Gå til innhold
Hundesonen.no

Nordenstam?


Cavalier&Collie

Hva synes du om Nordenstam?  

50 stemmer

  1. 1.

    • Super metode!!
      7
    • OK
      9
    • Vet ikke så mye om det ..?
      15
    • Nææh ...
      11
    • NEI!! Hundeplageri ;0(
      8


Recommended Posts

  • Svar 584
  • Created
  • Siste svar
det er ikke noe gæli i det, men den setter seg fordi den vil ungå å bli satt ned. og ikke for å oppnå noe.

jeg ville ikke lært inn sitt sånn.

men.. nå er jeg ute av diskusjonen. vi har forskjellige meninger.

thats it :lol:

Du udtaler dig som om hunden synes det er en straff at man markerer bak at dne skal sætte seg?? Det er vel efter mit syn en hjælp at man markerer nå er det sit. Jeg siger så klart sit innen jeg markerer bak. Men sætter han seg ikke så markerer jeg.

Hvad gjør dere med klikker når dere øver inn sit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg former inn sitt ved å klikke og belønne (med lek/ros/godbit) når hun tilbyr denne atferden frivillig. Så når hun begynner å gjøre det mer og mer, så sier jeg sitt i det hun setter seg, og etter hvert tidligere og tidligere, til hun skjønner at når jeg sier sitt så skal hun sitte. Hvis hun ikke forstår det går jeg tilbake i treningen og klikker noen ganger for et frivillig sitt. Når hun har skjønt det, så klikker jeg bare for de aller raskeste og beste sittene. Man får det man belønner, altså hvis man belønner dårlige og trege sitter får man nettopp det, belønner man raske og bra får man det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bruker klikker klikker man og belønner akkurat når hunden setter seg ned. Når hunden har skjønt hva det er den får belønning for kan man begynne å sette på kommandoen. Man må også miljøtrene øvelsen sitt, altså at hunden lærer seg at sitt skal og kan utføres overalt.

Hvis man ikke bruker klikker men trener positivt, kan man føre en godbit like over hodet på hunden. Da setter den seg ned som oftest. Så gir man hunden belønningen. Man gjentar dette til hunden kan øvelsen, deretter setter man på kommando.

Kommandoen på en øvelse skal være det siste man lærer inn! Det nytter ikke å starte med å si et kommandoord og forvente at hunden utfører øvelsen når den ikke har lært hvordan man gjør det. Hvis hunden ikke utfører en kommando er det alltid eieren sin feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bruker klikker klikker man og belønner akkurat når hunden setter seg ned. Når hunden har skjønt hva det er den får belønning for kan man begynne å sette på kommandoen. Man må også miljøtrene øvelsen sitt, altså at hunden lærer seg at sitt skal og kan utføres overalt.

Hvis man ikke bruker klikker men trener positivt, kan man føre en godbit like over hodet på hunden. Da setter den seg ned som oftest. Så gir man hunden belønningen. Man gjentar dette til hunden kan øvelsen, deretter setter man på kommando.

Kommandoen på en øvelse skal være det siste man lærer inn! Det nytter ikke å starte med å si et kommandoord og forvente at hunden utfører øvelsen når den ikke har lært hvordan man gjør det. Hvis hunden ikke utfører en kommando er det alltid eieren sin feil!

=D> =D> =D> =D> =D> *applauderer* =D> =D> =D> =D>

HEIA! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fortsatt litt nysgjerrig.

Hvis hunde IKKE gjør som du sier .. hva gjør man da :roll:

Jeg vet ikke hva "fasiten" på dette er.. men det jeg gjorde:

Når jeg skulle lære Eso "sitt", så holdt jeg godbiten inni hånda, og holdt hånda ved snuten hans, jeg førte den sakte men sikkert oppover. Eso satte seg automatisk ned. Men hvis han i stede hoppet opp, så tydet det på at jeg gjorde det for fort/hånda kom for høyt. Da begynte jeg bare på nytt igjen. "Visket" liksom bort det som gikk galt, og begynte på nytt. Fungerte supert! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Bestefar liker ikke at jeg er sur .. (han kan slå henne selv, fordi han er sur ... ;))

2. Hun er så liten og spinkel...

3. Hun er for søt til at jeg klarer det ;)

Du glemte noe:

- Det er ikke etrisk rett å ta' eller slå et forsvarsløst dyr som ikke kan ta igjen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) mhm ...

Øh.... Hvorfor i all verden blir du lei deg fordi du ikke kan "ta" hunden???? Dette skjønner jeg ingenting av.. VIL du ta hunden din og straffe den fysisk??

Forresten så tror jeg ikke Nordenstam tar hundene fordi om du ikke setter deg, tror bare de trykker ned rompa på dem.. Men hva vet vel jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.... Hvorfor i all verden blir du lei deg fordi du ikke kan "ta" hunden???? Dette skjønner jeg ingenting av.. VIL du ta hunden din og straffe den fysisk??

Forresten så tror jeg ikke Nordenstam tar hundene fordi om du ikke setter deg, tror bare de trykker ned rompa på dem.. Men hva vet vel jeg...

ja, jeg snakker om litt lengre opp i klassene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.... Hvorfor i all verden blir du lei deg fordi du ikke kan "ta" hunden???? Dette skjønner jeg ingenting av.. VIL du ta hunden din og straffe den fysisk??

NEI!!

men jeg hadde lyst til å prøve ut Nordenstam, men visste jo ikke så mye om det ... litt greit å kunne en metode som ikke bare legger tyngde på godis :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI!!

men jeg hadde lyst til å prøve ut Nordenstam, men visste jo ikke så mye om det ... litt greit å kunne en metode som ikke bare legger tyngde på godis :wink:

Ja, det er jeg helt enig med deg i ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

det der er sludder og vrøvl. Selvfølgelig tar man ikke en hund som ikke er dominant! halooo, hvem hos Nordenstam fortalte deg det?

Når hunden gjør noe galt sier man kraftig "NEI" ifra. Dette skal være mer enn nok. Ikke noe annet enn det. Har man en over dominant hormonbombe er det en annen sak. Da kan det hende den må tas litt, men Kristina, ærlig talt en CAVALIER!! Man tar ikke en cavalier sånn!! dette er som regel ikke over dominerende hunder. Her holder det med et enkelt og greit nei. Man kan gjerne psyke opp stemmen litt, men ikke gjøre noe annet, Husk at neiet skal være raskt og konsekvent, ikke lenge. Da lærer ikke hunden noe. Husk å rose positiv adferd etterpå. Man skal aldri ALDRI være langsint på en hund.

Hvis noen har studert i valpekassa og i lek med valper: Hundemor tar valpene kjempe hardt, men etterpå roser hun som om det ikke hadde skjedd noe. Nei skal komme fort og konsekvent, og ros skal komme fort og konsekvent ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
    • Gøy at du er svak for de svarte ☺️ Her er nok brun favorittfargen. Men jeg har alltid sagt at en god hund har ingen farge. Håper dog han arver fargen til pappan 😍   Noen bilder tatt av en venninne i går ☺️  
×
×
  • Opprett ny...