Gå til innhold
Hundesonen.no

"Gi labb!"


Denise

Recommended Posts

Jeg er bare litt nysgjerrig nå jeg.

Jeg lærte søsteren min sin hund å gi labb. (Selvfølgelig med tilatelse)

Alikevel vet jeg at det er mange hunder som bruker dette som tigge-metode. Jeg tror ikke det har blitt noe problem med Fant (som han heter), men ser jo en del andre som sliter med dette. Spesielt store hunder som sitter å dasker folk på låret når de tigger.

Har dere lært hunden(eå ) deres gi labb? Bruker den det hvis den tigger?

Jeg er rett og slett interessert i hva dere har erfart i forbindelse med denne komandoen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke det. Av den simple grunn at det er en ekstremt dårlig adferd å tilby dersom hun finner ut at hun f.eks skal gjøre det på en unge, som da får en tung labb med svære klør i ansiktet ;) Dessuten er det irriterende med hunder som skraper med labben og prøver å oppnå noe med det (fordi eier kanskje ikke har adferden under kontroll?).

Mona bruker ikke labben til å tigge med. Hun bare sitter og prøver å se mishandlet ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte min hund å gi labb fordi han hadde en fæl opplevelse som liten valp, som gjorde at han ble veldig redd for labbene sine.Han er fremdeles litt redd for labbene sine,men ikke slik som han var da jeg fikk han hjem som valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka kan å gi labb (hun har til og med tre kommandoer på det å løfte opp labben - "labben" - "klaske" og "hvor er kneet mitt?"). Det er en av atferdene hun bruker når hun tilbyr atferd, på lik linje (nesten) med f.eks. å sitte og å ligge.

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med å tigge - tigger hun når hun tilbyr atferder under trening? Eller er det å sitte pent og stille og se stakkarslig ut ved matbordet som er tigging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balder bruker labbene mye til vanlig og kan bli utrolig ivrig til tider, så jeg vil ikke lære han opp til å tigge med dem også. Jeg får en ivrig labb i fjeset noen ganger i uken og det er ikke en adferd jeg vil belønne. Ser heller ikke noen nytte i den komandoen, foretrekker heller at han sitter fint og rolig med kontakt før han får en godbit enn en irvig og harhendt labb.

Gamlehunden kunne "gi labb" men han var en særs rolig og balansert hund som kun kom med labben når han ble bedt om det ;) Balder har mye mer energi og er ennå ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lært verken Mico eller Tini Gi labb!

Pågrunn av veldig lett tigge metode for de.

Så alle som kommer vettu.. står eller sitter forran hundene å sier Gi labb, Gi labb.. hehe og hundene bare ser dumt på de vettu.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lært Rocky det, men er overbevist om at han vill prøvd å gi labb hele tiden for å få oppmerksomhet.

Han gjør nemlig det med Bamse-trikset..

Ikke mens vi spiser middag eller noe sånt, men hvis han ser en godbit i hånda og det tar litt tid før vi gir en kommando så sitter han på rompa med labbene foran seg med en gang!

Eller hvis han rett og slett synes han blir oversett.

Og alle rundt sier: "ÅÅååå så søøøt!" og gir han masse oppmerksomhet, mens egentlig er det jo en dårlig uvane han har..

Ja, ja.. Han kan jo ikke være perfekt heller.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke lært han det. Begynte å lære han give me five, men ga det fort opp for det var rett og slett farlig, særlig for oss med briller ;) . Han bruker labbene mye under kos og lek, og dytter mye borti oss så jeg har ikke så lyst å forsterke det. Store tunge labber i ansiktet er ikke noe godt. Men jeg har lært han å vinke. Da skal han ikke borti oss, og han skal heller ikke peive å styre med labben. Denne øvelsen er fin for å lære han å kontrollere seg litt. Men det er litt morsomt når han blir ivrig å tilbyr atferder så sitter han bamse mens han vinker :rolleyes: . Forrige hunden jeg (familien) hadde lærte å gi labb, men han var en liten og rolig hund og ikke brukte han den til å tigge. Han løftet labben bare rolig opp å holdt den der, ikke noe klasking og kloring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare litt nysgjerrig nå jeg.

Jeg lærte søsteren min sin hund å gi labb. (Selvfølgelig med tilatelse)

Alikevel vet jeg at det er mange hunder som bruker dette som tigge-metode. Jeg tror ikke det har blitt noe problem med Fant (som han heter), men ser jo en del andre som sliter med dette. Spesielt store hunder som sitter å dasker folk på låret når de tigger.

Har dere lært hunden(eå ) deres gi labb? Bruker den det hvis den tigger?

Jeg er rett og slett interessert i hva dere har erfart i forbindelse med denne komandoen ;)

Fibi kunne ikke så mye da vi fikk henne, men hun kunne gi labb... Det ble ikke forsterket her, så det kan hun ikke lenger. Derimot kan hun "tråkke tå". Det første hun gjorde, da vi begynte å forvente at hun tilbød atferd selv (etter å ha prøvd å stirre meg i senk i flere minutter), var å tråkke meg på tåa! Den sitter enda! Veldig morsomt da hun lærte det i vinter, ikke fullt så morsomt når man er barbeint og litt solbrent! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lærte en blandingshund som vi hadde før vi fikk Schäferhundene, å gi labb.

Kommer neppe til å lære noen av min hunder det.

Den blandingshunden vi hadde satt og tigde med den veldig ofte, og det er jo ikke særlig hyggelig at en ganske stor labb kommer på låret :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en dyktig hundefyr sa til en forsamling på noe møte:

"Hvor mange her har selv lært hunden å gi labb?,IKKE svar på det spm dere, da de fleste hunder lærer dette av seg selv"

Her i huset gikk vi rundt og mistenkte hverandre for å ha lært Pippin å gi labb, helt til vi fant ut at det hadde han bare begynt med av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare litt nysgjerrig nå jeg.

Jeg lærte søsteren min sin hund å gi labb. (Selvfølgelig med tilatelse)

Alikevel vet jeg at det er mange hunder som bruker dette som tigge-metode. Jeg tror ikke det har blitt noe problem med Fant (som han heter), men ser jo en del andre som sliter med dette. Spesielt store hunder som sitter å dasker folk på låret når de tigger.

Har dere lært hunden(eå ) deres gi labb? Bruker den det hvis den tigger?

Jeg er rett og slett interessert i hva dere har erfart i forbindelse med denne komandoen :P

Nope. Odin kan ikke gi labb. :P Jeg ser for med de bena komme i tide og utide,og han har nok "uvaner" med de bena side fra før av,så jeg ser ikke poeng i at han skal lære å vifte rundt med dem for snop.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ser ikke helt poenget med det.

Jeg ser for med de bena komme i tide og utide,og han har nok "uvaner" med de bena side fra før av,så jeg ser ikke poeng i at han skal lære å vifte rundt med dem for snop.. :P

*ler*

Det var morsomt sagt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, henrik er 100 % labbehund.Han praktiserer high five, tigge labb og labbklask mot verandadørruta når han skal ut og mot senga når han vil opp.

Angre på det.. nei.

Helt utrolig hvor imponert folk blir nå de ser ham gjøre det.Virker som det er et av opptakskravene til å være "lydig hund" i menigmanns øyne. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...