Gå til innhold
Hundesonen.no

"Egnede" raser for lydighet?


charlotte

Recommended Posts

Noen raser er enklere å trene,forsterke, lære og avlære enn andre. Feks. spisshundene..de er jo tilnærmet kjent for æ være en smule egenrådige, og kanskje ikke de letteste og holde på med. BC derimot, er jo den første rasen jeg tenker når jeg tenker LP hvertfall. Ikka bare fordi alle på landslaget har det, men fordi den er kjent som en krevende, men veldig lettlært( på godt og vondt) rase.

Klart, alle raser har et visst potensiale, ingentig er umulig, det umulige tar bare litt enger tid er det jo også noe som heter..men å si at en bulldog kan komme til eliten i LP..vel, jeg venter til jeg ser det, men har ikke mye tru på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 256
  • Created
  • Siste svar
Guest Vicky

Klart, alle raser har et visst potensiale, ingentig er umulig, det umulige tar bare litt enger tid er det jo også noe som heter..men å si at en bulldog kan komme til eliten i LP..vel, jeg venter til jeg ser det, men har ikke mye tru på det..

Vi får håpe du får oppleve det da :P Jeg skal hvertfall ikke la meg stoppe i å trene raser fordi en hund er mer egenrådig f.eks. Da må man bare trene på en annen måte og kanskje bruke lenger tid :P Det er ikke nødvendigvis vanskeligere. Folk er så opphengt i bc her i norge, men i flere steder i utlandet er de faktisk flinkere til å utnytte potensialet i andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal hvertfall ikke la meg stoppe i å trene raser fordi en hund er mer egenrådig f.eks. Da må man bare trene på en annen måte og kanskje bruke lenger tid :P

Men du har da ikke spesielt vanskelige lydighetsraser? Synes jeg stadig vekk hører fra aussiefolket at det er en border bare uten stresset, og papillonen er jo sett på som borderen blant miniatyrrasene..

Jeg tror det er grunner til at man ikke ser så mange andre raser enn bc i eliten - det krever myyye arbeid, og prinsippene om å få det til faller nok vekk et sted mellom klasse 2 og 3...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Men du har da ikke spesielt vanskelige lydighetsraser? Synes jeg stadig vekk hører fra aussiefolket at det er en border bare uten stresset, og papillonen er jo sett på som borderen blant miniatyrrasene..

Jeg tror det er grunner til at man ikke ser så mange andre raser enn bc i eliten - det krever myyye arbeid, og prinsippene om å få det til faller nok vekk et sted mellom klasse 2 og 3...

NEI, en aussie er ikke en border collie! Den som sier dette kan ikke ha mye peil på aussie. Aussien er spesiell. Men ikke vanskeligere! bare annerledes.

Here we go again. så er det igang med å bruke eksempler fra privatlivet. Det vil jeg helst ha meg frabedt Helene. Ikke negativt ment altså. Jeg liker veldig godt rasene jeg har, og syns de er morro å trene. Men jeg har valgt de rasene fordi jeg liker deres litt egenrådige stil og rett og slett mentaliteten. Men ja, kvikke er de. Men hadde jeg hatt lyst til å konkurere med en bulldogg hadde det da ikke vært noe i veien med det. Trener faktisk sammen med en Saluki, og den er kjempebra om man trener rett. Men har trent flere raser selv, b.l.a trente jeg en dachs veldig mye. Men så måtte de jeg trente den for flytte i forbindelse med jobb. Men jeg syns ikke den var noe vanskelig å trene :P Det var en flott, kvikk og oppmerksom hund hvis man bare trykket på de rette knappene. Maken til lærenem og rask hund skal man lete lenge etter. Og det tok ikke en gang lange tiden før vi kunne konkurere. Rett trening, tid(og selvfølgelig det å sette kriteriene rett) er det som skal til. Men om noe tar tid er det da ikke nødvendigvis vanskeligere. Det vil hvertfall aldri stoppe meg fra å trene en rase fordi den er kjent for å ikke være "egnet" i lydighet. Sludder og vås kaller vi det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel ikke si annet enn at jeg er enig i det charlotte (i startinnlegget) og tuppetroll sier. Det er selvsagt tull og tøys å si at alle raser er like godt egnet til det ene eller det andre - og at det bare kommer an på treningsmetode...

Man kan jo snu det: tror dere alle hunderaser kan bli like gode stående fulgehunder ? Bare man trener dem riktig ?

Det er en grunn til at man har delt hunder opp i ulike rasegrupper, der enkelte raser er godt egnet for en type ting, mens andre er beste egnet til noe annet. Gjeterhundene er avlet for samarbeid med en fører (stort sett), og er selvfølgelig langt bedre egnet til å trenes opp til lydighet enn f eks en engelsksetter- ergo EGNER de seg bedre til lydighetstrening. En engelsksetter er derimot langt bedre egnet som fuglehund enn en bordercollie... DET er det vel ingen som stiller spørsmål ved ? Selv en DÅRLIG engelsksetter vil være en bedre fuglehund enn en bordercollie.

Det er nok lett å TRO - ut fra teoretisk kunnskap - at alle hunder burde være like godt egnet til lydighetstrening, og man KAN selvsagt lære alle hunder det meste med flid og tålmodighet og rett metodevalg, men man kommer neppe så langt i konkurransesammenheng. Det er jo som nevnt tidligere en GRUNN til at folk med ambisjoner om å nå langt i lydighet velger bordercollie. Det er selvsagt ikke det samme som at de nødvendigvis vil LYKKES i nå nå målet, men forutsetningen for å nå langt er selvsagt mye større dersom man har en bordercollie enn om man går med en st bernhard f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at grunnen til at det er lettere å få en BC opp ieliten i LP, er fordi de vil gjøre alt for belønningen sin ..I tillegg syntes de det er gøy å jobbe, og noen av øvelsene er tildels selvforsterkende for dem, de er så morsomme å utføre..Da er det mye lettere å få hunden til å jobbe lengre av gangen, klare flere repetisjoner, strekke tiden mellom belønningene osv..

Vet ikke om noen av dere som sier det bare tar litt lengre tid, og "man må bare tenke annerledes"har prøvd å trene hunder som dette selv? Jeg har sett f.eks. mynder som hverken er interessert i mat eller leker for øyeblikket, hvordan skal man få hunden til å jobbe da, når man ikke har noe den vil oppnå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Det er nok lett å TRO - ut fra teoretisk kunnskap - at alle hunder burde være like godt egnet til lydighetstrening, og man KAN selvsagt lære alle hunder det meste med flid og tålmodighet og rett metodevalg, men man kommer neppe så langt i konkurransesammenheng. Det er jo som nevnt tidligere en GRUNN til at folk med ambisjoner om å nå langt i lydighet velger bordercollie.

som jeg nevnte isted, det er faktisk sånn at det er mest i Norge folk er så border collie frelste. I flere andre land er de flinkere til å utnytte potensialet i andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som jeg nevnte isted, det er faktisk sånn at det er mest i Norge folk er så border collie frelste. I flere andre land er de flinkere til å utnytte potensialet i andre raser.

Greit nok at det muligens er uforholdsmessig mye BC her i landet, men hvilke andre raser - bortsett fra førerorienterte arbeidsraser som f.eks schäfer, belger, aussie, retrievere, rottweiler - er det flusst av på elitenivå i utlandet?

"Velegnede" raser i LP kan være mye mer enn BC, men det er stor forskjell på en schäfer og en blodund liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett f.eks. mynder som hverken er interessert i mat eller leker for øyeblikket, hvordan skal man få hunden til å jobbe da, når man ikke har noe den vil oppnå?

Det lurer jeg også på. F.eks hvis jeg skulle trent med korreksjon og tradisjonelle metoder ville jeg sett svær lite til noen gode resultater - jeg har en hund som melder seg totalt ut dersom jeg straffer henne og hun kjeder seg! Og jeg kan ikke engang se for meg hvordan jeg skulle klart å trene henne dersom hun ikke var interessert i mat :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

som jeg nevnte isted, det er faktisk sånn at det er mest i Norge folk er så border collie frelste. I flere andre land er de flinkere til å utnytte potensialet i andre raser.

Jeg syns nå det er fryktelig rart å si at det er kun i Norge dem er Border Collie frelste. Sist jeg var til Crufts så tittet jeg på deres "VM" i england. Landene som var med var: England, Scottland, Irland, Italia, USA, Russland, Frankrike og ett land til, men husker ikke hvilket. Dem var nå ganske så BC frelste dem landene også. Tror det var 2 Golden med og 2 Belgere resten var BC.

BC er nå i sterk overvekt under EM også...

Poenget er at dem som ønsker å være i toppen kjøper en hund som er enkel å holde på topp plan. En BC gir ett bedre utgangspunkt for å greie dette, nettopp pga dens medfødte evner. Selvsagt krever det mye jobb å få til en BC også, men du jobber på en helt annen måte når du har ett utgangspunkt som ikke det må legges til i å motivere eller trene hurtighet med.

Gruppe 1 hunder har ett mye bedre utgangspunkt til LP. Dem er naturlig fører orienterte, noen av dem har fortsatt hurtighet naturlig i kroppen og er enkle å belønne (krever ikke så stor variasjon som f.eks en Tibetansk Spaniel).

Alle raser er egnede til å trene lydighet, men ikke alle er egnede til å klare ett Elite program uten å falle av i motivasjon/konsentrasjon eller ligge på topp nivå når det gjelder innsats for å gjøre en øvelse på nytt og nytt og nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett trening, tid(og selvfølgelig det å sette kriteriene rett) er det som skal til. Men om noe tar tid er det da ikke nødvendigvis vanskeligere. Det vil hvertfall aldri stoppe meg fra å trene en rase fordi den er kjent for å ikke være "egnet" i lydighet. Sludder og vås kaller vi det :icon_redface:

Det er da vel ingen som vil stoppe noen fra å trene lydighet med hundene sine - og ha ambisjoner uansett rase?

Det er vel heller snakk om å ha realistiske forventninger til hunden, og ambisjoner kan være så mangt. Dersom vi f.eks klarer opprykk til klasse 2 og gjør gode resultater der en gang i framtida skal jeg være fornøyd med både meg selv og hunden. Men å gjøre henne til den første dalmatineren i Norge som blir LP-champion (så vidt jeg vet ), er urealistisk - for oss. Jeg har ikke den tiden tilgjengelig som skal til, og har heller ikke dyktigheten som trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle raser er egnede til å trene lydighet, men ikke alle er egnede til å klare ett Elite program uten å falle av i motivasjon/konsentrasjon eller ligge på topp nivå når det gjelder innsats for å gjøre en øvelse på nytt og nytt og nytt...

Man ser jo mange mer eller mindre vanlige raser i lydighetsringen i de lavere klassene. Noen av dem greier til og med å hevde seg ganske bra. De faller derimot gjerne ofte fra når man begynner å bevege seg oppover i klassene fordi disse klassene krever MYE trening, og når man da i tillegg hele tida må jobbe for å motivere hunden til trening, jobbe for å få fart og intensitet hos en hund som kanskje bare er sånn passe interessert i å jobbe for litt lek eller en godbit, så kommer man fort til kort. Da velger man heller en rase hvor man får samarbeidsevne og -vilje, intensitet og fart mer gratis enn man f eks gjør hos en st bernhardshund.

Selvfølgelig finnes det unntak - det finnes hunder av uvanlige raser som går klasse 3, men de når sjelden til topps. Jeg kjenner folk som har drevet med lydighet i en mannsalder jeg, som har lyktes særdeles godt med sine bordercollier gang på gang, og som også har greid å få andre raser opp i elite, men der stopper det seg - de når liksom ikke toppen fordi hundene rett og slett ikke er egnet til det på samme måte som f eks en bordercollie.

Selvsagt finnes det også bordercollier som aldri når lenger enn klasse 1 eller 2... noen ER dårlige hunder, andre har eier uten de store ambisjonene, noen trener feil, andre trener for lite, atter andre for mye - det er mye som kan ødelegge en i utgangspunktet egnet rase også, men FORUTSETNINGEN for å lykkes ligger bedre til rett enn med enkelte andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på brukskurs på sølen i sommer og på laget mitt hadde jeg en liten mellompincher. Ei kjempetrivelig frøken som var minst like dyktig som de andre hundene - når hun følte for. Hun er godt trent,kvikk og konkurerer i Lp. Men når hun først hadde gjort noe riktig, så gadd hun liksom ikke gjøre det en gang til. Det hjalp ikke hvor bra forsterkere man hadde eller hvordan man la det frem, hele holdningen var :"jeg gjorde det jo akkurat jo, slutt å mas!". Og da repitisjon er en viktig del av trening så sier det seg selv at det er 100 ganger vanskeligere å trene enn slik hund enn min belger som gjerne gjør ting om og om og om og om igjenn for en tørr frolic.Da må man ihvertfall gjøre det rett med en gang! All ¨ære til de som kommer så langt som til apellmerket med slike raser! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke mange som skjønner poenget ser jeg...

Som var? At hunder som tar lengre tid å trene ikke er vanskeligere å trene? I så fall må vi bare være enige i å være uenige. For meg er en hund som tar lengre tid å trene en vanskeligere hund å trene.

Skjønner ikke at det er så farlig å bruke betegnelsen "vanskelig"? Ingen sier at det er umulig, ingen sier at det ikke er gøy, og ingen sier at man ikke skal gjøre sitt beste ut fra de forutsetningene man har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke mange som skjønner poenget ser jeg...

Jamen, hva er poenget ditt da? At alle hunder kan komme like langt i lydighet, det krever bare forskjellig trening? Det er jo bare tull! Til og med min førerorienterte og tilpasningsdyktige labrador som er superlett å forsterke og kobler lett ut det som det ikke er nødvendig å bry seg om, vil aldri i verden komme opp i elite! Ikke en gang klasse to eller tre. Hvorfor? For det første er ikke jeg flink nok som trener. Men selv hos en annen trener som har fått hunder opp i elite ville hun ikke klart det - hun er for treig og upresis, rett og slett. Klarer ikke å holde intensiteten oppe over en lengre periode om hun ikke får noe i retur. Og straff preller av henne som vann på impregnerte sko. Hvordan i alle dager skal da f.eks. en bulldog, en afghansk mynde eller en K.O. kunne komme like langt som en border collie - når ikke min labrador med egentlig veldig gode forutsetninger ikke klarer det?

Som noen sa tidligere i tråden, så er forskjellige typer hunderaser egnet til forskjellige typer ting. Svært få raser egner seg like godt til å hente ender i iskaldt vann enn det labradoren gjør, og ingen raser egner seg vel bedre til å trekke pulk over Nordpolen enn en sterk, robust husky med mye og varm pels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo rent og skjært tullball - selvfølgelig er det lettere å trene en border collie enn en ulvehund, blodhund, cavalier, cocker osv.osv. Det er som sagt arbeidshunder og lever for å arbeide. Om du må være nøye i innlæringen? Selvfølgelig, det må du da med alle raser. Avlæring er jo generelt mye vanskeligere enn innlæring. Det er ikke uten grunn at "alle" som vil komme noen vei kjøper en bc - ser man på nmstatestikk i lp så er jo bc mildt sagt dominerende. Fordelen med border collie er jo at man i de aller fleste tilfeller slipper å jobbe så mye med motivasjon, og får mye "gratis". Det gjør man ikke med f.eks. en ulvehund eller blodhund.

Jeg vet ikke helt om jeg skal ta alle slike uttalelser på alvor. Hva som er lettere å trene en andre? Har du trent BC og har bred erfaring med dem? Faktum er at de fleste som skaffer seg BC, for de er jo så lette å trene...går i baret så det griner. De er faktisk noen av de vanskligste rasene å få til..i lydighetssammenheng. Man får ingenting "gratis"..jeg er så lei av denne generalliseringen. Alt må læres trinn for trinn og ja..gjør man de rette tingene på den rette hunden..så ender det ofte opp bra.. Jeg er faktisk enig med Vicky. Det er hundens motivasjon, arbeiddsglede og presisjon man skal bedømme og ikke hva kjappt den klasker den i dekk eller hvor kjapt den kommer på innkalling. Da kunne man gitt poeng etter stoppeklokka, men det gjør man ikke. Uheldigvis er det fremdeles en del dommere som er fokusert på fart og forbinder fart med arbeiddsglede og presisjon Det er to ulike ting. Det er på vei inn en ny generasjon dommere som ser mer nyansert på det..heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

En border er kanskje mer effektiv å trene enn f.eks en dachs. Men ikke nødvendigvis vanskeligere mener JEG.

Jamen, hva er poenget ditt da? At alle hunder kan komme like langt i lydighet, det krever bare forskjellig trening? Det er jo bare tull! Til og med min førerorienterte og tilpasningsdyktige labrador som er superlett å forsterke og kobler lett ut det som det ikke er nødvendig å bry seg om, vil aldri i verden komme opp i elite!

Hehe, du vil det ikke nok :icon_redface: Du har ikke nok tro på at det skal gå. Det er det det handler om i det tilfellet. Med rett trening, kriterier og tid hadde det gått. Hvis DU virkelig hadde VILLET, og hatt pågangsmot.

Jeg vet ikke helt om jeg skal ta alle slike uttalelser på alvor. Hva som er lettere å trene en andre? Har du trent BC og har bred erfaring med dem? Faktum er at de fleste som skaffer seg BC, for de er jo så lette å trene...går i baret så det griner. De er faktisk noen av de vanskligste rasene å få til..i lydighetssammenheng. Man får ingenting "gratis"..jeg er så lei av denne generalliseringen. Alt må læres trinn for trinn og ja..gjør man de rette tingene på den rette hunden..så ender det ofte opp bra.. Jeg er faktisk enig med Vicky. Det er hundens motivasjon, arbeiddsglede og presisjon man skal bedømme og ikke hva kjappt den klasker den i dekk eller hvor kjapt den kommer på innkalling. Da kunne man gitt poeng etter stoppeklokka, men det gjør man ikke. Uheldigvis er det fremdeles en del dommere som er fokusert på fart og forbinder fart med arbeiddsglede og presisjon Det er to ulike ting. Det er på vei inn en ny generasjon dommere som ser mer nyansert på det..heldigvis.

Veldig enig i det du sier om BC Ingar! Det er mange som altfor lett går på og tror at "Border collier de er så lettlærte og lette å trene!". Det handler faktisk om mer enn farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Jeg vet ikke helt om jeg skal ta alle slike uttalelser på alvor. Hva som er lettere å trene en andre?
Er vel ikke helt på bølgelengde med deg der, Ingar. Rett eier til rett hund. Rett hund til rett bruk og rett trening til rett hund. Det er kanskje ikke uten grunn at man ser lite til Alaska Huskies og liknende hunder i lydighetsringen. Man kunne muligens få det til - men trening over hvor lang tid?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg skal ta alle slike uttalelser på alvor. Hva som er lettere å trene en andre? Har du trent BC og har bred erfaring med dem? Faktum er at de fleste som skaffer seg BC, for de er jo så lette å trene...går i baret så det griner. De er faktisk noen av de vanskligste rasene å få til..i lydighetssammenheng. Man får ingenting "gratis"..jeg er så lei av denne generalliseringen. Alt må læres trinn for trinn og ja..gjør man de rette tingene på den rette hunden..så ender det ofte opp bra.. Jeg er faktisk enig med Vicky. Det er hundens motivasjon, arbeiddsglede og presisjon man skal bedømme og ikke hva kjappt den klasker den i dekk eller hvor kjapt den kommer på innkalling. Da kunne man gitt poeng etter stoppeklokka, men det gjør man ikke. Uheldigvis er det fremdeles en del dommere som er fokusert på fart og forbinder fart med arbeiddsglede og presisjon Det er to ulike ting. Det er på vei inn en ny generasjon dommere som ser mer nyansert på det..heldigvis.

utrolig bra skrevet. Og jeg vet hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Er vel ikke helt på bølgelengde med deg der, Ingar. Rett eier til rett hund. Rett hund til rett bruk og rett trening til rett hund. Det er kanskje ikke uten grunn at man ser lite til Alaska Huskies og liknende hunder i lydighetsringen. Man kunne muligens få det til - men trening over hvor lang tid?

--

Per Olav

En av mine venner er i Elite med en Huskyblanding :icon_redface: Den er helt mulig å se.

utrolig bra skrevet. Og jeg vet hva du snakker om.

veldig enig. Det må være fryktelig irriterende for dere med BC å stadig få høre at det dere gjør er så enkelt når det kanskje ligger masse jobbing bak! Borderen er kanskje mer effektiv, men ikke nødvendigvis lettere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du vil det ikke nok :icon_redface: Du har ikke nok tro på at det skal gå. Det er det det handler om i det tilfellet. Med rett trening, kriterier og tid hadde det gått. Hvis DU virkelig hadde VILLET, og hatt pågangsmot.

Les hva jeg skriver da. Jeg er ikke flink nok trener til å få henne oppover i lydighet, og jeg prioriterer det heller ikke nok. Men jeg kjenner da bikkja mi, og jeg veit at hun er så "tilfeldig" i måten hun gjør ting på at hun hadde ikke kommet i elite hos noen andre heller. Hun mangler nok presisjon og nøyaktighet til å gjøre det bra. Selv om en øvelse for det meste er bra nok er det liksom som oftest ren skjær flaks at den er det. Hun har liksom ikke helt kontroll over presisjonen sin. :P

Ikke for det: Hos riktig trener hadde hun fint kunnet kommet i både klasse 1 og klasse 2 - men aldri i verden hevdet seg i elite. Tross alt så har hun mange av de kvalitetene og forutsetningene en god lydighetshund bør/må ha, men hun har bare mangler her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Les hva jeg skriver da. Jeg er ikke flink nok trener til å få henne oppover i lydighet, og jeg prioriterer det heller ikke nok. Men jeg kjenner da bikkja mi, og jeg veit at hun er så "tilfeldig" i måten hun gjør ting på at hun hadde ikke kommet i elite hos noen andre heller. Hun mangler nok presisjon og nøyaktighet til å gjøre det bra. Selv om en øvelse for det meste er bra nok er det liksom som oftest ren skjær flaks at den er det. Hun har liksom ikke helt kontroll over presisjonen sin. wink.gif

hallo, presisjon må også trenes opp! Her snakker vi om prioriteringer. Ikke skyld på bikkja di. Det syns jeg blir for dumt. Alt har med rett trening, kriterier og tid. Har du aldri sett en surrete og vimete border? Da har du sett lite. Det er ikke så rosenrødt som du skal ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...