Gå til innhold
Hundesonen.no

Fortell meg om løpetid


Symra&Pippin

Recommended Posts

Har søkt litt rundt etter info om løpetid, men nå vil jeg ha noen egne erfaringer fra dere. Er denne perioden en pest og en plage? Er det sånn at dere gruer til det? Ødelegges tepper og møbler, og må hunden ligge på gulvet om natta, ikke i senga? Blir tisper med mye pels veldig grisete der bak? Blir hun humørsyk? Er det stor forskjell på raser når det gjelder hvor ofte de har løpetid? Kan de hpormonbehandles så de mister løpetida? (Ikke at jeg har tenkt å klusse med naturen på den måten, bare lurte).

Og hvordan fungerer det i heimen for dere som har hunder av begge raser når tispa løper? Jeg har spurt om noe lignende før, men jeg blir jo aldri ferdig med å mase... :icon_cry:

(Bakgrunnen for spørsmålene er som mange vet at jeg tenker på å kjøpe en briard, kanskje tispe, og så har jeg en wheatenhann fra før).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer en del mellom både raser og individer. Min tispe her kort løpetid og blør veldig lite. Bare litt i 3-4 dager i begynnelsen og 2-3-4 dager mot slutten. Hun er veldig iverig etter å arbeide (LP) under løpetiden, så for meg er dette den beste perioden.

Jeg har også en hannhund. Jeg har hundegård der tispa kan gå ut og inn som hun vil, så hun står der når jeg ikke har hun med meg, fordi hannhunden går løs på gården hele året rundt. Når jeg skal ha ut tispa og hun er høyløpsk, stenger jeg vekk hannhunden. Han blir nemlig litt aggressiv mot meg i de 2-3 dagene tispa er høyløpsk fordi han vil kjempe litt for å parre seg. Han mister også matlysten denne perioden og blir litt fjern (fremdeles bare de 2-3 "værste" dagene).

Synes det fungerer overraskende flott! Jeg har hatt litt konflikt i forhold til hannhunden, men ikke noen store konflikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen pest og plage her i huset, i alle fall. Det verste er at hun må gå i bånd den tiden hun har løpetid, men det fins jo langline.

Vi bruker tispetruse inne, så da kan hun rusle rundt som hun vil og være der hun får lov til å være til vanlig også, uten at vi må vaske opp etter henne. Mange tisper slikker opp etter seg, eventuelt slikker seg bak før det drypper. Tinka bryr seg ikke om tispetrusa i det hele tatt - hun står helt rolig mens vi tar den på og lar den være mens hun har den på.

Tinka blir i alle fall ikke humørsyk. I det hele tatt forandrer hun ikke temperamentet sitt (ift trenbarhet, forsterkningsletthet, tålmodighet, vennlighet osv) i forhold til løpetida. Eller - Tinka er ei tispe med veldig mye kjønnshormoner, så hun kan ofte stresse og ri på meg i perioder (og disse periodene er styrt av løpetida). Men hun har sluttet nå (samtidig som jeg sluttet å bruke klikkeren).

Jeg tror ikke det er forskjell på rasene hvor ofte de har løpetid, det eneste er at små tisper ofte får løpetid nokså tidlig, mens store kan få det nokså seint (dette har med utviklingen av fysikken og mentaliteten å gjøre. Store hunder blir fullvoksne nokså seint, og derfor kan det godt ta en stund før den første løpetida kommer). Noen tisper har løpetid hver fjerde måned, andre har en gang i året.

Bortsett fra sterilisering (som selvsagt fjerner løpetida), går det an å ta hormonsprøyter på tispa for å utsette eller hoppe over en løpetid. Dette er selvsagt ikke risikofritt, og det anbefales nok ikke å gjøre det mer enn en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. jeg ser ikke frem til løpetiden nei. Syns det er veldig plagsomt. Blir mye skifting av bind, av og på med truse hele tiden, lukter stygt, hunden slafser hele tiden baki der, det ser stygt ut med baller hengende og dingler, kan ikke være på treff med andre hunder og må passe ekstre på. griser ut dyner i buret og drypper på gulvet når hun har dyttet trusen til siden når hun har slikket deg. Ja slike ting som jeg irriterer meg over. :) men så har jeg jo fått meg tispe og må bare ta "kosekvensene" for det. Og andre igjen bryr seg ikke noe om dette. Så varer det jo bare noen uker, så det er overkommelig. MEN jeg skulle gjerne ha klart meg uten! :( Så jeg vil gjerne sterilisere da, siden hunden ikke skal brukes i avel, og får endel innbildte plager. Men det er så grusomt dyrt at jeg har ikke mulighet til det nå :icon_cry:

Men tisper har så mange andre positive kvaliteter, at løpetiden går bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi akkurat ferdige med den første løpetiden. Freya har sovet i tre uker og nesten ikke spist den samme tiden. Vi har ikke hatt behov for tispetruse da hun har vært veldig flink til å gjøre seg ren selv. Hannhund har jeg ikke så det kan jeg ikke si så mye om annet enn at noen kjenninger av meg gjorde det slik at de satte hanhunden på kennel når tispa var høyløpsk for at hundene skulle slippe stresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er egentlig ganske normal i løpetiden. Hun blør lite, og man merker egentlig ikke så veldig mye til det. Men det kommer jo endel hanner på besøk da. Jeg må følge i gjenomsnitt to hunder hjem hver dag, det er jo ikke alltid like morro da. Jeg kan heller ikke la Elwira være ute i hagen sin alene (hannene hopper lett over gjerdet). Løpetiden går også litt utover treningen vår, hun kan være litt sløvere enn vanlig, og da er hun sløv da :icon_cry: Men jeg er så heldig at jeg har en hund som kun har løpetid en gang i året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie har sin andre løpetid nå.

Den første løpetiden synest jeg var værst, men det var ikke gale.

Det eneste jeg syns er kjipt er at vi ikke kan gå på ring trening :) men ellers greit.

Ingen ting ødelagt her :( hun får sove i senga med truse på.

Er litt mer sånn å passe på når hun skal ut i hagen å tisse at det ikke kommer en hannhund løpende :icon_cry: men ellers greit.

Det blir litt gris i pelsen ja, men vi tar da bare en dusj ;)

Den andre løpetiden syns jeg at hun har blødd mye mindre ;) Er det vanelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer nesten ikke å se når bikkja mi løper. Det kommer ca to dråper gjennom hel løpetida.

Så eneste tegna hun viser er at hun tisser som et mannfolk rett før B)

og så hovner hun opp baki der.. Oppførselen endrer seg heller ikke noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta nærmer seg slutten på sin andre løpetid nå. Første fikk hun da hun var seks måneder, og da ble det litt bloddråper her og der. Denne gangen har det nesten ikke vært noe; noen dråper på gulvet de første dagene bare, som hun slikket opp selv. Hos oss merker vi (heldigvis) ikke løpetiden noe særlig denne gangen. Hun ordner opp selv! :icon_cry:

Heldiggris som kanskje skal få Briard valp da! *misunnelig - veldig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly blør en del, men ikke ekstremt. Hun er flink til å vaske seg selv (nesten for flink, det blir mye høylydt slurping...), og sleiker opp på gulvet etter seg når jeg ber om det. Bruker et gammelt håndkle til "trekk" der hun sover.

Mentalt blir hun veldig førervar og lett å jobbe med - super kontakt og veldig med på lydighetstrening. På turer er hun litt daffere enn vanlig, og sover generelt mer.

Hun kan også bli smågretten mot andre, helst jevnaldrende, tisper før og under løpetida.

Så alt i alt er det ganske uproblematisk her hos oss - det har faktisk sine gode sider også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt litt rundt etter info om løpetid, men nå vil jeg ha noen egne erfaringer fra dere. Er denne perioden en pest og en plage?

Det er jo litt både og det, da. Vi ventet nå fært på Fibis første løpetid og var glade da hun fikk den Det er nå en del av livet med en tispe og er med på å forme henne til et voksent individ.

Er det sånn at dere gruer til det?

Nei!

Ødelegges tepper og møbler, og må hunden ligge på gulvet om natta, ikke i senga?

Nei, Fibi bruker truse når det er nødvendig. Da skifter jeg truseinnlegg ganske ofte. Jeg skifter på senga om det skulle komme en dråpe eller tre der. Tepper har vi ikke på gulvet, sofaen er av PVC og alle tekstiler som puter og pledd kan vaskes i maskinen.

Blir tisper med mye pels veldig grisete der bak?

Ja

Blir hun humørsyk?

Ja, men samtidig roligere og mer kosesjuk

Er det stor forskjell på raser når det gjelder hvor ofte de har løpetid?

Aner ikke

Kan de hpormonbehandles så de mister løpetida? (Ikke at jeg har tenkt å klusse med naturen på den måten, bare lurte).

Ja, men da vil jeg nok heller anbefale sterilisering

Og hvordan fungerer det i heimen for dere som har hunder av begge raser når tispa løper? Jeg har spurt om noe lignende før, men jeg blir jo aldri ferdig med å mase... :huh:

Det er mange år siden, men vi bodde i en treroms rekkehusleilighet med blandingstispe og bedlingtonhann. Det var et pes med parringssjuk ung hann og ei gammel ringrev av ei tispe. Har man stor plass og kanskje flere luftegårder og oppholdsrom for hundene, er det kanskje lettere. Det er ikke så morsomt å sette en hund på kjøkkenet i fjorten dager, mens man er på jobben. Særlig ikke når hormonene spruter og fristelsen er rett utenfor døra!

(Bakgrunnen for spørsmålene er som mange vet at jeg tenker på å kjøpe en briard, kanskje tispe, og så har jeg en wheatenhann fra før).

Det er nok endel praktiske forhåndsregler man kan ta, men det blir klart endel merarbeid et par ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...