblioteket og lagde en del retter derifra. Det går jo også an å ta et lite søk på nettet så finner du også sikkert en del oppskrifter :innocent:

oppskrift på pasta med tomater og basilikum 4 posjoner:

ca. 300 gram pasta

8-10 tomater

3 dl erter

1 dl finhakket grønt f.eks. persille og purre

2-3 ss olje

1-3 pressede hvitløkbåter

1/2-1 ts sitronsaft

urtesalt

svart pepper

frisk basilikum eller 1-2 ts smuldret tørket basilikum og 1/2 ts oregano

kok pastaen slik at den fortsatt gir tygge motstand. skyll tomatene og skjær dem i tynne båter. ha i tomater, erter, kryddergrønt, hvitløk og olje i en stor gryte. Gi grønnsakene et raskt oppkok og ha så i den varme pastaen. Smak til med buljongkonsentrat, sitronsaft, urtesalt, pepper og urtekrydder.

Bare en oppskrift jeg har laget en del ganger :P

Nå skal jeg ikke skryte på meg at jeg er 100 % vegeterianer da men :P

Lykke til :)

Har aldri vært vegetarianer, men pleide før i tida av og til å lage "soppburgere". Tror ikke man trenger akkurat mål. Det går i hvert fall på å blande hakket løk, hakket sopp (gjerne sjampinjong, men blander du det med mer smakfull sopp blir det enda bedre), gjerne litt hvitløk, salt, pepper, og en god dose strøkavring, tilsette nok sammenvispet egg til at det akkurat holder sammen, lage små kaker/burgere og steke de i smør. Veldig godt, og en del proteiner fra eggene i hvert fall.

Ellers er det vel nøtter og belgfrukter som er tingen når det gjelder å få i seg vegetabilske proteiner?

Det er jo ikke alltid man gidder å lage mat etter oppskrift... Men det er masse mat man kan lage på "frihånd".

Grønnsaksburgere er veldig kjekke å lage store porsjoner av og fryse ned. Om du søker på det på google så kommer det opp masse oppskrifter. Du kan jo også ta oppi f.eks. linser så du får litt mer proteiner i dem.

Ellers så er det veldig masse man kan lage med f.eks. paprika, tomater, hakkatomater, ferdige tomatsauser, gulrot, løk, squash, auberginer, mais, bønner, linser, erter, pasta, ris, poteter, couscous, sopp osv osv. F.eks. - stek paprika og gulrot på lav varme i noen minutter mens du koker opp couscous. Bland couscousen oppi med paprika og gulrot, og la det steke i et par minutter, og bland til slutt oppi litt ferdig tomatsaus.

Soppstuing og aubergineburger (steke noen skiver aubergine og legg det f.eks. mellom to ciabattabrød) tar litt lengre tid, men er utrolig godt!

Jeg spiser i alle fall veldig mye grønnsaksblandinger og sauser med grønnsaker i, og ris/potet/pasta ved siden av. Veldig viktig å spise bønner/linser/erter (kikerter på hermetikkboks = nøytral magefyll med proteiner), så du får i deg nok proteiner.

Det er jo ikke alltid man gidder å lage mat etter oppskrift... Men det er masse mat man kan lage på "frihånd".

Grønnsaksburgere er veldig kjekke å lage store porsjoner av og fryse ned. Om du søker på det på google så kommer det opp masse oppskrifter. Du kan jo også ta oppi f.eks. linser så du får litt mer proteiner i dem.

Ellers så er det veldig masse man kan lage med f.eks. paprika, tomater, hakkatomater, ferdige tomatsauser, gulrot, løk, squash, auberginer, mais, bønner, linser, erter, pasta, ris, poteter, couscous, sopp osv osv. F.eks. - stek paprika og gulrot på lav varme i noen minutter mens du koker opp couscous. Bland couscousen oppi med paprika og gulrot, og la det steke i et par minutter, og bland til slutt oppi litt ferdig tomatsaus.

Soppstuing og aubergineburger (steke noen skiver aubergine og legg det f.eks. mellom to ciabattabrød) tar litt lengre tid, men er utrolig godt!

Jeg spiser i alle fall veldig mye grønnsaksblandinger og sauser med grønnsaker i, og ris/potet/pasta ved siden av. Veldig viktig å spise bønner/linser/erter (kikerter på hermetikkboks = nøytral magefyll med proteiner), så du får i deg nok proteiner.

Hva er oppskriften på det vi spiste hos deg i sommer? De "kakene" med grønnsaker og sånt?

Jeg har drømt om de lenge, men glemmer alltid å spørre deg.

Jeg har alltid vegetarpizza liggende i fryseren (får du kjøpt i butikkene, men jeg er ganske kresen og piller av paprikaen og soppen osv), vegetarkebab (de er gode!), vegetarkjøttkaker(gode!), vegetarpølser (de er ikke gode!). De får du kjøpt i helsekost butikk.

Ellers spiser jeg ofte ris, pom fri, taco u/kjøtt og alltid masse grønnsaker til måltidene

Hva er oppskriften på det vi spiste hos deg i sommer? De "kakene" med grønnsaker og sånt?

Jeg har alltid vegetarpizza liggende i fryseren (får du kjøpt i butikkene, men jeg er ganske kresen og piller av paprikaen og soppen osv), vegetarkebab (de er gode!), vegetarkjøttkaker(gode!), vegetarpølser (de er ikke gode!). De får du kjøpt i helsekost butikk.

Ellers spiser jeg ofte ris, pom fri, taco u/kjøtt og alltid masse grønnsaker til måltidene

Vegetarpizzaen er god, men er enig om f.eks paprikaen :)

Vegetarkebab, får jeg det på kebabsjappa? Den er jo sikkert ****** god uten kjøtt også! :lol:

Spiser taco uten kjøtt :icon_redface:

Vegetarpizzaen er god, men er enig om f.eks paprikaen :)

Vegetarkebab, får jeg det på kebabsjappa? Den er jo sikkert ****** god uten kjøtt også! :lol:

Spiser taco uten kjøtt :icon_redface:

Om du sier vegetarkebab så får du som regel det :) Gjort det en gang, ikke det at jeg er vegetar, men kebabkjøttet fristet ikke så veldig da. Men spør gjerne om den kebabsausen/dressingen, jeg fikk bare vanlig "tam" dressing, og da var det ikke så godt.

Drømt også, ja, hehe :Laugh:

Det fins jo masse variasjoner og sånn, men her er en, jeg tror ikke det er denne pappa lagde i sommer (for de er med havregryn husker jeg), men jeg har lagd av disse også og de blir gode. Er sikker en fordel å tredoble ingrediensene eller noe, så du har en stund:

3-4 poteter

2 purre

1/2 kålrot

2 egg

krydder

2 ss potetmel

Skjær grønnsakene i mindre biter og kok dem møre i lite lettsaltet vann. Knus dem med gaffel. Tilsett egg, krydder og potetmel. Form deigen til kaker og stek dem pent gyldne.

Også går det jo an å legge til og ta bort ting selv også. Gulrot og linser er f.eks. veldig godt oppi... Poenget er å koke opp grønnsakene, mose dem og tilsette litt egg, krydder og potetmel eller havregryn, også steike dem i passe størrelser. Også fryse ned og ha lenge. Er forresten gode kalde på matpakka også.

• 3 weeks later...
Vegetarpizzaen er god, men er enig om f.eks paprikaen :P

Vegetarkebab, får jeg det på kebabsjappa? Den er jo sikkert ****** god uten kjøtt også! :P

Spiser taco uten kjøtt :o

nei det er sånne kaker du steiker. får kjøpt de i frysedisken på helsekosten. aner ikke hvorfor det heter vegetarKEBAB egentlig

om du er i nærheten av en bokhandel: den store vegetarkokeboken fra spektrum

koster 99,- og inneholder masse gode oppskrifter som er enkle å lage. I tillegg står det mye bra om kosthold i forbindelse med å leve som vegeterianer. Det er nemlig lett å gå i fella å få i seg for lite næring. Men siden det så ut til at du har testa det før så går det nok bra:)

norsk vegetarforening har mye bra!

bare husk å få i deg nok proteiner og vitaminer/ mineraler...

pleier å være vegeterianer i fasten hvert år, merkelig veddemål med en vennine:P

Men i år er det for mye annet for meg å tenke på til at jeg har tatt meg til til å tenke mat:P

Min vegetariske favoritt:

Kjøp en pakke frossen tertedeig (finnes overalt). La den tine litt og press deigen ned i en ildfast form, slik at deigen stikker noen cm oppover sidene på formen. Lag en røre av to dl fløte, tre egg og en halv pakke frossen spinat. Tilsett litt muskat, salt og pepper. Legg klatter med snøfrisk-ost oppå eggeblandingen og sett i ovn. 200 grader i ca 30 minutter.

Lag en salat til, med hjertesalat, finhakket løk, solmodne tørkete tomater og kikerter.

Dette er ca 50 ganger så godt som du tror!

Selv har jeg vært vegetarianer hele livet (aldri spist kjøtt), da mine foreldre er vegetarianere..

Det er en kjensgjerning at de fleste som prøver å bli vegetarianere ofte mislykkes pga mangel på balanse i kostholdet. For å leve på vegetarmat er du nødt til å få i deg nok proteiner/ vitaminer som du enkelt fikk i deg gjennom kjøttet tidligere.

Vegetarianere må ofte LAGE sitt eget protein (i kroppen) gjennom en balanse i det du putter i deg.

Her er kombinasjonen ris og grønne grønnsaker god. -( Med tomatsaus på de grønne grønnsakene er dette kjempegodt!)

Annen proteinrik mat er bønner, soya, cottage cheese, egg og andre meieri produkter.

Utrolig mange gode oppskrifter i Acem sine kokebøker. Se www.acem.no

missunner alle som får være vegetarianere, var det i 2år før legen sa jeg ikke fikk være det mer..... Men når jeg flytter ut tror jeg det blir enklere for da er det jeg som bestemmer hva som blir kjøpt inn! Så skal nok prøve igjen ja!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Støtter Schæfer 😁😁😎😎 Drømmehunden. Hadde aldri orka Malle, sjukt kule hunder men fy for en int3ns rase... 
    • Jeg har bhg barn og har en ungtispe på 9 måneder.  Jeg begynte alene trening hjemme dag 3. Alene mens e går på do, vaskerommet, ut med boss, ect. Noen min i slengen. At en vanlig valp venter i bil i 10 min mens du leverer i bhg kan ikke være noe big deal eller på noe som helst skadelig for valpen.  Ikke alle er uføre og enslige når de skaffer seg valp og kan følge med på alt valpen gjør til enhver stund. De aller fleste er i jobb/skole.  Ta det helt med ro, ikke gjøre noe stor greie utav alene trening. Inn og utav av rom uten valpen, evt valpen i binge/bur og du går å legger ungen/dusjer ect.  Jeg har i hvertfall den holdningen og synes d fungerer fint  
    • Hadde en utrivelig opplevelse i går. Vi fikk hjemmelekser fra forrige privattime, der målet generelt er godt samspill og lydighet uten godbiter fremme, og vi fikk en spesifikk øvelse å fokusere på: hverdagslig lineføring, uten lokking og luring og bestikkelser. Ede skal ganske enkelt bare holde seg i posisjon fordi han aksepterer mitt lederskap, ikke fordi jeg bestikker ham med godis. Jeg har vært litt sløv og reluctant med de leksene, fordi det blir så dårlig stemning. Ede går skyhøyt i stress når jeg er bestemt og stiller krav. Det er ikke bare testing av lederskap og maktkamp, han blir redd. Som om han får angstanfall og hans verden raser sammen av at hans autonomitet trues. Jeg forstår ham. Samtidig er vi nødt til å få på plass lydighet uten godbiter tilgjengelig. Han MÅ noen ganger bare høre etter, med en eneste gang. Derfor må han ALLTID høre etter med en eneste gang, for han evner ikke skille en alvorlig situasjon fra en øvelse. Han er såpass kunnskapsløs om den naturvitenskapelige verden at han prøver hilse fysisk på mennesker inni forbipasserende biler. Fysikk forstår han seg ikke på. ..så instruktøren har rett og min indre pølsetante har feil. En kan ikke bare dille og dalle og shape og lokke og bestikke absolutt ALT med en så stor hund. Noen ganger må en stille KRAV til hunden som hunden må følge opp uten å stille spørsmål.  Lineføring er mange ganger en sånn situasjon, hvor en må kunne KREVE av hunden at den gjør nøyaktig som den får beskjed om.  ..men jeg er for soft til å være streng nok. Ble instruert til å bruke kroppen som blokkering. Rolig, behersket, men dominant, blokkere og presse ham til å rygge bakover om han passerer skotuppene mine, selvstendig fremoversøkende. Jeg vil gjerne ha resultatet. En hund jeg slipper å hele tiden fokusere på i bekymring for at han kan bryte posisjonen når vi manøvrerer på steder det skjer mye.  ..men metoden er ikke my cup of tea med akkurat denne hunden. Har forsøkt lure meg til å bruke shaping for å oppnå det samme, og det går stadig fremover. Ede kan gå et godt stykke uten noe i hånden, med kontakt, uten utbetalinger nå, men vi er langt fra i mål.  For å få fortgang har jeg blandet litt. Litt mindre godis, aldri i hånden, og høyere krav for å få opp fra lomma, samtidig som jeg har satt grenser ved metoden fra instruktør. Stresser han seg opp og ikke adlyder, men fortsetter bryte fremover, så "legger jeg ham i bakken" (høres så ille ut - det er bare en dekk ved litt press i halsbåndet, ikke så mye at han stritter i mot, bare en veiledning) og så må han ligge til han har stresset ned før vi fortsetter. Dette gikk SÅ fint 4/5 av turen i går. Han har forstått at jeg vil han skal holde hodet ved låret mitt, og han var såååå flink gutt til bare sporadiske godiser. Jeg var SÅ fornøyd med fremgangen. Så gikk vi tom for godis. Ede gikk umiddelbart opp i stress. Vi nærmet oss hjemme. Der er det mer godis.   Han.. Han våknet og må tisse. Kommer tilbake for å fullføre når det behager Herren.  ... Altså, det luktet tomt fra lommene og vi var nær hjemme igjen. Edeward identifies as a labrador når det kommer til mat. Han selger sjelen sin for en tørrforkule. Grønnsaker, blåbær, spaghetti, absolutt alt som ikke smaker direkte vondt er nom nom. Han til og med ser ut som The Cookie Monster.  JEG har kommunisert de spillereglene han nå forholder seg til som om de er naturlover. Vårt forhold er transaksjonelt. Jeg ber ham om noe og han gjør det mot betaling i godis. Det er sånn livet er.  Tomt for godis i lommene er en krisesituasjon, det er en force majeure, og det eneste som betyr noe da er å komme seg fortest mulig til nærmeste godis depot. Ede trodde vi hadde en felles forståelse av det der, men dumme, DUMME muttern sakket farten da han som ansvarsbevisst lagkamerat satte den opp for å hjelpe oss ut av knipa. Hun sakket farten og så forvandlet hun seg til et monster av en syk tyrann som holdt ham igjen og blokkerte og presset ham bakover og "la ham i bakken" og stilte seg til å pause på stedet hvil midt på veien uten mål og mening, med tomme lommer, bare et minutt fra matlageret. Ede gikk i harnisk. Han ble RASENDE. Noen øyeblikk der var jeg sikker på han ville BITE BRUTALT. Det der var på liv og død for ham. Han var så sint. Jeg var forberedt på en virkelig stygg slosskamp mellom oss to. Emergency situation modus kicked in og jeg holdt meg heldigvis iskald og rolig og var sta og bestemt i møte med en så rasende hund som jeg aldri har sett i levende live før. Han ville heldigvis bare gi uttrykk for hva han synes om å fjase bort tid på å ikke haste hurtigst mulig til matfatet og lot seg legge i bakken igjen, tydelig opprørt, tydelig skuffet, tydelig sjokkert over det elendige lederskapet til det dumme nautet som ikke forsto alvoret i situasjonen, men han tok det. Han aksepterte lederskapet og la seg ned. Ingen bitt. Vi kom oss hjem. Vel innenfor døren gjorde han alt han kunne for å beklage utbruddet sitt og skape god stemning igjen. Hoppet og jukket (jeg har avledet valpejukking uten å være sur og streng, så han tror nå tydeligvis det er en hyggelig gest) og var tydelig lei seg for episoden og ville forsikre seg om at relasjonen mellom oss to var fin igjen. ..for å få åpnet matskapet.  Det er ikke bare bare.  Den matmotivasjonen hans er en medalje med en bakside. Gull verdt, men det kjemiske symbolet for gull er også Au.  ... Prøver på en litt kortere lineføringstur i kveld, uten å tømme lommene. Viktig at det lukter innhold fra dem, tydeligvis.   
    • Uten å ha fått svar på spørsmålene fra Simira, som er høyst relevante, så lurer jeg på om hun kanskje synes det er kjedelig å bare gå? Hva slags aktiv rase er det? Vorsteher og border collie har svært ulike interesser og behov. Om det er vorsteher type aktiv rase har jeg ingen tips, men om det er den andre typen, så synes jeg selv det KAN hjelpe å gi hunden oppgaver mens vi går, som øvelser fra ulike former for (kreativ) lydighet.  Tilskudd av magnesium og omega 3 fettsyrer, samt større mengder fullspektret lys inn i øynene hjelper også mot stress på mer generelt grunnlag. Merker godt forskjell på valpen min, som sank veldig i stress kort tid etter påbegynt lysterapi og mer tid utendørs sammen med disse tilskuddene. Så økte han veldig i stress igjen da jeg begynte sløve og glemme gi ham omega 3 og magnesium. Da mener jeg ikke stressnivå døgnet gjennom, men peaks når han blir stresset. Tilskuddene tar brodden av det. ..på min. 
    • Det høres ut som du har et godt grunnlag, men det er vanskelig å si uten å se hunden. Noen typer, raser og individer er også bare lettgiret. Alder er også relevant. Hvor gammel er hunden? Er hun fulgt opp hos veterinær, og er frisk? Alle signalene på stress kan også være signaler på smerte og ubehag. Og så er spørsmålet hvordan hun får løpt fra seg og hodearbeid. Kanskje hodearbeidet er for mye, for vanskelig, eller for lite? Løper hun i hundegård, løpetur med deg? Hvordan ser dagsrutinen deres ut?
  • Nylig opprettede emner

• Create New...