Gå til innhold
Hundesonen.no

Så fin hund du har!


Djervekvinnen

Recommended Posts

Ehh, det er selvsagt mulig at det er noe fundamentalt galt med meg (eller at jeg bare er en levning fra dinosaurtiden da alle visste at den eneste måten å svare på et kompliment var å TAKKE PENT!)...

Altså, for alle dere som ikke har hørt det før, ikke har lært det hjemmefra, eller som rett og slett er blitt så gamle at dere har glemt barnelærdommen, gjentar jeg:

Den eneste akseptable, høflige og veloppdragne måten å svare på når noen sier: "så pen hund du har" er:

"Takk, det var hyggelig å høre!" - helst også med et vennlig og imøtekommende smil.

(Hvem vet, det kunne kanskje bidra til et bedre totalbilde av hundeeiere som helhet også...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Det kommer an på hvilken hund folk kommenterer her, er jeg redd :P

Er det Dinersen som kommenteres, så takker jeg og sier at "ja, hun er pen".. Er det stakkars Zarten, så svarer jeg noe sånt som at "nei, han er egentlig ikke det" ;) Nå ER han ikke en veldig pen terv da, men jeg er ikke helt sikker på hvorfor jeg er nødt til å poengtere det? Jeg syns jo han er pen sjøl, lille raringen min :P

Han kan jo være en pen hun selv om han ikke er en pen terv da :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Han kan jo være en pen hun selv om han ikke er en pen terv da ;):P

Ehhh...... *fnis* - han er ikke det heller - pen hund altså :P

Bare se han for deg....... 10cm bred, 70 cm høy og med ett laaaaaaaaaangt maurslukertryne med ett noe tåpelig uttrykk.... :P

Men pen farge har han - det skal han ha for...... *flir*

Han er go'est inni seg han, når han får tenkt seg om......

Jeg har jo fått høre kommentaren om min gamle en masse ganger, og jeg smiler og sier Tusen takk - det var hyggelig at du synes det, for det synes jeg også........

Morsomste opplevelsen hadde jeg forøvrig for 3 år siden, gamlefar var da 8 og innvilget en tur på jobb sammen med meg. Vi gikk gjennom Oslo S - og siden ingen har fortalt den gamle at han er gammel så oppfører han seg som en ungdom, idet han får øye på en annen hund begynner han å sprette ende tilværs - sånn cirka 1 meter opp av gangen i beste Tigerguttstil mens halen går som en propell, øra peker rett forover og tunga henger ut......... jeg stopper for å se på tavlen (man må alltid sjekke at togene går fra plattformen de bruker å gå fra, for NSB er jo særdeles ustabile) og da kommer ei dame bort og sier "for en vakker hund, han kan ikke være gamle karen" ........ Jeg ser på henne og svarer helt automatisk: "Takk - han er 8" - og damen fortsetter "ja, jeg tenkte nok han var en 8-9 måneder - da først får hun min fulle oppmerksomhet og jeg sier "år" - "han er 8 år" - hvorpå damen ble helt sjokkert, før hun gikk over i imponertstadiet og sa "guri, han ser jo ut som og oppfører seg som en valp"..... Jeg måtte le litt da.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, det er selvsagt mulig at det er noe fundamentalt galt med meg (eller at jeg bare er en levning fra dinosaurtiden da alle visste at den eneste måten å svare på et kompliment var å TAKKE PENT!)...

Altså, for alle dere som ikke har hørt det før, ikke har lært det hjemmefra, eller som rett og slett er blitt så gamle at dere har glemt barnelærdommen, gjentar jeg:

Den eneste akseptable, høflige og veloppdragne måten å svare på når noen sier: "så pen hund du har" er:

"Takk, det var hyggelig å høre!" - helst også med et vennlig og imøtekommende smil.

(Hvem vet, det kunne kanskje bidra til et bedre totalbilde av hundeeiere som helhet også...)

Tusen takk for dagens leksjon, Lotta! Neste gang skal jeg svare: "Tusen takk, det var hyggelig å høre, men han ER egentlig ikke det altså" :P

Han kan jo være en pen hun selv om han ikke er en pen terv da ;):P

Jeg syns han er pen jeg, på en snål og veldig sjarmerende måte.. Han er utrolig søt når han kikker opp med rampetrynet sitt, ser ut som en uskyldig liten pøbel, gjør han :P

Ehhh...... *fnis* - han er ikke det heller - pen hund altså :P

Bare se han for deg....... 10cm bred, 70 cm høy og med ett laaaaaaaaaangt maurslukertryne med ett noe tåpelig uttrykk.... :P

Men pen farge har han - det skal han ha for...... *flir*

Han er go'est inni seg han, når han får tenkt seg om...............

Også har han søte små ører :P

Jeg har jo fått høre kommentaren om min gamle en masse ganger, og jeg smiler og sier Tusen takk - det var hyggelig at du synes det, for det synes jeg også........

Morsomste opplevelsen hadde jeg forøvrig for 3 år siden, gamlefar var da 8 og innvilget en tur på jobb sammen med meg. Vi gikk gjennom Oslo S - og siden ingen har fortalt den gamle at han er gammel så oppfører han seg som en ungdom, idet han får øye på en annen hund begynner han å sprette ende tilværs - sånn cirka 1 meter opp av gangen i beste Tigerguttstil mens halen går som en propell, øra peker rett forover og tunga henger ut......... jeg stopper for å se på tavlen (man må alltid sjekke at togene går fra plattformen de bruker å gå fra, for NSB er jo særdeles ustabile) og da kommer ei dame bort og sier "for en vakker hund, han kan ikke være gamle karen" ........ Jeg ser på henne og svarer helt automatisk: "Takk - han er 8" - og damen fortsetter "ja, jeg tenkte nok han var en 8-9 måneder - da først får hun min fulle oppmerksomhet og jeg sier "år" - "han er 8 år" - hvorpå damen ble helt sjokkert, før hun gikk over i imponertstadiet og sa "guri, han ser jo ut som og oppfører seg som en valp"..... Jeg måtte le litt da

Gamlefar veit ikke at han er gammel far han, søtingen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bimbo bedlington som virkelig var en pen blå herremann, fikk all verdens kommentarer etter seg. Det var rimelig sårende noen ganger, ja. Selvom det var verst for minstebarnet når store unger brekte og slang med leppa :blush: . Han var jo også en elskelig hund som solte seg i oppmerksomhet. Han kunne hatt fast jobb som barnehagehund hvis det hadde eksistert en sånn jobb!

Disse tollerdamene våre er nok ikke fullt så "vakre" etter rasestandar, men har et ytre som tydligvis tiltaler folk flest. Det er jo koselig at jeg får høre hvor pen Fibi er, men det varmer myyye mer når naboene sier "å så fin hun er blitt", med tanke på hennes problemer med å oppføre seg! Det gjør godt å få kreditt for innsatsen.

Mine hunder (og barn ;) ) har alltid vært verdens vakreste uansett hva andre synes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh...... *fnis* - han er ikke det heller - pen hund altså :P

Bare se han for deg....... 10cm bred, 70 cm høy og med ett laaaaaaaaaangt maurslukertryne med ett noe tåpelig uttrykk.... ;)

Men pen farge har han - det skal han ha for...... *flir*

Han er go'est inni seg han, når han får tenkt seg om......

Jeg må få protestere! <_< Han var nydelig! Og han hadde et snillt og sjarmerende utrykk. Zarten var en sånn type hund jeg umidddelbart får lyst til å kose og klemme på og ta med meg hjem.Uten at det trenger være så positivt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører jo av og til at jeg har en vakker/nydelig hund. Og til det parerer jeg med å nevne alle de negative tingene ved min hund ;) Er egentlig ikke så flink på å ta imot komplimenter, ikke på egne vegne -ei heller på hundens vegne. Får jeg komplimenter, føler jeg alltid for å gi en motvekt til rosen på en måte...

Jeg VET selvfølgelig at hunden min er vakker (hun er spesielt ansiktspen), kan også si meg enig i det om noen nevner det. Jeg får ofte høre noe slikt "så nydelig, hun der er vel ikke gamle jenta?". Hun er jo straks tre år, men hun er på størrelse med en hund av samme rase på 7-8 mnd. Og da kan jeg svare noe slikt som: "hun er altfor liten for rasen. og er ingen utsillingshund ihvertfall! Se så spinkel hun er! ". "En god brukshund kunne hun kanskje blitt, med sin lille, spretne kropp. -Men hun er jo ikke av brukshundlinjer da..." og bla, bla,bla... Og sånn kan jeg drive på, liksom :P

Det ER hyggelig å høre at man har nydelig hund, og jeg tror folk mener det også når de først sier noe om ens hund.

Selv er jeg veldig raus med å komplimentere andres hunder. Og det er ikke for å gjøre eier til lags, jeg mener faktisk at en hund er nydelig når jeg sier det. Mange hunder er virkelig herlige, altså! :P Det trenger ikke være utseendemessig, men like gjerne noe ved vesenet dens som tiltaler meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må få protestere! <_< Han var nydelig! Og han hadde et snillt og sjarmerende utrykk. Zarten var en sånn type hund jeg umidddelbart får lyst til å kose og klemme på og ta med meg hjem.Uten at det trenger være så positivt :P

;) Jeg liker deg jeg, Anette! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for dagens leksjon, Lotta! Neste gang skal jeg svare: "Tusen takk, det var hyggelig å høre, men han ER egentlig ikke det altså" ;)

Dagens repetisjon: "Tusen takk, det var hyggelig å høre."

Gjenta etter meg: "Tusen takk, det var hyggelig å høre."

Fint - og så alle sammen samtidig, høyt og tydelig:

"Tusen takk, det var hyggelig å høre."

Brrrrrrrrraaaaa!

Dere kan nå pakke ranselen og ta sommerferie! (Og huske at "beauty is in the eyes of the beholder." - så hvis noen sier at hunden din er pen, så mener de antagelig at hunden din er pen. OK?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer janteloven litt inn syns jeg ;) For det er rart med det men man føler at man er "høy på pæra" som djervekvinnen sier hvis man sier "ja jeg vet det" .....Hvorfor? Ikke vet jeg ;)

Men jeg sier enten "takk" eller "ja hun er fin" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER jo bare, som flere har nevnt, bare å si "takk"!

Verre er det ikke... og så får man ta det neste som det kommer. Når noen blir helt fra seg fordi den ene hunden min er "sååå søt" og den andre er "sååå pen", så takker jeg pent.

Begynner så folk å spørre om hvilken rase det er, og hvordan de er å ha, ja - DA kommer forbeholdene, om at en "søt" hund kan være riktig så tøff i gemyttet, og at den "pene" er et arbeidsjern som aldri har vært stilt, fordi utseende ikke betyr noe, bare det de utretter. For da begynner jeg å "mistenke" dem for å ville ha maken, og dét blir noe helt annet - da først kommer forbeholdene mine.

Jeg er bare glad til, jeg, for at også andre synes de er pene - og gidder å si det. Har hatt "rarere" raser før, og blitt ganske sint over hvor frittalende hvem som helst synes de kan være - når det gjelder negative ting. Jeg synes det er en fin ting å finne NOE pent å si om en annens hund, om så bare at den har vakre øyne (hvis resten ser ut som en tomsekk), fordi vi er alle myrsniper og det egentlig betyr niks og ingenting hva andre synes. Men hyggelig å høre noe pent.

Fordi jeg kjente en nydelig bedlington selv, så irriterte det meg grenseløst når andre HUNDEEIERE - der de står kanskje med sin overfeite eller ustelte eller siklende eller ekle (i adferd) hund - insisterer på å si hvor "rare" de ser ut.... så det var kanskje det som gjorde utslaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg kjente en nydelig bedlington selv, så irriterte det meg grenseløst når andre HUNDEEIERE - der de står kanskje med sin overfeite eller ustelte eller siklende eller ekle (i adferd) hund - insisterer på å si hvor "rare" de ser ut.... så det var kanskje det som gjorde utslaget?

:) Vår bedlington var vakker, slank og muskuløs hele sitt liv. Han døde nyklippet og velstelt! Tusen takk på vegne av oss som har hatt hunder med litt "spesiellt" utseende. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo også bare legge til at bedlington'ene ER jo bare kule da :D. Men jeg husker i sin tid ganske mange sånne "breke-kommentarer" der jeg kom med min alltid nybørsta venn (man kunne jo ikke gå på tur uten å ha dratt over ham med børsten må vite).

Jeg må vel innrømme at jeg får langt flere positive kommentarer nå, når jeg kommer med mine briarder, enn jeg kan huske jeg fikk da jeg slepte rundt på min bedlington... stakkars lille søte :D. Men den verste kommentaren var vel "Er det en puddel eller..:?"... hehehehehe.. jeg ville selvsagt ha meg frabedt at jeg hadde puddel - den gang var det liksom ikke så kult å ha puddel :).

Forøvrig har jeg også fulgt Lottas anbefaling og sier "Tusen takk - det var hyggelig å høre"... jeg legger av og til til at jeg OGSÅ er veldig fornøyd med de to damene :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er utrolig koselig når folk sier noe pent om hunden min og svarer alltid hyggelig tilbake. Min hund er ingen "rase skjønnhet" men hun har en litt spesiell farge samt at hun er veldig rolig og grei og alltid koselig når andre kommer med hyggelig ord :imrgreen:

Opplevde det samme som Belgerpia i fjor, var ute med gamlefar på 13 år og Toya på 4 år. Kommer en dame forbi og kommenterer at det er en usedvanlig flott golden jeg har :)

Og spør om han er 3-4 år ........ Hun ble ganske paff da jeg sier at han er 13 år.

Har en hunderase som ikke er så kjent, så har fått mye rare kommentarer oppgjennom årene, men tar det meste med et smil B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer som regel "takk", "tusen takk" eller lignende. Men noen ganger MÅ jeg bare tøyse litt og kan si ting som "ja, selvsagt er han det", "takk, men det må vi ikke si så høyt for da blir han så innbilsk skjønner du" eller "japp, jeg vet det". Men når jeg tøyser så har jeg samtidig et hyggelig smil i ansiktet, så folk skal skjønne at jeg er takknemlig for den hyggelige kommentaren.

Har også opplevd at folk stopper oss på gata og spør om å få ta bilde av skjønnheten min. DET er smigrende det. :)

Jeg er en myrsnipe! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som regel bare "tusentakk:)" eller noe i den dur. Mye kosligere når folk sier det sånn, enn å oppleve at litt mindre barn kommer springene etter oss på tur og roper "åååå en lassie"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...