Gå til innhold
Hundesonen.no

"Egnede" raser for lydighet?


charlotte

Recommended Posts

Er det sånn nå at man rett og slett blir foret med at "det går ikke an" når man kommer med en utradisjonell rase og vil begynne lydighetstrening?

Jeg synes nemlig at den generelle holdningen til andre raser enn BC og ett par andre i gruppe 1 er innmari negativ. "Det går ikke og ferdig med det" .................. og da skjønner i alle fall jeg at det ikke går. Det blir litt som min instruktør på rideskolen sa når jeg var 14 år og vi hadde sprangtrening for fôrvertsrytterne. Hun satte opp en liten bane som vi alle hoppet, på slutten hevet hun hindrene til mellom 110 cm og 130 cm - siste hinderet var 130cm - ponnien jeg da rei var 6 år og 138cm høy........... så kom meldingen "skal du klare dette må du TRO på at han klarer det, gjør du ikke det så skal du ikke prøve - men tror du at han klarer det så sett igang".......... Jeg var vel ikke 100% sikker på om han ville ta det siste, men satte igang og så rett før vi styrte mot siste kombinasjon med megahinderet i enden ropte instruktøren "is i magen og ha tro på at det går, TRO på at det går" - og vips så var vi over..................... Det er det skumleste jeg noen gang har gjort - men du verden for en følelse det var etterpå..........

Hadde noen bedt meg gjøre det samme i dag så hadde jeg sagt at "nei, det går ikke - det er ikke fysisk mulig for en så liten ponni å hoppe så høyt".......... og da er det rimelig bankers at man ikke ville kommet over i det hele tatt.

JA! Her er Belgerpia inne på noe jeg har tenkt på gjennom hele tråden. Det gjelder å ha tro på at det går! For hvem av dere med andre raser, tror at det går ann å få en annen rase til kl 3 eller elite? For som også andre sier, det gjelder jo helt klart å ikke sette sitt endelige mål til landslaget. Det får komme som en bonus :angry: Jeg mener da virklig å ha sett en Borzoi i elite... det gikk ikke fort, og det var ikke så vakkert, men den var i elite! Mor hadde trua og viljen til å greie det.

Forøvrig har jeg en liten sort kattunge som løper veldig fort som jeg gjerne donerer bort som forsterker til de som måtte behøve det <_<

Låner gjerne pusen B) Hvordan jeg løser dette aner jeg ikke. *tenker masse morbide tanker som ikke egner seg skriftlig*

Edit: Jeg må forøvrig rose Astrid for at hun ikke lar seg provosere av IW sine stadige små stikk i denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 256
  • Created
  • Siste svar
Men blandt alle disse primærforserkere er det ikke du som skal velge den du syns er mest bekvem å bruke.

Du skal bruke det hunden selv velger.

Må bare kommentere dette selv om innlegget var til en annen debattant her. Har en rase som jeg vil anta er mindre egnet til lydighet. Dog er det en forsterker som får hannhunden min til å utføre kommandoer" med lynets hastighet, og være mere førermyk en smør i sola. Og det er å ha en løpetispe i hus.

Om han bare hadde valgt en annen primærforsterker <_< For det er vel ikke mulig å få til denne hastigheten og samarbeidsviljen med en annen type forsterker? Isåfall hadde det jo ikke vært umulig å trene opp også denne instinktivt selvstendige rasen til "noe". Dvs. jeg vet jo at det er mulig, for det finnes faktisk en KO som er lydighets champion i USA.

Ellers generelt til tema. Jeg mener at noen utvalgte raser egner seg mer til lydighet generelt, men med en rett hundefører kan nok veldig mange raser gjøre seg bemerket selv i lydighetsringen (uten at jeg derved vil påstå at de er spesielt egnet til formålet). Bob Bailey klarte jo å trene opp en hval liksom, andre igjen har trent bjørner, ulver osv. til å utføre kommandoer. Det må vel være hakket enklere å trene en hund nesten uansett rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingar: Det blir litt for dumt å kalle meg troll bare fordi jeg er uenig med deg. Jeg gir meg heller der, ingen vits i å skalle mer i veggen :angry:

Nå var vel det mer å regne som et kompliment kanskje? Det er kanskje ikke meg du er uenig med? Kanskje du er uening med læringsprinsippene, men mot de hjelper det ikke å være uening med meg. Det er på en måte det samme som å være uening med tyngdeloven. Den er også observerbar

Må bare kommentere dette selv om innlegget var til en annen debattant her. Har en rase som jeg vil anta er mindre egnet til lydighet. Dog er det en forsterker som får hannhunden min til å utføre kommandoer" med lynets hastighet, og være mere førermyk en smør i sola. Og det er å ha en løpetispe i hus.

Om han bare hadde valgt en annen primærforsterker <_< For det er vel ikke mulig å få til denne hastigheten og samarbeidsviljen med en annen type forsterker? Isåfall hadde det jo ikke vært umulig å trene opp også denne instinktivt selvstendige rasen til "noe". Dvs. jeg vet jo at det er mulig, for det finnes faktisk en KO som er lydighets champion i USA.

Ellers generelt til tema. Jeg mener at noen utvalgte raser egner seg mer til lydighet generelt, men med en rett hundefører kan nok veldig mange raser gjøre seg bemerket selv i lydighetsringen (uten at jeg derved vil påstå at de er spesielt egnet til formålet). Bob Bailey klarte jo å trene opp en hval liksom, andre igjen har trent bjørner, ulver osv. til å utføre kommandoer. Det må vel være hakket enklere å trene en hund nesten uansett rase?

I usa trente de opp en liten baby til til"give me five" Små valper i valpekassa som knapt kan gå kan man lære å gjenta atferder. Jeg tror alt for mange begynner for sent med med å lære hunden sin ting de ønsker den skal kunne. Den har lært å bli hjelpeavgengig og vi klarer ikke å begynne på nytt. For hunden er ikke det noe problem, den lærer hele tiden den men vi stopper liksom opp.

*Endret av mod Nina, dobbelpost. Bruk siter-knappen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du er uening med læringsprinsippene, men mot de hjelper det ikke å være uening med meg. Det er på en måte det samme som å være uening med tyngdeloven. Den er også observerbar.

Læringsprinsippene er vel det samme på dyr og mennesker, er det ikke?

Hvorfor har da noen anlegg for å spille fotball, andre til å løpe fort, atter andre til å svømme.

Noen skjønner matematikk på null time, mens andre sliter hele livet. Noen har språkøre, andre ikke.

Joda.. jeg kan nok lære meg fransk, jeg.. men det vil ta fryktelig lang tid og en umåtelig god tålmodighet fra en evt. lærer. Jeg eier nemlig ikke språkøre. Matematikk derimot.. DET kan jeg kose meg med lenge.

Blir ikke dette noe av det samme da? Noen har anlegg for noe, noen andre noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Læringsprinsippene er vel det samme på dyr og mennesker, er det ikke?

Hvorfor har da noen anlegg for å spille fotball, andre til å løpe fort, atter andre til å svømme.

Noen skjønner matematikk på null time, mens andre sliter hele livet. Noen har språkøre, andre ikke.

Joda.. jeg kan nok lære meg fransk, jeg.. men det vil ta fryktelig lang tid og en umåtelig god tålmodighet fra en evt. lærer. Jeg eier nemlig ikke språkøre. Matematikk derimot.. DET kan jeg kose meg med lenge.

Blir ikke dette noe av det samme da? Noen har anlegg for noe, noen andre noe annet?

det er ikke nødvendigvis vanskeligere fordet om det tar lengre tid. Og de fleste kan lære helt fint hvis man tilrettelegger rett for det enkeltindividet :angry: Har jobbet på Spesialpedagogisk tjeneste og vært i systemet en god stund, så vet mye om hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke nødvendigvis vanskeligere fordet om det tar lengre tid. Og de fleste kan lære helt fint hvis man tilrettelegger rett for det enkeltindividet :angry: Har jobbet på Spesialpedagogisk tjeneste og vært i systemet, så vet mye om hvordan det der fungerer.

Så du vil ikke anse det vanskeligere for meg å lære fransk enn en som har anlegg for å lære språk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Så du vil ikke anse det for meg å lære fransk enn en som har anlegg for å lære språk?

Mange kan være uenig der. Men jeg har troen på at de aller fleste kan lære hvis man tilrettelegger rett for det enkeltindividet :angry: Jeg er et levende eksempel på at rett tilrettelegging er veien. Da jeg var 6 år mente "de som kunne det" at jeg ikke var istand til å lære noe som helst :) og se på meg nå den dag idag. Jeg er hvertfall på rett vei. Og det å lære har ikke vært noe problem. Men det å få folk til å tro at jeg kunne var det store problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kan være uenig der. Men jeg har troen på at de aller fleste kan lære hvis man tilrettelegger rett for det enkeltindividet :angry: Jeg er et levende eksempel på at rett tilrettelegging er veien. Da jeg var 6 år mente "de som kunne det" at jeg ikke var istand til å lære noe som helst :) og se på meg nå den dag idag. Jeg er hvertfall på rett vei.

Joda.. men det er kanskje lettere for andre allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Og det å lære har ikke vært noe problem. Men det å få folk til å tro at jeg kunne var det store problemet wink.gif

Dette la jeg til rett etterpå. Glemte å få det med.

Joda.. men det er kanskje lettere for andre allikevel?

Nei, jeg tror alle kan klare det like enkelt om det er rom for forståelse og tilrettelegging! :angry: Og tid selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror alle kan klare det like enkelt om det er rom for forståelse og tilrettelegging! :angry: Og tid selvsagt.

Så man kan altså lage seg et supert fotballag. Man tar 15 guttebarn og trener de i fotball.. etter noen år er alle super spillere, og man har et lag ingen har sett maken til....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Så man kan altså lage seg et supert fotballag. Man tar 15 guttebarn og trener de i fotball.. etter noen år er alle super spillere, og man har et lag ingen har sett maken til....?

med rett miljø og individuell tilrettelegging kan man få til det utroligste :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Skjønner.. merkelig at slike opplegg har falt i grus tidligere..

hvilke opplegg om jeg tør spørre?

edit: det som betyr aller mest er å trykke på de rette knappene. Det er bare ikke bestandig lett å finne knappene. Men treningen trenger ikke være vanskelig av den grunn. Det spørs hvor stor vilje man har til å finne knappene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læringsprinsippene er vel det samme på dyr og mennesker, er det ikke?

Hvorfor har da noen anlegg for å spille fotball, andre til å løpe fort, atter andre til å svømme.

Noen skjønner matematikk på null time, mens andre sliter hele livet. Noen har språkøre, andre ikke.

Joda.. jeg kan nok lære meg fransk, jeg.. men det vil ta fryktelig lang tid og en umåtelig god tålmodighet fra en evt. lærer. Jeg eier nemlig ikke språkøre. Matematikk derimot.. DET kan jeg kose meg med lenge.

Blir ikke dette noe av det samme da? Noen har anlegg for noe, noen andre noe annet?

Joda klart det er det. Og om du ser på filosofien bak læring, så skal man ikke gjøre ting man ikke mestrer. Og prøver man allikevel, straffes man. Det får en konsekvens å ikke mestre.Det er det som fører til læring. Hvor mange eiere av såkalte" vansklig å lære raser"lar hunden oppleve en konsekvens av sin atferd? Og om noen etterhvert ønsker å gjøre ting man ikke kan, så må man begynne på delmomentene og sørge for mestring der i det små og hele tiden med konsekvenser. De er gørviktige. Om Pia ikke stopper på stå", så får det en konsekvens for henne. Hun får ikke lov til å fortsette og blir satt i bilen for en timeout. Hva man har anlegg for er så individuellet, men man kan kanskje utvikle anlegg også? Jeg snakker altså ikke om at alle hunder kan nå like langt i lydighet for det er så sammensatt av mange faktorer, men om man deler opp, så tror jeg knapt det finns en hund som ikke kan lære å gå fri ved fot..eller løpe inn i en rute. eller finne neseprøvepinnen. Det er vel mer eierens forutintatthet, lyst og evne til å ta fatt på veien det heller skorter på?

men vi snakker hele tiden om funksjonsfriske hunder..gjør vi ikke?

Om vi har raser som ikke er det, så er kanskje ikke alle forutsettningene tilstede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Læringsprinsippene er vel det samme på dyr og mennesker, er det ikke?

Hvorfor har da noen anlegg for å spille fotball, andre til å løpe fort, atter andre til å svømme.

Noen skjønner matematikk på null time, mens andre sliter hele livet. Noen har språkøre, andre ikke.

Joda.. jeg kan nok lære meg fransk, jeg.. men det vil ta fryktelig lang tid og en umåtelig god tålmodighet fra en evt. lærer. Jeg eier nemlig ikke språkøre. Matematikk derimot.. DET kan jeg kose meg med lenge.

Blir ikke dette noe av det samme da? Noen har anlegg for noe, noen andre noe annet?

Javel, så fordi jeg ikke fikser matte så godt som andre så burde jeg sette meg ned å dø?

Faktisk burde jeg vel vært vaskehjelp ett eller annet sted, for det er jo ikke noe vits i å lære seg ting om man ikke har spesielle evner på området?

Jeg har superanlegg for språk - lærer hur enkelt som helst, men jeg har jo vært nødt til å lære matematikk også liksom - selv om jeg jeg overhodet ikke skjønner pøcken............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt

Det er dumt å samenligne andre raser med BC, selv innen for gruppe 1. Mange BC har egenskaper som er lette å bruke, ingen tviler vel på det?

Ingar, du må vel være enig i at det er lettere å lære Pia å gå ut i ruta med full gass, enn å lære en mynde det samme? Klart du kan få det til, men det er en lang vei å gå. Som du gjenntar til det kjedsomlige; alle indvider som lever kan lære. MEN vi har en liten faktor til og det er mennesket som også skal gå den lange veien. Om du ikke har en knall sterk motivasjon og er så sta at du kan gå på vannet om du vil, er det lett å gi opp underveis. Selv for dette individet av et mennesket trenger en forstreker og det via hunden sin. Jeg klarer ikke å holde motivasjonen oppe om ting går skikkelig dårlig gang på gang på gang. Jeg vil å ha belønning for å jobbe riktig. Tro er viktig, men det er ikke alltid så lett å tro når man ikke ser resultater...

En faktor til er jo at vansklighetsgraden i eliteprogramet har økt pga at man har sett at det går ann å gjøre det fortere og mer presist enn tidligere. Skyld gjerne på BC.

Belgerpia skrev

Jeg har superanlegg for språk - lærer hur enkelt som helst, men jeg har jo vært nødt til å lære matematikk også liksom - selv om jeg jeg overhodet ikke skjønner pøcken............

Tipper du fikk bedre karakter i språk enn i matte. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Joda klart det er det. Og om du ser på filosofien bak læring, så skal man ikke gjøre ting man ikke mestrer. Og prøver man allikevel, straffes man. Det får en konsekvens å ikke mestre.Det er det som fører til læring. Hvor mange eiere av såkalte" vansklig å lære raser"lar hunden oppleve en konsekvens av sin atferd? Og om noen etterhvert ønsker å gjøre ting man ikke kan, så må man begynne på delmomentene og sørge for mestring der i det små og hele tiden med konsekvenser. De er gørviktige. Om Pia ikke stopper på stå", så får det en konsekvens for henne. Hun får ikke lov til å fortsette og blir satt i bilen for en timeout. Hva man har anlegg for er så individuellet, men man kan kanskje utvikle anlegg også? Jeg snakker altså ikke om at alle hunder kan nå like langt i lydighet for det er så sammensatt av mange faktorer, men om man deler opp, så tror jeg knapt det finns en hund som ikke kan lære å gå fri ved fot..eller løpe inn i en rute. eller finne neseprøvepinnen. Det er vel mer eierens forutintatthet, lyst og evne til å ta fatt på veien det heller skorter på?

men vi snakker hele tiden om funksjonsfriske hunder..gjør vi ikke?

Om vi har raser som ikke er det, så er kanskje ikke alle forutsettningene tilstede?

Veldig enig i det der. Ser det er mange med lite vilje fordi de har så "vanskelige" raser. Det med hva man gjør det til har også mye å si. Og jeg mener vi snakker om funksjonsfriske hunder :angry:

Klart du kan få det til, men det er en lang vei å gå.

Lang er ikke noe vanskeligere om man har tålmodighet og legger til rette for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man har anlegg for er så individuellet, men man kan kanskje utvikle anlegg også? Jeg snakker altså ikke om at alle hunder kan nå like langt i lydighet for det er så sammensatt av mange faktorer, men om man deler opp, så tror jeg knapt det finns en hund som ikke kan lære å gå fri ved fot..eller løpe inn i en rute. eller finne neseprøvepinnen. Det er vel mer eierens forutintatthet, lyst og evne til å ta fatt på veien det heller skorter på?

Men da er vi vel enige? Alle raser har ikke anlegg for å bli gode i lydighet, og selv innen rasen skiller individer seg ut som bedre enn andre. Det ser vi da også innen gjeting, jakt osv.

En god fører kan få mye ut av en "dårlig" hund, og en dårlig fører kan utnytte potensialet i en god hund lite.

Men at alle individer innenfor alle raser er like godt egnet til alt, det kan vi vel være enige om ikke stemmer?

Belgerpia:

Ja.. du må bare legge deg ned å dø. :angry:

Det var en tull, for de som ikke oppfattet det.

Jeg mener ikke at vi skal bli kvitt folk som ikke er gode i matte.. de har vi da god bruk for innenfor andre "grener". Man utfyller hverandre. Du kan språk, jeg kan matte.. fy flate for et team! Sånn er det vel med hunder også.. noen er gode på noe, andre noe annet.

Ja, jeg har mått lære meg engelsk, akkurat som du har mått lære deg matte. Man dør ikke av det. Men man får da utnyttet sitt potensiale bedre hvis man utvikler de evnene man har?

hvilke opplegg om jeg tør spørre?

F.eks. foreldre som absolutt skal presse igjennom hva barn skal bli "gode" i, uten tanke på hva slags evner barna har.

*Dobbeltinnlegg. Bruk Siterknappen. Mod. Yakine*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
F.eks. foreldre som absolutt skal presse igjennom hva barn skal bli "gode" i, uten tanke på hva slags evner barna har.

Da er det gjort på feil måte. For man kan oppnå det utroligste ved individuell tilrettelegging. Samme gjelder for hunden. En virkelig grundig kartelegging syns jeg burde være obligatorisk i enhver trening uansett hund. Og da er det plutselig ikke så vanskelig :lol: Det har jo også mye med en persons instilling. Det er ikke nødvendigvis vanskeligere bare fordi en hund ikke er like rask eller har alle de beste egenskapene. Og de aller fleste dommere(desverre ikke alle) setter karakterene i lydighet tilpasset til rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det gjort på feil måte. For man kan oppnå det utroligste ved individuell tilrettelegging. Samme gjelder for hunden. En virkelig grundig kartelegging syns jeg burde være obligatorisk i enhver trening uansett hund. Og da er det plutselig ikke så vanskelig :lol: Det har jo også mye med en persons instilling. Det er ikke nødvendigvis vanskeligere bare fordi en hund ikke er like rask eller har alle de beste egenskapene. Og de aller fleste dommere(desverre ikke alle) setter karakterene i lydighet tilpasset til rase.

Men da konkluderer jeg med at du mener alle raser kan hevde seg i alle grener, og alle mennesker kan bli gode i alt, bare man legger forholdene til rette for det og har "dommere" som tar hensyn til hva vi fysisk kan utføre (f.eks. må dommere i hopp skjønne at "bjørn" ikke kan hoppe like langt som "jens", siden bjørn ikke har de samme evnene som jens). Vi er uenige, og det er lov.

En dverg kan sikkert bli god nok i basket, men vil aldri hevde seg på basketbanen eller bli en stjernespiller, bare for å dra sammenligningen videre..

Men det hadde vært skikkelig god underholdning :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...