Gå til innhold
Hundesonen.no

simira

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13,372
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    466

Alt skrevet av simira

  1. simira

    Oslomarka

    31-bussen går hvert 5. minutt fra Rådshusplassen eller Oslo S, Brugata, Carl Berner, Tonsen (og videre til Grorud). Fra Tonsenhagen kan man gå forbi skolen og rett inn i skogen. Rundt Årvollåsen er en av mine favorittrunder. Man kan også ta bussen helt til Grorud. Da er det litt å gå opp til Steinbruvann, men veldig fint område det også. Et av områdene jeg bruker absolutt mest er Linderudkollen og Solemskogen. Der går buss 56 fra Nydalen, så man må komme seg dit først. Buss 54 til Kjelsås stopper på Brekkekrysset, der kan man gå innover i Maridalen mot Ullevålseter f.eks. Andre steder er T-banen til Skullerud og gå rundt Nøklevann eller rundt i marka der, Frognerseteren og Sognsvann selvfølgelig, Ellingsrudåsen... Bane til Røa og buss til Sørkedalen... det er utallige muligheter egentlig. Anbefaler å kjøpe turkart over Oslomarka, så får man oversikt over de forskjellige utfartsstedene. Og min favoritt såklart, en turorienteringsmappe til et av markaområdene. UT.no har også gode turkart på nett.
  2. simira

    Oslomarka

    Men greia er jo at det tar 15 minutter å komme ut i marka. Mine favorittutgangspunkter er Tonsen, Solemskogen, Ammerud (generelt Lillomarka) men det er jo mange busser, trikker og baner som tar dere til mange gode utgangspunkter. Bare å velge hvilken mark man vil gå i!
  3. simira

    Oslomarka

    Duh, det er mye mer mark enn asfalt i Oslo altså! I dag skulle jeg ta en relativt kort tur med to poster, men rota oss bort litt, så tok bare en post. Gikk en slags sti hvor jeg tror det ikke er gått folk på mange år. Utrolig fint.
  4. Jeg har heller ikke likt Julius-selen så godt, synes den ligger feil på mange hunder foran. Men så fikk jeg en i gave, og den sitter faktisk bra på Odin. Ikke tett bak albuene, og riktig høyde foran. Men den passer nok ikke for alle hunder, så den bør nok prøves. Dere som mener at gode seler ikke er billige, hvorfor ikke det? Altså, jeg er helt enig i at det er greit å bruke litt penger på en god sele som faktisk passer hunden, men hvis en sele til 50 kr passer like godt som en til 800, er det da viktigere å kjøpe den dyre? Det eneste vi har brukt mer enn rundt 400 kr på her i huset er kløvene, de fleste selene har kostet rundt 200, og bikkjene har på 6 og 10 år enda til gode å slite ut sele. Den ene har riktignok en ekstra søm der Kovuvalpen tygde over den, men det er en egen type slitasje som ikke har noe med pris å gjøre.
  5. Én i "kort langline" (5m) og en i magebelte, stort sett. De får løpe løs på friområder og inngjerdede områder. Så lenge hundene fortsatt får brukt seg både fysisk og mentalt så har de det helt fint. Og i skogen risikerer de jo å forstyrre viltet like mye med langline som løs, så jeg bruker aldri 15m-liner der uansett.
  6. Jeg blir vel overrasket om denne ikke er beslektet med shiba.
  7. For å kunne ta hunden inn igjen i Norge må du stå som eier (evt deleier) i passet ja. Det vil si at chipen må være registrert på deg. Ellers tror jeg du må betale moms eller noe sånt. Litt usikker på reglene, siden det ikke er noe issue hos oss. Men det står på mattilsynet, nye regler fra i forfjor elns. Men strengt tatt så burde du ikke trenge noen "unnskyldning" for å få eierskifte. Du har da kjøpt hunden, klart du skal være registrert som eier på den!
  8. En cavalier som aldri har vært forsikret??? Har ikke oppdretter hatt forsikring på henne heller, når hun hadde henne for avl? Jeg tror hunden må være chippet og registrert på deg for at du skal kunne forsikre den, men det er mulig selskapene er forskjellig der.
  9. Uten eierskifte kan du for eksempel ikke ta med hunden over grensa. Og flere ting, som @Line nevner. Hvis du noen gang kunne tenke deg å konkurrere eller stille ut (kan jo være interessant selv om hunden ikke skal avles på) for eksempel. Så lenge du har en kontrakt og en kvittering på betaling kan hun nok ikke bare ta fra deg hunden, men hun kan gjøre ting ganske vanskelig.
  10. Spanielene har jo litt mer klipping og pelsstell enn colliene. Ellers har jeg inntrykk av at amerikansk cocker er litt lettere å stelle og holde kortklippet, men har ingen erfaring med det selv. Hva med finsk lapphund?
  11. Helt normalt. Prøv å søke etter valpebiting eller raptus på forumet så finner du helt garantert råd fra tidligere tråder. Eller bare se gjennom trådene under valpeprat, der er det mange gode råd om ting dere kommer til å møte på, inkludert dette.
  12. Det er en standard, svart webmaster av den gamle typen. Men tror den blir for stor til dine? Odin er 30-35 i halsen og den er i største laget til ham der.
  13. Den kommer vel under grensen. Tror de er billigere hvis man bestiller direkte fra produsent i Tsjekkia? Jeg gjorde ihvertfall det, kom under da også. Selen er god, men ikke ideell om man har en hund som trekker bakover... Ja, på godt og vondt. Odin har nå 8 seler (inkludert kløven og bilselen riktignok), og trenger maks to... Fordi vi har prøvd litt forskjellig, og fått et par. Altså, vi har aldri slitt ut en eneste sele, uavhengig av pris. Den fra Europris er riktignok ikke mye brukt (reservesele hjemme hos foreldrene mine), men den selen vi har brukt mest er en Rogz-sele som kostet et par hundre kroner da han ble voksen for 9 år siden... Men er enig i at et er viktig at selen passer godt!
  14. Det er lov å gi godbit på øvelser som avsluttes med stasjonære øvelser. Det vil si at om du skal gå videre med hunden fra sitt eller dekk så avsluttes ikke øvelsen med stasjonært moment.
  15. Jeg skal selge en webmastersele som er litt i største (lengste) laget til Odin (gårdshund, tror selen er str XS eller S), kanskje den passer bedre til din? En hundrelapp? Ellers er jeg ganske fornøyd med Roz H-sele til en liten som trekker i alle retninger.
  16. Hvor lenge er dere åpen på onsdag?
  17. Har du prøvd å søke på forumet? Jeg vet ihvertfall de har vært diskutert i flere tråder.
  18. Så det funker greit å lage i den til få også da? Jeg spesifiserte ca. 6 liter, men fikk 4,7. Litt skeptisk, siden vi ofte lager til 6 voksne. Men vi prøver og ser. Går jo an å supplere med ris elns, selv om litt av poenget da er borte.
  19. Ingen som har brukt den til grøt? Hvilken størrelse har dere, og hvor mange personer passer den best til?
  20. OODK og Lørenskog har aktive og hyggelige grupper. OODK er faktisk ikke så ille offkom-messig, ta buss til Brekkekrysset. Men klart, fra deg må du nok bytte minst en gang. Din Beste Venn har eller hadde treningsgruppe for de som har gått rallykurs der, men er usikker på om den går fortsatt.
  21. Nåja. Utsikten er det eneste jeg savner igrunn (vel, mamma og pappa og bestemor, men de snakker jeg jo med på tlf og de er i Oslo av og til). Derimot kan jeg aldri se nok av den, jeg tar vel 20 bilder hver gang jeg er hjemme på besøk. Det er noen butikker i Oslo og andre større byer som har dem. Type Meny, Mega o.l. Takk for alle gratulasjoner!
  22. Den sedvanlige bursdags-efiten. Gubben er i Cape Town på konferanse, så jeg tok bikkjedyra og dro hjem til mamma og pappa i Molde. Stor suksess, ikke minst med været. Kl 9, våken, vurderer å stå opp. Nydelig vær! Spiser frokost og surfer litt på nett og leser epost. Hjemmelaget potetsalat til bursdagsmiddagen. Ny og deilig oppskrift! Nærmere ett er Odin klar for tur. Kovu er også med, altså. En liten time senere er vi nede ved naustet vårt. Hundene vasset! Frivillig! før de la seg og sløvet i skyggen. På vei hjem, fortsatt nydelig vær, og nydelig utsikt. Vi gikk en runde så vi fikk utsikt inn mot naustet vårt også. Hjemme måtte Kovu åle seg litt i gresset. Salat ferdig! Pappa kom hjem og har konspirert med min kjære, som har kjøpt meg slowcooker! Klokka fem fikk vi gjester og det er grillmiddag (hvis ingen hadde skjønt det enda ) Kovu har blitt forvist til enden av verandaen. Dessert. Mammas daim-iskake og brus med ananassmak! Dagens beste presang! Grønn ullgenser fra Lanullva! Ingen frysing på hundetrening i høst og vinter! Med pannebånd. Klokka ni er Odin helt utslitt av alle selskapelighetene. Det er igrunn jeg også, men det tok en drøy time å få til bildeopplasting og sånt.
  23. Hun er ihvertfall flink og hyggelig hundetrener, har hørt mye bra om massasjen også, men ikke egenerfaring.
  24. Det er vel bare stempelet, ikke inkludert pillen, eller?
×
×
  • Opprett ny...