Gå til innhold
Hundesonen.no

Nordenstam?


Cavalier&Collie

Hva synes du om Nordenstam?  

50 stemmer

  1. 1.

    • Super metode!!
      7
    • OK
      9
    • Vet ikke så mye om det ..?
      15
    • Nææh ...
      11
    • NEI!! Hundeplageri ;0(
      8


Recommended Posts

Guest Vicky

Hvordan lærer man en hund å gå fint med nordenstam metoden?

Har ikke kritisert noen av metodene og vil finne ut hvilken som funker best for min hund. Selv om jeg vurderer klikker strekt.

Ka du forklare litt nærmere hvordan du lærer hunden med den metoden?

Har lest alle innleggene i denne diskusjonen.

Og hvordan får man bra kontakt med hunden da?

og hvordan straffer du den?

-Man lærer hunden å gå pent ved å bruke stemmen og gjøre seg selv litt morsom for hunden. Man må være litt "klovn" i begynnelsen. De som har problemer med å gjøre seg selv til "klovn" er ofte menn.. hehe. De vil være veldig stive i maska, men med Nordenstam metoden må man være flink til å rose og gjøre seg selv til noe morro sånn at hunden ønsker å følge med. Når det er en valp som skal lære å gå pent skal vi ikke ta hunden for noe. Da skal vi rose den gode adferden, og prøve å roe ned hunden hvis den drar i båndet eller biter etter hender.(la hunden bite i en leke hvis det klør veldig i tennene). En valp forstår ikke alt, derfor er det viktig å ta det rolig og vise hunden hva som er rett. Etter hvert kutter hunden ut draingen og bitingen, for da forstår den at det blir mye mer action hvis den følger med på eieren. Da må eieren være flink til å rose og være morsom sånn at hunden skal fortsette å syns det er morro å følge lederen. Når hunden har forstått at det å dra i båndet ikke er lurt setter man kravene litt høyere. Det er akkurat som med barn. De vokser og vi må stille høyere krav. F.eks hvis et barn klarer gangetabellen kjempe bra roser man og belønner mye, men hvis en tenåring klarer gangetabellen trenger man ikke å rose like mye. Det er jo en selvfølge at ungdommen skal ha lært dette etter mange års undervisning. Så hvis hunden like vel drar i båndet sier man nei. Vi tar ikke en hund med mindre den biter eller oppfører seg dårlig mot eieren. Det er bare en myte at Nordenstam folk tar tak i hunden.

Kontakten trener vi inn ved at vi roser hunden for at den ser på lederen. Dette kan til og med trenes på hjemme i sofakroken. Når hunden holder blikket festet på deg roser du og viser hunden at det den gjør er virkelig bra. Etter hvert skjønner hunden at det er lurt å se på eieren. Senere kan du begynne å belønne med godbit og leke. For eksempel på fri ved fot kan man ha en leke i lomma som man hiver ut når hunden har holdt kontakten lenge. Godbit er også greit, men skal begrenses. Hvis man har en veldig stressa hund bruker man heller godbit enn leke, men man må huske at man ikke må bruke for mye av det gode. Man kan ikke tvinge hunden til å holde kontakten. Den må komme frivillig. Hunden må ønske å se på deg. Du skal ikke ha en godbit gjemt i munn. Du og hunden skal ha kontakt og samspill. Det skal ikke være samspill med hunden og godbiten men DEG. Du er lederen, den som hunden beundrer og elsker. Min hund glor på meg hele tiden. Hun elsker all form for kontakt. Kontakten er ikke bygget opp med godbit, men ros og ekte kontakt.

Sånn lærer vi inn å gå pent i bånd og kontakt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 584
  • Created
  • Siste svar
Guest Vicky

Man deltar vell i lydighet for å ha det gøy? Da er det ikke antall pokaler eller sløyfer som teller.

Vi har det kjempe gøy!! Trenger ikke å være dumsnill for å ha det gøy. Vi trener og konkurerer for morro skyld, men jeg setter krav og grenser. Gode foreldre setter grenser. En god leder setter også grenser. Hadde mine foreldre brydd seg hvis de sa: "gjør hva du vil, du bestemmer helt selv. Du får 1000 kroner hvis du ikke stjeler en bil og doper deg". Jeg ville si nei. Neste gang: "oj, du stjal visst den bilen.. Jaja, du får 2000 kr for å ikke gjøre det igjen... ". Jeg ville hvertfall ikke respektert dem! Respekt er like viktig som å kunne rose for det positive. Min hund og jeg har det kjempe morro selv om jeg stiller krav. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si: Sammarbeid med hunden??

Åltså.. Må bare si at hunder egoistiske dyr.. De gjør ingenting bare for å være snille å sammerbeide. De gjør ting fordi det lønner seg! Enten må de belønnes eller korrigeres. Så enkelt er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si: Sammarbeid med hunden??  

Åltså.. Må bare si at hunder egoistiske dyr.. De gjør ingenting bare for å være snille å sammerbeide. De gjør ting fordi det lønner seg! Enten må de belønnes eller korrigeres. Så enkelt er det!

Hmm er ikke helt enig her. Rocky er MYE samarbeids villig og han får ikke noen gobit eller noe for det. Rocky liker og gjøre sin eier "tilfreds" hvis man kan si det sånn..

Eller det var kanskje meg som misforstod dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Itte alt eg he lest og lært på kurs, så samarbeide ikje ein hund.

Den gjør någe for å unngå straff, eller for å få belønning.

Va kje meiningen å blanda meg inn.. alle har jo forskjellige meininger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg er helt enig med Heidi. Jeg har troen på at hunden ønsker og liker å gjøre en god jobb for lederen sin. Min hund blir veldig stolt hvis den gjør noe som gjør meg glad. Vicky får ikke godbit, men hun syns det er kjempe morro å samarbeide med meg, og gjøre ting sammen med meg. Hun elsker å gjøre oppgaver og trene, og hun blir veldig stolt hvis jeg syns hun gjør noe bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Vil bare si: Sammarbeid med hunden??

Åltså.. Må bare si at hunder egoistiske dyr.. De gjør ingenting bare for å være snille å sammerbeide. De gjør ting fordi det lønner seg! Enten må de belønnes eller korrigeres. Så enkelt er det!

_________________

hilsen den portisgale Silje

Jeg er veldig uenig i det der. Min hund syns det er morro å jobbe for lederen sin. Jeg ser en stolt og lykkelig hund som elsker å gjøre oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du hvis hunden ikke gjør som du vil da?

Når du klapper hunden din på hodet, legger den da ned ørene?

En ting til, du sier klikker metoden ikke er så effektiv.

Hvorfor blir den brukt på delefiner, hester, katter osv osv med gode resultater. Tror ikke nordenstam metoden hadde funket i de tillfellå.

(vet det e snakk om hund her, men va bare ett eks)

Syns de fleste hunder jobber bedre med klikker..

Pga en stresset, skeptisk,redd hund nytter det ikke å kjefte på.

Så i fleste tillfeller funker det bedre med klikker.

Og de som driver med lydighet har like god sjanse for å vinne med klikker som de som bruker nordenstam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

--------------------------------------------------------------------------------

Hva gjør du hvis hunden ikke gjør som du vil da?

Når du klapper hunden din på hodet, legger den da ned ørene?

En ting til, du sier klikker metoden ikke er så effektiv.

Hvorfor blir den brukt på delefiner, hester, katter osv osv med gode resultater. Tror ikke nordenstam metoden hadde funket i de tillfellå.

(vet det e snakk om hund her, men va bare ett eks)

Syns de fleste hunder jobber bedre med klikker..

Pga en stresset, skeptisk,redd hund nytter det ikke å kjefte på.

Så i fleste tillfeller funker det bedre med klikker.

Og de som driver med lydighet har like god sjanse for å vinne med klikker som de som bruker nordenstam.

_________________

Trine og Chow chow valpen Diego.

Hva gjør du hvis hunden ikke gjør som du vil da?

-Hvis hunden ikke gjør som eg vil drar litt i langlinen så kommer hunden springende som lynet. Da får den full belønning når den har kommet.

Når du klapper hunden din på hodet, legger den da ned ørene?

-Nei da står vippørene hennes rett opp og når jeg slutter å klappe henne på hodet hopper hun opp og maser om mer. Bare jeg snakker til henne hopper og spretter hun opp mot meg. Jeg lar henne hoppe på meg, syns det er så artig at jeg har latt være å lære det vekk. hehe. Ser på det som positivt at hun tar kontakt og vil gjøre mer for meg.

En ting til, du sier klikker metoden ikke er så effektiv.

Hvorfor blir den brukt på delefiner, hester, katter osv osv med gode resultater. Tror ikke nordenstam metoden hadde funket i de tillfellå.

(vet det e snakk om hund her, men va bare ett eks)

-Jeg mener det er meget stor forskjell på delfiner og hunder. Delfiner er i et baseng, mens hunden opplever også en hverdag. Jeg bruker min hund som terapihund på jobben min, og der opplever hunden litt bråk og sånt, men tror du en delfin er opplært til å tåle folk med store psykiske problemer for eksempel? nei den hopper gjennom ring og sånt den. Hunden opplever mye mer, og må derfor tåle mer enn en delfin. Nordenstam er en måte å trene hunder, ikke hester og katter eller delfiner. Jeg tviler på at en katt opplever alt det en hund opplever hver dag. Sånn som min for eksempel.

Syns de fleste hunder jobber bedre med klikker..

Pga en stresset, skeptisk,redd hund nytter det ikke å kjefte på.

Så i fleste tillfeller funker det bedre med klikker.

-Tror du Nordenstam handler om å kjefte på hunden? Da har du hørt feil. Les og hør hva hans elever sier! De sier noe helt annet. Det handler om kontakt mellom hund og fører. Jeg har aldri kjeftet på min hund. Ikke EN eneste gang kan jeg love deg.

Så i fleste tillfeller funker det bedre med klikker.

Og de som driver med lydighet har like god sjanse for å vinne med klikker som de som bruker nordenstam.

-Bare klikker uten noe korrigering tror jeg ikke blir like bra som med ekte Nordenstam metode(ikke kjefting , det må være noe helt annet enn Nordenstam du mente...) Det sier dem som er på landslaget fra tønsberg som også bruker klikker. De krever også i tillegg til klikkeren.

har prøvd å formulere meg riktig, det ble litt rotete, men du skjønner sikkert... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg syns det kan være greit å bruke godbit, men ikke i begynnelsen på en valp eller nybegynner. Jeg vil at valpen skal vende seg til at kos og ros kan være fin belønning. Vicky elsker at man snakker til henne med lys stemme da blir hun helt vill av glede. Man ser det på halen og ørene hehe... Jeg brukte ikke godbit før Vicky lærte seg alle øvelsene i klasse 1,2 ,3 og eliten. Nå får hun alt hun vil, Men det hun liker best er å dra i en leke med meg, eller kose og hoppe på meg... hehe! Syns det er morro med en hund som elsker kontakt med lederen sin... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

ja, lurt å bygge opp kontakten mellom deg og hunden først, så kan den få godbit når den har lært hvor positiv kontakt med eieren er. Du klarer nok din første valp kjempe profft :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den metoden at du bare roser hunden funker jo ikke på alle raser.

Veldigt forskell på temperament på hunder osv.

Så på aussier,BC osv er det mye lettere å bruke denne metoden ettersom de er hunder som liker å gjør eieren glad..og elsker oppmerksomhet.

Litt vanskeligere blir det på terriere og polar hunder. samt Chow, da dette er sta hunder som er ganske egenrådige. Og ikke har problemer med å være alene. Og ikke er hunder som vil glede eieren til alle tider.

Vet selv hvor herligt det er med hund som hopper av glede bare du sier navnet dens med en litt lys stemme.

Så noen raser må du helst bruke godbiter på.

Min meining iallefall.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Den metoden at du bare roser hunden funker jo ikke på alle raser.

Veldigt forskell på temperament på hunder osv.

Så på aussier,BC osv er det mye lettere å bruke denne metoden ettersom de er hunder som liker å gjør eieren glad..og elsker oppmerksomhet.

Litt vanskeligere blir det på terriere og polar hunder. samt Chow, da dette er sta hunder som er ganske egenrådige. Og ikke har problemer med å være alene. Og ikke er hunder som vil glede eieren til alle tider.

Vet selv hvor herligt det er med hund som hopper av glede bare du sier navnet dens med en litt lys stemme.

Så noen raser må du helst bruke godbiter på.

Min meining iallefall..

Terrierene og Cowene på våre kurs gjør det samme som bc`ne. Jeg har troen på at en hvilken som helst hund kan lære med riktig måte. Vi har også polar hunder som bruker Nordenstam metoden. :wink: Ikke noe problem bare man har et ekte lederskap. :D Det er vanskelig å få et ekte lederskap, det kan ta år, men det er gull verdt :D min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

CavalierogCollie :

--------------------------------------------------------------------------------

Jeg faar nok kanskje prove litt forskjellig

-Husk at man må aldri blande lærings teoriene. Da kan man få en usikker hund desverre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CavalierogCollie :

--------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg faar nok kanskje prove litt forskjellig  

-Husk at man må aldri blande lærings teoriene. Da kan man få en usikker hund desverre  :D

man kan ta litt herifra og litt derifra. Det rådet en som drev med nordenstam meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CavalierogCollie :

--------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg faar nok kanskje prove litt forskjellig  

-Husk at man må aldri blande lærings teoriene. Da kan man få en usikker hund desverre  :D

OK, men da faar jeg vel tenke meg noye igjennom forst da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

går ann å ta litt forskjellig, men det går hvertfall ikke ann å blande trenings teoriene! Kjenner til bikkjer som har blitt helt ødelagt av det! Å blande lærings teorier er bare sludder og vås og pjatt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder meg til klikkertrening jeg :lol:

Karen Pryor er min guru! Det er jo ikke selve klikkeren som er viktig i klikkertrening, den trenger du jo ikke engang. Klikkeren er bare en fin måte å kunne si fra nøyaktig når hunden gjør det du vil. Det er mye vanskeligere ved bruk av ord o.l.

Jeg synes også det er fint at hunden selv tilbyr atferder, det gjør det hele så mye mer positivt.

Nordenstam er heller ingen dårlig metode, men det funker ikke for meg. F.eks. mener han at du alltid skal ha langline på hunden når den er over 4 måneder, fordi at du skal kunne gi den en konsekvens (rykke i båndet)hvis den ikke kommer når du roper. Dette synes jeg er bare tull. Han bruker også metoder som å presse baken til hunden ned når den skal sitte.

Folk og hunder er jo forskjellige, så jeg skjønner at noen vil bruke denne metoden, men jeg er ikke en av dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i det der lilleariel.. :lol:

Jeg kommer til å prøve å bruke langline da han er STA.

Men klikkermetoden synes jeg er effektiv. :)

Og kommer til å bruke den. :D

Men har ikke noe i mot nordenstam.. Men vil heller bruke klikker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...