Gå til innhold
Hundesonen.no

"Egnede" raser for lydighet?


charlotte

Recommended Posts

  • Svar 256
  • Created
  • Siste svar

Jeg vet ikke helt om jeg skal ta alle slike uttalelser på alvor. Hva som er lettere å trene en andre? Har du trent BC og har bred erfaring med dem? Faktum er at de fleste som skaffer seg BC, for de er jo så lette å trene...går i baret så det griner. De er faktisk noen av de vanskligste rasene å få til..i lydighetssammenheng.

Ja vel... Jeg har nå store problemer med å skjønne hvorfor eliteutøvere innen en sport konsekvent velger arbeidsredskapet som er det "vanskeligste å få til"...

At dårlige trenere tryner med BC er vel ikke noe argument mot at de er flotte redskaper i hendene på de som vet hva de gjør? Det ER jo krevende hunder, men med et utrolig stort potensial? Hvorfor har for eksempel DU, som ambisiøs LP-utøver valgt denne rasen?

Jeg er faktisk enig med Vicky. Det er hundens motivasjon, arbeiddsglede og presisjon man skal bedømme og ikke hva kjappt den klasker den i dekk eller hvor kjapt den kommer på innkalling. Da kunne man gitt poeng etter stoppeklokka, men det gjør man ikke. Uheldigvis er det fremdeles en del dommere som er fokusert på fart og forbinder fart med arbeiddsglede og presisjon Det er to ulike ting. Det er på vei inn en ny generasjon dommere som ser mer nyansert på det..heldigvis.

Ingen er vel uenig i at det bør være sånn?

Spørsmålet er vel om du, som Vicky, mener det er like enkelt å trene en ulvehund til elitenivå i LP som en BC?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste gir ikke en husky en sjanse i lydighet.

Min huskyblanding var veldig lovende i lydighet før hun skadet seg, men hun er også blandet med BC.

Hvis man ser en blanding som er høyt oppe i BC så kan jeg banne på at de fleste av dem er blandet med en BC. :icon_redface:

Jeg tror ikke jeg ville skaffet meg en Husky med øye for å starte LP og gå høyt med den, men lydighet som hobby vet jeg at flere Huskyer og eiere har det gøy med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Spørsmålet er vel om du, som Vicky, mener det er like enkelt å trene en ulvehund til elitenivå i LP som en BC?

Hvis jeg virkelig ville det hadde da ikke det vært noe problem :icon_redface: jeg har forsåvidt svart på det før.

Min huskyblanding var veldig lovende i lydighet før hun skadet seg, men hun er også blandet med BC.

Hvis man ser en blanding som er høyt oppe i BC så kan jeg banne på at de fleste av dem er blandet med en BC. :P

Jeg tror ikke jeg ville skaffet meg en Husky med øye for å starte LP og gå høyt med den, men lydighet som hobby vet jeg at flere Huskyer og eiere har det gøy med.

den blandingen jeg snakket om er ikke blandet med bc.

Hvorfor?

fordi sånne som deg sier at det ikke er mulig, eller at det er så forferdelig vanskelig.

Men nå har jeg utrykket min mening i denne diskusjonen :P og avslutter nå. Og dere som ikke gidder å tro det kan fortsette å leve i deres tro om at roser kun er røde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel..alle vi som har vært innom mer enn en rase og type er stort sett enig at det er mye vanskeligere ser jeg...Det er sikkert mulig å gjøre det bra med mer odde raser, men for meg er det opplagt at det må bli vanskeligere med en rase som ikke er avlet i mellom generasjoner for å samarbeide med fører. Jeg har en gjeterhund nå, min andre, og selv om jeg stort sett bare har hatt enkle raser å trene så må jeg innrømme at det er et hav av forskjell på han og lille JRT når det gjelder repitisjons og samarbeidsvilje. Ikke for det: Jonas kunne nok gjort det skarpt han var jeg bare intressert nok når han var yngre, men han går ikke å tiggger etter å jobbe med meg, meg, bare meg slik gjeteren min kan finne på.

Det sagt er jeg enig i at "enkle" hunder ofte er vanskeligere enn folk tror. Loke er fin å trene med, han har mange drifter jeg kan spille på, men de går gjerne i alle retninger og må gjerne kontrolleres.Alt henger sammen på godt og vondt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Det var vel ikke det som var spørsmålet?

Hvis du har rett tålmodighet, rett trening, rette kriterier og tid skal ikke det være noe vanskelig :icon_redface: Det hjelper ikke å trene en time og begynne å grine fordi man ikke får det til f.eks. En annen rase krever kanskje mer tid. Det er kanskje vanskelig for noen? Ikke rasen i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke helt på bølgelengde med deg der, Ingar. Rett eier til rett hund. Rett hund til rett bruk og rett trening til rett hund. Det er kanskje ikke uten grunn at man ser lite til Alaska Huskies og liknende hunder i lydighetsringen. Man kunne muligens få det til - men trening over hvor lang tid?

--

Per Olav

Du vet jo like godt som meg at dommers avgjørelser også er avgjørende for hvilke raser man prioriterer i lydighetsringen. Når vi kommer dit hen at dommere ser mer på motivasjon, presisjon og arbeiddsglede fremfor lynkjappe reaksjonsmønstre, så åpner det for flere raser i ringen. For å tenke moment-læring--hvorfor skulle ikke en huskie sette seg motivert når du sier "sitt" på line med andre raser? Huskier lever og har atferd..ergo lærer de. Jeg tror dommere ble tatt på senga i sin tid av enkelte BC`s kjapphet og lot seg blende. Jeg husker en bc så lynkjapp at på insitt, satt den seg alltid to ganger. Det registrerte ikke dommere..de var blendet av tempo. Det samme kan man se i dag også...slurvefeil som oversees fordi hunden er så kjapp. Synd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Jeg tror ikke jeg ville skaffet meg en Husky med øye for å starte LP og gå høyt med den, men lydighet som hobby vet jeg at flere Huskyer og eiere har det gøy med.
Excactly my point :icon_redface: Man velger den rasen/blandingen man tror man har størst forutsetning til å lykkes med uansett hva man velger som hovedbeskjeftigelse. At f eks huskies *også* kan trenes i lydighet var liksom ikke poenget mitt, - men at veien til suksess i LP-ringen er for noen raser vesentlig lengre enn for andre, noe som gjelder for de fleste bruksområder.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg virkelig ville det hadde da ikke det vært noe problem :icon_redface: jeg har forsåvidt svart på det før.

Og som jeg har svart før - ingenting er vel UMULIG. Men det er ikke det vi diskuterer her, er det vel?

Men vi kjører oss fast - jeg mener at trening som tar lenger tid pr. definisjon er vanskeligere (ikke kjedeligere, ikke umulig, men mer krevende). Du mener ikke det, fair enough.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Du vet jo like godt som meg at dommers avgjørelser også er avgjørende for hvilke raser man prioriterer i lydighetsringen. Når vi kommer dit hen at dommere ser mer på motivasjon, presisjon og arbeiddsglede fremfor lynkjappe reaksjonsmønstre, så åpner det for flere raser i ringen. For å tenke moment-læring--hvorfor skulle ikke en huskie sette seg motivert når du sier "sitt" på line med andre raser? Huskier lever og har atferd..ergo lærer de. Jeg tror dommere ble tatt på senga i sin tid av enkelte BC`s kjapphet og lot seg blende. Jeg husker en bc så lynkjapp at på insitt, satt den seg alltid to ganger. Det registrerte ikke dommere..de var blendet av tempo. Det samme kan man se i dag også...slurvefeil som oversees fordi hunden er så kjapp. Synd..

Dette er så riktig! Endelig noen som ser hva jeg mener :icon_redface:

En husky kan også fint lære om du legger til rette for det!

Og som jeg har svart før - ingenting er vel UMULIG. Men det er ikke det vi diskuterer her, er det vel?

Men vi kjører oss fast - jeg mener at trening som tar lenger tid pr. definisjon er vanskeligere (ikke kjedeligere, ikke umulig, men mer krevende). Du mener ikke det, fair enough.

ja, men da har det med deg å gjøre! ikke rasen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Excactly my point :icon_redface: Man velger den rasen/blandingen man tror man har størst forutsetning til å lykkes med uansett hva man velger som hovedbeskjeftigelse. At f eks huskies *også* kan trenes i lydighet var liksom ikke poenget mitt, - men at veien til suksess i LP-ringen er for noen raser vesentlig lengre enn for andre, noe som gjelder for de fleste bruksområder.

--

Per Olav

Ser poenget ditt men tror veien kan gjøres vesentlig kortere ved at dommere kommer dem i møte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Du vet jo like godt som meg at dommers avgjørelser også er avgjørende for hvilke raser man prioriterer i lydighetsringen. Når vi kommer dit hen at dommere ser mer på motivasjon, presisjon og arbeiddsglede fremfor lynkjappe reaksjonsmønstre, så åpner det for flere raser i ringen. For å tenke moment-læring--hvorfor skulle ikke en huskie sette seg motivert når du sier "sitt" på line med andre raser? Huskier lever og har atferd..ergo lærer de. Jeg tror dommere ble tatt på senga i sin tid av enkelte BC`s kjapphet og lot seg blende. Jeg husker en bc så lynkjapp at på insitt, satt den seg alltid to ganger. Det registrerte ikke dommere..de var blendet av tempo. Det samme kan man se i dag også...slurvefeil som oversees fordi hunden er så kjapp. Synd..

Jeg er ikke uenig med deg, Ingar :icon_redface: Innlegget mitt må forstås dit hen at noen raser har "lettere for det" i enkelte sammenhenger enn andre hunder har. BC'en "har det" (slik jeg har forstått) bl a i fart og læring. Sånn appropos: Kan det tenkes at BC'en vil rase ned på premieringslisten dersom den dagen kommer at man ikke ser på fart som et vesentlig moment?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig med deg, Ingar :icon_redface: Innlegget mitt må forstås dit hen at noen raser har "lettere for det" i enkelte sammenhenger enn andre hunder har. BC'en "har det" (slik jeg har forstått) bl a i fart og læring. Sånn appropos: Kan det tenkes at BC'en vil rase ned på premieringslisten dersom den dagen kommer at man ikke ser på fart som et vesentlig moment?

--

Per Olav

Det finne mange BC`s som ikke har fart i seg. Og de stiller med et handicapp i forhold til de som har det..selv om øvelsene er like motiverte og presise..bare ikke like raske. Det betyr at dommere lett ser raser fremfor utført atferd. På NKK Trondhjem sier dommeren på felles dekk..."kommander hunden"

Kikki, som jeg da gikk med, klasket ned i dekk og vi gikk i skjul bak teltet. Ved øvelsens slutt skal dommer gi poeng og viser 10 til meg, men på ekvipasjen ved siden av(også med en BC)..kommer 9,5 tallet opp. hvor han sa...Hunden kunne lagt seg noe raskere noe jeg så hunden ved siden av gjorde (Min Kikki).

Hallo...Hadde den hunden stått ved siden av en litt senere hund, så hadde den fått ti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig diskusjon dette, særlig når det virker som om folk ikke diskuterer det samme... :icon_redface:

Det er vel antakelig en grunn til at det er flest Border Collier på toppen i lp. Men med tanke på hvor mange Border Collier det finnes, og hvor mange Border Collier (og blandinger med bc) som omplasseres, er det viktig å ikke helt miste fokus heller. Border Collie er en vanskelig rase, og det er mange hunder som blir "vraket" på vei til toppen. Jeg er helt overbevist om at de som befinner seg på toppen, er spesielt gode hundeTRENERE og kunne nådd lenger enn de fleste med en (omtrent) hvilken som helst rase. Det hjelper ikke hvor mye potensiale det ligger i hunden, om den har en elendig trener/fører.

Jeg tror faktisk at uerfarne trenere innen lydighet har mye større mulighet til å nå langt med en annen rase (ikke hvilken som helst selvfølgelig) enn en BC. Man skal vite hva man driver med når man har ambisjoner om å trene frem en BC i lp. Det er ikke en hund man prøver og feiler med.

Jeg har hatt hund i mange år før jeg fikk min første bc, også såkalte "vanskelige" raser, og følte jeg hadde masse erfaring. Allikevel er det tusen spørsmål som har dukket opp etter å ha fått en bc i hus, spørsmål som aldri har vært til stede tidligere. Ting går mye kjappere, og min unøyaktighet speiler seg i bikkja. Jeg ser helt klart at det er jeg som setter begrensningen i vårt forhold.

Edit. Endret noen trykkleifer, samt dårlig formulering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig diskusjon dette, særlig når det virker som om folk ikke diskuterer det samme... :P

Det er vel antakelig en grunn til at det er flest Border Collier på toppen i lp. Men med tanke på hvor mange Border Collier det finnes, og hvor mange Border Collier (og blandinger med bc) som omplasseres, er det viktig å ikke helt miste fokus heller. Border Collie er en vanskelig rase, og det er mange hunder som blir "vraket" på vei til toppen. Jeg er helt overbevist om at de som befinner seg på toppen, er spesielt gode hundeTRENERE og kunne nådd lenger enn de fleste med en (omtrent) hvilken som helst rase. Det hjelper ikke hvor mye potensiale det ligger i hunden, om den har en elendig trener/fører.

Som uerfaren trener innen lydighet, tror jeg faktisk det er myyyyye enklere å nå langt med en annen rase (ikke hvilken som helst selvfølgelig) enn en BC. Man skal vite hva man driver med når man har ambisjoner om å trene frem en BC i lp. Det er ikke en hund man prøver og feiler med.

Jeg har hatt hund i mange år før jeg fikk min første bc, også såkalte "vanskelige" raser, og følte jeg hadde masse erfaring. Allikevel er det tusen spørsmål som har dukket opp etter å ha fått en bc i hus, spørsmål som aldri har vært til stede tidligere. Ting går mye kjappere, og min unøyaktighet speiler seg i bikkja. Jeg ser helt klart at det er jeg som setter begrensningen i vårt forhold.

akkurat i det du sier der stemmer utrolig godt :icon_redface: Og vet vel ganske sikkert at du snakker av egne erfaringer. Tror jeg selv hadde klart å trent opp en annen rase til lp, fortere enn me bc jeg har. For jeg har ikke erfaringer nok til å kunne få den opp. For jeg har feilet en del me han, og det tar tid å rette opp igjen. Så man MÅ vite hva man driver me. Det er helt klart. så jeg vil ike si at en bc er lettere. Men den kan være lett for en erfaren hundetrener som vet hva han driver me, men de vil også klare å trene opp hvilken som helst rase, sikkert like lett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
akkurat i det du sier der stemmer utrolig godt wink.gif Og vet vel ganske sikkert at du snakker av egne erfaringer. Tror jeg selv hadde klart å trent opp en annen rase til lp, fortere enn me bc jeg har. For jeg har ikke erfaringer nok til å kunne få den opp. For jeg har feilet en del me han, og det tar tid å rette opp igjen. Så man MÅ vite hva man driver me. Det er helt klart. så jeg vil ike si at en bc er lettere. Men den kan være lett for en erfaren hundetrener som vet hva han driver me, men de vil også klare å trene opp hvilken som helst rase, sikkert like lett..

fullt enig med bcRex.... Du har fått frem gode poeng der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene da - greit, dere har nå fått frem at dere ikke mener border collie er lett å trene heller. Men det er jo ikke det vi (eller hvertfall ikke jeg) sier. Ingen påstår at borderen omtrent kommer ferdig trenet og kan starte i klasse 1 så fort den er 9 mnd gammel uavhengig av trening. Det ligger mye arbeid bak enhver lydighetshund, det er det jo ingen som tviler på. Likevel må dere da klare å innrømme at dere får mye gratis ved slike raser?

Jeg skal innrømme det selv jeg, jeg merker en uhyre stor forskjell på å trene en av mine cavalierer eller lille frøken tervtott. Arbeidsviljen, konsentrasjonen og motivasjonen er mye høyere fra naturen av, naturlig nok i og med at rasene er avlet for to totalt forskjellige bruk. Det var jeg da også klar over da jeg valgte rasen. Og, joda - mange border collier også er ikke emner til den store lpbruken, og selvfølgelig har eier/trener uhyre mye å si. Nå er også border collien en av de rasene det registreres flest av årlig, og det står likevel en haug av hunder igjen som har gode lp/agemner. Men dere får ikke meg til å tro at den eneste grunnen til at alle velger border collie er fordi den kan dekke raskere enn en ulvehund altså. Basta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Men dere får ikke meg til å tro at den eneste grunnen til at alle velger border collie er fordi den kan dekke raskere enn en ulvehund altså. Basta!

Forfatteren Arthur Orwell skrev i boka The Animal Farm at "alle dyr er like men noen er likere enn andre" :icon_redface: . Slik jeg tolker det, og jeg tror faktisk det er i samsvar med genetikken har alle hunder en felles ballast, men at de utvikles ulikt for ulike formål. Hva hundene er best til styres både av genetikk og avl.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at uerfarne trenere innen lydighet har mye større mulighet til å nå langt med en annen rase (ikke hvilken som helst selvfølgelig) enn en BC. Man skal vite hva man driver med når man har ambisjoner om å trene frem en BC i lp. Det er ikke en hund man prøver og feiler med.

Du har jo et poeng der. For min egen del ville jeg ikke turt å anskaffe meg BC som urutinert trener - rett og slett fordi marginene er små og man har stor fallhøyde.

Med andre raser er det ikke så nøye, på godt og vondt. Både rett og galt trenger flere repetisjoner på å synke inn. Sånn sett tror jeg nok at jeg vil kunne komme like langt med den rasen jeg har nå; vi putrer sakte og mer eller mindre stødig framover uten de helt store opp- og nedturene. Og det holder jo - et stykke.

Men hadde jeg hatt erfaringen, kunnskapen og ferdighetene, er jeg jo rimelig sikker på at jeg ville kommet lengre på kortere tid med en gruppe 1-hund.

Og det er vel et slags premiss for meg i denne diskusjonen at ekvipasjer som når elitenivå HAR dyktige trenere - og at det dermed ikke er vesentlig for diskusjonen hvordan de DÅRLIGE trenerne klarer å rote det til, BC eller ikke BC...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er vel et slags premiss for meg i denne diskusjonen at ekvipasjer som når elitenivå HAR dyktige trenere - og at det dermed ikke er vesentlig for diskusjonen hvordan de DÅRLIGE trenerne klarer å rote det til, BC eller ikke BC...

Selvfølgelig, det var akkurat det jeg mente med at det virket som om folk ikke var helt enige om hva vi diskuterer her... :icon_redface: Noen diskuterte de som allerede er på toppen og vet hva de driver med, mens andre kanskje var mer på nybegynnernivå.

Og jeg er helt enig, er man en god hundetrener, er nok sjansen til å gjøre det bra nærliggende ved å velge rett rase (les BC o.l)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Selvfølgelig, det var akkurat det jeg mente med at det virket som om folk ikke var helt enige om hva vi diskuterer her... :icon_redface: Noen diskuterte de som allerede er på toppen og vet hva de driver med, mens andre kanskje var mer på nybegynnernivå.

Og jeg er helt enig, er man en god hundetrener, er nok sjansen til å gjøre det bra nærliggende ved å velge rett rase (les BC o.l)

men for alle er ikke bc rett rase :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda.. en kan trene en husky i lydighet, men jeg vil ikke si at en husky (som er renavlet trekkhund uten noe innblanding av "arbeidende raser") er egnet for lydighet på høyt konkurransenivå! Som nevnt tidligere, min kan, men har ikke samarbeidsvilje nok til å følge med ett helt program.. Og selvfølgelig hvis noen (Vicky?) har lyst til å prøve å trene henne fram til elite, så versegod :icon_redface:

Tror egentlig at det hele kan oppsumeres til at alle raser er egnet for (hobby-)lydighet, noen raser (feks gr1) er mer egnet for konkurranselydighet på høyt nivå.

Og jeg er evig glad for at jeg har aussien, for mer lettmotivert hund skal en lete lenge etter! Det er fryktelig kjedelig å jobbe 4dager i uka for å få fram nok motivasjon for 10min trening fordelt på to dager.. jeg er slettes ikke tålmodig nok.. Rett hund og rett individ til rett eier og ambisjoner, sier nå jeg!:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...