Gå til innhold
Hundesonen.no

"Egnede" raser for lydighet?


charlotte

Recommended Posts

Hvis man holder den der hele tiden blir man ikke trukket for noe. Det er mange med større raser som velger å gjøre det.

Jeg syns det er tull og tøys å si at man har en rase som er lite egnet, alt avhenger av hvor god føreren/treneren er. Alle hunder kan bli så gode som deres fysikk tillater. Man kan helt fint få en tier med en irsk ulvehund eller dachs, hvis den er så rask og nøyaktig som dens fysikk tillater. Jeg personlig syns det er veldig morsomt å trene raser som folk kaller lite velegnede. De er ikke noe mindre håndterbare i lydighets-sammenheng, bare en litt annerledes utfordring :huh:

Snakker om tull og tøys... Det er jo ikke fysikken som cluet. Det er mentaliteten, det som ligger oppi hodet på hunden, dens opphav. (Gjeter, apportør, vokter osv) Et godt utgangspunkt er en hund som er førervar, lettlært, som synes mange repetisjoner er morsomt, som har arbeidslyst og er kontaktsøkende. Noen raser har disse egenskapene, andre raser må LÆRE disse egenskapene. Noen hunder vil aldri jobbe for noen forsterkere mens andre hopper opp og ned som en sprettball for å få en tørr frolic smule. Det hjelper ikke å ha en god fører når det er snakk om en hund som ikke er lagd for å jobbe tett med fører, eller være kontaktsøkende, er lærevillig eller noen av disse viktige grunnpilarene. En ulvehund vil aldri bli like kvikk i hodet som en border, og en elghund vil ikke tenne på andejakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 256
  • Created
  • Siste svar

det som er poenget er at det er kun forskjellige måter å jobbe på :P

Hvorfor har "alle" eliteutøvere av LP i Norge BC - dersom det er så enkelt at man bare må "jobbe på en litt annen måte" med f.eks en irsk ulvehund?

Er ikke nødvendigvis uenig i man kan komme langt med så godt som alle raser. Men utfordringen er vel ikke bare "annerledes", den er vel også ofte mye mer krevende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Hvorfor har "alle" eliteutøvere av LP i Norge BC - dersom det er så enkelt at man bare må "jobbe på en litt annen måte" med f.eks en irsk ulvehund?

Er ikke nødvendigvis uenig i man kan komme langt med så godt som alle raser. Men utfordringen er vel ikke bare "annerledes", den er vel også ofte mye mer krevende?

fordi de fleste syns det er enklere å jobbe med en bc :P Men saken er den at det er bare forskjellige måter å jobbe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi de fleste syns det er enklere å jobbe med en bc :P Men saken er den at det er bare forskjellige måter å jobbe på.

Bestem deg; er det "enklere" med BC eller er det bare "forskjellig"?

Hvordan vet du forresten dette? Har du erfaring i å trene "vanskelige" raser til toppnivå i LP?

For alt jeg vet kan det godt være mulig å trene en blodhund opp i Elite - men du kan da ikke mene at det ikke vil ta ENORMT med tid, viljestyrke og kreativitet - og ikke bare litt "annerledes" trening? Hvordan burde man ifølge deg legge opp LP-trening for en blodhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bare to helt forskjellige måter å jobbe på :P

Ja, er enig med deg i at det er to helt forskjellige måter å jobbe på med to helt forskjellige hunder, men det betyr slettes ikke at alle raser er egnet for lydighet!

Jeg har ikke så mye erfaring med trening av hund, har bare trent noen forskjellige raser, de allerfleste i hverdagslydighet (sitt, gå pent i bånd, ligg, bli, apport og annet glupt) og div morsomme triks. Er bare huskyen og aussien jeg har trent aktivt med tanke på konkurranse, og jeg vil si at den huskyen jeg hadde var fryktelig dårlig egnet til lydighet. Hun kan mye ja, et helt freestyleprogram, alle øvelsene i klasse en og en god del av klasse 2 og 3 også, men hun vil aldri være en egnet lydighetshund! Kanskje det kommer annpå føreren, det vet jeg ikke, men hun har rett og slett ikke interesse for å gå et helt lydighetsprogram. Hunder som er avlet opp til å jobbe veldig selvstendig vil ikke egne seg til lydighet på høyt nivå (hvis eier har store ambisjoner)... Klart, vil man bruke tid så får man til det meste med de fleste hunder, men som charlotte sa

(...)en elghund vil ikke tenne på andejakt

Aussien jeg har er av en helt annen type, og han jobber gjerne i flere timer med meg. Han har en helt naturlig sammarbeidsevne som gjør at det er lettere å trene med ham (jeg kan gjøre det når jeg vil, ikke de knapt to gangene i uka som huskyen ville). Huskyen tok ting utrulig kjapt, men når det var lært var det mange ganger vanskelig å skulle finpusse på det, for når det var lært var det kjedelig.

Jeg synes det er kjempeflott at folk kommer langt og konkurrerer med uvanlige raser! Skulle ønske jeg kunne ha gjort det med huskyen også.. Dessverre tror jeg nok at hvis en skal kjøpe hund med tanke på konkurranser så burde en kjøpe en hund som er egnet til det.. Jeg har ikke kjøpt aussie for å gå på høyfjellsprøver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for di har kanskje satsa litt på bc fra tidlig av, og det blir en helt annen måte å sette seg inn i når det gjelder trening av en "ny" rase.

Og de lærer jo fort, men man MÅ gjøre det riktig fra første stund, di lærer jo feilene som er uønsket like fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for di har kanskje satsa litt på bc fra tidlig av, og det blir en helt annen måte å sette seg inn i når det gjelder trening av en "ny" rase.

Og de lærer jo fort, men man MÅ gjøre det riktig fra første stund, di lærer jo feilene som er uønsket like fort.

Bra sagt... :P Helt riktig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for di har kanskje satsa litt på bc fra tidlig av, og det blir en helt annen måte å sette seg inn i når det gjelder trening av en "ny" rase.

Og de lærer jo fort, men man MÅ gjøre det riktig fra første stund, di lærer jo feilene som er uønsket like fort.

Men er det ikke sånn at mange gjerne starter sin LP-karriere med en litt mer "sjelden" hund (ettersom få kjøper sin første hund for å konkurrere) - og når de virkelig får LP-ambisjoner så går de ofte over til BC - nettopp fordi det er en lettere hund å trene (og da mener jeg såklart ikke at en BC er "ferdigdressert")?

Det kan da vel ikke være noe å kverulere på at BC og andre gjetere har bedre forutsetninger for denne hundesporten enn en f.eks. mynde? Det blir som å hevde at en på treski og en på glassfiberski har samme forutsetninger på ei tremil...

Når det er sagt er det selvfølgelig et kick å få til noe med en mer krevende rase, og utrolig artig at det er et mangfold.

Kjenner ei som har trent dalmisen sin opp i klasse A i bruks. Hunden sporer som en gud; der har han like forutsetninger som mer tradde raser - men herlighet som de har slitt og jobbet med lydighetsbiten. (fikk opprykket først når hunden var åtte år). Og da regner jeg ikke engang dalmis som en spesielt krevende rase lp-messig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men selvfølgelig er det hunder som er lettere å trene fordi det er arbeidende hunder, og di lever for å jobbe. Men betyr ikke at di er lettere i den forstand. Det er hunder som krever en del, og man MÅ være nøye fra starten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener ta det ikke er lettere å trene en border collie enn en ulvehund, fordi man må være mer nøye?

jeg aner ikke for jeg har aldri hvert borti ulvehunden. Men har heller ikke sagt at det ikke er lettere å trene en bc enn el ulvehund heller da. Men border collien har gjennom all tid brukt som en brukshund. og en av de få som ennå blir brukt, derfor har di arbeidsviljen, og er "med" på å trene. Om du skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner. Jeg bare begynte å lure på om du mente det ville være like enkelt å trene f.eks en ulvehund som det ville være å trene en border collie. En border collie blir jo født med samarbeidsvilje, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bare for ikke å få en diskusjon på det, jadda den er sikkert lettere å trene (om man vet hvordan man skal trene den), men er mange andre raser som når høyt selvom det ikke er en bc. F.eks en pomeranien har da klart å kommet høyt, jack russel f.eks, men så har det jo litt mer på åssen raser man selv liker når man skal tenke på hva man vil drive me. Jeg ville satse på lydighet (hvertfall trene), men liker ikke mynder f.eks så derfor vill ejeg ikke ha det, liker bc veldig godt. Og om jeg likte f.eks ulvehund og tenkte på lydighet så skulle jeg jobba som bare det for å få den litt opp i LP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Ja, er enig med deg i at det er to helt forskjellige måter å jobbe på med to helt forskjellige hunder, men det betyr slettes ikke at alle raser er egnet for lydighet!

det er da klart du ikke får samme farten med en dachs som med en border. Men i det fysikken tillater kan du oppnå det samme med rett trening. Om ting tar f.eks lengre tid betyr ikke at det er vanskeligere.

så bare for ikke å få en diskusjon på det, jadda den er sikkert lettere å trene (om man vet hvordan man skal trene den), men er mange andre raser som når høyt selvom det ikke er en bc. F.eks en pomeranien har da klart å kommet høyt, jack russel f.eks, men så har det jo litt mer på åssen raser man selv liker når man skal tenke på hva man vil drive me. Jeg ville satse på lydighet (hvertfall trene), men liker ikke mynder f.eks så derfor vill ejeg ikke ha det, liker bc veldig godt. Og om jeg likte f.eks ulvehund og tenkte på lydighet så skulle jeg jobba som bare det for å få den litt opp i LP

veldig enig! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er da klart du ikke får samme farten med en dachs som med en border. Men i det fysikken tillater kan du oppnå det samme med rett trening. Om ting tar f.eks lengre tid betyr ikke at det er vanskeligere.

veldig enig! :P

hehe bra :P for var litt usikker om noen skjønte noe, det ble litt rotete :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bare for ikke å få en diskusjon på det, jadda den er sikkert lettere å trene (om man vet hvordan man skal trene den), men er mange andre raser som når høyt selvom det ikke er en bc. F.eks en pomeranien har da klart å kommet høyt, jack russel f.eks, men så har det jo litt mer på åssen raser man selv liker når man skal tenke på hva man vil drive me. Jeg ville satse på lydighet (hvertfall trene), men liker ikke mynder f.eks så derfor vill ejeg ikke ha det, liker bc veldig godt. Og om jeg likte f.eks ulvehund og tenkte på lydighet så skulle jeg jobba som bare det for å få den litt opp i LP

Dette er jo rent og skjært tullball - selvfølgelig er det lettere å trene en border collie enn en ulvehund, blodhund, cavalier, cocker osv.osv. Det er som sagt arbeidshunder og lever for å arbeide. Om du må være nøye i innlæringen? Selvfølgelig, det må du da med alle raser. Avlæring er jo generelt mye vanskeligere enn innlæring. Det er ikke uten grunn at "alle" som vil komme noen vei kjøper en bc - ser man på nmstatestikk i lp så er jo bc mildt sagt dominerende. Fordelen med border collie er jo at man i de aller fleste tilfeller slipper å jobbe så mye med motivasjon, og får mye "gratis". Det gjør man ikke med f.eks. en ulvehund eller blodhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig enig i mailin, har opplevd det samme.

Fra å ha hatt en gjetertype, som kunne repetere og perfeksjonere i det uendelige for en leverbit, til å ha en (svært samarbeidsvillig, til tider) liten snusk, som synes at en repetisjon er nok i massevis, og kan man en ting, så kan man den. Hvorfor perfeksjonere noe som har gitt belønning før?

Nå vet jo jeg at jeg kunne trent omtrent tusen ganger bedre og mer målrettet med hugo, men kan ikke stikke under en stol at gamlingen var mye lettere å lære inn nye øvelser på, og mye lettere å rette opp deler av øvelser. På den annen side er hugo mer selvstendig, så dekk med skjult fører og slike øvelser går bedre med han.

Annen måte å trene på er jeg helt enig i, om det er like lett med bc vs. ikke typiske raser, der er jeg ikke helt enig. Man blir jo også mer motivert selv, hvis hunden tar ting fort? Isteden for en uke på en øvelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er da klart du ikke får samme farten med en dachs som med en border. Men i det fysikken tillater kan du oppnå det samme med rett trening. Om ting tar f.eks lengre tid betyr ikke at det er vanskeligere.

Nei vel? Hva er da din definisjon av "vanskeligere"? MIN definisjon av "vanskeligere" er vel nettopp at det tar lenger tid (i den forstand at du trenger mye større mengder trening for samme resultat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ifølge Vickys logikk er det like enkelt ja - det tar bare mye lenger tid... :P

tid og rett trening :P det er jo krystallklart at man ikke trener likt med en bc og en bulldogg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...