Gå til innhold
Hundesonen.no

"Egnede" raser for lydighet?


charlotte

Recommended Posts

Orket ikke å lese alt, kom inn på slutten - men et lite poeng: Hvor mange av dere har faktisk PRØVD SELV å trene ulike raser? Neppe så mange, vil jeg tro. Men jeg har.... og joda, endel har å gjøre med individ og hundefører, men det meste har med rasen å gjøre - selv om alle "nyfrelste" og alle teoretikere gjerne hevder likhet for alle!

I en av mine tidligste raser var vi første i Norge som startet med denne typen i agility, og det var en utrolig hund - hun var "unormalt" følgbar til denne rasen å være, det ser jeg nå. Hun gikk uten bånd fra hun var 11 måneder og resten av livet, og fulgte meg som en border collie - selv om hun teoretisk sett var strake motsatsen. Slike finnes det utrolig få på denne rasen, dermed ville jeg nok ikke klart det jeg klarte med denne hunden... hvis jeg hadde skaffet meg et nytt individ. Og VELDIG få andre har klart å få denne rasen særlig langt i hundesportsgrener utover det elementære - fordi min gamle frøken regelrett var "utypisk".

Men det finnes en liten håndfull som henne - og de trekkes gjerne da frem som "bevis" på at "joda, alt går", så nybakte eiere tror det gjelder alle, og som oftest får seg en reality check etterhvert...

Hvorfor jeg lyktes? Antagelig fordi hun ikke var min førsteprioritet - hun var min "ekstrahund", nummer to etter den jeg valgte selv, og hun gjorde mye for å tekkes og for å konkurrere om oppmerksomheten - men var vanskelig å belønne... fordi det ER denne rasen, ikke så matfiksert, gidder ikke leke med ball etc. Og byttedyr er nå engang vanskelige å ta med seg på trening!

Så var det "hovedrasen" da, som jeg hadde i en god del år, flere hunder, ulike linjer - men med et fellestrekk at jeg likte utadvendte hunder med gåpåvilje og lette dem frem. Med friskt mot trente jeg, og kom lenger enn de fleste andre gadd å prøve - men det var klasse II... hehe, mens de jeg startet samtidig med, med samme trener, som var flink til å få oss til å være rettferdige mot hundene og finne "riktig" belønning - ja, da var de i III og eliten. Så jeg kjøpte ny rase, uten at JEG endret meg eller mine metoder nevneverdig, og vips var vi i klasse II før hunden var året gammel, og gjorde det brukbart i bruks, og alt var som en lek i forhold - og gamlehunden pustet lettet ut over å bli kvitt fokuset.

Da jeg trente bruks med gamlerasen, brukte vi evigheter på å lære inn løsbitt, og opplevde en hund som var utrolig vanskelig å motivere - og igjen, med samme positive metoder, så seilte de andre med mer lettmotiverte raser langt forbi. Du må ha vært der for å skjønne det - i mer enn teorien.

Det er en slags grense for hvor lenge du klarer å tro på at det umulige er mulig, og du BLIR frustrert over å jobbe med en hund som faktisk HELLER kunne tenke seg å utøve sin naturlige spesialitet... så sant du har noen form for ambisjoner da, hvilket de fleste faktisk har litt av.

Og det er kanskje sluttpoenget: Joda, alle raser KAN lære de samme tingene - men du lærer deg som praktiker å se HVA som trigger ulike hunder. Og mitt inntrykk av andre bekjentes "rare" raser, deriblant mynder, trent i LP er at de faktisk SYNES det er litt påkjennende når kravene økes - de er skapt for raske utbrudd av energi, ikke langvarig konsentrasjon, og det bør tas hensyn til.

Nettopp dette med at det er greit å komme seg gjennom I og II, det er når du kommer opp i III at kravene øker fra dommerne også - da ER de mindre aksepterende, det begynner å bli mer krevende. Fart sitter i hodet på endel hunder... ridgebacker kan være utrolig raske, men jeg vil tippe at atskillig treigere og tyngre raser vil være enklere å få til å løpe i et kort "burst" som LP krever...

Og som sagt... det finnes LP-dommere idag som i sin tid startet med mynder, gikk over til puddel, og endte med bc... og det har vel sine årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 256
  • Created
  • Siste svar

Orket ikke å lese alt, kom inn på slutten - men et lite poeng: Hvor mange av dere har faktisk PRØVD SELV å trene ulike raser? Neppe så mange, vil jeg tro. Men jeg har.... og joda, endel har å gjøre med individ og hundefører, men det meste har med rasen å gjøre - selv om alle "nyfrelste" og alle teoretikere gjerne hevder likhet for alle!

I en av mine tidligste raser var vi første i Norge som startet med denne typen i agility, og det var en utrolig hund - hun var "unormalt" følgbar til denne rasen å være, det ser jeg nå. Hun gikk uten bånd fra hun var 11 måneder og resten av livet, og fulgte meg som en border collie - selv om hun teoretisk sett var strake motsatsen. Slike finnes det utrolig få på denne rasen, dermed ville jeg nok ikke klart det jeg klarte med denne hunden... hvis jeg hadde skaffet meg et nytt individ. Og VELDIG få andre har klart å få denne rasen særlig langt i hundesportsgrener utover det elementære - fordi min gamle frøken regelrett var "utypisk".

Men det finnes en liten håndfull som henne - og de trekkes gjerne da frem som "bevis" på at "joda, alt går", så nybakte eiere tror det gjelder alle, og som oftest får seg en reality check etterhvert...

Hvorfor jeg lyktes? Antagelig fordi hun ikke var min førsteprioritet - hun var min "ekstrahund", nummer to etter den jeg valgte selv, og hun gjorde mye for å tekkes og for å konkurrere om oppmerksomheten - men var vanskelig å belønne... fordi det ER denne rasen, ikke så matfiksert, gidder ikke leke med ball etc. Og byttedyr er nå engang vanskelige å ta med seg på trening!

Så var det "hovedrasen" da, som jeg hadde i en god del år, flere hunder, ulike linjer - men med et fellestrekk at jeg likte utadvendte hunder med gåpåvilje og lette dem frem. Med friskt mot trente jeg, og kom lenger enn de fleste andre gadd å prøve - men det var klasse II... hehe, mens de jeg startet samtidig med, med samme trener, som var flink til å få oss til å være rettferdige mot hundene og finne "riktig" belønning - ja, da var de i III og eliten. Så jeg kjøpte ny rase, uten at JEG endret meg eller mine metoder nevneverdig, og vips var vi i klasse II før hunden var året gammel, og gjorde det brukbart i bruks, og alt var som en lek i forhold - og gamlehunden pustet lettet ut over å bli kvitt fokuset.

Da jeg trente bruks med gamlerasen, brukte vi evigheter på å lære inn løsbitt, og opplevde en hund som var utrolig vanskelig å motivere - og igjen, med samme positive metoder, så seilte de andre med mer lettmotiverte raser langt forbi. Du må ha vært der for å skjønne det - i mer enn teorien.

Det er en slags grense for hvor lenge du klarer å tro på at det umulige er mulig, og du BLIR frustrert over å jobbe med en hund som faktisk HELLER kunne tenke seg å utøve sin naturlige spesialitet... så sant du har noen form for ambisjoner da, hvilket de fleste faktisk har litt av.

Og det er kanskje sluttpoenget: Joda, alle raser KAN lære de samme tingene - men du lærer deg som praktiker å se HVA som trigger ulike hunder. Og mitt inntrykk av andre bekjentes "rare" raser, deriblant mynder, trent i LP er at de faktisk SYNES det er litt påkjennende når kravene økes - de er skapt for raske utbrudd av energi, ikke langvarig konsentrasjon, og det bør tas hensyn til.

Nettopp dette med at det er greit å komme seg gjennom I og II, det er når du kommer opp i III at kravene øker fra dommerne også - da ER de mindre aksepterende, det begynner å bli mer krevende. Fart sitter i hodet på endel hunder... ridgebacker kan være utrolig raske, men jeg vil tippe at atskillig treigere og tyngre raser vil være enklere å få til å løpe i et kort "burst" som LP krever...

Og som sagt... det finnes LP-dommere idag som i sin tid startet med mynder, gikk over til puddel, og endte med bc... og det har vel sine årsaker.

Hei akela

Jeg ble kjempe nysgjerrig over hvilken raser det var du hadde? Det er alltid spennende å få hvite hva man har fått til med akkurat den og den rasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter fortsatt ikke at jeg gidder jeg,da.. Men jeg fikk vel et innfall etter alt det snakket om evner i matte og språk? Jeg for min del har aldri noen gang hatt sansen for matte, jeg sleit i alle år med lære meg algebra, geometri og regninger med ukjente osv.. Jeg lærte såpass at jeg såvidt sto - OG jeg har lært det fordi jeg MÅTTE - men jeg hater fortsatt matte, i den grad at jeg sliter med å kunne hjelpe mine søte små tobeinte med lekser.. Eldstebarnet er faktisk bedre enn meg i brøk og sånne "vanskelige" ting, og han begynner i 7.ende nå..

Alle KAN lære å spille piano også, men du blir neppe en konsertpianist om du er totalt tonedøv, og du lærer å spille mye fortere om du har musikkøre - det er jeg ganske sikker på. Egner alle seg til å spille piano da? Svaret etter å ha lest 11 sider i denne tråden må være JA! Alle med fingre KAN lære å spille piano, derfor egner ALLE seg.. Og den som innser sin egen begrensing, er en uvitende og forutintatt og lat tulling, for teoretisk sett er det mulig å lære alt, bare man vil det nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som sagt... det finnes LP-dommere idag som i sin tid startet med mynder, gikk over til puddel, og endte med bc... og det har vel sine årsaker
.

Så vidt meg bekjent, har de fleste av dem gått i baret med Bc med tanke på å hevde seg i lydihetsringen.

Så årsaken er nok at de trodde de fikk så mye gratis..men dengang ei.

Og den som innser sin egen begrensing, er en uvitende og forutintatt og lat tulling, for teoretisk sett er det mulig å lære alt, bare man vil det nok..

Hvorfor sier du det? Jeg har ikke sett noen har påstått noe slik. Om du har lest mine inlegg, så har du sett, gjentatte ganger..at man ikke skal gjøre ting man ikke mestrer. Så er du tonedøv--la heller være å spille piano og se om det er mulig å gjøre noe med tonedøvheten. Man må ha forutsettningene for å lykkes i de små delmomentene. Har man en hund som mangler evnen til å lære, så må man begynne med det momentet. Å lære hunden å lære. Mangler den forutsettning for å lære så fungerer ikke hunden og det er en helt annen sak. Men det tror jeg ikke er tilfelle med funksjonsfriske hunder i og med de er nettopp det.

Dobbelpost, bruk Sitérknappen for å svare på flere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier du det? Jeg har ikke sett noen har påstått noe slik. Om du har lest mine inlegg, så har du sett, gjentatte ganger..at man ikke skal gjøre ting man ikke mestrer. Så er du tonedøv--la heller være å spille piano og se om det er mulig å gjøre noe med tonedøvheten. Man må ha forutsettningene for å lykkes i de små delmomentene. Har man en hund som mangler evnen til å lære, så må man begynne med det momentet. Å lære hunden å lære. Mangler den forutsettning for å lære så fungerer ikke hunden og det er en helt annen sak. Men det tror jeg ikke er tilfelle med funksjonsfriske hunder i og med de er nettopp det.

Dobbelpost, bruk Sitérknappen for å svare på flere innlegg.

Eh.. Alle med fingre burde kunne lære å spille piano, ifølge logikken i tråden her, fordi alt med ryggrad og atferd lærer.. Så hvis ALLE hunder er EGNEDE til lydighet - noe som for meg ikke er det samme som at de ikke kan LÆRE det - så er alle mennesker egnede som konsertpianister, de trenger bare å motiveres til det, man må finne det DEN personen er villig til å "dø" for som belønning, så har det ingenting å si at vedkommende er umusikalsk som bare pokker, ALLE kan lære seg å lese noter..

Alle hunder kan LÆRE, det er ingen fysisk begrensning til at de ikke skal kunne det. Men at de kan LÆRE et lydighetsprogram, betyr - i min verden ihvertfall - IKKE at hunden nødvendigvis er egnet til lydighet..

Så.. Hvis alle hunder kan lære seg å "mestre" et lydighetsprogram, fordi at alle hunder lærer - så sant den ikke var død da, de hadde jo ikke atferd, så de lærte jo ikke - det er bare eiers evne og motivasjon som butter, så påstår jeg at alle mennesker med fingre kan bli konsertpianister, hvis ikke så skorter det bare på pianolærerens evner og motivasjon..

Det er da det som er sagt i utallige innlegg i denne tråden her? Det har ikke noe med hunden å gjøre, det er eieren som ikke kan, er forutintatt osv.. Egentlig har Peter Pan rett han, du må tenke glade tanker og tro at du kan, så er det bare å fly ivei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Hvorfor sier du det? Jeg har ikke sett noen har påstått noe slik. Om du har lest mine inlegg, så har du sett, gjentatte ganger..at man ikke skal gjøre ting man ikke mestrer. Så er du tonedøv--la heller være å spille piano og se om det er mulig å gjøre noe med tonedøvheten. Man må ha forutsettningene for å lykkes i de små delmomentene. Har man en hund som mangler evnen til å lære, så må man begynne med det momentet. Å lære hunden å lære. Mangler den forutsettning for å lære så fungerer ikke hunden og det er en helt annen sak. Men det tror jeg ikke er tilfelle med funksjonsfriske hunder i og med de er nettopp det.

Igjen veldig enig med Ingar.

Eh.. Alle med fingre burde kunne lære å spille piano, ifølge logikken i tråden her, fordi alt med ryggrad og atferd lærer.. Så hvis ALLE hunder er EGNEDE til lydighet - noe som for meg ikke er det samme som at de ikke kan LÆRE det - så er alle mennesker egnede som konsertpianister, de trenger bare å motiveres til det, man må finne det DEN personen er villig til å "dø" for som belønning, så har det ingenting å si at vedkommende er umusikalsk som bare pokker, ALLE kan lære seg å lese noter..

min mor er faktisk pianolærer og musikkpedagog og hun sa også selv at alle kan bli gode med rett innlæring og miljø. Det har så utrolig mye med hvordan du trener. Alle verdens hunder kan ikke bruke den samme veien til rom. Og at noe går fort betyr ikke nødvendigvis det er enklere! Og har man tålmodighet er det ikke vanskeligere om det går tregere hvis man gjør det rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min mor er faktisk pianolærer og musikkpedagog og hun sa også selv at alle kan bli gode med rett innlæring og miljø. Det har så utrolig mye med hvordan du trener. Alle verdens hunder kan ikke bruke den samme veien til rom. Og at noe går fort betyr ikke nødvendigvis det er enklere! Og har man tålmodighet er det ikke vanskeligere om det går tregere hvis man gjør det rett.

Ja, verden er enkel du.... skulle forresten gjerne likt å vite hvilket miljø man må ha for å bli god til å spille piano...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ja, verden er enkel du.... skulle forresten gjerne likt å vite hvilket miljø man må ha for å bli god til å spille piano...

så overfladisk da :rolleyes: Faktisk handler det om mer enn å trykke på tangentene kan jeg love. Har fulgt med på flere pianister opp gjennom tiden og miljø og måten man lærer på har MYE å si. Det vet jeg selv som spilte Cello i 6 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig har Peter Pan rett han, du må tenke glade tanker og tro at du kan, så er det bare å fly ivei..

:):):)

Men ingar; det er vel ikke noen som har nektet for at det går an å lære alle raser ting? Synes å huske en shitz tsu som gikk på elgjakt (tror det var det ihvertfall). Om den lille saken vil hevde seg i elite-elgjaktkonkurranser kan kanskje diskuteres, det kan godt hende, men velger da og tro at det var individet som hevdet seg da, og ikke rasen.

Du kan få den med rett trening så kan alle hunder lære å klatre husvegger, men for den vanlige nabobikkje og eieren dens, som ikke kan alle læringspsykologibøker på rams, har de lyst til å begynne med lydighetskonkurranser, så får de vel ett lite forsprang hvis de har en golden istedenfor en mynde?

Egnet og uegnet betyr ikke det samme som "vil gjøre det bra uansett, er ferdig elitehund åtte uker" og "går ikke an å lære dyret noe, noensinne"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, verden er enkel du.... skulle forresten gjerne likt å vite hvilket miljø man må ha for å bli god til å spille piano...

Skjønner ikke hvorfor fotballtalenter blir kjøpt opp til flere millioner jeg... Talentspeiderne burde jo heller bygd opp en "elitecamp" med avkom av "fotballidioter" som mer enn gjerne ser sønnen som proff om 20 år... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor fotballtalenter blir kjøpt opp til flere millioner jeg... Talentspeiderne burde jo heller bygd opp en "elitecamp" med avkom av "fotballidioter" som mer enn gjerne ser sønnen som proff om 20 år... :unsure:

Ja, bare la noen gode trenere trene Tuftegutta noen uker så er de klar for Manchester United og Toppligaen generelt i løpet av et par måneder :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor fotballtalenter blir kjøpt opp til flere millioner jeg... Talentspeiderne burde jo heller bygd opp en "elitecamp" med avkom av "fotballidioter" som mer enn gjerne ser sønnen som proff om 20 år... :unsure:

Heehhee.. jepp ! Egentlig skjønner jeg overhodet ikke hvorfor man arrangerer konkurranser i noe som helst når alle kan bli like gode bare man legger til rette for det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående parallellen med skolearbeid og slikt:

Joda, de aller fleste uten utviklingshemming kan nok komme opp på et visst skolenivå (klare artium f.eks) med hardt arbeid og tilrettelagt undervisning.

Men at jeg skulle bli en ny Einstein eller Stephen Hawking dersom jeg hadde jobbet hardt og hadde fått bedre matte- og fysikkopplæring er jo bare vås. KANSKJE kunne jeg blitt flink nok til å undervise i grunnskolen, og da runder jeg oppover, for å si det sånn.

Jeg kunne blitt "god" sånn til hverdagsbruk, men samtidig milevis unna Nobelpriser og slikt.

Folk har ulike talenter, ulik evne til å ta til seg læring og ulik evne til problemløsing. Det siste er jo til og med målbart i IQ-tester.

På den annen side er det ikke sikkert Einstein, selv om han kunne fysikk, hadde mye å stille opp med som bilmekaniker, pianist eller skulptør.

Er det ikke best for alle - i hundeverdenen som hos oss tobeinte - at individet får holde på med det individet har best forutsetninger for å beherske og ha glede av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min mor er faktisk pianolærer og musikkpedagog og hun sa også selv at alle kan bli gode med rett innlæring og miljø. Det har så utrolig mye med hvordan du trener. Alle verdens hunder kan ikke bruke den samme veien til rom. Og at noe går fort betyr ikke nødvendigvis det er enklere! Og har man tålmodighet er det ikke vanskeligere om det går tregere hvis man gjør det rett.

Det har sikkert moren din rett i, MEN! Det vil være få som blir så gode at de kan leve av det, og det vil gå betraktelig mye fortere om vedkommende har et snev av musikkøre, tror du ikke?

Hvorfor trenger man tålmodighet til forresten? Det gikk jo ikke tregere bare man gjorde det rett, så da er det jo bare å gjøre det rett da? :)

Skjønner ikke hvorfor fotballtalenter blir kjøpt opp til flere millioner jeg... Talentspeiderne burde jo heller bygd opp en "elitecamp" med avkom av "fotballidioter" som mer enn gjerne ser sønnen som proff om 20 år... :unsure:

Jeg må jobbe intenst med motivasjonen til guttebarnet mitt, tror jeg? Jeg syns jo at tanken på en millionærsønn som forsørger sin mor er mye mer besnærende enn tanken på en små-geekete tegneserie-skaper.. Hvem bryr seg om hva han foretrekker og har bedre forutsetninger til å bli god i, liksom? flirer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv folk som lever av å trene dyr, og er praktikere som trenger å få "ting til å virke", innser tydeligvis at ikke alle kan lære - ikke alle kan lære like godt - lære like mye - lære like mye i sammenheng. For selv dyktige dyretrenere ender jo gjerne med å bruke FLERE dyr til å spille samme rollen, fordi en av dem har vært grei å lære til å gjøre ditt, en annen til å gjøre datt, en tredje til .... dett.

Gjelder iallfall både hunder og hester, såvidt jeg kan huske uten å sjekke.

Og hvis det var så lett, hvis man visste hva man skulle gjøre, så hadde det kanskje vært enklere å la ETT dyr gjøre hele rollen? Eller?

For en ting er læringsviljen eller hva man skal kalle det. Jeg tror ikke "bare" motivasjon er alt - jeg tror det er ulike mentale terskler for interessen til å lære. Og er ikke læringsinteressen på topp, så er det heller ikke enkelt til å lære dem til å lære...

En annen ting er dette med hva hundene er avlet for. Endel raser er avlet for korte men intense økter, som jaktformen til myndene. Dette ligger nærmest nedfelt som en fysisk reaksjon/adferd i disse hundene. Jeg tør påstå at du ALDRI vil få en mynde til å gå full speed på en innkalling, ikke maken til den farten som utløses "naturlig" av de rette stimuli - som du aldri vil kunne "simulere" på noen trening.

På den annen side: Andre jaktformer, som harehundenes og elghundenes, er mindre intensiv og går over lang tid - men de er like vanskelig å trene som myndene! For der har jaktformen krevd en selvstendighet, som en gjeterhund ikke vil skjønne fletta av.

Når det gjelder disse dommerne... så kom man iallfall opp i klassene, hvilket man ikke gjorde med de første hundene. Og det er vel en grunn til at en av toppene idag, som har vist seg som konsistent over tid, gikk bort fra gamle rase - som også fikk seg en tittel - og valgte en ny, som han kom så langt som helst med? For der har jo hundefører alle forutsetninger tydeligvis, og kommer langt, men likevel velger bort gamlerasen? Er vel ikke for å ta noen "snarvei" eller "være lettvint" - men rett og slett fordi en god BC kort sagt ER mer egnet av ulike grunner? Til akkurat DETTE som fører vil drive med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at de kan LÆRE et lydighetsprogram, betyr - i min verden ihvertfall - IKKE at hunden nødvendigvis er egnet til lydighet..

Om du mener at alle hunder kan lære et lydighetesprogram, men at ikke alle egner seg til det...Hvorfor egner de seg ikke til å utføre det de kan lære seg? Kan det være eieren tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du mener at alle hunder kan lære et lydighetesprogram, men at ikke alle egner seg til det...Hvorfor egner de seg ikke til å utføre det de kan lære seg? Kan det være eieren tror du?

Ja, jeg mener at hunder flest kan lære seg alle momenter i et lydighetsprogram, men de er ikke nødvendigvis egnede lydighetshunder av den grunn - det er f.eks ikke sikkert at hunden kan gå et helt lydighetsprogram i ett, som man gjerne gjør i konkurranser - like lite som at alle kan lære seg noter og spille "für Elise" på piano, er pianister av den grunn..

Men dette er på vei til å utvikle seg til samme type diskusjon som vi hadde ang innkalling.. Jeg definerer ikke "å kunne" og "å egne seg til" på samme måte som deg, tror jeg? Jeg har hatt hunder med egne meninger jeg, som til tross for at de - i henhold til denne 80% regelen deres - KAN en kommando, men som allikevel ikke nødvendigvis utfører den.. Og om hunden ikke utfører kommandoen, så hjelper det fint lite at den kan det, eller? Og jeg veit at du kommer til å svare noe sånt som at da kan ikke hunden det godt nok, eller så er ikke øvelsen generalisert nok, også kommer jeg til å forklare og komme med eksempler, og du vil igjen hevde at alt som har ryggrad og atferd kan lære, og gjør de det ikke så kan de det ikke godt nok, også blir jeg provosert og ufin, og da er det jo ikke noe hyggelig her lenger.. Så jeg avslutter her jeg..

Alle hunder kan lære lydighetsøvelser, ergo er alle hunder egnede lydighetshunder.. Da er vi enige om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig vås at alle raser er egnet til LP - selv om de alle kan lære lydighet!

Må innrømme at i tidligere år så mente jeg at i grunnen burde alle raser kunne hevde seg i lp bare eierne gadd.. Lille basenji har lært meg mye - også det å innse at det er mye større variasjon i hunde-egenskaper enn jeg egentlig var klar over etter et hundeliv med lp og redningshunder med retrievere, schäfere, riesener, spaniels etc. Bevares, også de hunderasene var ulike syntes jeg, men alle ville egnet seg glimrende i lp.. bare et spørsmål om trening det. Men et krøllhalet utyske demonstrerte klart og tydelig for meg at hunde-egenskaper er så mangt og ulikhetene langt større enn jeg noensinne kunne forestilt meg!

Men bevares, lille basenji hadde en gang hele lp klasse 1 inne hun.. Jeg talte litt på knappene å melde henne på også, men jeg har alltid hatt nerveproblemer i lp-ringen - blir så skrekkelig nervøs at jeg klarer ikke å gå ordentlig - og å stille i lp med lille basenji ville vært et svært så vågalt foretagende selv for en med nerver av stål! (Må smile litt, i USA har de egne lp-konkurranser for basenjier og da er de rett som det er ute og spør etter folk som kan hjelpe til å være "fangere" - de har egne fangstfolk tett i tett rundt ringen! Samt masse vann skulle det bli slåsskamp under felelsdekken! Ikke uten grunn nei. Skjønt der begynner Rally-obed bli mer og mer populært med basenjier.. mindre risiko og man får faktisk konkurrert "ordentlig").

Men det å si bare bikkja er fysisk i stand til noe og kan lære det som skal læres, synes jeg fortsatt er lettvint - hva med instinkter - går de på "fysisk istand til" eller hva? Kan ta et eksempel med basenjien. Aldri i livet om hun tar en smelldekk. Alle hunder er vel fysisk i stand til en smelldekk, men basenjier gjør ikke slike. De kan gjøre hurtige dekker i en flott smidig og elegant bevegelse (som faktisk gjør at det ser langsommere ut enn det er) men en basenji som klasker rett ned i bakken, ville jeg påstå bør være mot rasestandarden! De ser seg jo alltid for, kunne jo hende man la seg på en slange eller giftig et-elller-annet hvis man ikke passer på. Altså et overlevelsesinstinkt selv om bikkja er fysisk istand til å klappe sammen øyeblikkelig, skulle man kunne trene inn en smelldekk under slike forhold?

Nei, skulle man gå inn for lp eller agility for den saks skyld, så bør man velge rase med omhu. Jeg hadde ikke orket stresset med å lære en hund som ikke er "skapt" for slikt, bare for å vise - ja hva? Bare fordi alle hunder kan lære lydighet er ikke dermed sagt at de vil være gode lp-hunder..

Men men, kanskje jeg skulle trene basenjien min til å bli gjeterhund? Hun er fysisk i stand til å gjete, og hun kan lære - så da skulle det vel gå iflg en del av argumentasjonen i en del av innleggene i denne tråden! Er det noen som kunne tenke seg å ofre noen sauer? (Vil bli en del svinn under innlæringsperioden regner jeg med..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig vås at alle raser er egnet til LP - selv om de alle kan lære lydighet!

Må innrømme at i tidligere år så mente jeg at i grunnen burde alle raser kunne hevde seg i lp bare eierne gadd.. Lille basenji har lært meg mye - også det å innse at det er mye større variasjon i hunde-egenskaper enn jeg egentlig var klar over etter et hundeliv med lp og redningshunder med retrievere, schäfere, riesener, spaniels etc. Bevares, også de hunderasene var ulike syntes jeg, men alle ville egnet seg glimrende i lp.. bare et spørsmål om trening det. Men et krøllhalet utyske demonstrerte klart og tydelig for meg at hunde-egenskaper er så mangt og ulikhetene langt større enn jeg noensinne kunne forestilt meg!

Men bevares, lille basenji hadde en gang hele lp klasse 1 inne hun.. Jeg talte litt på knappene å melde henne på også, men jeg har alltid hatt nerveproblemer i lp-ringen - blir så skrekkelig nervøs at jeg klarer ikke å gå ordentlig - og å stille i lp med lille basenji ville vært et svært så vågalt foretagende selv for en med nerver av stål! (Må smile litt, i USA har de egne lp-konkurranser for basenjier og da er de rett som det er ute og spør etter folk som kan hjelpe til å være "fangere" - de har egne fangstfolk tett i tett rundt ringen! Samt masse vann skulle det bli slåsskamp under felelsdekken! Ikke uten grunn nei. Skjønt der begynner Rally-obed bli mer og mer populært med basenjier.. mindre risiko og man får faktisk konkurrert "ordentlig").

Men det å si bare bikkja er fysisk i stand til noe og kan lære det som skal læres, synes jeg fortsatt er lettvint - hva med instinkter - går de på "fysisk istand til" eller hva? Kan ta et eksempel med basenjien. Aldri i livet om hun tar en smelldekk. Alle hunder er vel fysisk i stand til en smelldekk, men basenjier gjør ikke slike. De kan gjøre hurtige dekker i en flott smidig og elegant bevegelse (som faktisk gjør at det ser langsommere ut enn det er) men en basenji som klasker rett ned i bakken, ville jeg påstå bør være mot rasestandarden! De ser seg jo alltid for, kunne jo hende man la seg på en slange eller giftig et-elller-annet hvis man ikke passer på. Altså et overlevelsesinstinkt selv om bikkja er fysisk istand til å klappe sammen øyeblikkelig, skulle man kunne trene inn en smelldekk under slike forhold?

Nei, skulle man gå inn for lp eller agility for den saks skyld, så bør man velge rase med omhu. Jeg hadde ikke orket stresset med å lære en hund som ikke er "skapt" for slikt, bare for å vise - ja hva? Bare fordi alle hunder kan lære lydighet er ikke dermed sagt at de vil være gode lp-hunder..

Men men, kanskje jeg skulle trene basenjien min til å bli gjeterhund? Hun er fysisk i stand til å gjete, og hun kan lære - så da skulle det vel gå iflg en del av argumentasjonen i en del av innleggene i denne tråden! Er det noen som kunne tenke seg å ofre noen sauer? (Vil bli en del svinn under innlæringsperioden regner jeg med..)

Jeg har vel aldri påstått at alle hunder kan hevde seg l lydighet..men er sikker på at alle egner seg til å delta. Hvor vanskelig skulle det være å lære hunden å gå fri ved fot.. Det tar 3 min ca. minutter å gå en fri ved fot øvelse Lydighetsøvelser egner seg vel ikke bare for de som hevder seg? Inn for bredde i sporten. La oss gjøre noe med dommere som ikke ser at en beagel kan komme flott på inkalling selv om det ikke skjer like raskt som andre. Men jeg er enig på en måte..at så lenge ståa er slik det er ang. dømmingc og slikt så egner ikke alle raser seg for å være på ti på topp listen. Men er det så viktig da? Jeg elsker å spille og synge..men jeg kommer aldri på Vg lista..men deltar for det. Og hvorfor det? Jo fordi det er gøy. Og da er vi vet et nøkkelord i læring av hunden. Og at hunden kan syns det er gøy..se det går på læring igjen..Man får det man forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle inleggene i denne diskusjonen. Men har snappet opp noe her og der av enkelte innlegg. Og jeg synes det kommer frem mye riktig, slik jeg ser det i allefall.

Det er klart at man med en BC får en del ting "gratis"(det ligger mer naturlig for den rasen) i forhold til noen andre raser, men kanskje de andre rasene har noen egenskaper som også gjør at man får noe "gratis" der kontra en BC. Men tror så absolutt at BC ikke er en enkel hund å trene. Det er tross alt veldig mange BC å se i for eksempel Lp sammenheng, men svært få av de er i den øverste Elite. Uansett tror jeg at det individe man har i hendene og hva som ligger i hode på hundeføreren er alfa omega.

Det er i allefall morro å se andre raser i Lp ringen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den blandingen jeg snakket om er ikke blandet med bc.

Hva VAR den blanding av? :D

Og så må jeg spørre - hva er din definisjon av ordet vanskelig?

Hundetrening KAN tydeligvis ikke være vanskelig i din verden?

Fra ordbok.no:

"vanskelig a2

1 - som skaper vansker, innviklet, problemfylt; komplisert, ikke *lett (II,2) et v- arbeid, spørsmål / adv: du gjør det for v- / være v- tilgjengelig / ha det v- økonomisk / ha v- for å uttrykke seg / det er v- å vite

2 - som ikke er lett å gjøre tilfreds, omgås (med); umedgjørlig være v- å være i lag med / ikke vær så v-! / ha et v- sinn"

Fra ordliste.no:

"som ikke er lett å utføre el. lære; forbundet med strev; problemfylt: vanskelige regnestykker; han skriver, snakker så vanskelig; en vanskelig fødsel; de har det vanskelig økonomisk / være vanskelig stilt; en vanskelig sak / det er vanskelig å avgjøre; ha vanskelig for å uttrykke seg / arbeidet falt ham vanskelig; (med svekket bet.) jeg kan vanskelig (ɔ: neppe) tenke meg annet"

En hund er altså ikke vanskelig å trene, den er vanskelig å gjøre tilfreds (altså finne riktig forsterker til).

Den er ikke vanskelig å trene, det er bare "ikke lett" å få den til å repetere.

Det er ikke vanskelig å trene opp en hund til elite lydighet, det er bare "ikke lett å utføre eller lære".

Folk har ikke vanskelig for å lære seg matte, det er bare "innviklet", "problemfylt" og "ikke lett".

En hund som er "umedgjørlig" når det gjelder å finne forsterker er ikke vanskelig i forhold til X, selv om X kan belønnes med omtrent hvasomhelst.

En hund som det er "forbundet med strev" å få til å repetere mer enn to ganger er ikke vanskelig i forhold til X som gjerne repeterer femten ganger for et vennlig ord.

Alt blir så kjekt når man bare bestemmer seg for å omdefinere ordene sine.

Og så lurer jeg på hvorfor løps-greyhounds ikke er yndet til lydighet, de løper jo så sabla fort, og siden manglende hastighet i bedømming er grunnen til at folk velger bort "annet enn BC", så må jo greyhounden egne seg ypperlig? Kan ikke skjønne hvorfor Mona ikke skal kunne nå toppen, det var vel at det ikke var fysisk mulig å få henne opp i samme hastighet som en BC? Men... Det gikk visst likevel, for Mona er en mynde. Så da skal Mona være akkurat like godt egnet som lydighetsemne som en topp BC. Eller, var det ikke sånn likevel?

Kom igjen nå folkens - neste lydighetshund blir en mynde - siden den eneste begrensningen ligger i farten.

Kjenner jeg blir provosert her, er så mye BS. Klart at man må tilpasse trening etter hund, og at gode førere kommer lengst, men når bikkja IKKE VIL, så hjelper det ikke hvor god føreren er, det er hunden som begrenser (eller... man kan vel få til mye ved å denge den gul og blå om den ikke hører etter, men jeg regner liksom med (håper) at det er utelukket i denne gruppen).

Klart man finner individer innenfor "vanskelige raser" som egner seg relativt godt, men det er unntak.

Man får masse gratis med gjeterhunder - de vil i utgangspunktet jobbe.

Hunder som ikke er førerorienterte, og i tillegg sta - de må du jobbe mer med for å få til å jobbe.

En BC er vanskelig i den forstand at den lærer ekstremt fort, og da er det lett å gjøre feil - så ja, det krever en god hundefører å nå høyt med BC, nettopp fordi de er lettlærte.

Bare sånn for å terpe mer om igjen og om igjen:

En BC lærer lett, men det krever en god hundefører for å lære den riktig.

Andre hunder er vanskelige å lære noe som helst, men det er ikke nødvendigvis vanskelig å lære dem riktig når man først kommer dit (det tar bare veldig mye mer praktisk arbeid og tid i forhold).

Nå kom jeg forøvrig på at jeg tror jeg kjenner igjen enkelte debattanter fra en diskusjon om hundens egenvilje, der det ble påstått at hvis hunden ikke gjorde som den fikk beskjed om, så KUNNE den det bare ikke godt nok. At bikkja velger å strunte i det, og seile sin egen sjø, nei det gikk ikke an. :wallbash:

Forøvrig et morsomt sitat fra en kursinstruktør som var fast i sin tro på at han kunne få enhver hund til å gjøre akkurat som han ville:

"Dette går ikke, det er den staeste bikkja jeg noengang har møtt!"

Dette var forøvrig et grunnkurs i lydighet, ikke noe avanserte greier, og hunden var en schäfer.

Unntakene svinger begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig et morsomt sitat fra en kursinstruktør som var fast i sin tro på at han kunne få enhver hund til å gjøre akkurat som han ville:

"Dette går ikke, det er den staeste bikkja jeg noengang har møtt!"

Dette var forøvrig et grunnkurs i lydighet, ikke noe avanserte greier, og hunden var en schäfer.

Unntakene svinger begge veier.

He he ja kanskje han skulle snu problematikken på hodet?. Jo staere en hund er, jo lettere er den kanskje å trene opp? Da har den en sterk egenvilje og det er gull verd. Poenget er nemlig ikke å få hunden til å gjøre som eieren vil..men hunden skal få eieren til å gjøre som den vil...nemlig å klikke og belønne. Og da er stahet en stor fordel. Litt omvendt psykologi er vel ikke å forakte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he ja kanskje han skulle snu problematikken på hodet?. Jo staere en hund er, jo lettere er den kanskje å trene opp? Da har den en sterk egenvilje og det er gull verd. Poenget er nemlig ikke å få hunden til å gjøre som eieren vil..men hunden skal få eieren til å gjøre som den vil...nemlig å klikke og belønne. Og da er stahet en stor fordel. Litt omvendt psykologi er vel ikke å forakte?

Nå skal det sies at hunden ikke var spesielt vanskelig å trene, så lenge han synes øvelsen var moro. Når han ikke "så poenget" eller noe stridet mot hans vilje, derimot - var han vanskelig (umulig i følge enkelte).

Eh... Når begynte dette å dreie seg om klikker?

Og ingar, kjære deg. Det er akkurat det dette handler om. Om hunden er interessert i belønning eller ikke. Når det hunden helst vil er å rulle seg i søla, ta seg en lur eller lukte på blomstene, og den ikke trenger å jobbe for det - så gjør den heller ikke det.

Og poenget i lydighet er å få hunden til å gjøre som fører vil, jo (uansett hva enkelte måtte innbille seg). Og da er det kjekt med en hund som gjerne gjør det, i motsetning til en som ikke er interessert.

Om stahet er en fordel eller ikke hva gjelder trenbarhet, kommer an på de andre faktorene. En hund som er sta, og SKAL ha belønningen - den vil fortsette å prøve til den får den. En sta hund som gir en lang goddag i alt av belønninger, og insisterer på å overse deg totalt, den blir det ikke mye trening av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...