Gå til innhold
Hundesonen.no

simira

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13,372
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    466

Alt skrevet av simira

  1. Hvis hun faktisk kan rygge, prøv også å stå stille med hunden ved siden av og be henne rygge uten at du går selv. Det har hjulpet oss MYE. Så kan du legge på dine egne steg etterhvert.
  2. I stedet for å kutte hjelpen helt, så prøv å fade den? Bytt ut veggen med en benk, et par stoler osv. Deretter til et lavt hinder kanskje, og så en bom på bakken. Venstreveninger som nevnes over er også nyttig, lær hunden at bakparten må følge med bakover.
  3. http://www.kaninboka.no/generelt-om-kanin/2016/2/24/grunnkurs-kanin
  4. De tallene ligger forøvrig tilgjengelig på hjemmesiden til NKK også. Jeg tipper det fødes ca halvparten så mange blandingshunder som renrasede per år. Sånn grovt anslått. Og så dør det en del hvert år, sannsynligvis ca like mange som det ble født per år for en 8-12 år siden.
  5. Fineste Midasen! Har ingen erfaringer, men god bedring og lykke til!
  6. Det er ikke automatisk båndtvang selv om det er boligområde, og det er ikke båndtvang før 1. april. Når det er sagt så skal man ha kontroll på hunden hele året, og hunden skal selvfølgelig ikke angripe noen, hverken mennesker eller dyr. Poenget mitt var bare at politiet må som oftest ha mer enn en muntlig beskjed for å følge opp en slik sak. De har som oftest mer enn nok å gjøre, og det er nok av hearsay å følge opp om de hadde hatt kapasitet til det. Hundeslagsmål kommer gjerne ganske langt ned på prioriteringslista.
  7. Det dere kan gjøre er å levere en formell anmeldelse. De færreste politiavdelinger har tid til å løpe rundt å sjekke opp hver gang noen peker på en nabo som kobler av båndet på hunden etter 1. april, eller kjører over fartsgrensa. Håper det går bra med hunden!
  8. simira

    Vaskehjelp

    Vi betaler da altså ca 900 kr/gang, hvis du ser på tallene jeg oppgir. Pluss moms = hvitt. Og det er vel verdt det.
  9. Vær obs på at de tidsangivelsene de kommer med ikke alltid er helt riktig. Chipen er sagt å skal begynne å virke innen tre uker, og vare i rundt 6 mnd eller 1 år. Vel, første gang jeg chipet tok det 6-7 uker før jeg merket noe, og chipen varte i halvannet år (liten hund). På Kovu tok det to måneder første gangen ("stor chip") og 4 mnd! før den startet å virke andre gangen.Første gangen varte den i halvannet år, den andre tror jeg begynner å gå ut nå, 10 mnd etter at vi satte den, 6 mnd etter at den startet å virke.
  10. Hvis Mini ikke har belteklips så ville jeg valgt junior. Jeg synes de henger og dingler skrekkelig når de henger løst i en krok.
  11. I all verden, dette strider jo mot alt Siddis står for og som jeg har hørt om de. Jeg er forsåvidt enig i utsagnet om at når man slipper fremmede hunder sammen så risikerer man alltid at to individer ikke fungerer sammen. Men å ikke være oppmerksom på akkurat det og gjøre noe med det, og det å slippe utrygge hunder sammen med valper, er jo helt uaktuelt. Jeg vil anta at det ikke var Arne eller Siri selv som hadde kurset (?) men kjipt uansett. Nå ser det ikke ut som de har "sosialiseringskurs" lengre, så det er mulig de innså problemet etterhvert?
  12. Sjekk ut Siddis hundeskole? Og også evt hundeklubber i nærheten? Sosialisering er ikke bare lek med andre hunder, men også kontrollert samvær under trening.
  13. Det er MANGE i USA (og sikkert andre land) som jobber med hunder som andre mener burde avlives. Noen er bare bedre til å promotere det enn andre. Det finnes mange måter å rehabilitere hunder på, og av det jeg har sett og hørt om CM så er ikke det av det beste. Nå har jeg ikke sett noe av ham de senere år, og han har visstnok moderert seg en del etter å ha jobbet sammen med en del av de mer kjente klikker/positive trenerene der borte, som har strekt ut en hånd heller enn å fordømme ham.
  14. Jeg ville definitivt testet det før dere er stuck på en hytte langt avgårde i en uke. Selv om de andre ikke reagerer så kan det godt være han reagerer. Hvordan reagerer han på katter ute? Du risikerer en hund som stresser og piper i en uke i strekk...
  15. Jeg tenker også at erstatningsvalp er det rimelige. Utgiftene rundt hundeholdet ville du jo hatt uansett om hunden var frisk eller ikke.
  16. Med mindre hun var festet i sele i bagen så er ikke det der særlig sikrere enn å ha hunden på fanget. Vanskelig å se på bildet om det er en av de beggene som har bilsele inni (og festes i selefestet).
  17. For 13-åringer synes jeg 100 kr timen er helt greit.
  18. Her er tråden din, Pixie:
  19. Disse er "bare" billige, men for ganske nøyaktig et år siden:
  20. Kelamannen er god på å lage bur tilpasset ulike bilmodeller, så det ville jeg ikke vært bekymret for. Om du googler litt så finner du garantert en del bilder av ulike løsninger han har laget.
  21. Hvor lenge man må vente kommer an på hunden, men så fort den lærer at det ikke skjer noe før den blir roligere så vil det bli en selvforsterkende greie i seg selv. Fordi den vet den må se rolig ut så er det enkleste for den å faktisk slappe av også. Jeg har nøyaktig en slik hund, og ser veldig godt forskjellen på når Odin later som han er rolig og når han faktisk er det. Det er også lettere å belønne med å gå videre, enn å fjerne forventning med å bare vente dem ut, for det kan ta utrolig lang tid. Men man må såklart se an hunden, og om den sitter stille, men likevel sitter og sitrer i forventning om å gå videre så er den jo ikke rolig. Jeg skiller forøvrig også mellom "ikke mase" og "slappe helt av" mens man er i ro, der er det ofte litt forskjellige behov. Om jeg venter på bussen eller står og prater med noen så spiller det liten rolle for meg om hunden tusler litt rundt og snuser, men i noen tilfeller er det greit å praktisk å kunne gi hunden beskjed om å legge seg å slappe av. En ting man forøvrig også kan gjøre er å stryke hunden rolig på brystet. Ja, det er å gi hunden oppmerksomhet, men du gjør det FØR den maser. Noen hunder trenger faktisk hjelp til å lære seg å slappe av. Det å da sitte på huk med hunden mellom bena og stryke den på brystet er noe jeg vet fungerer for mange. Det er såklart ikke alltid man har anledning til det, og det er først og fremst en metode for å lære hunden selv å bli roligere, ikke noe man trenger å gjøre for alltid. Men noen hunder roer seg ikke sånn helt av seg selv, og ungestaffer kommer vel ofte i den kategorien.
  22. Jeg tror hvordan hundene reagerer/lærer av hhv kort og lang tid er individuelt. Det viktige her er å vente til hunden er roligere enn den var før man startet. Når det er sagt er det ingen ulempe med å lære hunden å være rolig lenge heller, så lenge den ikke bruker en evighet på å roe seg (da "rekker" den det jo ikke ved små økter, som beskrevet i startinnlegget).
  23. Hvis hun er urolig når dere står stille ute så må dere trene på nettopp det. Når dere går tur kan du stoppe hver gang dere svinger, for eksempel, og stå stille litt. Start med 10 sekunder, og øk/variere tiden. Om hun blir veldig giret av godbiter ville jeg vurdert å droppe det i denne treningen, bare gå videre når hun er stille og noenlunde rolig. Eventuelt kan du slippe et par godbiter rolig på bakken som hun får snuse opp før dere går videre. Du kan også lære henne å stå/sitte rolig mellom beina dine. Det kan du begynne med inne på stua, først lær henne at når hun står der skal hun stå i ro, og her kan du bruke masse belønning når hun står der. Få en god kommando på det. På en liten hund så er det kjempefint å kunne plassere den mellom beina slik når man er i folkemengder, steder med mange folk og hunder osv.
×
×
  • Opprett ny...