Gå til innhold
Hundesonen.no

Nordenstam?


Cavalier&Collie

Hva synes du om Nordenstam?  

50 stemmer

  1. 1.

    • Super metode!!
      7
    • OK
      9
    • Vet ikke så mye om det ..?
      15
    • Nææh ...
      11
    • NEI!! Hundeplageri ;0(
      8


Recommended Posts

Guest Vicky

lær før du uttaler deg, bare et lite tips, for det hørtes ut som du prøvde å fornærme meg, men kanskje det rett og slett var mangel på kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 584
  • Created
  • Siste svar
lær før du uttaler deg, bare et lite tips, for det hørtes ut som du prøvde å fornærme meg, men kanskje det rett og slett var mangel på kunnskap.

Hvem sikter du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til at de som får til sånne såkalte "klikkervrak" de trener jo heller ikke riktig. Akkurat som de som ikke får til Nordenstam ikke trener riktig. Det er folk som gjør feil i alle treningsmetoder, og man kan ikke bare forkaste metoden etter å ha sett dem. Man må jo se på dem som får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er greit du ikke tror på lederskap, men jeg kan gi deg fakta. maaaange hunder har blitt reddet fra avliving gjennom Nordenstam metoden, og jeg sier bare at jeg har sett virkelige klikker vrak!

Det kan jo like gjerne være flere som er reddet fra avlivning gjennom klikker/positiv forsterkning! Det vet jo ikke du noe om, for du er i Nordenstam-miljøet og da er det vanskelig å "snappe" med seg slike ting som en får med seg i klikker-miljøet.

som jeg sa det kan ta 30 år, så jeg fikk mitt lederskap veldig tidlig

Etter 30 år er hunden død for lenge siden.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

wheaten terrier: Ps. Vicky: Lærer dere på Nordenstam å ikke gi valpen godbit før den er blitt skikkelig god i lydighet?

Nei, først skal den ekte kontakten komme. :)

Mia_Cavalier: Etter 30 år er hunden død for lenge siden..

Da begynner man å lese og tilrettelegge tidlig! Har man IOP går alt helt greit, men det jeg mente er at man blir ikke mester iløped av et kurs. :) det krever masse trening, lesing og studering før man har et fullstendig lederskap uten noen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) En hund forstår lederskap, så det var aldri mitt problem, men for å få et 100% lederskap hjelper det ikke å gå på et kurs. som jeg sa det kan ta 30 år, så jeg fikk mitt lederskap veldig tidlig :)

[/quote-->

QUOTE("Vicky

hmmm @ nå har du misforstått. Sa jeg at eierene til denne puddelen fikk godt lederskap? nei! den ville fortsatt bite dem, men meg og Berith Larsen respekterte den etter kurset. Å lære seg alt om et lederskap kan ta 30 år så tenk før du skriver neste gang :D En hund forstår lederskap, så det var aldri mitt problem, men for å få et 100% lederskap hjelper det ikke å gå på et kurs. som jeg sa det kan ta 30 år, så jeg fikk mitt lederskap veldig tidlig :)

[/quote)

Slik jeg tolket det utifra det du skrev virket det som om etter en dag var hunden i tipp topp form igjen. Du skrev "alt som skulle til var et godt lederskap", og da tolket jeg det slik at det kom med en gang hvis du skjønner.  :wink:  

det er greit du ikke tror på lederskap, men jeg kan gi deg fakta. maaaange hunder har blitt reddet fra avliving gjennom Nordenstam metoden, og jeg sier bare at jeg har sett virkelige klikker vrak!

Pussig, for det du skrev der kaller ikke jeg fakta, det kaller jeg påstand! Jeg kan gjerne skrive inn hele boka "Lederskap - fakta eller overtro?" hvis det er nødvendig, for der er det nemlig ekte fakta. Hunder kan bli "ødelagt" hvis de trenes feil på den positive måten, akkurat som at hunder kan bli ødelagte hvis de trenes feil på Nordenstam-måten. Den eneste forskjellen er at som oftest er de som klikkertrenes feil mye mildere ødelagte enn de som trenes feil på Nordenstam-måten. Altså gjør Nordenstam større skade hvis det trenes feil. :wink:

lær før du uttaler deg, bare et lite tips, for det hørtes ut som du prøvde å fornærme meg, men kanskje det rett og slett var mangel på kunnskap.

Jeg skriver aldri noe for å fornærme noen, så det var det i alle fall ikke. Kan godt hende at jeg har mangel på kunnskap når det gjelder Nordenstam, men hvorfor skal jeg kunne boka "Full kontroll" utenat når treningsmetoden jeg bruker nå passer meg perfekt? Har skumlest litt i "Full kontroll", og det var nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

<Pussig, for det du skrev der kaller ikke jeg fakta, det kaller jeg påstand! Jeg kan gjerne skrive inn hele boka "Lederskap - fakta eller overtro?" hvis det er nødvendig, for der er det nemlig ekte fakta. Hunder kan bli "ødelagt" hvis de trenes feil på den positive måten, akkurat som at hunder kan bli ødelagte hvis de trenes feil på Nordenstam-måten. Den eneste forskjellen er at som oftest er de som klikkertrenes feil mye mildere ødelagte enn de som trenes feil på Nordenstam-måten. Altså gjør Nordenstam større skade hvis det trenes feil.>

påstand og påstand du... disse hundene lever faktisk idag, mens de klikker instrutørene som hadde med dem først sa at det ikke lot seg gjøre noe. Nå er disse hunden friske og raske, kan til og med være med familien sin og andre hunder. Jeg har vært vitne til 5 sånne tilfeller opp gjennom de siste 5 årene, og Berith Larsen og Heidi Jacobsens private skole har holdt på i 40 år! Og forresten har du sett noen av klikkervrakene? det har jeg! og dette var ikke små skader kan jeg si deg. Tror fallhøyden er stor uansett hvordan du trener. Men faktisk så var disse hundene hos klikker instruktør ukentlig fra de var små, og jammen ble de nesten totalvrak!

<Jeg skriver aldri noe for å fornærme noen, så det var det i alle fall ikke. Kan godt hende at jeg har mangel på kunnskap når det gjelder Nordenstam, men hvorfor skal jeg kunne boka "Full kontroll" utenat når treningsmetoden jeg bruker nå passer meg perfekt? Har skumlest litt i "Full kontroll", og det var nok...>

Flott at din metode funker fantastisk for deg, det finnes ikke noe annet som gleder meg mer enn en fornøyd hund og eier. :) Bare ikke si at alt annet enn klikker er så ille, for det er en grunn til at Nordenstam har hatt sin suksess i 30 år og at han trener politiskolene så suksessfullt, og at hans resultater er så bra. Så vær så snill å ikke si at Nordenstam ikke funker, for det finnes det klare beviser på at det gjør. :D det er flere veier til et mål serru.

Jeg påstår ikke at klikker ikke funker, men jeg syns det går for tregnt, også er resultatene ikke like gode. Jeg har funnet metoden som passer perfekt for meg. Jeg vil ha en hund som stoler på mitt lederskap, og som går gjennom ild og vann for meg, ikke godbiten(sorry kunne ikke dy meg). Så la oss ikke prakke ned på hverandres metoder og lederskap, la oss heller lære av hverandre og holde på den gode gamle konkuranse ånden isteden :)

La oss se på det vi har til felles isteden :D vi har noen lykkelige hunder, og vi har det morro med treningen. :)

klem fra oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger en liten oppsummering.

Når den gjør noe feil skal man - ?

Når den gjør noe riktig skal man - ?

Hvis du sikter til nordenstam.

Er det negativ forsterkning og positiv straff..

Alså korrigere det som er feil og overser det som er bra.

Du kan også belønne det som er riktig men hjelper som regel ikke hvis du bruker straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... sånn straff som slåing eller ...?

Nei, ikke slåing.. Ingen slår hunden sin.

Ok, kanskje noen er så skrudd i hodet at de slår hunden sin..

Men mer som korrigerering. Noen tar kanskje hunden i nakken..

Er forskjelligt fra person til person hvordan de tolker straff..

Men uanz nordenstam,klikker eller nå hva treningsmetode så slår du ikke hunden..

Men kjefting, tas i nakken osv..En hund kan bli redd deg og jobbe for å unngå straff.

Og da nytter det ikke med belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke slåing.. Ingen slår hunden sin.

Tenkte på at jeg skrev slåing, men jeg er en slappfisk: Gadd ikke å endre .. :)

Vel, tror en på lydighetskurset bruker nordenstam... han har aldri hatt med godis, men er veldig sur så fort den ikke hører ... :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

hmmm, nordenstam handler ikke om å være sur hvertfall. Vi er ganske blide egentlig :) vi roser og koser hele tiden og godbiter bruker vi gjerne, bare til rett tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdet meg utefor denne diskusjonen pga at jeg er dårlig til å formulere meg skriftlig... Det jeg vil si nå er at da jeg var ca 12 år hadde vi en rottweiler tispe som var "galen i hodet". Da hun var ca 6 mnd var vi på dressurkurs hos Nordenstam, det var min far som var med på selve kurset. Denne hunden kunne knurret og glefset etter oss. Da hund gjordet det på kurset fikk min far beskjed opm at han skulle bruke fysisk straff for å få en slutt på det. Men det hjalp ikke og etter ca 1 år ble hun avlivet, da hadde hun bitt oss , og en forbipasserende på tur. Da hadde vi også vært å sjekket henne hos en hundeekspert i området her, han kom vel frem til at hun var i psykisk ubalanse. Nå når jeg har blitt eldre, og har funnet ut mer info på nettet, har jeg kommet frem til at jeg tror det at vi brukte fysisk straff på henne førte til at hun ble bare enda verre. Det er ikke sikkkert at hun hadde blitt "frisk" viss vi hadde brukt f.eks klikkermetoden, men da tror jeg ikke hun hadde blitt verre. Dette er ting jeg aldri vil få svar på.

På Aro brukte vi fysiks straff da han var mindre, tok han f.eks i nakken viss han hoppet opp på bordet, har og klypt han i øret . Men dette er noe vi har sluttet helt med, å hadde jeg vist alt det jeg vet idag hadde jeg ALDRI gjort dette!!! Angrer virkelig!! Dette ble ikke brukt ofte, MEN det ble alikevel bruk av og til. Men som sagt nå har jeg lært mye mer bare på de to årene vi har hatt han, og jeg føler at han er en "gladere" hund nå enn da det kunne vanke fysisk straff... Kunne jeg skrudd tiden tilbake hadde jeg ikke brukt noen for for fysisk straff/ubehag...

I helgen var jeg på et kurs som heter "Hundens språk", tidligere har jeg vært på klikkerkurs samme plass, og nå er jeg mer overbevist enn noen gang at jeg skal bruke den metoden som mangen her kaller for "snillisme", klikkermetoden. Har mistet hele troen på Nordenstam og hans "leder" metode. Jeg tror ikke det finnes en slik rang som Vicky snakker om mellom menneske og hunder. At en må vise seg dominerende overfor hunden. Til slutt vil jeg bare si at det er ikke så enkelt som dere Nordenstammer vil ha det til med å trene klikkertrening! Så etter å ha vært i gråsonen en lang stund har jeg nå funnet den metoden som jeg mener er best for hunder. Positiv forsterker og negativ straff går jeg for

Det ble vist et langt innlegg, men jeg hadde endel som skulle ut av det JEG tenker og mener om ting

__________________________________________________________________

Dette innlegget har jeg lagt inn på "hvordan trener Nordenstam? Vicky?" men fant ut at det passer vel bedre her, derfor legger jeg det inn her også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn innleget mitt her også..:)

Topicet er jo nordenstam..

Er ikke for alle av metodene Nordenstam bruker.

Jeg har lest boken Full kontroll av Geir. N.

Og masse av det Vicky skriver her inne er kopiert rett fra boken.

Og hun gjør Geir.N sine metoder snillere en de egentligt er.

Som hun sier at innlæring bare er positiv innen Nordenstam, men det er feil. Nordenstam straffer ofte.

Foreks den historien som står i boken om en mann som ble nektet adgang til soverommet. Nordenstam sitt råd var å filleriste hunden.

Og han sin måte å avslutte en lek på er å si kraftig NEI og be hunden sette seg. hvorfor ikke bare reise seg og gå vekk? Hunden fatter det da også.

Og noe annet jeg synes er feil. Kan sitere det rett fra boken :

Lær valpen at Nei betyr stopp med det samme. Poenget er at du må sette strek der du vil at grensen skal gå. Og, du må gjøre det hver gang. Når du tar valpen i nakkeskinnet, løfter den opp og nagler øynene i den, så må du ikke synes synd på valpen. Noen ganger på må du bruke kraftigere lut og knipe den i kinneskinnet/ørefestet, eller bøye deg ned og gi den ett raskt avpasset bitt og ett knurr i øret. En må si Nei først, deretter gir du hunden fysisk påvirkning.

Enda noe fra boken : Jeg tror du kan lære mye av utsagnet til en svært kjent fuglhundekspert:

-Når jeg likevel går forbi liggeleiet til valpen, løfter jeg den opp etter nakkeskinnet, nagler øynene i den for å fortelle at jeg finnes.

Ble ganske mye dette.. Men synes han nordenstam har noen gode treningmetoder og mye tull også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg Taz! Noe av det Nordenstam sier er bra, men noe er også helt på jordet (synes jeg). Filleriste hunden for at han vil beskytte mennesket sitt, det er jo helt vilt. Nei, man må nok være litt skeptsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...