Gå til innhold
Hundesonen.no

Nordenstam?


Cavalier&Collie

Hva synes du om Nordenstam?  

50 stemmer

  1. 1.

    • Super metode!!
      7
    • OK
      9
    • Vet ikke så mye om det ..?
      15
    • Nææh ...
      11
    • NEI!! Hundeplageri ;0(
      8


Recommended Posts

Guest Vicky

<ja, jeg snakker om litt lengre opp i klassene>

en som er flink med Nordenstam metoden trenger aldri å ta hunden mer enn en gang hvis man har en overdominant hund. En vanlig hund trenger man som regel aldri å ta skikkelig. Min hund er på elite nivå, betyr da liksom dette at jeg tar hunden hvis den ikke setter seg???? herre min fred, hvor har du hørt dette!? Da setter man bare hunden raskt ned!så raskt jeg vil ha det! NEI er mer enn nok!! Ikke få folk til å tro tull om Geir N hvis det er det du prøver på! for det er der søren ikke mye sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 584
  • Created
  • Siste svar
Guest Vicky

forresten jeg trenger ALDRI å ta min hund, selv om den en gang var nokså dominant. Har ikke måttet røre hunden på 3 år, så det der med at man tar hunden for å ikke sitte høyere opp i klassene er no pjatt. rett og slett.

Er ikke meningen å fornærme deg, men jeg liker ikke at man snakker usant om Geir Nordenstam! For han er virkelig hundenes venn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har to spørsmål:

Vicky: Bruker virkelig alle som er i høyere klasse (lydighet) Nordenstam? Du sier det er den eneste metoden som virker i høyere klasser?

Og dette har kanskje ikke noe med diskusjonen å gjøre, men hva syn du da om Turid Rugaas, som så vidt jeg vet ikke bruker Nordenstam, men som for mange er en slags "guru".??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har to spørsmål:

Vicky: Bruker virkelig alle som er i høyere klasse (lydighet) Nordenstam? Du sier det er den eneste metoden som virker i høyere klasser?

Og dette har kanskje ikke noe med diskusjonen å gjøre, men hva syn du da om Turid Rugaas, som så vidt jeg vet ikke bruker Nordenstam, men som for mange er en slags "guru".??

Nei, som jeg har nevnt før; En oppdretter av Dvergschanuzer her i klubben har ei flott og SUPER-DUPER-GLAD Flat Coated Retriever-tispe som er Internasjonal Lydighetschampion. Denne hunden er kun trent med klikkertrening, og var tilogmed eierens første hund hun trente med klikker! :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

<Wheaten terrier skrev:

Ok, jeg har to spørsmål:

Vicky: Bruker virkelig alle som er i høyere klasse (lydighet) Nordenstam? Du sier det er den eneste metoden som virker i høyere klasser?

Og dette har kanskje ikke noe med diskusjonen å gjøre, men hva syn du da om Turid Rugaas, som så vidt jeg vet ikke bruker Nordenstam, men som for mange er en slags "guru".??>

oi, har ikke sett denne. Jeg syns Turis Rugaas skriver noe nyttig, men det meste er ikke bra nok for min del. ;) men hun sier som sagt noe, men det er ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

ikke alle oppe i klassene bruker kun Nordenstam, men alle krever av hunden hvis de har kommet så langt. Det er helt umulig uten å kreve noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du krever jo noe av en hund når du trener med klikker også.

Bare på en annen måte.

Iallefall det jeg har lært på kurset jeg gikk på. (Positiv forsterkning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke alle oppe i klassene bruker kun Nordenstam, men alle krever av hunden hvis de har kommet så langt. Det er helt umulig uten å kreve noe ;)

hva mener du med å kreve noe?

Hva mener du med at hunden er dominant?

Ei jeg snakka med, hu tok hunden sin når den ikke kom påplass (den løp etter hest). den var bare 9 mnd og de hadde ikke generalisert på plass. hu sa også at hunden visste godt hva den egentlig skulle. Og sa at hvis ikke hunden hørte på deg så hadde du ikke godt nok lederskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

<hva mener du med å kreve noe?

Hva mener du med at hunden er dominant?>

Man skal kreve av hunden, den vil ikke gjøre noe hvis ikke den har en leder som krever at den gjør det den skal. klikkere bruker bestikkelse, Nordenstam skal ha et godt lederskap ;)

De fleste hunder er beta individ. De vila ALLTID prøve å komme høyere på rangstigen, uansett hva andre måtte påstå. På kurset mitt nå hadde jeg faktisk et sånt klikker tilfelle, hvor eierene hadde mistet lederskapet. Bikkja beit og heiv seg på andre hunder. Etter en dag på kurs hos oss, var hunden som ny.

<Ei jeg snakka med, hu tok hunden sin når den ikke kom påplass (den løp etter hest). den var bare 9 mnd og de hadde ikke generalisert på plass. hu sa også at hunden visste godt hva den egentlig skulle. Og sa at hvis ikke hunden hørte på deg så hadde du ikke godt nok lederskap.>

ja, det er hennes problem. Jeg hadde aldri latt min 9 mndr gammle valp løpe etter hest. Her er det på med langline. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder er beta individ. De vil ALLTID prøve å komme høyere på rangstigen, uansett hva andre måtte påstå.

Nei, den dagen Cello prøver å komme seg høyere opp på "rangstigen" når det gjelder mennesker/meg, den dagen skal jeg spise min egen fot.. ;)

Selvfølgelig finner de seg sin plass på rangstigen når det gjelder andre hunder, men det har jo ingenting å gjøre med et lederskap ift mennesker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder er beta individ. De vila ALLTID prøve å komme høyere på rangstigen, uansett hva andre måtte påstå. På kurset mitt nå hadde jeg faktisk et sånt klikker tilfelle, hvor eierene hadde mistet lederskapet. Bikkja beit og heiv seg på andre hunder. Etter en dag på kurs hos oss, var hunden som ny.

hvordan veit du at det har noe med lederskap å gjøre? Det kan ha vært utallige andre grunner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Mia_Cavalier

<Nei, den dagen Cello prøver å komme seg høyere opp på "rangstigen" når det gjelder mennesker/meg, den dagen skal jeg spise min egen fot..

Selvfølgelig finner de seg sin plass på rangstigen når det gjelder andre hunder, men det har jo ingenting å gjøre med et lederskap ift mennesker..>

Kanskje din hund er av en annen type. Kankje din hund er av den typen som gir seg lettere.

Jeg har virkelig sett at lederskap har mye å gjøre i daglig livet blant mennesker kan jeg love deg. En domminant hund, kan bli en aggressiv farlig hund. På våre kurs har vi reddet mange sånne fra avliving. Dette er som regel hunder som kun har lært klikker tisdligere... Fallhøyden er stor uansett hva man velger, man må bruke en lærings teori på riktig måte. Men det er jo snodig at de som ikke klarer Nordenstam går over til klikker.. hehe

Kristina

<hvordan veit du at det har noe med lederskap å gjøre? Det kan ha vært utallige andre grunner>

Åh, jeg har sett så mange tilfeller opp gjennom årene. Som jeg sa, jeg har sett så mange mennesker uten lederskap, og hva dette resulterer. Man ser det såååå tydelig når man følger med på mennesker uten lederskap. Har sett mange klikkervrak og kan jeg si deg. Som jeg sier, fallhøyden er stor uansett hva du gjør. I mine øyne har alt med lederskap. Og du skal se alle de hundene hos oss som har blitt reddet fra avliving av Berith Larsen. Vi har nettopp hatt et tilfelle med en puddel etter klikker trening. Hunden beit alt og alle. Den prøvde til og med å ta andre hunder. Etter en dag hos oss var hunden som ny. ;) Fantastiske resultater. Man kunne ikke en gang ta på hunden, og alle klikker folka sa det var over og ut for den. Det eneste som var nødvendig var et godt lederskap. Du aner ikke hvor mange liv som har blitt spart gjennom Nordenstam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

<Kanskje fordi mange hunder blir ødelagt av å bli "tatt"? For det er det faktisk.

De innser vel at Nordenstam ikke er så bra som de trodde i begynnelsen, og at det er en metode som passer bedre for mannfolk med schæfer.. Sorry, klarte ikke dy meg. Men du må jo innrømme at det er jo gjerne de som velger Nordenstam, menn i 30-40 årene med schæfer.>

Nå sier jeg sikkert dette for hundre og ørrtende gang.. NORDRNSTAM HANDLER IKKE OM Å TA HUNDEN!

Har man en overdominant hund kan det være nødvendig, men de fleste har ikke et Alfa individ i stua! Grunnen til at enkelte går over til klikker er fordi at de ikke får det til! Hvordan skal de liksom kunne si klikker er bedre, hvis de ikke en gang klarer å få til Nordenstam? Man kan jo ikke si man har trent nordenstam hvis man ikke fikk det til!! Dette er en trenings metode som krever mye lesing og studering før trenings bruk. He he, Nordenstam er en metode som passer for alle raser, men noen eiere er for late til å sette seg inn i lærings teorien! Alle raser fortjener en god leder! Vi har dachser og cavalierer i eliten som kun bruker Nordenstam. alle raser egner seg, uansett størrelse eller utsende og ikke minst alder. De er alle hunder, ulvens nære slektning enten du vil tro det eller ei. Det er folk i alle aldersgrupper som velger Nordenstam. Mange på 13,14-20- 70 år som bruker Nordenstam. Vi har en fin ungdomsgjeng her i Skien som kun trener etter Nordenstams lære. De begynner å bli virkelig flinke ;) Hun ene skal snart ha seg en grand danois som hun skal trene Nordenstam med ;) Tror nok du har observert litt feil, hvis det er det synet du har. Du må nok lære mer før du utaler deg sånn om hvem som trener Nordenstam. Faktisk de fleste Nordenstam instruktørene på hundeskolen er ganske unge og friske og raske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

også kan jeg si at Vicky presterte ekstremt dårlig pga diare, er hun tipp på topp scorer hun perfekt. ;) må bare ikke forsove meg neste gang. Kom 10 min for sent, + at Vicky var drite trengt som bare det ;) watch us next time ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo 12 000 - 14 000 år siden Hunden var ulv..

Så vil nå si den har forandra seg ganske på denne tiden.

Noen hunder kan ikke bli tatt, er helt forskjellig fra hund til hund.

Men er som regel bare gjeterhundraser som tåler dette.

Andre blir redde og usikre.. Er nok av de tilfellene også.

Så egentligt forstår eg meg ikje på denne diskusjonen lenger..

Dere kommer ikke til å bli enige..

Men ska ikje blanda meg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp hatt et tilfelle med en puddel etter klikker trening. Hunden beit alt og alle. Den prøvde til og med å ta andre hunder. Etter en dag hos oss var hunden som ny. ;) Fantastiske resultater. Man kunne ikke en gang ta på hunden, og alle klikker folka sa det var over og ut for den. Det eneste som var nødvendig var et godt lederskap.

Hm, du brukte fire eller fem år eller hva det var på å få et godt lederskap på hunden din, mens på denne hunden greide det seg med en dag?

Cavalier&Collie: Jeg er i mot Nordenstam-metoden fordi jeg er i mot lederskap slik Nordenstam bygger på lederskap, hvis du skjønner. Altså, jeg mener at lederskap og rangstige ikke finnes, og da blir det innmari vanskelig for meg å bruke en treningsmetode som bygger på lederskap. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

<Hm, du brukte fire eller fem år eller hva det var på å få et godt lederskap på hunden din, mens på denne hunden greide det seg med en dag?>

hmmm, nå har du misforstått. Sa jeg at eierene til denne puddelen fikk godt lederskap? nei! den ville fortsatt bite dem, men meg og Berith Larsen respekterte den etter kurset. Å lære seg alt om et lederskap kan ta 30 år så tenk før du skriver neste gang ;) En hund forstår lederskap, så det var aldri mitt problem, men for å få et 100% lederskap hjelper det ikke å gå på et kurs. som jeg sa det kan ta 30 år, så jeg fikk mitt lederskap veldig tidlig ;)

Cavalier&Collie: Jeg er i mot Nordenstam-metoden fordi jeg er i mot lederskap slik Nordenstam bygger på lederskap, hvis du skjønner. Altså, jeg mener at lederskap og rangstige ikke finnes, og da blir det innmari vanskelig for meg å bruke en treningsmetode som bygger på lederskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

det er greit du ikke tror på lederskap, men jeg kan gi deg fakta. maaaange hunder har blitt reddet fra avliving gjennom Nordenstam metoden, og jeg sier bare at jeg har sett virkelige klikker vrak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...