Gå til innhold
Hundesonen.no

"Gi labb!"


Denise

Recommended Posts

Jeg er bare litt nysgjerrig nå jeg.

Jeg lærte søsteren min sin hund å gi labb. (Selvfølgelig med tilatelse)

Alikevel vet jeg at det er mange hunder som bruker dette som tigge-metode. Jeg tror ikke det har blitt noe problem med Fant (som han heter), men ser jo en del andre som sliter med dette. Spesielt store hunder som sitter å dasker folk på låret når de tigger.

Har dere lært hunden(eå ) deres gi labb? Bruker den det hvis den tigger?

Jeg er rett og slett interessert i hva dere har erfart i forbindelse med denne komandoen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke det. Av den simple grunn at det er en ekstremt dårlig adferd å tilby dersom hun finner ut at hun f.eks skal gjøre det på en unge, som da får en tung labb med svære klør i ansiktet ;) Dessuten er det irriterende med hunder som skraper med labben og prøver å oppnå noe med det (fordi eier kanskje ikke har adferden under kontroll?).

Mona bruker ikke labben til å tigge med. Hun bare sitter og prøver å se mishandlet ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte min hund å gi labb fordi han hadde en fæl opplevelse som liten valp, som gjorde at han ble veldig redd for labbene sine.Han er fremdeles litt redd for labbene sine,men ikke slik som han var da jeg fikk han hjem som valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka kan å gi labb (hun har til og med tre kommandoer på det å løfte opp labben - "labben" - "klaske" og "hvor er kneet mitt?"). Det er en av atferdene hun bruker når hun tilbyr atferd, på lik linje (nesten) med f.eks. å sitte og å ligge.

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med å tigge - tigger hun når hun tilbyr atferder under trening? Eller er det å sitte pent og stille og se stakkarslig ut ved matbordet som er tigging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balder bruker labbene mye til vanlig og kan bli utrolig ivrig til tider, så jeg vil ikke lære han opp til å tigge med dem også. Jeg får en ivrig labb i fjeset noen ganger i uken og det er ikke en adferd jeg vil belønne. Ser heller ikke noen nytte i den komandoen, foretrekker heller at han sitter fint og rolig med kontakt før han får en godbit enn en irvig og harhendt labb.

Gamlehunden kunne "gi labb" men han var en særs rolig og balansert hund som kun kom med labben når han ble bedt om det ;) Balder har mye mer energi og er ennå ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lært verken Mico eller Tini Gi labb!

Pågrunn av veldig lett tigge metode for de.

Så alle som kommer vettu.. står eller sitter forran hundene å sier Gi labb, Gi labb.. hehe og hundene bare ser dumt på de vettu.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lært Rocky det, men er overbevist om at han vill prøvd å gi labb hele tiden for å få oppmerksomhet.

Han gjør nemlig det med Bamse-trikset..

Ikke mens vi spiser middag eller noe sånt, men hvis han ser en godbit i hånda og det tar litt tid før vi gir en kommando så sitter han på rompa med labbene foran seg med en gang!

Eller hvis han rett og slett synes han blir oversett.

Og alle rundt sier: "ÅÅååå så søøøt!" og gir han masse oppmerksomhet, mens egentlig er det jo en dårlig uvane han har..

Ja, ja.. Han kan jo ikke være perfekt heller.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke lært han det. Begynte å lære han give me five, men ga det fort opp for det var rett og slett farlig, særlig for oss med briller ;) . Han bruker labbene mye under kos og lek, og dytter mye borti oss så jeg har ikke så lyst å forsterke det. Store tunge labber i ansiktet er ikke noe godt. Men jeg har lært han å vinke. Da skal han ikke borti oss, og han skal heller ikke peive å styre med labben. Denne øvelsen er fin for å lære han å kontrollere seg litt. Men det er litt morsomt når han blir ivrig å tilbyr atferder så sitter han bamse mens han vinker :rolleyes: . Forrige hunden jeg (familien) hadde lærte å gi labb, men han var en liten og rolig hund og ikke brukte han den til å tigge. Han løftet labben bare rolig opp å holdt den der, ikke noe klasking og kloring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare litt nysgjerrig nå jeg.

Jeg lærte søsteren min sin hund å gi labb. (Selvfølgelig med tilatelse)

Alikevel vet jeg at det er mange hunder som bruker dette som tigge-metode. Jeg tror ikke det har blitt noe problem med Fant (som han heter), men ser jo en del andre som sliter med dette. Spesielt store hunder som sitter å dasker folk på låret når de tigger.

Har dere lært hunden(eå ) deres gi labb? Bruker den det hvis den tigger?

Jeg er rett og slett interessert i hva dere har erfart i forbindelse med denne komandoen ;)

Fibi kunne ikke så mye da vi fikk henne, men hun kunne gi labb... Det ble ikke forsterket her, så det kan hun ikke lenger. Derimot kan hun "tråkke tå". Det første hun gjorde, da vi begynte å forvente at hun tilbød atferd selv (etter å ha prøvd å stirre meg i senk i flere minutter), var å tråkke meg på tåa! Den sitter enda! Veldig morsomt da hun lærte det i vinter, ikke fullt så morsomt når man er barbeint og litt solbrent! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lærte en blandingshund som vi hadde før vi fikk Schäferhundene, å gi labb.

Kommer neppe til å lære noen av min hunder det.

Den blandingshunden vi hadde satt og tigde med den veldig ofte, og det er jo ikke særlig hyggelig at en ganske stor labb kommer på låret :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en dyktig hundefyr sa til en forsamling på noe møte:

"Hvor mange her har selv lært hunden å gi labb?,IKKE svar på det spm dere, da de fleste hunder lærer dette av seg selv"

Her i huset gikk vi rundt og mistenkte hverandre for å ha lært Pippin å gi labb, helt til vi fant ut at det hadde han bare begynt med av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare litt nysgjerrig nå jeg.

Jeg lærte søsteren min sin hund å gi labb. (Selvfølgelig med tilatelse)

Alikevel vet jeg at det er mange hunder som bruker dette som tigge-metode. Jeg tror ikke det har blitt noe problem med Fant (som han heter), men ser jo en del andre som sliter med dette. Spesielt store hunder som sitter å dasker folk på låret når de tigger.

Har dere lært hunden(eå ) deres gi labb? Bruker den det hvis den tigger?

Jeg er rett og slett interessert i hva dere har erfart i forbindelse med denne komandoen :P

Nope. Odin kan ikke gi labb. :P Jeg ser for med de bena komme i tide og utide,og han har nok "uvaner" med de bena side fra før av,så jeg ser ikke poeng i at han skal lære å vifte rundt med dem for snop.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ser ikke helt poenget med det.

Jeg ser for med de bena komme i tide og utide,og han har nok "uvaner" med de bena side fra før av,så jeg ser ikke poeng i at han skal lære å vifte rundt med dem for snop.. :P

*ler*

Det var morsomt sagt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, henrik er 100 % labbehund.Han praktiserer high five, tigge labb og labbklask mot verandadørruta når han skal ut og mot senga når han vil opp.

Angre på det.. nei.

Helt utrolig hvor imponert folk blir nå de ser ham gjøre det.Virker som det er et av opptakskravene til å være "lydig hund" i menigmanns øyne. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...