Gå til innhold
Hundesonen.no

Lyra Vår Letsager er født!


Mud

Recommended Posts

  • Svar 227
  • Created
  • Siste svar

Hun er superherlig :o Og Full av lekelyst! Ikke mye malle i henne for å være Laeken (1/5 mener jeg det ble sagt?) men det lille som er merker mann hehe..Laeken er generellt lekne da.

Onde tunger skal ha det til at frøkna ikke kler rosa! Aua for øya ble det sagt! Må nesten si meg enig og et lyseturkis eller noe halsbånd skal kjøpes inn etterhvert :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er superherlig :o Og Full av lekelyst! Ikke mye malle i henne for å være Laeken (1/5 mener jeg det ble sagt?) men det lille som er merker mann hehe..Laeken er generellt lekne da.

Onde tunger skal ha det til at frøkna ikke kler rosa! Aua for øya ble det sagt! Må nesten si meg enig og et lyseturkis eller noe halsbånd skal kjøpes inn etterhvert :icon_redface:

Sort er veldig kledelig til rosa :rolleyes:

Gratulerer (igjen) med vesla, gleder oss til lørdag! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er den deiligste, nydeligste, skjønneste, peneste, godeste (er det noe som heter det...?) vakreste, beste lille valpisen på denne jord! Også lukter hun så utrolig digg! :icon_redface::o Har tatt ca en dullion bilder idag, kommer til å spamme hjemmesiden min imorgen eller noe, skal si i fra! :o

Men hvis noen er i tvil: I'm in løøøøøøøve! :o;)

Edit: Og bare sånn for the record, hun er ikke rosa, hun er camo!! Og jeg har bilder som besviser hvor utrolig kul hun er i halsbåndet til Tequila! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse bilder av Lyra på siden min :P

Åh, er enig i at hun definivtivt er camobabe!! Kledde jo halsbåndet drit godt jo! Jeg er nok en av dem som vrenger meg av det rosa synet...

Men seriøst.. tror jeg bare har gratulert Anette med bebisen, men skjønner jo at jeg burde ha gratulert gærne tanten også!!

Så grattis til dere begge to :P

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, er enig i at hun definivtivt er camobabe! Kledde jo halsbåndet drit godt jo! Jeg er nok en av dem som vrenger meg av det rosa synet...

Men seriøst.. tror jeg bare har gratulert Anette med bebisen, men skjønner jo at jeg burde ha gratulert gærne tanten også!

Så grattis til dere begge to :P

:P

:P:P Tusen takk, føler virkelig at jeg har vært med på dette valget! eller kanskje ikke sånn innmari.. :P

Men takker for camostøtten! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P:P Tusen takk, føler virkelig at jeg har vært med på dette valget! eller kanskje ikke sånn innmari.. :P

Men takker for camostøtten! B)

Du var da med å skreiv et par mail o.sv hehe...

og jo HUN KLER ROSA FOR TENK! :P om ikke annet så fordi jeg har bestemt det såh! Alle kommer til å tro hun er gutt hvis jeg bytter farge :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var da med å skreiv et par mail o.sv hehe...

og jo HUN KLER ROSA FOR TENK! :P om ikke annet så fordi jeg har bestemt det såh! Alle kommer til å tro hun er gutt hvis jeg bytter farge :P:P

Hihi joa jeg var jo det...! :P

Og nei vennen, hun kler ikke rosa... Dette har vi snakket om før har vi ikke...? :P Og så om alle tror hun er en gutt..? Mange som tror at Lita er en hann, du ser ikke meg stappe på henne rosa do you..? *knis* Og ja jeg har prøvd med det så bare dust ut, enda jeg digger rosa...! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa.... uæææææ :lol:

Og hadde hun vært hannhund, ville hun gått med babylyseblått?

Kamuflasje er tingen! Eller noe mer estetisk brunt lær, noe litt bredere og pyntet. Eller hva med en litt lekker limegrønn?

Spiller det noen rolle for hva folk tror hun er? Hun har jo et "damenavn", så det bør vel holde... Uansett får du nok bare venne deg til at folk tror hun er hannhund, så lenge hun fortsetter å ha bart og sterk kroppsbehøring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* altså jeg hadde på forhånd bestemt meg for at denne lille frøkna skal dilles opp i rosa..så kommer hun her og ikke KLER det?? <_< Greit! Jeg skal gå over til lysgrønt når hun vokser til litt og så etter det skal hun få det sorte lærhalsbåndet til Loke med masse utsmykninger og steiner på :lol:

Men altså: enn så lenge så er hun rosa! hehe.. hadde hun vært gutt så hadde hun hatt camo..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fryktelig teit spørsmål, men med unntak av popularitet og pels, hva er forskjellen på Laeken og malle? Sånn i grove trekk...

Hei. Mallen og Laeken er visst i utganspunktet ikke så forskjellige. Av de tre andre variantene er det mallen laeken er mest lik visstnok (nå er det også endel malle i alle laeken da det har blitt blandet inn for å styrke rasen). Nå har ikke jeg all verdens erfaring med rasen enda og jeg har ingen erfaring med malle utover å kjenne noen, men de som har hatt endel laeken har gjerne hatt alle variantene og de sier at laeken skiller seg også litt fra mallen ved at laeken er noe mindre førermyke men samtidig mer førerorienterte. De er staere rett og slett samtidig som de fotfølger eieren sin overalt og ikke viker fra siden din (her er det individforskjeller). Dette var veldig tydelig når jeg var hos oppdretter og var med å gikk tur med deres 3 voksne laeken - de løp 10 maks 20 m frem og så tilbake hvor de løp en bue rundt føreren for så å løpe 10-20m frem og sånn holdt de på hele turen. Min Groenendael er også førerorientert men har en langt større radius for å si det sånn hehe.. Laekens har også et stort behov for fysisk kontakt med eier (eller folk de kjenner og liker) i tillegg er de bedre på å slappe av helt av seg selv når det ikke skjer noe. De er like lettlærte og har minst like stor lekelyst som mallen, men de kan altså ikke tvinges til å gjøre så mye :)

Laeken har skilt seg litt fra de andre hele tiden da Laeken ble brukt som vakt/gjeterhund der de andre ble brukt som gjeter/vakthund. De ble også avlet mer separat.. De var opprinnelig kjent som "hunden som biter hardt" og hadde i oppgave å ordne opp selv. Desverre har det ført til en smule lav bitehemning og med oppdrettere som har tatt feil av reservasjon (rasen skal være reservert..altså likegyldig til fremmede)og frykt så har rasen hatt sitt å stri med. De har et mildt sagt dårlig rykte for å si det slik og prater du med belgerfolk får du sjelden høre noe positivt desverre...

Heldigvis finnes det flere oppdrettere som har innsett at hvis rasen skal overleve så MÅ de avle vekk mange av de gamle egenskapene og utelukkende avle på "sosiale " dyr med høy bitehemning og lite frykt. Dette må komme før pelskvalitet og ekstriørkvalitet men samtdig må man ha i bakhodet at rasen faktisk har samme rasestandar som de andre belgiske fårehundene. (det har blitt blandet inn b.l.a bouvier slik at mange av dyrene ser altfor grove ut og har for mye pels, disse blir nå av en eller annen grunn kalt "gamle typen" imens den typen som er nærmest rasestandar blir kalt"den nye" Lyra er av "den nye")

Lyra`s oppdretter er oppvokst med rasen da faren hans var politimann og brukte Laeken som tjenestehund og han har et glødende engasjement og stor kunnskap om rasen. Han ba meg aldri glemme at Laeken i utgansgpunktet ble avlet for å bite fremmede mennesker og hele tiden jobbe med å sosialisere Lyra mest mulig. Dette til tross for at hun er etter svært sosiale foreldre og var den mest sosiale i kullet... Så de skiller seg nok en del enn så lenge.. Om noen år så kan man håpe på at det er like selvfølgelig med sosiale laekens som det er med sosiale maller, men for at det skal skje så må flere oppdrettere komme på banen og ta i et tak :(

Hmm..det var visst litt mer en grove trekk, men altså..jeg har hatt krølldilla en god stund og det tar litt overhånd :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!
Okey, da ble jeg litt klokere. Takker og bukker. Bare moro med engasjerte folk. :lol: Dem man får mest info utav. Og hun er virkelig nydelig på bilder. :)

Det er hun i virkeligheten og, rak. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...