Gå til innhold
Hundesonen.no

simira

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13,372
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    466

Alt skrevet av simira

  1. Jeg hverken kan eller vil uttale meg om hva andre dommere har sett eller vurdert, så det er vanskelig for meg å si noe mer om det. Jeg kan si at dommerene jobber for å dømme mest mulig likt, men det er hverken mulig eller ønskelig å spesifisere alt ned til den minste detalj i regelverket, og da vil det bli opp til hver enkelt å gjøre vurderingene. Det er forsåvidt ikke noe annerledes enn i andre sporter, folk har jo helt klare valg på hvilke dommere de går for i lp og utstilling ihvertfall, basert på hva de fokuserer på, eller liker/ikke liker. Sånn vil det nok alltid være så lenge det er mennesker som dømmer. Jeg har full forståelse for at det føles urettferdig å bli rapportert for noe man mener man ikke har gjort, bare så det er sagt. Det eneste jeg kan si er at man kan spørre dommeren i etterkant om hva som ble oppfattet i forhold til hva man selv mener skjedde.
  2. For å unngå ubehagelige spørsmål og spekulering i en minnetråd.
  3. Det er ganske mange som skreddersyr etterhvert. Men er ikke trønderburet de med grønn netting? Jeg synes ikke det virker sikrere, uten at jeg har noen erfaring med det.
  4. Grunnen til at folk opplever å få ulike trekk på for eksempel lange dk er blant annet at dommerne som mennesker er veldig forskjellige. Noen dommere har veldig fokus på dette med lange dk, mens andre er mye mer opptatt av slakt bånd eller rette sitter. I tillegg er det ikke alt man ser heller. Dermed vil det bli forskjellig. Lange håndtegn er ikke lov etter regelverket, så sånn sett burde det være ganske greit å lære seg å ikke gjøre det (om man ikke må). Det var lov før, noe som nok også kan føre til at dommerene har forskjellige vaner der, selv om vi selvfølgelig er oppdaterte på regelverket.
  5. Filmet du? Evt spurte dommeren? De fleste dommerene svarer gjerne, om de husker hva du gjorde. Mulig du går med hendene på en måte som kan oppfattes som dk? Noen går med hånda i en slags "belønningsposisjon" og merker ikke at de bruker hånda en del for å lokke hunden. Sier ikke at det gjelder deg altså, men er en av flere grunner til at noen får mange dk. Ble egentlig litt motivert selv, etter å ha dømt i helga, så i morra blir det trening!
  6. Jeg har en på 8 og en på 40 kg. Personlig kommer jeg nok aldri til å ha to hunder med så stor størrelsesforskjell igjen. Rett og slett fordi de krever for forskjellige ting, og har for lite glede av hverandre. De kan leke litt rolig sammen, men leker veldig sjelden ute, siden den lille er redd for å bli løpt ned av den store. Men det er såklart stor forskjell på personlige preferanser, og stor forskjell på 20 (som en collie vel ligger på?) og 40 kg. Jeg ser jo også flere som trives med å ha collie og sheltie sammen.
  7. simira

    Valpekurs Askim

    Ja, dette er Oslo-avdelingen. Har selv varierende erfaringer derfra, men de instruktørene er uansett ikke der lengre.
  8. simira

    Valpekurs Askim

    Så bra å høre! Kjenner til en senest i vår som opplevde at en instruktør på Hund i Sentrum brukte urimelig hard korreksjon på en unghund på miljøtreningskurs. Og dette er en person som ikke er mot bruk av straff i treningen... Det er forøvrig stadig flere hundeskoler og instruktører som trener 100% positivt også uten klikker eller tilknytning til Canis.
  9. simira

    Valpekurs Askim

    Jeg kjenner ikke skolen men de sier de springer ut fra Hund i Sentrum, som meg bekjent enda bruker relativt gammeldagse metoder og straff på hverdagslydighet og miljøkurs.
  10. Ja, nettopp. De to siste schæferene jeg har hatt problemer med å passere med mine to hanhunder har vært tisper. (og ikke på grunn av mine, selv om Kovu takler dårlig gjete-stirring)
  11. Hvis dere trenger hundepass i sommer så er det nok for sent å booke på kennel nå.
  12. simira

    Skam P3

    Jeg vet ikke helt... har jo lest overskriftene, og vært litt smånysgjerrig. Samtidig som at jeg med en gang har skjønt greia om hva det handler om og temaene som tas opp, ut fra overskriftene i avisene. Så i løpet av uken har jeg sett de fire-fem første episodene av sesong 1. Det var helt greit, men ikke noe mer enn det. Jeg ser hva som trekker tenåringene, men for min del ser jeg bare igjen mye av dramaet som var da jeg gikk på skolen, og har ikke noe stort behov for å gjenoppleve det. Men nå er jeg særs kresen når det gjelder tv-underholdning, og har ikke fulgt med på noe serie på over 10 år, og ikke er jeg rette målgruppa heller...
  13. Da må det bli fredag eller lørdag i såfall. Har en del på planen ellers.
  14. Han er veldig rolig inne, og respekterer gamle damer. Nå ser det ut til å ha ordnet seg, men jeg tør ikke helt å stole på det, så det hadde vært veldig ok med en backup i tilfelle! Nå er den neste uken litt småtravel, men kan vi ikke snakkes en dag og gå en tur?
  15. Var det en melde seg frivillig? Han kan forøvrig godt bo sammen med andre hanhunder altså, det er stort sett de tilfeldig passerende som er problemet.
  16. Det var nytt for meg, jeg trodde ikke de skilte på kjønn jeg. Ellers veldig enig altså, uansett rase.
  17. Det er jo en stund til, så ikke helt krise enda... Men, de som skulle passe ham har forsvunnet sporløst, og de andre som vanligvis passer Kovu er på ferie. Er det noen i nærheten av Oslo som kunne tenke seg å ha ham disse dagene? Han er vant til å være alene, kjøre bil, buss, trikk og tog, og er stort sett snill og grei. Det eneste er at han på tur kan ha sterke meninger om enkelte hanhunder (type 1 av 100). Jeg reiser tirsdag ettermiddag den 12. og gubben er tilbake fredag kveld den 15. Vi kan betale litt, enten i cash eller taxfree.
  18. Vi har en av Oslos større barnehager rett over veien. Her løper det unger i alle retninger. Ja, som oftest er det en foreldre i nærheten - gjerne i uoppmerksom samtale med andre foreldre, eller de ansatte, mens ungene går ut i bilen eller bare løper rundt. Som tilfeldigvis kanskje står ved siden av hunden? Og folk har ikke mer vett, jeg har sett folk binde hunder jeg VET er usikker på mennesker utenfor barnehagen. I tillegg er dette et villastrøk med mange unger som ikke går i barnehagen, samt minst en hund per to hus, og noen av de går løse. Jeg har observert flere, for hundene, ubehagelige episoder utenfor barnehagen her.
  19. simira

    Små nok hansker

    Finnes det ikke barnehansker?
  20. Nei, opprykket følger hunden.
  21. Godt spørsmål. Det står ikke i rallyregelverket, tipper det står et sted hos NKK.
  22. Du kan ikke gå ned igjen, nei.
  23. Det er veldig god generalisering også. Hunden lærer å legge seg og bli liggende mange steder den ikke har ligget før. Og variable forstyrrelser.
  24. Jeg trener på dekk overalt. Underveis på tur, på vei ut av og inn i bilen, før mat osv. Når jeg faktisk husker og gidder å trene så blir det fort mye bedre.
  25. Det er fordi mange av butikkene ikke har den informasjonen akkurat som SSD. Se på den listen jeg gav deg lengre opp? Alle de maskinene har SSD og finnes på de butikkene jeg nevner. Det betyr ikke at alle avdelingene nødvendigvis har alle modellene, såklart, men det er en del å velge i. Hva med noen av disse? http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/LE80M1009AMX/lenovo-yoga-300-2-i-1-11-6-sort?scid=Pricecomparison2989 https://www.expert.no/data/datamaskiner/barbare-datamaskiner/hp-stream-x360-11-p100no-116-touch/p-254241/?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt http://www.siba.no/data-nettbrett/laptop-barbar-pc/laptop-10-til-14-tommers-skjerm/lenovo-100s-14ibr-4gb-124172 Den billigste: http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/LE80R9001AMX/lenovo-ideapad-100s-14-barbar-pc-solv?scid=Pricecomparison2989
×
×
  • Opprett ny...