Gå til innhold
Hundesonen.no

Lyra Vår Letsager er født!


Mud

Recommended Posts

  • Svar 227
  • Created
  • Siste svar

Hun er superherlig :o Og Full av lekelyst! Ikke mye malle i henne for å være Laeken (1/5 mener jeg det ble sagt?) men det lille som er merker mann hehe..Laeken er generellt lekne da.

Onde tunger skal ha det til at frøkna ikke kler rosa! Aua for øya ble det sagt! Må nesten si meg enig og et lyseturkis eller noe halsbånd skal kjøpes inn etterhvert :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er superherlig :o Og Full av lekelyst! Ikke mye malle i henne for å være Laeken (1/5 mener jeg det ble sagt?) men det lille som er merker mann hehe..Laeken er generellt lekne da.

Onde tunger skal ha det til at frøkna ikke kler rosa! Aua for øya ble det sagt! Må nesten si meg enig og et lyseturkis eller noe halsbånd skal kjøpes inn etterhvert :icon_redface:

Sort er veldig kledelig til rosa :rolleyes:

Gratulerer (igjen) med vesla, gleder oss til lørdag! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er den deiligste, nydeligste, skjønneste, peneste, godeste (er det noe som heter det...?) vakreste, beste lille valpisen på denne jord! Også lukter hun så utrolig digg! :icon_redface::o Har tatt ca en dullion bilder idag, kommer til å spamme hjemmesiden min imorgen eller noe, skal si i fra! :o

Men hvis noen er i tvil: I'm in løøøøøøøve! :o;)

Edit: Og bare sånn for the record, hun er ikke rosa, hun er camo!! Og jeg har bilder som besviser hvor utrolig kul hun er i halsbåndet til Tequila! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse bilder av Lyra på siden min :P

Åh, er enig i at hun definivtivt er camobabe!! Kledde jo halsbåndet drit godt jo! Jeg er nok en av dem som vrenger meg av det rosa synet...

Men seriøst.. tror jeg bare har gratulert Anette med bebisen, men skjønner jo at jeg burde ha gratulert gærne tanten også!!

Så grattis til dere begge to :P

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, er enig i at hun definivtivt er camobabe! Kledde jo halsbåndet drit godt jo! Jeg er nok en av dem som vrenger meg av det rosa synet...

Men seriøst.. tror jeg bare har gratulert Anette med bebisen, men skjønner jo at jeg burde ha gratulert gærne tanten også!

Så grattis til dere begge to :P

:P

:P:P Tusen takk, føler virkelig at jeg har vært med på dette valget! eller kanskje ikke sånn innmari.. :P

Men takker for camostøtten! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P:P Tusen takk, føler virkelig at jeg har vært med på dette valget! eller kanskje ikke sånn innmari.. :P

Men takker for camostøtten! B)

Du var da med å skreiv et par mail o.sv hehe...

og jo HUN KLER ROSA FOR TENK! :P om ikke annet så fordi jeg har bestemt det såh! Alle kommer til å tro hun er gutt hvis jeg bytter farge :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var da med å skreiv et par mail o.sv hehe...

og jo HUN KLER ROSA FOR TENK! :P om ikke annet så fordi jeg har bestemt det såh! Alle kommer til å tro hun er gutt hvis jeg bytter farge :P:P

Hihi joa jeg var jo det...! :P

Og nei vennen, hun kler ikke rosa... Dette har vi snakket om før har vi ikke...? :P Og så om alle tror hun er en gutt..? Mange som tror at Lita er en hann, du ser ikke meg stappe på henne rosa do you..? *knis* Og ja jeg har prøvd med det så bare dust ut, enda jeg digger rosa...! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa.... uæææææ :lol:

Og hadde hun vært hannhund, ville hun gått med babylyseblått?

Kamuflasje er tingen! Eller noe mer estetisk brunt lær, noe litt bredere og pyntet. Eller hva med en litt lekker limegrønn?

Spiller det noen rolle for hva folk tror hun er? Hun har jo et "damenavn", så det bør vel holde... Uansett får du nok bare venne deg til at folk tror hun er hannhund, så lenge hun fortsetter å ha bart og sterk kroppsbehøring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* altså jeg hadde på forhånd bestemt meg for at denne lille frøkna skal dilles opp i rosa..så kommer hun her og ikke KLER det?? <_< Greit! Jeg skal gå over til lysgrønt når hun vokser til litt og så etter det skal hun få det sorte lærhalsbåndet til Loke med masse utsmykninger og steiner på :lol:

Men altså: enn så lenge så er hun rosa! hehe.. hadde hun vært gutt så hadde hun hatt camo..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fryktelig teit spørsmål, men med unntak av popularitet og pels, hva er forskjellen på Laeken og malle? Sånn i grove trekk...

Hei. Mallen og Laeken er visst i utganspunktet ikke så forskjellige. Av de tre andre variantene er det mallen laeken er mest lik visstnok (nå er det også endel malle i alle laeken da det har blitt blandet inn for å styrke rasen). Nå har ikke jeg all verdens erfaring med rasen enda og jeg har ingen erfaring med malle utover å kjenne noen, men de som har hatt endel laeken har gjerne hatt alle variantene og de sier at laeken skiller seg også litt fra mallen ved at laeken er noe mindre førermyke men samtidig mer førerorienterte. De er staere rett og slett samtidig som de fotfølger eieren sin overalt og ikke viker fra siden din (her er det individforskjeller). Dette var veldig tydelig når jeg var hos oppdretter og var med å gikk tur med deres 3 voksne laeken - de løp 10 maks 20 m frem og så tilbake hvor de løp en bue rundt føreren for så å løpe 10-20m frem og sånn holdt de på hele turen. Min Groenendael er også førerorientert men har en langt større radius for å si det sånn hehe.. Laekens har også et stort behov for fysisk kontakt med eier (eller folk de kjenner og liker) i tillegg er de bedre på å slappe av helt av seg selv når det ikke skjer noe. De er like lettlærte og har minst like stor lekelyst som mallen, men de kan altså ikke tvinges til å gjøre så mye :)

Laeken har skilt seg litt fra de andre hele tiden da Laeken ble brukt som vakt/gjeterhund der de andre ble brukt som gjeter/vakthund. De ble også avlet mer separat.. De var opprinnelig kjent som "hunden som biter hardt" og hadde i oppgave å ordne opp selv. Desverre har det ført til en smule lav bitehemning og med oppdrettere som har tatt feil av reservasjon (rasen skal være reservert..altså likegyldig til fremmede)og frykt så har rasen hatt sitt å stri med. De har et mildt sagt dårlig rykte for å si det slik og prater du med belgerfolk får du sjelden høre noe positivt desverre...

Heldigvis finnes det flere oppdrettere som har innsett at hvis rasen skal overleve så MÅ de avle vekk mange av de gamle egenskapene og utelukkende avle på "sosiale " dyr med høy bitehemning og lite frykt. Dette må komme før pelskvalitet og ekstriørkvalitet men samtdig må man ha i bakhodet at rasen faktisk har samme rasestandar som de andre belgiske fårehundene. (det har blitt blandet inn b.l.a bouvier slik at mange av dyrene ser altfor grove ut og har for mye pels, disse blir nå av en eller annen grunn kalt "gamle typen" imens den typen som er nærmest rasestandar blir kalt"den nye" Lyra er av "den nye")

Lyra`s oppdretter er oppvokst med rasen da faren hans var politimann og brukte Laeken som tjenestehund og han har et glødende engasjement og stor kunnskap om rasen. Han ba meg aldri glemme at Laeken i utgansgpunktet ble avlet for å bite fremmede mennesker og hele tiden jobbe med å sosialisere Lyra mest mulig. Dette til tross for at hun er etter svært sosiale foreldre og var den mest sosiale i kullet... Så de skiller seg nok en del enn så lenge.. Om noen år så kan man håpe på at det er like selvfølgelig med sosiale laekens som det er med sosiale maller, men for at det skal skje så må flere oppdrettere komme på banen og ta i et tak :(

Hmm..det var visst litt mer en grove trekk, men altså..jeg har hatt krølldilla en god stund og det tar litt overhånd :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!
Okey, da ble jeg litt klokere. Takker og bukker. Bare moro med engasjerte folk. :lol: Dem man får mest info utav. Og hun er virkelig nydelig på bilder. :)

Det er hun i virkeligheten og, rak. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk for svar😊 Tar imot alle råd og tips.  Vi fikk valpen da han var 11 uker gammel, så den var rundt 13 uker da vi forsøkte valpegrinda. Hva gjør dere andre når man skal starte alenetrening? Tenker at å ha tilgang til hele huset vi være et for stort område for valpen?
    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
    • Vi har lå hatt valpen i 3, snart 4 uker, og har for et par uker siden begynt med litt trening på å være i valpegrind.  Rasen er Brasiliansk terrier.  Valpen begynner å bli stueren, men vi må følge godt med enda siden den ikke gir lyd fra seg når den skal ut. Regner med dette går seg til. Valpegrinda står på stua, og etter råd fra noen andre krympet vi den inn til å ha plass til bare senga.  Men, valpen hyler og piper og bjeffer med en gang den lokkes dit. Slenger inn noen godbiter og sier «på plass», og stenger grinda. Etter 20-30 min roer den seg og sovner. Vi er innen synsrekkevidde for den, og vi har valgt å ikke gi den noe oppmerksomhet når den driver på slik. MEN, han både tisser og bæsjer inni der, selv om han like før var ute og gjorde ifra seg!  Jeg har også sittet utenfor grinda uten at han når tak i meg, men hyler fortsatt, men kanskje ikke like lenge.  Målet til slutt er jo at han på sikt skal kunne være hjemme alene mens gutten er på skolen fra høsten av, 6 timer ca.  Men slik det ser ut nå virker det som at vi kan glemme dette🙄 Noen råd? Spør hvis jeg har glemt å informere om noe😊
    • 🤣🤣🤣 det er minst 5 år til 🤣
    • Du får si fra når han er voksen og veloppdragen.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...