-
Innholdsteller
13,372 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Days Won
466
Innholdstype
Profiler
Forum
Blogger
Articles
Alt skrevet av simira
-
Det kommer litt an på hvordan man ser på det. Kennel koster fra 250 kr døgnet og oppover, der hunden blir ivaretatt av "profesjonelle" (selvfølgelig varierende avhengig av sted). På godt og vondt. På finnenhundepasser.no har jeg sett folk ta alt fra 0 (dog svært få) til 600kr (!) døgnet. Sistnevnte er såklart ganske drøyt, med mindre du er proff hundetrener med utdannelse og gode meritter som skal ha hund til opptrening elns... og knapt nok da. Vi betaler normalt fra 100-200 kr dagen per hund, litt avhengig av hvem som passer og hvor lenge. Typisk 1000-1500 kr/uke eller 500 kr for en langhelg. Vi har funnet hundepassere ymse steder på nettet.
-
Problemet er vel at de færreste gjør det - mange bruker flexi fordi de ikke gidder å lære hunden å gå pent i bånd - og har dermed minimalt med kontroll. Vi/jeg bruker det som latmannslufting (jepp) når vi er på hytta eller andre steder vi ikke bare kan slippe hundene rett ut uten bånd, så vi kan stå tørt på trappa/verandaen under morgen- og kveldstoalettet.
-
Kjøpt valp, krever penger pga feil ved levering
simira replied to egotistic's emne in Kjøp & Salg - Privatpersoner
Hjelper vel ikke med ormekur dersom valpen ikke er rabiesvaksinert heller? -
Kjøpt valp, krever penger pga feil ved levering
simira replied to egotistic's emne in Kjøp & Salg - Privatpersoner
Er det ikke like billig for deg å reise til Latvia å hente valpen selv, som å dra til Stockholm? Her er det jo tydelig at du ifølge kontrakten skulle ha opplyst selger om regler for rabiesvaksine og ormekur (valpen må ha rabiesvaksine satt etter 12 ukers alder og vente i minst tre uker før innførsel, ormekur 1-3 dager før innreise), og at den som skal ta valpen over grensen må stå som eier. Disse reglene kan du sjekke hos mattilsynet. Du må også betale moms på prisen du har betalt for valpen. Ettersom kontrakten påpeker at informasjonen er ditt ansvar så vil jeg dessverre si at du burde betale den boten for selger også. -
Kjøpt valp, krever penger pga feil ved levering
simira replied to egotistic's emne in Kjøp & Salg - Privatpersoner
Her er det nok latvisk lov som gjelder, der har jeg ingen anelse om hva som gjelder. For meg synes det som at både du og selger har gjort feil i dårlig forarbeid og undersøkelser av hvilke regler som gjelder. Hva som er rettferdig at hvem betaler kommer litt an på hvilken avtale dere hadde i forkant. -
Hva er det som ikke stemmer? Når @Margrete har fått stamtavlenavn på foreldredyrene så er jo dette fakta det er lett å sjekke (som er vel det hun har gjort) i DogWeb, ikke noe hun har funnet på selv dette?
-
Jeg er grisemisunnelig på den skogen din!
-
Vi betaler 280 kr timen pluss moms og kjøring (35 kr tror jeg). De bruker 2,5t på huset vårt, dvs. 2 bad, støv/benker/gulv på kjøkken og stue, gulv på soverommet og i gangene. Vi rydder før de kommer, de har med eget utstyr. Nå er vi for tiden hjemme når de kommer, så da er vi på kontoret med hundene, ellers er hundene enten på kontoret eller i bur når de kommer. De har nøkkel. Beste investeringen jeg noen gang har gjort tror jeg!
-
Sist vi dro på gratis tannsjekk ble det anbefalt en ordentlig tannrens på Odin. Han hadde da sin første tannrens i en alder av 9 år. Men så har han også nesten alltid hatt god tilgang på ymse tyggeting. Kovu har ikke like bra tenner, men heldigvis ikke veldig dårlig, så lite han liker å pusse tenner...
-
Hvilke prinsipper har du måttet gå tilbake på for hundens beste?
simira replied to MerlePerle's emne in Debattkjelleren
Kastrering... nå er jeg fortsatt motstander av kastrering "bare derfor", men det er litt surt å sitte her med to kastrater og argumentere for nettopp det. -
Det tror jeg er et vesentlig poeng. Jeg vet ikke om det blir så veldig mye mer pels enn med bur, men ville nok sørget for å ha en gummimatte nederst i bunn, f.eks.
-
Siden den forrige tråden om testen ble spolert så plukker jeg det opp igjen. TV2 har hatt en test sammen med adferdsekspert Nina Haaland på bjeffehalsbånd. Hundene tilhører @AnnChristinher på forumet. Artikkelen: http://www.tv2.no/underholdning/8093369/ I dag har Nina blogget og presentert sin side av saken, som inkluderer både tilvenning og forklaring av bruk og reaksjoner. http://hundetreningifokus.blogspot.com/2016/03/bjeffehalsband-testet-og-forkastet.html
-
Det skal være minst 3 meter fra en øvelse er avsluttet til neste skilt. Det står i regelverket, under eget avsnitt om avstander. Dette er såklart litt individuelt, hvis man gjør en øvelse litt etter et skilt så kan det bli mindre enn 3 meter til neste. Det er ingen maks-avstand, og ofte kan avstanden være lenger av hensyn til banetegningen.
-
Hvor står det i artikkelen at det ikke har vært noen tilvenning eller trening? (hvordan venner man en hund til å få sitronsprut hver gang den bjeffer?) De fleste som kommer til Nina har trent en god del selv først. Og jeg kan love deg at trening, spesielt mot adferdsproblemer, er noe Nina kan. Automatiske treningshalsbånd, altså halsbånd som automatisk sender ut vibrasjon, strøm, sitron eller kakeglasur for den del, er ulovlig. Det er lov å bruke denne typen halsbånd dersom man har fjernkontroll og manuelt styrer reaksjonen fra halsbåndet. Strømhalsbånd er kun lov å bruke dersom man er godkjent på akkurat det (det holder ikke med et instruktørkurs fra Canis...).
-
Ingen erfaring, men har sett det et par ganger og fått godt inntrykk.
-
Jeg legger ut mine baner her: https://www.simira.net/rallybaner/ Det ligger flere linker på sidene til NRL.
-
@AnnChristin som har hundene som var med er jo her på forumet. Nå ser jeg at de beskriver at de setter på halsbåndet uten at de sier noe om tilvenning, men det vil jeg tro de har gjort. Nina er veldig dyktig og har mye erfaring med problemadferd, jeg vil tro hun har jobbet med en god del hunder som har vært forsøkt ulike typer dressurhalsbånd på. Og hun beskriver jo nettopp flere av argumentene mot: Det finnes bedre metoder, det er bunnet i aversjon, og det fjerner symptomene, ikke årsaken.
-
Ikke les regelverket for grundig da, det kommer nytt til neste år. (hovedinnholdet vil være det samme altså) Muligens litt i seneste laget, men Anna Larsson skal ha kurs for GoodDog siste helgen i mai, om du ikke er opptatt med utstilling da. Det er ledige plasser vet jeg.
-
Så lenge hunden virker frisk og fin ut i fra allmentilstanden, spiser, drikker og vil på tur, så ville jeg ikke vurdert avliving en gang. Klart, han begynner å bli gammel, så narkose og operasjon er kanskje ikke verdt risikoen og belastningen, men gi ham smertestillende hvis han trenger det, og uansett nyt den tiden han har igjen.
-
@Michellus Jeg prøver å få @LØJ til å melde seg på. Det er tre stevner på østlandet den helgen, så tipper det ikke blir av de største (selv om alle stevnene nå er større enn de var "før").
-
Dobbelt så stor, evt. halvparten så stor. Altså midt mellom gårdshund og ridgeback. Gårdshunden er litt for liten, lett å tråkke på, tungvint å belønne effektivt fra hånden og kommer seg under gjerdet. Ridgebacken er for stor, tar mer enn halve bagasjerommet i en stasjonsvogn, er for sterk til at hvem som helst kan passe og hopper for lett over gjerdet. 20 kg hadde vært sånn passe.
-
Hvor får jeg tak i denne kløven ?
simira replied to Kristin_nord's emne in Utstyr og tilbehør til hund
Men det er "ordentlige" kløver hvor man gjerne har sele eller halsbånd i tillegg? Webmasteren synes jeg ligger bra på noen hunder, dårlig på andre. Kløven er som du sier ikke noe å pakke i (jeg vet ikke om noen av billigere kløver som er det?) vi bruker den til ekstra trening og småturer. Hadde vi brukt kløv mye ville jeg nok investert i en fra Seleverkstedet eller tilsvarende. -
Jeg ville kontaktet en hundetrener framfor en dyretolk, hvis det er det du tenker på. Eventuelt et hverdagslydighetskurs. Men her tror jeg også at mye vil løse seg med mer mosjon, og trening på hverdagslydigheten sammen.
-
Det kan helt klart bli bedre, men det krever mye jobb og målrettet jobbing. Det finnes mange teknikker man kan bruke for å få hunden tryggere. Kanskje også hjelp av en adferdsekpert? Har dere gått noen kurs så langt? Har du noen du (og hunden) stoler på, som kanskje kan passe ham når dere har mye besøk? @Justisiahar kjennskap til rasen og kanskje noen tips?
-
Folk har forskjellige meninger om hvordan ting bør være og gjøres. Sterke meninger. Og en del tåler ikke å få det slik de vil, eller er bare flinke til å dra med seg misnøyen videre. Det er ikke noe spesielt med hundemiljøet. Har du vært involvert i foreninger i andre hobbyer? Jeg har sett det samme innen hest og seiling. Det som kanskje gjør at det virker mer intenst i hundemiljøer er at vi bor og lever med disse hundene hver dag hele livet (til hunden, ihvertfall), mens andre hobbyer kan folk ta seg pauser fra i perioder. Muligens?