Gå til innhold
Hundesonen.no

Så fin hund du har!

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Hvis noen sier: Så fin /flott hund du har! osv. Hva sier du da? Sier du takk? Eller ja vet det, eller noe i den duren.? Jeg er faktisk litt usikker på hva jeg skal svare når folk sier sånnt. Får den kommentaren ofte og har nå begynt å si takk, men vet ikke om det er rett å si :blush: Hvis det er noen andre som har en hund som sier det er det jo greit å si Ja takk det samme! Flott hund du har du også. Enn hvis du ikke syns det? Bare si det for å være høflig? :)

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

"takk for den" med et smil. :)

"takk det samme" om personen også har hund (hold eventuelle andre meninger for deg selv).

Skrevet

Vi hører det stadig vekk må jeg ubeskjedent innrømme :) Og jeg svarer alltid "tusen takk" før jeg begir meg ut på en liten mantra om at de ikke alltid er like elegante og vakre inni seg :) Jeg blir helt svett når folk står og måper etter bikkja mi for jeg vet det er mange som har rotet seg borti rasen uten helt å vite hva de innebar fordi de har sett seg blinde på utseendet og utstrålingen..Meg når jeg fikk min første feks ;)

Skrevet

Ja bra det er flere som sier det samme som meg. Da skal jeg fortsette å si det. Noen ganger har jeg sagt: Ja helt enig! med litt latter. Men vil samtidig ikke virke for høy på pæra heller :) Men jeg blir nok å fortsette å si takk. Sa det senest nå netopp da en fyr hadde vært innom bensinstasjonen som jeg satt ved siden av og kom ut i full fart og inn i bilen mens han ropte: SÅ FLOTT HUND DU HAR! Skikkelig høyt. :) Jeg ropte tilbake: TAKK! hehe.

Skrevet

Hvis noen sier: Så fin /flott hund du har! osv. Hva sier du da? Sier du takk? Eller ja vet det, eller noe i den duren.? Jeg er faktisk litt usikker på hva jeg skal svare når folk sier sånnt. Får den kommentaren ofte og har nå begynt å si takk, men vet ikke om det er rett å si :blush: Hvis det er noen andre som har en hund som sier det er det jo greit å si Ja takk det samme! Flott hund du har du også. Enn hvis du ikke syns det? Bare si det for å være høflig? :)

Hehe, dette fikk meg til å tenke litt etter faktisk. Fordi det får jeg nemlig ofte høre om Sofus, og hva svarer jeg da... vel, det var det som fikk meg til å tenke etter og gjett om dette er pinlig.. men joda, jeg sier "tusen takk, hyggelig at du synes det" eller noe i den duren MEN, så legger jeg videre ut i det vide og det brede om hvor umulig han er!! KNIS! Jeg har faktisk ikke tenkt over det tidligere, utrolig uting dah... Men uansett, (dette var jo sikkert fullstendig OT), så returnerer jeg det vel ikke med mindre jeg faktisk mener det selv.

Skrevet

Synes det er koselig å høre at andre synes hunden min er vakker! Svarer "Tusen takk" med stolthet i stemmen! Dersom de er mer interessert, legger jeg rask til at utseendet har han fått for å veie opp mot alle rampe-strekene.

Skrevet

Hva jeg svarer kommer helt an på situasjonen, men jeg takker bestandig. Alminnelig høflighet. Om vedkommende har hund gjengjelder jeg komlimentet i tillegg.

Skrevet

Det kommer an på hvilken hund folk kommenterer her, er jeg redd :)

Er det Dinersen som kommenteres, så takker jeg og sier at "ja, hun er pen".. Er det stakkars Zarten, så svarer jeg noe sånt som at "nei, han er egentlig ikke det" :) Nå ER han ikke en veldig pen terv da, men jeg er ikke helt sikker på hvorfor jeg er nødt til å poengtere det? Jeg syns jo han er pen sjøl, lille raringen min ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...