Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye mat får din hund om dagen?


Renate A

Recommended Posts

Hvor mye mat får din hund om dagen?

Husk å få med hvordan fôr hunden går på, Rase, hvor mye den veier og hvor mye mosjon den får om dagen.

Får hunden din noe ekstra i løpet av dagen itillegg til maten?

Chicka, blanding, 4år, 26kg, lubben, får 250gram Hills w/d om dagen, hun er på tur ca 2,5time om dagen og trenes litt i lydighet.

Hun har ekstrem lav forbrenning derfor får hun så lite.

Hun får også omega3 olje, hvitløk (tørket 1 tsk), en eggeplomme, cortaflex og 750mg c-vit om dagen i maten sin.

Hun har fri tilgang til bitebein og får noen ganger tørrfisk.

Ellers så får hun go biter som er fôret hennes eller frolic når vi trener eller er på tur og hun er flink med noe.

(kjekt med mat vrak hund som elsker alt)

På søndager er vi på middag hos mormor og da får hun middagsrester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buster (flat/dobbisblanding), 3år, er 37,5 kg og får rundt 400-450 gram (ca 9dl) med Troll Sport. Han er i passe hold, men heller mot litt tynn. Det varierer litt hvor mye mosjon han får, men vi prøver å holde oss til minimum 1 time om dagen, og så flere lengre turer iløpet av uken. Vi trener litt forskjellig, både lydighet og litt apportering, men ikke konkurranserettet. Er bare for morro skyld. Utover høsten nå skal jeg se om vi ikke får trent litt agility og, men også det bare for morro skyld.

Ellers får han et par egg i maten sin iløpet av uken, og av og til tørrfisk. Prøver å ha fri tilgang til bitebein, men er ikke så enkelt med en pelsball som smugler de med ut i hagen å graver de ned :rolleyes: . Ellers går det med endel godbiter (oftest frolic) om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempo, schäferhanne på 36 kilo, slank, 3 år gammel.

Får 1 kilo Vom & Hundemat om dagen. Må han gå på tørrfôr av praktiske årsaker, så får han to toppede kopper med Eucanuba High Performance (eller hva det nå heter).

Har ingen fast rutine om hvor mange timer om dagen han er i aktivitet, men trener mye bruks, sykkler og trener lydighet. Er på skogstur om jeg går tur. Minimum en time.

I tider med høy aktivitet kan han i tillegg få litt tørrfôr på toppen av V&H eller litt ekstra vom.

Forer en gang om dagen, men vurderer å gi to måltider pga den store mengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ero er en kastrert dvergschnauzer på 16 mnd. Han er ikke for tykk, ei heller for tynn, kunne gjerne vært en smule tynnere. Han veier ca 6kg. Han får ca 85 gram Hills, blandig mellom vanlig voksenfor og lightfor, han spiser rett og slett ikke mer. Tilvanlig får han ca 1 times tur, gjerne lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mira (setter/husky/aussie) er 18 kg og får ca. 200 gram med Hill's c/d per dag fordelt på 2 måltider. Det varierer litt om hun spiser til begge måltid eller ikke da.... Hun er temmelig slank. Varierer litt hvor mye morsjon hun får, men tilsammen blir det vel ca. 2 timer daglig med fysisk og mental trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Milo, Engelsk Setter, 4 år, 21.8kg,kan bli litt tynnere, 250gram Olivers om dagen, aktivitet varierer, lydighet, svømming, sykkelturer og løs-trening :o

Det er et spørsmål om tid, når vi kommer til jakten. Skal kanskje sende hn på et senter i Femunden, og om han blir bra igjen, så tror jeg vi begynner på Energy fôret til Olivers!

Får en lomme( :wub: ) meg godbiter, når han får(ikke alt i samme slengen altså, og kun til trening osv!) og får ikke bitebein ol. så ofte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scott, 2,5 år gammel Cavalier, veier ca 9 kg. Slank. Han får ca 140 gr Hills voksenfor med kylling om dagen fordelt på to måltider. Han spiser alltid opp :wub:

Er på langtur i skogen nesten daglig, vil si han får gjennomsnittlig 1,5 timers tur pr dag. Men det varierer jo. Nå på sommeren svømmer han mye og vi sykler litt på kjølige dager. Trener litt lydighet og leker endel på en gresslette med fotball. Og vanlige småturer rundt omkring.

Han får middagsrester om vi spiser noe han tåler, men da kutter jeg ut tørrfor den dagen. Han får en eggeplomme i uken, og omega3 får pels, muskler og ledd :o Og godbiter når vi trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: AK

Alder: 2,5år

Hold: 16kg, Slank, har planer om å øke mengden tørrför v&h dagene med 0,5dl

Mosjon: kondisjonstrening ca 3xuken (sykkel/svømming) løs på tur 30-90+min 3xuken, bruks arbeid i skogen: rundering, spor, felt 3x +++ Div hun får mye mosjon

För: Oliver's Maxx Energi og Vom & Hundemat.

Mengde: 5dl (ca 220g) tørrför eller 2,5 dl (ca110g) tørrför og 250g V&H.

Ekstra: egg og matrester. +godbiter på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Groenendael

Alder: 2 år

Hold: 26-27kg max, For tynn

Mosjon: 1-2,5t per dag.Blir nå også trent relativt hardt i vann ca annenhver dag ( i tillegg til daglig kenguhopping og kattejakt på eget intiativ :wub: )

För: Vom & hundemat og Olivers maxx energy .

Mengde: 1 pølse v&h (500g?), de få gangene jeg gir han tørrfòr gir jeg han alt han orker :o

Ekstra: Hønepøne, laksefilet,rein vom, krås, matrester etc +godbiter på trening. Jeg gir han mest mulig av omtrent alt han spiser og tåler egentlig. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Cavalier King Charles Spaniel

Alder: 16 mnd

Hold: 13 kg, litt lubben

Mosjon: 1-3 timer om dagen. varierer med LP, Agility, spor og turer..

För: Olivers Weight Loss

Mengde: ca 110 gram

Ekstra: Omega 3 og plaque off

Rase: Cavalier King Charles Spaniel

Alder: nesten 3 mnd

Hold: ca 3 kg

För: Olivers Start

Mengde: Måler ikke, hun får så mye som hun vil ha

Ekstra: Omega 3, + at jeg varierer med å tilsette vann og biola i foret hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Labrador retriever.

Alder: Snart tre år.

Hold: Veier ca 28 kg vil jeg tro (skal veie henne snart), skal ha henne ned til ca 27,5.

Mosjon: 1-3 timer aktivisering om dagen (tur, hundetreff, sykling, svømming, lydighet, miljøtrening eller apportering).

Fôr: Precept for vanlige hunder (om de har det, skal vi kjøpe en sekk som ikke inneholder kylling neste gang).

Mengde: ca 250 gram om dagen.

Ekstra: Får innimellom diverse middagsrester, tyggebein/griseører med jevne mellomrom og en god del godbiter på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Strihåret dachs, standard str.(på grensen til dverg)

Alder: 14 mnd.

Hold: 7.3 kg, akkurat passe

Mosjon: ca. 2 timer tur hver dag, i tillegg løper hun rundt og leker i hagen i ca. 1 time hver dag

Fôr: Eukanuba Puppy & Junior Small, vurderer å bytte til Vom og Hundemat

Mengde: 110-120g

Ekstra: Plaque Off, godbiter ved trening, tyggebein, i blant matrester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Dvergschnauzer

Alder: 7 mnd

Vekt: 5 kg

Hold: slank (nesten på grensa mot tynn)

Aktivitetenivå: Medium

For: Eukanuba intestinal for puppies

Mengde: ca 80 g (står 160-200 ca på sekken og hun får mer hvis hun vil ha men hun spiser ikke opp)

I tillegg: tørrfisk, lite men noen godbiter og olivenolje på maten to ganger i uka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffordshire bullterrier.

2,5 år.

23 kg.

passe hold.

500g vom og hundemat hver dag (2 måltid). + lakseolje og blåbærekstrakt.

(pleier av og til å bruke kvelds porsonen som "go`bit under kveldstreningen)

Proplan tørrfor som go`bit.

Bruker å litt frolic og diverse små "prøveposer" med tørrfor :rolleyes:

Får 1-2 grisehaler/griseører i uka, eller tørrfisk.

Diverse tyggebein alltid tilgjengelig.

Mosjon varierer fra 1 til 2,5 t tur.

Lek i hagen eller med andre hunder.

Drar dekk 2-3 ganger i uka.

Trener litt lydighet for oss selv skal begynne med spor og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Boreder Collie

Alder: 2,5 år

Hold: ganske bra, bittelitt tynn

För: Eukanuba preformance

Mengde: ca 200-2500gran

Ekstra: plauqe off og festningstabeletter. I tilleg så ligger det 4-5 knotebein rundt om her og de får nammis innimellom

Rase: Border Collie

Alder: 7mndr

Hold: litt for tynn men han har dessverre litt rask forbrenning så han er vanskelig å legge på

För: Eukanuba puppy

Mengde: ca 250gram

Ekstra: plauqe off og festningstabeletter. I tilleg så ligger det 4-5 knotebein rundt om her og de får nammis innimellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Dalmatiner

Vekt: ca. 25 kg.

Fôr: Eukanuba maintenance/normal activity Large breed.

Mengde: 260-280 gram om dagen, holder vekta (som jeg er tilfreds med) med den mengden.

Mosjon: Som regel minst halvannen time tur til sammen - i tillegg til lydighets- og sportrening noen ganger i uka.

Ekstra: Det blir jo en god del godbiter under tur og trening. Mest Frolic til hverdags, men klemmer til med karbonader, pølser eller leverpostei på tube ved passende høve.

Får Salmopet og Plaque Off over fôret hver dag.

1 grisøre og minst 2 tyggebein i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Shetland Sheepdog

Alder: 6,5 år

Hold: 7,5 kg., akkurat passe

Mosjon: varierende men ca. 1 times skogstur annenhver dag, ca. 1 times asfalttur annenhver dag + fri lek i hagen med andre hunder og barn hver dag

For: Vom & Hundemat kylling + selolje

Mengde: ca. 100 gram + 1/2 spiseskje olje

Ekstra: alltid tyggebein tilgjengelig, div. godbiter ved trening, griseører/ tørrfisk en gang i blant og middagsrester ca. 2 ganger i uka

Rase: Collie Langhår

Alder: 5 år

Hold: 25,5 kg., passe hold men går fort ned i vekt pga kronisk mage/ tarm lidelse

Mosjon: varierende men ca. 1 times skogstur annenhver dag, ca. 1 times asfalttur annenhver dag + fri lek i hagen med andre hunder og barn hver dag, lp-trening 3-4 dager i uken + konkurranser i ny og ne

For: V&H Kylling + selolje

Mengde: ca. 350 gram + 1 spiseskje olje

Ekstra: alltid tyggebein tilgjengelig, div. godbiter ved trening, griseører/ tørrfisk en gang i blant og middagsrester ca. 2 ganger i uka

Rase: Collie Langhår

Alder: 2,5 år

Hold: 29 kg. og litt for tung (skal slankes ned til 26 kg. pga. HD D og skjevt bekken)

Mosjon: varierende men ca. 1 times skogstur annenhver dag, ca. 1 times asfalttur annenhver dag + fri lek i hagen med andre hunder og barn hver dag, lp-trening 3-4 dager i uken + konkurranser i ny og ne

For: V&H Kylling + selolje

Mengde: ca. 300 gram + 1 spiseskje olje

Ekstra: alltid tyggebein tilgjengelig, div. godbiter ved trening, griseører/ tørrfisk en gang i blant og middagsrester ca. 2 ganger i uka

Er usikker på om jeg gir de rett mengde for så jeg setter stor pris på om noen kan veilede meg litt dersom de får for mye/ lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jóga

Rase: Shetland Sheepdog.

Alder: 3 1/2 år.

Hold: 5,5 kg., i tynneste laget. Ideelt 0,5-1 kg. tyngre.

Mosjon: Ca. 1 times tur pr. dag, pluss noe småturer, 1/2-1 times fri lek og trening ved siden av.

Fôr: Specific Eicosa for øyeblikket, men kommer til å gå tilbake til Royal Canin Puppy e.l. da de spiser dette bedre. Har prøvd de fleste vanlige merker.

Mengde: Så mye jeg får i henne...

Ekstra: Alskens godbiter, passende matrester, rått kjøtt når det passer seg.. Egentlig mest mulig de dagene de faktisk også spiser mat.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saeta

Rase: Shetland Sheepdog.

Alder: 16 mnd.

Hold: 7 kg., i tynneste laget. Ideelt 1 kg. tyngre.

Mosjon: Ca. 1 times tur pr. dag, pluss noe småturer, 1/2-1 times fri lek og trening ved siden av.

Fôr: Specific Eicosa for øyeblikket, men kommer til å gå tilbake til Royal Canin Puppy e.l. da de spiser dette bedre. Har prøvd de fleste vanlige merker.

Mengde: Mest mulig.

Ekstra: Godbiter osv., generelt mest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...