Gå til innhold
Hundesonen.no

"Egnede" raser for lydighet?


charlotte

Recommended Posts

Alle rasene vi har er avlet opp med hvert sitt formål, og med bakgrunn i dette kan vi vel være enige om at forskjellige raser har forskjellige egenskaper? En gjeter er ikke like brukelig på andejakt og en borzoi er kanskje ikke den mest vanlige hunden å se hos politiet. Det er en grunn til at folk velger ut en spesiell rase når de skal drive med noe spesielt. Dersom alle hunder har evner og potensiale til å gjøre hva som helst så kan jeg vel kutte ut jaktlabradoren og få meg ulvehund som jeg kan trene jakt med? Jeg kan jo bare tilrettelegge treningen for den og ha troen på det, så går det nok! (Ja, det var sarkastisk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 256
  • Created
  • Siste svar

Alle rasene vi har er avlet opp med hvert sitt formål, og med bakgrunn i dette kan vi vel være enige om at forskjellige raser har forskjellige egenskaper? En gjeter er ikke like brukelig på andejakt og en borzoi er kanskje ikke den mest vanlige hunden å se hos politiet. Det er en grunn til at folk velger ut en spesiell rase når de skal drive med noe spesielt. Dersom alle hunder har evner og potensiale til å gjøre hva som helst så kan jeg vel kutte ut jaktlabradoren og få meg ulvehund som jeg kan trene jakt med? Jeg kan jo bare tilrettelegge treningen for den og ha troen på det, så går det nok! (Ja, det var sarkastisk.)

Forslag: du og Julie bytter hund et par år, så tar vi en evaluering etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

En dverg kan sikkert bli god nok i basket, men vil aldri hevde seg på basketbanen eller bli en stjernespiller, bare for å dra sammenligningen videre..

nei men herregud da! er det poenget her i livet? :rolleyes: Du kan få en mynde til å f.eks utføre alle øvelsene i klassene helt perfekt, men farten til en bc får du ikke for det er FYSISK umulig. Men du kan få den like bra så langt fysikken rekker. :lol: Og da er jo hunden like god!

Men da konkluderer jeg med at du mener alle raser kan hevde seg i alle grener, og alle mennesker kan bli gode i alt, bare man legger forholdene til rette for det og har "dommere" som tar hensyn til hva vi fysisk kan utføre (f.eks. må dommere i hopp skjønne at "bjørn" ikke kan hoppe like langt som "jens", siden bjørn ikke har de samme evnene som jens). Vi er uenige, og det er lov.

Det sier seg selv at man skal ta hensyn til fysikken. F.eks en dommer kan jo ikke forvente at en bulldogg skal løpe like fort som en bc. Det sier seg selv. Men det har med fysikk! men den kan bli like god med sin fysikk og sin fart! Man SKAL ta hensyn til rase. Det sier hvertfall de dommerene jeg har møtt. Alt er individuellt. Hunden kan være like god og dyktig fordet om den ikke har lange nok ben til å være raskere. Og det trenger ikke være vanskeligere å trene den hvis man legger rette kriterier og legger opp treningen til DET INDIVIDET. Hvis dommer dømmer rett skal han/hun ta hensyn til det at en rase har fysiske begrensninger og dømme deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei men herregud da! er det poenget her i livet? :rolleyes: Du kan få en mynde til å f.eks utføre alle øvelsene i klassene helt perfekt, men farten til en bc får du ikke for det er FYSISK umulig. Men du kan få den like bra så langt fysikken rekker. :lol: Og da er jo hunden like god!

Bare litt småpirk :P For en mynde er det fysisk mulig å løpe fortere enn en BC...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Bare litt småpirk :lol: For en mynde er det fysisk mulig å løpe fortere enn en BC...

ble feil formulert. men da kan man kreve mer av den enn en f.eks en chi tzu eller bulldogg når det kommer til fart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei men herregud da! er det poenget her i livet? :rolleyes: Du kan få en mynde til å f.eks utføre alle øvelsene i klassene helt perfekt, men farten til en bc får du ikke for det er FYSISK umulig. Men du kan få den like bra så langt fysikken rekker. :lol: Og da er jo hunden like god!

Nå er vel myndene skap til å løpe hakket fortere en enn bc, men...

Uansett: du mener altså at en på 140 er like godt egnet til å spille basket som en på 210?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Nå er vel myndene skap til å løpe hakket fortere en enn bc, men...

Uansett: du mener altså at en på 140 er like godt egnet til å spille basket som en på 210?

puh.. mener du år eller kilo? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

140 cm og 210 cm, for å presisere det litt bedre :P

hehe :lol: etter sine fysiske muligheter kan de gjøre det like bra :P hvis det blir tatt hensyn til at personen faktisk er noe lavere. :P Du kan jo ikke forvente at en bulldogg kan løpe like fort som en bc. Og da skal det dømmes deretter. Du kan ikke kun gå på fart, som Ingar sa. Utført øvelse, og fysikk har mye å si. (også i bedømmelsen hvis dommer dømmer rett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe :lol: etter sine fysiske muligheter kan de gjøre det like bra :P hvis det blir tatt hensyn til at personen faktisk er noe lavere. :P Du kan jo ikke forvente at en bulldogg kan løpe like fort som en bc. Og da skal det dømmes deretter. Du kan ikke kun gå på fart, som Ingar sa. Utført øvelse, og fysikk har mye å si. (også i bedømmelsen hvis dommer dømmer rett)

Nå fungerer det ikke sånn i den "virkelige" verden, dessverre..

Det er de som hopper høyest, hopper lengst, løper fortest, spiller best osv. osv. som vinner. Hvordan skal man ellers kunne skille ut de som er best fra de som er bra?

Han på 140 kunne kanskje gjøre det bedre i bryting? Så kunne han hatt basket som en artig hobby?

Jeg har aldri påstått av noen raser ikke kan lære lydighet, alle individer kan lære! Men alle blir ikke best, og det er det en grunn til. Noen er bedre egnet til lydighet enn andre, akkurat som noen er bedre egnet til jakt, gjeting, bruks, redning, service osv., osv. Og alle hunder bør få lov til å jobbe med det de trives best med, det er da man ser hva hunden er "god for". Dette styres i en viss grad av eierne, men det hender da titt og ofte eiere får en a-ha opplevelse eller ti når de ser hva hunden virkelig er avlet til å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fungerer det ikke sånn i den "virkelige" verden, dessverre..

Det er de som hopper høyest, hopper lengst, løper fortest, spiller best osv. osv. som vinner. Hvordan skal man ellers kunne skille ut de som er best fra de som er bra?

Han på 140 kunne kanskje gjøre det bedre i bryting? Så kunne han hatt basket som en artig hobby?

Jeg har aldri påstått av noen raser ikke kan lære lydighet, alle individer kan lære! Men alle blir ikke best, og det er det en grunn til. Noen er bedre egnet til lydighet enn andre, akkurat som noen er bedre egnet til jakt, gjeting, bruks, redning, service osv., osv. Og alle hunder bør få lov til å jobbe med det de trives best med, det er da man ser hva hunden er "god for". Dette styres i en viss grad av eierne, men det hender da titt og ofte eiere får en a-ha opplevelse eller ti når de ser hva hunden virkelig er avlet til å gjøre?

Bare for å kverulere litt...Jo alle kan bli best...i forhold til seg selv vel og merke. Nei alle raser havner ikke på pallen i lydighet..det er et observerbart faktum..Det jeg forholder meg til er at alle raser lærer så der er vi enige. Alle raser kan altså lære å komme motivert på inkalling..løpe motivert ut i ruten..gå pent fri ved fot..Ligge på felles dekk osv. Om eieren er villig til å lære den det..ja det henger på lyst, motivasjon tid og anledning. Så svaret på startinlegget er vel at; Nei ikke alle raser egner seg til å hevde seg i lydighet...men alle raser kan klare å lære øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fungerer det ikke sånn i den "virkelige" verden, dessverre..

Det er de som hopper høyest, hopper lengst, løper fortest, spiller best osv. osv. som vinner. Hvordan skal man ellers kunne skille ut de som er best fra de som er bra?

Han på 140 kunne kanskje gjøre det bedre i bryting? Så kunne han hatt basket som en artig hobby?

Jeg har aldri påstått av noen raser ikke kan lære lydighet, alle individer kan lære! Men alle blir ikke best, og det er det en grunn til. Noen er bedre egnet til lydighet enn andre, akkurat som noen er bedre egnet til jakt, gjeting, bruks, redning, service osv., osv. Og alle hunder bør få lov til å jobbe med det de trives best med, det er da man ser hva hunden er "god for". Dette styres i en viss grad av eierne, men det hender da titt og ofte eiere får en a-ha opplevelse eller ti når de ser hva hunden virkelig er avlet til å gjøre?

men når det gjelder lp som det er snakk om, så står det f.eks på innkallinga, at hunden skal komme i god fart (eller noe sånt), og da må man jo se forskjellen på to forskjellige raser, bc,skal selvfølgelig løpe fortere til deg enn en bull dog f.eks.

gjeterhunder er jo avlet til gjeting, fuglehunder er avlet til jakt, mynder til å løpe osv osv, Men ingen er spesielt avlet med tanke på lydighet for dette er noe som alle kan være me på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men alle raser kan klare å lære øvelsene.

DET har jeg aldri nektet på :lol:

men når det gjelder lp som det er snakk om, så står det f.eks på innkallinga, at hunden skal komme i god fart (eller noe sånt), og da må man jo se forskjellen på to forskjellige raser, bc,skal selvfølgelig løpe fortere til deg enn en bull dog f.eks.

Enig i det. Det er ikke fysisk mulig for en bulldog å løpe like fort som en bc.

gjeterhunder er jo avlet til gjeting, fuglehunder er avlet til jakt, mynder til å løpe osv osv, Men ingen er spesielt avlet med tanke på lydighet for dette er noe som alle kan være me på.

Og noen er lettere å belønne enn andre andre, iallefall med slik belønning vi kan ha i lomma eller i treningssekken. De færreste kan ta med seg levende katter og elg på trening.

Selvfølgelig kan alle raser være med i lydighet, har aldri nektet på det heller, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det. Det er ikke fysisk mulig for en bulldog å løpe like fort som en bc.

Og noen er lettere å belønne enn andre andre, iallefall med slik belønning vi kan ha i lomma eller i treningssekken. De færreste kan ta med seg levende katter og elg på trening.

Selvfølgelig kan alle raser være med i lydighet, har aldri nektet på det heller, jeg.

hadde jeg bare kunnet hatt med en sau :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

men når det gjelder lp som det er snakk om, så står det f.eks på innkallinga, at hunden skal komme i god fart (eller noe sånt), og da må man jo se forskjellen på to forskjellige raser, bc,skal selvfølgelig løpe fortere til deg enn en bull dog f.eks.

gjeterhunder er jo avlet til gjeting, fuglehunder er avlet til jakt, mynder til å løpe osv osv, Men ingen er spesielt avlet med tanke på lydighet for dette er noe som alle kan være me på.

ja, og Kristin: Faktisk er det sånn at man skal ikke dømme en border collie likt med en beagle :) Sånn er det rett og slett. Dommerene dømmer etter hvor bra hunden er med sin fysikk, altså sin rase. Lydighet er ikke det samme som et race :D Man ser på forskjellene på rasene når man dømmer. Fakta.

I f.eks agility går jo ikke en liten hund på en bane for store hunder :D Der er det kanskje litt enklere for de fleste å se at man dømmer ikke likt per rase.

Og noen er lettere å belønne enn andre andre, iallefall med slik belønning vi kan ha i lomma eller i treningssekken. De færreste kan ta med seg levende katter og elg på trening.

Selvfølgelig kan alle raser være med i lydighet, har aldri nektet på det heller, jeg.

det handler om å trykke på de rette knappene ;) alle rasene kan ikke trenes opp likt. Da må man kartelegge sin egen rase og finne ut dens svake og sterke sider. Kjenner man rasen man trener er det ikke vanskeligere å trene.

Det finnes en forsterker for enhver, uansett hvor umulig enkelte påstår det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, og Kristin: Faktisk er det sånn at man skal ikke dømme en border collie likt med en beagle :) Sånn er det rett og slett. Dommerene dømmer etter hvor bra hunden er med sin fysikk, altså sin rase. Lydighet er ikke det samme som et race :D Man ser på forskjellene på rasene når man dømmer. Fakta.

I f.eks agility går jo ikke en liten hund på en bane for store hunder :D Der er det kanskje litt enklere for de fleste å se at man dømmer ikke likt per rase.

Da er vi vel over på en annen diskusjon?

De fleste dommere er flinke til å dømme "rasen" i klasse I og II, men i de høyere klassene blir det lagt mindre vekt på det.

Hva som står i reglementet og hva som blir gjort i praksis er to forskjellige ting.

Mange ønsker seg annerledes inndeling av de forskjellige klassene, og kanskje man burde hatt det? En for gruppe 1 hunder, en for gruppe 2 hunder osv? Ikke vet jeg..

det handler om å trykke på de rette knappene ;) alle rasene kan ikke trenes opp likt. Da må man kartelegge sin egen rase og finne ut dens svake og sterke sider. Kjenner man rasen man trener er det ikke vanskeligere å trene.

Det finnes en forsterker for enhver, uansett hvor umulig enkelte påstår det er.

Alle raser kan trenes, men ingen individer kan trenes likt. Det er forskjell på individ og ikke minst førere. Det er minst to som trener, og begge individene må være komfortable med treningsmetodene.

Og som nevnt.. det er forskjell på hva de forskjellige individene ønsker av belønning. Og det er ikke så enkelt å komme med superforsterkeren på trening når det er katt, elg, hare osv. osv.

At man kan bygge opp en forsterker er en annen sak. Men heller ikke det er lett med alle individer, selv om man starter tidlig.

Man kan også bruke negativ forsterker, for all del, men slett ikke alle individer/raser er så lette den veien heller.

Har heller ikke sagt det er vanskelig å trene de forskjellige rasene/individene (har jeg det, har jeg forsnakket meg), men det kan være vanskelig å belønne de skikkelig. Og da er det vanskelig å hevde seg i toppen. Noen raser, og individer, er det enklere å nå toppen med. Akkurat som noen mennesker løper fortere enn andre, selv om man utvikler forskjellige teknikker og trener og trener og trener og trener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så svaret på startinlegget er vel at; Nei ikke alle raser egner seg til å hevde seg i lydighet...men alle raser kan klare å lære øvelsene.

... og dette har du brukt 7 sider på å innse ? Wow...

Vicky:

I f.eks agility går jo ikke en liten hund på en bane for store hunder Der er det kanskje litt enklere for de fleste å se at man dømmer ikke likt per rase.

Ehhhhh.... nehei ? Bedømmes alle raser i en klasse ulikt ? Er det sånn at en bulldog som går i en klasse ikke trenger å løpe like fort som en borderterrier f eks for å vinne ? Jeg trodde agility faktisk gikk ut på å løpe feilfritt aller fortest jeg... merkelig at det også i denne sporten er enkelte raser som dominerer...

--------------------------------

Om vi levde livet i teorien ville livet vært svært enkelt å leve gitt :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky:

Ehhhhh.... nehei ? Bedømmes alle raser i en klasse ulikt ? Er det sånn at en bulldog som går i en klasse ikke trenger å løpe like fort som en borderterrier f eks for å vinne ? Jeg trodde agility faktisk gikk ut på å løpe feilfritt aller fortest jeg... merkelig at det også i denne sporten er enkelte raser som dominerer...

--------------------------------

Om vi levde livet i teorien ville livet vært svært enkelt å leve gitt :).

Det er da noe jeg har visst hele tiden. :D

... og dette har du brukt 7 sider på å innse ? Wow...

Vicky:

Ehhhhh.... nehei ? Bedømmes alle raser i en klasse ulikt ? Er det sånn at en bulldog som går i en klasse ikke trenger å løpe like fort som en borderterrier f eks for å vinne ? Jeg trodde agility faktisk gikk ut på å løpe feilfritt aller fortest jeg... merkelig at det også i denne sporten er enkelte raser som dominerer...

--------------------------------

Om vi levde livet i teorien ville livet vært svært enkelt å leve gitt :D.

I agility går det på tid også?, så det er vel litt anderledes? Der vil en del raser ikke klare kravet rett og slett fordi de ikke har fysikk til å innfri kravet om tid. I lydighet er det ikke tiden det står på og det holder om hunden jobber motivert og med iver. Da kan bruke den tiden den trenger.

Og til dette med teori...Ja.. Praksis(det som er målbart og vi ser, hører og observerer) og den tilhørende teorien stemmer alltid overens. Og bare for å kverulere litt da.. Det er en logisk umulighet at det ikke stemmer med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I agility går det på tid også?, så det er vel litt anderledes? Der vil en del raser ikke klare kravet rett og slett fordi de ikke har fysikk til å innfri kravet om tid. I lydighet er det ikke tiden det står på og det holder om hunden jobber motivert og med iver. Da kan bruke den tiden den trenger.

Og til dette med teori...Ja.. Praksis(det som er målbart og vi ser, hører og observerer) og den tilhørende teorien stemmer alltid overens. Og bare for å kverulere litt da.. Det er en logisk umulighet at det ikke stemmer med hverandre.

Selvsagt er det forskjell på agility og lydighet mht tidskrav... men det var ikke det Vicky sa... :).

Nå har vel historien opp gjennom tidene stadig vist at teoriene VI HAR OPERERT MED ikke alltid har stemt med virkeligheten... eller har du en annen historie å vise til ? Før framsatte man teorier om at jorden var flat også - men så har vel vist seg å ikke være tilfelle ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel historien opp gjennom tidene stadig vist at teoriene VI HAR OPERERT MED ikke alltid har stemt med virkeligheten... eller har du en annen historie å vise til ? Før framsatte man teorier om at jorden var flat også - men så har vel vist seg å ikke være tilfelle ?

Nå tror jeg vi vandrer ut over mandatet vårt her. Ja jeg har ikke snakket om de forklaringsmodeller(teorier) vi har operert med. De er ofte gale...men det som skjer i praksis..har alltid en forklaring som forteller hvorfor det skjer..og den stemmer alltid. Det var den jeg henviste til..Det går også fram av innlegget mitt. Hva vi har ment og trodd tidligere, og fremdeles gjør..er en helt annen sak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...